Fremsat den 17. marts 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Karsten Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at bevare kræftbehandlingen af
børn uændret på de nuværende fire
lokationer i Danmark (borgerforslag)
Sundhedsminister Magnus Heunicke
pålægges at stoppe de nuværende overvejelser i
Sundhedsstyrelsen med henblik på at centralisere
børnekræftbehandlingen på Rigshospitalet.
Behandlingen skal bevares uændret eller
forbedret på alle de nuværende lokationer: Aalborg,
Aarhus, Odense og Rigshospitalet.
Bemærkninger til forslaget
Stillerne af borgerforslaget er en stor gruppe
forældre til kræftramte børn, der er meget
utrygge ved de nuværende overvejelser om en eventuel
centralisering af børnekræftbehandlingen på
Rigshospitalet. Det er ikke i børnenes interesse, og de vil
blive taberne i en eventuel centralisering.
Hvad er årsagen til, at man nu pludselig
vil til at centralisere børnekræftbehandling i
Danmark? Årsagen er et ønske fra Rigshospitalet, hvor
professor i pædiatri og leder af forskningslaboratoriet
Bonkolab Kjeld Schmiegelow den 9. januar 2019 bad Sundhedsstyrelsen
om at undersøge muligheden for en centralisering (referat
fra Sundhedsstyrelsens Rådgivende Udvalg for
Specialeplanlægning den 31. januar 2019 samt Sundhedspolitisk
Tidsskrift den 2. december 2020). Et af hans argumenter for denne
centralisering er, at man i andre EU-lande netop har valgt denne
løsning. Her nævnes Holland som eksempel, hvor man med
et befolkningsgrundlag på 17 millioner har valgt at samle
behandlingen i Utrecht. Kjeld Schmiegelow undlader dog at
nævne, at man i Holland netop har valgt at lægge det
geografisk centralt. Utrechts placering midt i Holland betyder, at
den maksimale transporttid er 2,5 timer (fra Cadzand til Utrecht),
og fra de største byer (Amsterdam, Rotterdam og Den Haag) er
der under 1 times transport. Så hvis Kjeld Schmiegelows
idé om centralisering virkelig skulle give mening, så
burde Sundhedsstyrelsen naturligvis placere et sådan center
geografisk midt i Danmark. Middelfart Sygehus ville være et
godt bud - da de fleste indbyggere i Danmark så ville have
under 3 timers transport til behandling.
Derudover ønsker Kjeld Schmiegelow i
sin henvendelse til Sundhedsstyrelsen større samarbejde
afdelingerne imellem, så de sjældne
kræftdiagnoser kan få større succesrate. Det kan
stillerne af borgerforslaget kun bakke op om og opfordrer til
øget samarbejde på tværs af Danmark, f.eks.
gennem elektronisk udveksling af materiale og webbaserede
møder. Ligeledes nævnes rekruttering af patienter
(børn) til forskning som et argument for at centralisere
behandlingen. De fire nuværende kræftafdelinger har
alle en høj international standard, og andelen af patienter
(børn) på tværs af de fire eksisterende
afdelinger, der bidrager til evaluering af behandlingskvaliteten,
ved at deres data rapporteres til internationale studier, var 100
pct. i den seneste rapport fra 2017. (Dansk Børnecancer
Registers årsrapport 2017).
Det vækker undren, at den arbejdsgruppe
under Sundhedsstyrelsen, som i løbet af det seneste år
har kortlagt behandlingen for børnekræft i Danmark,
ikke har diskuteret en eventuel centralisering af behandlingen i
Danmark. Alligevel var den overraskende melding fra
Sundhedsstyrelsen på det seneste møde, at den ville
komme med et udkast til en konklusion, der hed, at der var brug for
en centralisering. Jf. flere deltagere af arbejdsgruppen, bl.a.
professor og overlæge i børneonkologi på Aarhus
Universitetshospital Henrik Hasle og ledende overlæge
på OUH's børneafdeling Marianne Skytte Jakobsen -
så er der ikke det mindste faglige belæg for en
sådan centralisering (Sundhedspolitisk Tidsskrift den 2.
december 2020).
