Fremsat den 9. marts 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Jacob Mark (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af reglerne om sagsomkostninger
i straffesager
Folketinget pålægger regeringen
snarest og inden udgangen af indeværende år at tage
initiativ til at ændre reglerne om sagsomkostninger i
straffesager med det formål, at der lægges
større vægt på resocialisering og forebyggelse
af tilbagefald til kriminalitet.
Initiativet skal tage udgangspunkt i en
gentænkning af den gældende ordning for
pålæg af og betaling for sagsomkostninger i
straffesager, herunder muligheden for at afskaffe pålæg
af sagsomkostninger og hel eller delvis eftergivelse af gæld
fra sagsomkostninger, med inddragelse af den nyeste viden på
området, herunder de konklusioner og anbefalinger, der
fremgår af »Betænkning om sagsomkostninger i
straffesager« fra Udvalget om forebyggelse og resocialisering
fra 2014 og rapporten »Sagsomkostninger i straffesager - Ny
viden om et gammelt problem« fra 2020.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af B 56, folketingsåret 2010-11, 1.
samling, jf. Folketingstidende tillæg A, B 56 som fremsat, og
tillæg F, møde 56, kl. 17:16, og B 57
folketingsåret 2007-08, 2. samling, jf. Folketingstidende
tillæg A, B 57 som fremsat, og tillæg F, møde 51
kl. 20:07, jf. også www.folketingstidende.dk.
Baggrund og formål
Mange indsatte i institutioner under
kriminalforsorgen står efter endt afsoning i en situation med
betydelig gæld til det offentlige, fordi de hæfter for
sagsomkostningerne i forbindelse med straffesagen. Det kan dreje
sig om ganske store beløb, som de pågældende
reelt ikke har mulighed for at betale.
For mange tidligere indsatte er konsekvensen
af en uoverskuelig og uoverstigelig gæld til det offentlige,
at de ikke har noget økonomisk incitament til at indgå
på arbejdsmarkedet, men i stedet forsørger sig ved
offentlige ydelser, sort arbejde eller ny kriminalitet. Den
nuværende ordning er hindrende for resocialisering af
tidligere indsatte. Hertil kommer, at langt størstedelen af
sagsomkostningerne reelt aldrig inddrives, men alligevel bruger
staten mange ressourcer til at administrere og forsøge at
inddrive gælden.
Mange førstegangsdømte er ofte
ikke klar over, at de skal betale for sagsomkostningerne i
forbindelse med deres straffesag, og det kan fremstå som en
ekstra straf for den dømte, som ovenikøbet er
svær at gennemskue omfanget af. Den domfældte ved ikke
på domstidspunktet, hvilken gæld vedkommende
pålægges, og den dømte har i øvrigt ikke
indflydelse på en række af de omkostninger, som
vedkommende efterfølgende skal betale.
Renten for gæld til
straffesagsomkostninger er desuden meget høj, og
Gældsstyrelsen har mulighed for at inddrive gælden fra
straffesagsomkostninger ved at indeholde skyldige beløb i
lønindkomsten. Samtidig betyder en særregel i reglerne
om eftergivelse af gæld til det offentlige, at det stort set
er umuligt at få eftergivet gæld fra
straffesagsomkostninger. Gælden fra straffesagsomkostninger
kan derfor i sig selv være med til at fastholde nogle
domfældte i en kriminel tilværelse og gøre vejen
ud af kriminalitet sværere.
Socialistisk Folkeparti foreslår
på den baggrund en gentænkning af den gældende
ordning for pålæg af og betaling for sagsomkostninger i
straffesager, herunder muligheden for at afskaffe pålæg
af sagsomkostninger og hel eller delvis eftergivelse af gæld
fra sagsomkostninger. Forslaget vil efter forslagsstillernes
vurdering få begrænsede økonomiske konsekvenser
for det offentlige - om nogen overhovedet - da forslaget vil
bevirke en bedre resocialisering af tidligere kriminelle og
begrænse tilbagefald til kriminalitet, og da det samtidig kun
er en meget begrænset del af gælden fra
sagsomkostninger, der er muligt at inddrive.
