Fremsat den 9. april 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre fødsler - forslag om
indførelse af rettigheder til fødende
(borgerforslag)
Stillerne af
borgerforslaget kræver, at der afsættes
tilstrækkelig tid og ressourcer til at yde omsorg og
støtte til de fødende. Derfor pålægger
Folketinget regeringen at fremsætte lovforslag, der sikrer de
fødende og de nye familier følgende rettigheder:
1. Ret til
fødsels- og forældreforberedende
undervisningsforløb i små hold efter
Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
2. Ret til
kontinuerlig jordemoderstøtte under graviditeten,
fødslen og den første tid efter fødslen, i
form af kendt jordemoderordning, hvor man følges af et
mindre team af jordemødre gennem hele forløbet.
3. Ret til at
vælge mellem fødsel i hjemmet, på en
fritstående jordemoderledet fødeklinik eller på
et hospital.
4. Ret til at
vælge mellem at overnatte på fødestedet efter
fødslen og få den støtte og omsorg, der er
behov for for at blive klar til at tage hjem eller at tage hjem med
ret til opfølgende hjemmebesøg.
5. Ret til
individuel og personlig hjælp fra fødestedet hele
døgnet til at komme godt i gang med amning, herunder
overlevering fra fødested til sundhedsplejerske
6. Ret til
koordineret og sammenhængende støtte og behandling ved
komplicerede forløb, fysisk som psykisk.
Bemærkninger til forslaget
Tiden er kommet til at indføre
rettigheder til fødende. Der er alt for travlt på
fødeafdelingerne landet over. Fødende oplever traumer
og svigt på hospitalerne, hvor der hverken er tid eller
ressourcer nok til at udøve den nødvendige omsorg.
Det medfører alvorlige konsekvenser for de nye familier.
Derfor er der brug for at sikre de fødende rettigheder i
hele svangreomsorgen - det offentlige tilbud under graviditets-,
fødsels- og efterfødselsforløb.
Gennem de seneste mange år har medierne
rapporteret om de ringe vilkår. I artiklen
»Jordemødre græder og fødende får
traumer« fra DR Nyheder den 8. januar 2021 kan man læse
om en fødende, hvis barn udsættes for helt
unødig risiko på grund af travlhed: »I det
øjeblik, hvor de ser, at hjerterytmen er faldet drastisk,
løber der to mennesker ind og kaster mig ned på
briksen, og så er det ind på operationsstuen«.
Her havde den fødende i forvejen ventet 3-4 timer på
at få udført det akutte kejsersnit.
Eksemplet er ikke enestående. Med
debatindlægget »Den tid er forbi, hvor vores kroppe og
psyker skal ofres for at bringe nye børn til verden«
om forholdene for fødende i Danmark skabte forfatter Olga
Ravn et momentum for debatten, og i efteråret 2020 begyndte
tusindvis af kvinder at dele deres historier. Over 1.700
fødende har samlet sig i en facebookgruppe under foreningen
Forældre og Fødsel, hvor de deler deres vidnesbyrd om
svigt i svangreomsorgen. Her er også fagfolk fra
området, som fortæller om at have medvirket til svigt.
Mødrehjælpen har lanceret et manifest for en tryg
fødsel og har på nuværende tidspunkt fået
knap 30.000 underskrifter og ligeledes modtaget over 1.000
beretninger fra fødende om dårlige
fødselsoplevelser.
I disse vidnesbyrd fortæller
fødende om at blive mødt som endnu et nummer i
rækken, om behov for at købe privat
fødselsforberedelse, fordi den offentlige er
utilstrækkelig, om mangel på ledige fødestuer,
om at blive sendt hjem eller til et andet hospital under
fødslens smertefulde vearbejde. De fortæller om at
møde fortravlede, skiftende jordemødre både
før, under og efter fødslen og om at blive
frarøvet selvbestemmelsen over egen krop i
effektiviseringens navn, om nedbrydende kommunikation og om ikke at
blive lyttet til. De beretter om at blive sendt hjem fra
fødegangen, før de føler sig klar, om ophold
på barselsafsnit - såfremt de allernådigst har
fået en plads - hvor de venter timevis på at blive
tilset af personalet, om adskillelse af mor og barn ved
komplikationer, alene af organisatoriske hensyn, om kummerlige
forhold på neonatalafdelinger og om
efterfødselsforløb præget af manglende
støtte og vejledning i forhold til amning og pleje af
bristninger og kejsersnitsår samt manglende opsamling
på fødselsoplevelsen, som, uanset om den er
forløbet normalt eller med komplikationer, kan have
været en svær oplevelse, der ubearbejdet kan have
langvarige konsekvenser for det fysiske og psykiske helbred med
risiko for samfundsøkonomiske omkostninger til
følge.