I et referat fra Sundhedsstyrelsens
Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning fra den 5.
september 2019 står der vedrørende
børnekræftbehandling:
»Udvalget påpegede, at der
også bør tages højde for nærhed i
behandlingstilbud som element i vurderingen samt opfordrede
arbejdsgruppen til at være opmærksom på den
høje kvalitet i behandlingen i Danmark. Sundhedsstyrelsen
forsikrede om en åben og transparent proces med fokus
også på nærhed.«
Sundhedsstyrelsen har tydeligvis glemt eller
bevidst set bort fra dette element om nærhed i behandlingen,
samt at processen skulle være både åben og
transparent.
Desuden undrer det, at Sundhedsstyrelsen i
deres (endnu ufærdige) rapport, helt ser bort fra
målgruppen, det drejer sig om - nemlig det livstruede syge
barn samt barnets familie og netværk i øvrigt.
Socioøkonomiske omkostninger
Et dansk studie har vist, at
behandlingseffekten af børn med kræft påvirkes
negativt, hvis forældrene er skilt eller børnene har
søskende, der også skal tages hånd om (Simony et
al, 2016. Effect of socioeconomic position on survival after
childhood cancer in Denmark). Bemærk, at Kjeld Schmiegelow
selv er medforfatter til dette studie. Det er vigtigt at
forstå, at familierne allerede i den nuværende og mere
nære behandling af børnene er pressede og splittede.
En centralisering af behandlingen af børnekræft vil
lægge et yderligere pres på familiernes
socioøkonomiske faktorer. Typisk er den ene forælder
indlagt med det syge barn, mens den anden forælder er hjemme
med eventuelle søskende. Herudover skal man huske, at der
kun bevilges orlov til den ene forælder, så den
forælder, der er hjemme, forventes at passe sit arbejde som
vanligt. Søskende (også kaldet skyggebørn) vil
lide endnu større overlast ved endnu større
fravær fra den medindlagte forælder.
Ved en centralisering vil familien blive endnu
mere splittet, da lang transporttid vanskeliggør
besøg fra nær familie. Det syge barn og den
medindlagte forælder bliver afskåret fra den
øvrige familie, og dermed umuliggøres eller i bedste
fald besværliggøres afgørende psykisk
støtte og aflastning.
Når et barn rammes af kræft,
bliver det revet ud af den kendte hverdag og har brug for kontakt
med nær familie. Lidt større børn har desuden
brug for at se kammerater. De har brug for afveksling og glimt af
verden uden for deres isolerede verden for at bevare
livsgnisten.
Lang transporttid
Ved en centralisering på Riget vil en
stor del af befolkningen have lang transporttid. F.eks. er der ca.
5 timers kørsel til Rigshospitalet fra Thisted og mere end 4
timers kørsel fra Aalborg. Det giver en urimelig og
unødvendig ulighed i adgangen til behandling.
Antallet af ambulante besøg i et
børnekræftforløb er utallige, og i lange
perioder kan det være flere gange om ugen. Både
børn og forældre bruger gerne lang tid på
transport for at komme hjem og spise deres egen mad og sove i deres
egen seng. Ved en centralisering vil det betyde, at de ambulante
besøg erstattes af indlæggelser.
Forældrene har ansvar for den daglige
pleje, der inkluderer medicinering, pleje af centralt venekateder,
give sondemad og forberedelse af kræsekost samt vurdering af
det syge barn. Forældrene skal på alle tidspunkter af
døgnet reagere ved feber eller andre tegn på
utilpashed. Hvis forældrenes overskud presses, og de ikke
reagerer i tide, kan det i løbet af timer blive kritisk, og
børn vil dø.