Eftergivelse af gæld fra sagsomkostninger i
straffesager
Reglerne for eftergivelse af offentlig
gæld, herunder gæld for straffesagsomkostninger, er
reguleret i gældsinddrivelseslovens § 13. Fordringer kan
eftergives af restanceinddrivelsesmyndigheden, såfremt
skyldneren godtgør, at skyldneren ikke er i stand til og
inden for de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne
opfylde sine gældsforpligtelser, og det må antages, at
eftergivelsen vil føre til en varig forbedring af
skyldnerens økonomiske forhold (§ 13, stk. 1). Der er
dog visse begrænsninger for muligheden for eftergivelse,
herunder bestemmelsen om at eftergivelse i almindelighed ikke kan
finde sted, såfremt en ikke uvæsentlig gæld er
pådraget ved strafbare eller erstatningspådragende
forhold (§ 13, stk. 2, nr. 3). (Lovbekendtgørelse nr.
29 af 12. januar 2015 af lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige med senere ændringer
(gældsinddrivelsesloven)).
Af et svar til Retsudvalget fremgår, at
der dog ikke er tale om, at strafbare forhold fuldstændig
udelukker skyldneren fra at få eftergivelse. Er gælden
eller størstedelen af gælden eksempelvis opstået
i forbindelse med et strafbart forhold, vil præventionshensyn
såvel som hensyn til retsfølelsen som regel
føre til, at der gives afslag på eftergivelse.
(Retsudvalget, alm. del - svar på spørgsmål 145,
folketingsåret 2010-11, 1. samling).
Antologien »Sagsomkostninger i
straffesager - Ny viden om et gammelt problem« indeholder
bl.a. en analyse af, hvilke muligheder domfældte har for at
blive fri af deres gæld fra sagsomkostninger, bl.a. med
udgangspunkt i at 72 pct. af de domfældte, der i 2017 havde
gæld fra sagsomkostninger, var uden betalingsevne og tilmed
stod registreret for 80 pct. af den samlede gæld fra
sagsomkostninger. Det fremgår endvidere, at myndigheder med
beslutningskompetence i vurderingen af ansøgninger om
eftergivelse af gæld fra sagsomkostninger er meget usikre
på, hvilke kompetencer de har, og hvordan reglerne skal
fortolkes. Samtidig konkluderes det, at de retlige muligheder for
at blive gældfri af sagsomkostninger er yderst
begrænsede. (»Sagsomkostninger i straffesager - Ny
viden om et gammelt problem«, Annette Olesen m.fl., Aalborg
Universitet, 2020).
Pålæg og inddrivelse af sagsomkostninger
i straffesager
Reglerne om sagsomkostninger i straffesager
fremgår af retsplejelovens kapitel 91. I straffesager udredes
omkostningerne ved sagens behandling og straffens fuldbyrdelse af
det offentlige med forbehold af ret til at få dem erstattet
efter reglerne i retsplejelovens kapitel 91.
(Lovbekendtgørelse nr. 1445 af 29. september 2020 med senere
ændringer).
En sigtet, som findes skyldig, har pligt til
at erstatte det offentlige de nødvendige udgifter, som er
medgået til sagens behandling. I praksis opgøres
sagsomkostningerne normalt ikke til et bestemt beløb, idet
det blot bestemmes, at domfældte skal betale sagens
omkostninger, herunder et fast beløb som salær til
forsvareren. I givet fald opgøres sagsomkostningerne efter
straffesagens afslutning af politiet, som herefter sender en
opkrævning til domfældte. Hvad »de
nødvendige udgifter, som er medgået til sagens
behandling« omfatter, er ikke præciseret i
retningslinjer eller lovgivning. (Betænkning nr. 1587/2014 om
sagsomkostninger i straffesager, Udvalget om forebyggelse og
resocialisering, Justitsministeriet).