Det vidner om en generel mangel på tid
og omsorg, og ikke mindst vidner det om en ulige adgang til
sundhedsfremmende ydelser som fødselsforberedelse,
ammehjælp og behandling af fysiske som psykiske
eftervirkninger af graviditet og fødsel.
Jordemødrenes forringede
arbejdsvilkår medfører, at mange af dem siger op i
protest, forlader faget i afmagt eller flytter over i den private
sektor, hvorved presset på de tilbageværende
jordemødre bliver endnu større. DR Nyheder beretter i
førnævnte artikel om jordemødre, der bryder
sammen ved Arbejdstilsynets besøg i november 2020. Det
står nu så slemt til, at hospitalerne har store
udfordringer med rekruttering og fastholdelse af jordemødre
- det der af pressen er blevet kaldt jordemoderflugt.
I løbet af de senere år har flere
fødesteder fået kritik af Arbejdstilsynet, heriblandt
Odense Universitetshospital (2020), Herlev Hospital (2018) og
Skejby Sygehus (2016). Arbejdstilsynet peger på, at der er
så travlt, at der sker brud på Sundhedsstyrelsens
retningslinjer, og at de fødende og deres børn bliver
udsat for potentielle sundhedsrisici. På Rigshospitalet, som
også fik et påbud af Arbejdstilsynet i 2016, ledte det
til at klinikchefen for fødeafdelingen, Morten Hedegaard,
sagde sit job op i protest over de kontinuerlige besparelser og de
forringede arbejdsforhold og vilkår for personalet og
fødende. Der blev efterfølgende tildelt nogle midler
til området, men den dag i dag er de for længst sparet
væk igen, og situationen er derfor uændret, hvis ikke
forværret.
Nedskæringer og centralisering i
sundhedssektoren er gået hårdt ud over
fødselshjælpen. Fra år 2000 til 2021 er antallet
af danske fødesteder faldet fra 42 til 23. Men antallet af
fødsler er ikke faldet tilsvarende. Det betyder, at
færre fødesteder varetager flere fødsler. I
Danmark er der ca. 60.000 fødsler om året. At
føde store fødesteder opleves af flere som at
føde på samlebånd, og de lange afstande nogle
steder i landet resulterer i, at fødsler på
rastepladser på vej til sygehuset ikke er en
sjældenhed. Fødemodtagelserne er, på grund af
mangel på plads og hænder, nødsaget til at holde
fødende hen eller sende dem hjem, hvis de ikke vurderes at
være tilstrækkelig langt i fødslen, også
selv om de har voldsomme smerter. I 2020 blev 232 kvinder under
fødslen flyttet fra Region Hovedstaden til et andet
fødested på grund af travlhed. Fødende lider
under, at deres behov for professionel støtte og omsorg
langsomt kvæles i besparelser og effektiviseringer.
Stillerne af borgerforslaget vil have
værdigheden og omsorgen tilbage på
fødselsområdet. Alle gravide bør kunne begive
sig ind i fødslen i forvisning om, at svangreomsorgen
stiller tilstrækkeligt med ressourcer til rådighed, at
der er tid og hænder nok. Det skal være trygt og
sikkert at bringe børn til verden.
Det mener stillerne af borgerforslaget kan
opnås ved at indføre ovenstående lovsikrede
rettigheder samt med en finansiering og organisering af
fødselsområdet, som gør, at de relevante
aktører kan levere de ydelser, det kræver at leve op
til rettighederne.