Kemobehandling er hård og trykker
immunforsvaret helt i bund, hvilket betyder, at der ofte
opstår feber grundet infektion. Infektionerne behandles med
antibiotika, som skal igangsættes hurtigst muligt, efter at
feber er indtrådt. Bor man i Sønderjylland eller i
Nordjylland, bliver turen til Rigshospitalet en helt urimelig
køretur for barn og forælder at skulle ud på,
hvad enten det er lige i myldretiden eller midt om natten.
Det har været nævnt, at man ville
lave en løsning, hvor børnene i tilfælde af
feber ville kunne blive behandlet lokalt på en
infektionsmedicinsk afdeling. Denne model har dog mange ulemper, da
den nødvendige ekspertise til et kræftramt barn ikke
vil være tilstede og håndteringen af et centralt
venekateder (CVK) er uvant for det infektionsmedicinske personale.
Et CVK på et kræftramt barn er en adgang til bakterier
i blodet, hvis det ikke håndteres korrekt. Bakterier i blodet
kan hurtigt udvikle sig til en livstruende tilstand for det
kræftramte barn. Derfor vil det være en yderst
risikabel model.
Selv hvis de nuværende spekulationer
ikke ender med at afstedkomme nogen ændringer, så vil
alene usikkerheden de næste 3-6 måneder være med
til at skabe utryghed for de ansatte på afdelingerne i
Odense, Aarhus og Aalborg. Dette vil kunne medføre
personaleflugt, og dermed er der risiko for på sigt, at den
nuværende høje faglige kvalitet forringes. Derudover
vil usikkerheden også vanskeliggøre at rekruttere nye
medarbejdere til ledige stillinger på de tre afdelinger.
Det er ikke kun for barn og forældre
transporttiden vil blive uoverskuelig. Det samme gør sig
gældende for besøgende. Bedsteforældre,
øvrig familie og kammerater kommer ikke bare lige på
besøg og indgyder lidt livsmod. Ud over transporttiden vil
en tur til København for mange betyde en yderligere udgift
til Storebæltsbro eller færge og eventuel overnatning
for ældre bedsteforældre, som ikke klarer turen frem og
tilbage samme dag - vel at mærke udgifter, som de ikke
får dækket og skal betale af egen lomme. Så kan
man vende tilbage til de socioøkonomiske faktorers betydning
for behandlingseffekten.
Afrunding
Forældre til kræftramte
børn ville transportere sig til den anden side af
jordkloden, hvis behandlingen kun fandtes der. Det er imidlertid
ikke tilfældet i Danmark, hvor der findes faglig kompetent
behandling på fire geografisk spredte universitetshospitaler.
Der er altså intet behandlingsmæssigt fagligt
belæg for en centralisering.
Det vil givetvis give øget prestige for
Rigshospitalet at samle behandlingen af børnekræft
ét sted i Danmark, men så vælger man at se
fuldstændig bort fra, at det er rigtige børn og
familier, det handler om. Det bliver børnene og familierne,
der kommer til at betale prisen.
Stillerne af borgerforslaget opfordrer derfor
til, at den nuværende organisering af børneonkologiske
afdelinger bevares og overvejelser om centralisering droppes
helt.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Karsten Lauritzen (V),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg
(RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier
Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja
Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
bevare kræftbehandlingen af børn uændret
på de nuværende fire lokationer i Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 282)
Der er tale om et
borgerforslag, som inden for den fastsatte frist har opnået
det antal støttetilkendegivelser fra borgere, som
kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som
beslutningsforslag i Folketinget. Der henvises til
folketingsbeslutning af 2. juni 2016 om mulighed for at få
borgerdrevne beslutningsforslag behandlet i Folketinget, lov om
etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget og bekendtgørelse om en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget
er oprindelig indgivet af Mette Vedtofte, Odense, som hovedstiller
med Anne Grøndahl Poulsen, Silkeborg, Michael Freund
Iversen, Odense, Søren Frost Bækgaard Kjeldsen,
Aalborg, Christina Eshøj, Odense, Camilla Piilgaard Lerche,
Solrød, og Lene Lange, Aabenraa, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.