Fremsat den 26. marts 2021 af Christoffer Aagaard Melson (V),
Tommy Ahlers (V), Heidi Bank (V),
Jacob Jensen (V) og Kristian Pihl Lorentzen (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om arbejdsmiljø-, miljø- og
sikkerhedsforhold i forbindelse med transport, opbevaring og
håndtering af el- og hybridbiler
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår (2020-21) at igangsætte
en tværministeriel analyse af behovet for lov- og
regelændringer med henblik på at øge
genbrugsgraden og forbedre håndteringen af de
sikkerhedsrisici, der knytter sig til håndtering, transport,
reparation og opbevaring af el- og hybridbiler, samt at øge
genbrugsgraden af disse.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for forslaget
Det er Venstres ambition, at der skal 1
million grønne biler på vejene i 2030
(»Skattelettelser skal bane vejen for 1 mio. grønne
elbiler«, Venstre.dk, den 27. oktober 2020). Det
kræver, at lovgivningen følger med, så der er
optimale muligheder for at genbruge el- og hybridbiler, samt at der
foreligger opdaterede retningslinjer, der gør det muligt at
håndtere de arbejdsmæssige sikkerhedsrisici, der
knytter sig til transport, reparation og opbevaring af
køretøjerne.
Elbilerne får også gradvis
større batterier, og kravet om sikkerhed ved omgangen med
køretøjerne bliver desto mere
påtrængende.
Regler på området
Der findes i dag ingen lovgivning på
området eller tilstrækkelig viden om, hvordan man
bør håndtere, genbruge, demontere og bortskaffe
batterier til elbiler.
Ifølge EU's batteridirektiv fra 2006 og
den danske batteribekendtgørelse fra 2015 påhviler der
bilproducenter og -importører et producentansvar
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/66/EF af 6.
september 2006 om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier
og akkumulatorer). Det vil sige, at de - med
bekendtgørelsens ord - »for egen regning skal
foranstalte tilbagetagning og særskilt håndtering af
udtjente bilbatterier og -akkumulatorer«
(Bekendtgørelse nr. 1453 af 7. december 2015 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer). Det har
medført, at danske autogenbrugere i stigende grad
eksporterer danske elbilbatterier, der skal destrueres, til andre
lande, fordi de ikke er i stand til at håndtere dem i Danmark
(»Danske elbilbatterier ender i udlandet«, Information,
den 7. september 2017). Dette er både et problem i relation
til sikkerhed, automekanikeres arbejdsmiljø, klima og
cirkulær økonomi.
Elbilsbatterier og brandsikkerhed
Udfordringerne med elbilers batterier er
desuden, at det er vanskeligt at vurdere, hvorvidt - og i hvilket
omfang - et højspændingsbatteri er skadet. Hvis et
højspændingsbatteri bryder i brand, vil der forekomme
så høje temperaturer, at branden ikke kan slukkes
(»Vi kender ikke risikoen for brand i elbiler«,
sikringsguiden.dk, den 20. marts 2020). Dertil kan et
højspændingsbatteri, der er skadet, udlede farlige
kemikalier, ligesom der kan opstå livsfare for mennesker ved
berøring af strømførende dele.
I et høringssvar om
ladestanderbekendtgørelsen, behandlet af Boligudvalget i
januar 2020, oplyser Beredskabsstyrelsen, at man er bekendt med, at
der i nogle kommunale redningsberedskaber er en bekymring for det
stigende antal elbiler og risikoen for brandfare ved disse
(Boligudvalget, alm. del - bilag 49, folketingsåret 2019-20).
Der er også i den forbindelse peget på, at brande i
elbiler er langt sværere at slukke end i andre typer biler
på grund af elbilernes særlige batteri.
Et enkelt kommunalt redningsberedskab i
Danmark har sammen med en privat aktør udviklet en container
til brug i forbindelse med slukning af brande i elbiler. Metoden
indebærer, at den brændende bil kan trækkes eller
løftes ind i containeren, hvor branden slukkes. Der er i
Danmark i perioden fra 2011 og til november 2019 registeret i alt
syv brande i elbiler, hertil kommer et mindre antal brande i andre
typer eldrevne køretøjer. Det reelle tal kan dog
være større, da datakvaliteten afhænger af
kommunal indberetning (»Boligudvalget, alm. del - bilag
49«, folketingsåret 2019-20).
I et notat om indsatsen ved brande og ulykker
med elbiler fra Beredskabsstyrelsen i marts 2020 fremgår det,
at brande i elbiler nødvendiggør særlige
indsatstaktiske miljø- og arbejdsmiljømæssige
overvejelser (Transportudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 396, folketingsåret 2019-20). Dette er
på baggrund af de omfattende brandsikkerheds-, person- og
arbejdsmiljømæssige risici, der opstår
særlig som følge af (trafik)skadede
køretøjer, som virksomheder og medarbejdere får
ind på deres værksteder. Beredskabsstyrelsens
vejledning på området er fra 2011 og med enkelte
opdateringer i 2016. Beredskabsstyrelsen har derfor i foråret
2020 nedsat en arbejdsgruppe med formål om at afdække
de udfordringer, redningsberedskabet bredt set står over for
i håndteringen af brande i forhold til elbiler, oplagring af
strøm i private husstande m.v. Det har været hensigten
at udarbejde en opdateret vejledning allerede inden sommerferien
2020 (Transportudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 396, folketingsåret 2019-20).
Analyse af forbedret regelgrundlag
Eftersom en sådan opdateret vejledning
ikke forekommer tilgængelig endnu, mener Venstre, at
regeringen bør igangsætte arbejdet med en
tværministeriel analyse, der kan danne grundlaget for bedre
vejledning og en klar lovgivning på området. I analysen
bør der eksempelvis ses på bygningsreglementet
(herunder indretning af værksteder), transport (herunder
reglerne for farligt gods), brandsikkerhed,
installationsbekendtgørelsen (herunder elsikkerhed), behovet
for efteruddannelse og behovet for at revidere
arbejdsmiljøloven.
Endvidere bør regeringen arbejde for et
øget fokus på problemet i EU-regi, hvor kravene til
det nylig præsenterede forslag til batteridirektivet
bør strammes yderligere (Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om batterier og udtjente batterier, om
ophævelse af direktiv 2006/66/EF og om ændring af
forordning (EU) 2019/1020, KOM (2020) 0798 af 10. december
2020).
Skriftlig fremsættelse
Christoffer Aagaard
Melson (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
arbejdsmiljø-, miljø- og sikkerhedsforhold i
forbindelse med transport, opbevaring og håndtering af el- og
hybridbiler.
(Beslutningsforslag nr. B 286)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.