Information om de nuværende forhold:
I dag har man ikke ret til fødsels- og
forældreforberedende undervisning. Det er en anbefaling fra
Sundhedsstyrelsen, som mange regioner ikke lever op til. Mange
steder afholdes der informationsmøder i auditorier, hvilket
ikke er nok til at opnå de positive effekter, som dansk
forskning viser at gruppebaseret forberedelse i små hold
har.
I dag har man ikke ret til kendt
jordemoder-ordning på trods af de
bemærkelsesværdige sundhedsfremmende effekter for
både fødende og børn. Kendt jordemoder tilbydes
nogle steder til sårbare gravide. Endvidere er man ikke
garanteret kontinuerlig og nærværende
jordemoderstøtte under fødslen, da en jordemoder kan
stå med at skulle varetage omsorgen for flere fødende
på én gang på grund af spidsbelastninger
på fødegangene.
I dag giver sundhedsloven ret til at
føde hjemme. Nogle vælger hjemmefødsel alene af
den årsag, at der er for langt til hospitalet, eller at man
på den måde kan få en jordemoder for sig selv
under fødslen. Region Sjælland tilbyder, som den
eneste region, mulighed for at føde på en
fødeklinik uden nogen former for brugerbetaling - et tilbud
med høj brugertilfredshed, som er billigere pr.
fødsel for regionen end en ukompliceret, indgrebsfri
andengangsfødsel på hospital.
I dag er der stor forskel på, hvordan
den fødende behandles fra hospital til hospital og region
til region. I mange regioner er det kun
førstegangsfødende, der får tilbudt overnatning
på hospitalet eller på et barselshotel, og der opleves
en stigende tendens til, at første- såvel som
flergangsfødende (med en ukompliceret fødsel) presses
til tidlig udskrivelse. Rigshospitalet har lukket deres
barselshotel og tilbyder ikke overnatning, end ikke til
førstegangsfødende.
I dag er man ikke garanteret
sammenhængende støtte til etablering af amning - et
område, hvor mange langtfra formår at leve op til
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for amning, selv om de
ønsker det. Endvidere tyer mange til selvbetalte
ammekonsultationer hos et stigende antal private udbydere for at
få den nødvendige hjælp til de mange
udfordringer amningen kan byde på.
I dag er der som udgangspunkt ingen kontakt
mellem sundhedsplejersken og fødestedet eller mellem
sundhedsplejersken og den fødende inden fødslen. Der
er med andre ord ingen kontinuitet. Den fødende og den nye
familie er ofte overladt til selv at opsøge og i mange
tilfælde selv betale for behandling af såvel fysiske
som psykiske følger. Dertil kommer mange beretninger om
horrible forhold på de hospitalsafdelinger, hvor gravide og
fødende er indlagt på grund af komplikationer.
Overordnet er det i dag meget uklart for den
enkelte, hvilke rettigheder de har og til hvad.
Om fremsættelsen i Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Mie
Ryborg-Larsen, Roskilde, som hovedstiller med Karen Trier
Dann-Clausen, København, Daily Snow Leth,
Adressebeskyttelse, Birgitte Halkjær Storgaard, Aalborg, Liv
Collatz Brøndsted, København, Honey Biba Beckerlee,
København, Ditte Grosen, Svendborg, Marie Emilie Falk
Kvistbjerg, København, og Signe Amalie Pålsson
Nordsted, Frederikssund, som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund
(EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk
Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA) og
Susanne Zimmer (UFG):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
fødsler - forslag om indførelse af rettigheder til
fødende.
(Beslutningsforslag nr. B 291)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Mie Ryborg-Larsen, Roskilde, som hovedstiller med Karen Trier
Dann-Clausen, København, Daily Snow Leth,
Adressebeskyttelse, Birgitte Halkjær Storgaard, Aalborg, Liv
Collatz Brøndsted, København, Honey Biba Beckerlee,
København, Ditte Grosen, Svendborg, Marie Emilie Falk
Kvistbjerg, København, og Signe Amalie Pålsson
Nordsted, Frederikssund, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.