Når en straffesag er afgjort, udsender
politiet en opkrævning af sagsomkostningerne, hvori
skyldneren opfordres til at betale sagsomkostningerne inden 20
dage. Hvis det opkrævede beløb ikke indbetales inden
betalingsfristens udløb, sender politiet en rykker,
hvorefter skyldneren har 10 dage til at betale fordringen. Politiet
kan give tilladelse til en kortvarig henstand med betalingen af
sagsomkostninger eller tillade, at beløbet betales i afdrag
ved en kortevarende afdragsordning. Der kan dog højst gives
tilladelse til henstand eller afdragsvis betaling i en periode
på op til 6 måneder. (Retsudvalget, alm. del - svar
på spørgsmål 475 og 476).
Hvis betalingen ikke er modtaget inden for de
6 måneder, bliver fordringen sendt til inddrivelse hos
Gældsstyrelsen, hvorefter sagen lukkes i politiets systemer
og inddrivelsen overtages af Gældstyrelsen. Afdrag på
gælden kan herefter enten ske gennem frivillige
indbetalinger, ved modregning i offentlige udbetalinger, gennem
betalingsaftaler eller ved tvangsinddrivelse gennem indeholdelse i
skyldnerens løn, hvis skyldneren har betalingsevne.
Gældsstyrelsen er afskåret fra at inddrive
sagsomkostninger fra skyldnere uden betalingsevne. (Ibid).
Gæld fra straffesagsomkostninger
Den samlede gæld under inddrivelse
vedrørende straffesagsomkostninger, der er akkumuleret over
årene, udgjorde ca. 4,5 mia. kr. pr. 30. november 2020.
Af et svar fra justitsministeren til
Retsudvalget fra februar 2021 fremgår, at politiet i perioden
2015-2020 har opkrævet straffesagsomkostninger for mellem 260
og 524 mio. kr. årligt, og i samme periode er der indbetalt
under 50 mio. kr. årligt til politiet. Sagsomkostninger, der
ikke indbetales til politiet, oversendes til inddrivelse hos
Gældsstyrelsen senest efter seks måneder.
I de seneste 6 år er der oversendt
mellem 233 og 454 mio. kr. årligt fra politiet til
inddrivelse hos Gældsstyrelsen, som i samme periode har
inddrevet mellem 43 og 97 mio. kr. årligt vedrørende
sagsomkostninger. Det samlede provenu for staten vedrørende
straffesagsomkostninger lå de seneste 6 år dermed
på mellem 77 og 146 mio. kr. årligt. (Retsudvalget,
alm. del - svar på spørgsmål 472).
Gælden fra straffesagsomkostninger kan
henføres til 80.901 personer registreret af
Gældsstyrelsen pr. 30. november 2020. Heraf har 14.160
personer afdraget på gælden, svarende til knap 18 pct.,
og ca. halvdelen af skyldnerne er uden betalingsevne, hvorfor
Gældsstyrelsen er afskåret fra at inddrive deres
gæld. Hertil kommer 9.907 skyldnere registreret af politiet
pr. 8. januar 2021, hvoraf knap 1.500 havde indgået en aftale
med politiet om en afdragsordning. (Retsudvalget, alm. del - svar
på spørgsmål 475 og 476).
Af de 80.901 skyldnere har over en tredjedel
en gæld for sagsomkostninger, hvor den ældste
gældspost er mellem 5 og 10 år gammel, og knap en
fjerdedel har en gæld, hvor den ældste gældspost
er mellem 10 og 15 år gammel.
Ifølge en prognose for udviklingen i
gælden til straffesagsomkostninger viser
Gældsstyrelsens egne tal, at gælden er blevet fordoblet
fra 2,2 mia. kr. til de nuværende 4,4 mia. kr. siden 2013, og
der er intet, der tyder på, at gælden vil blive
reduceret over de kommende år. Tværtimod viser
prognosen, at gælden med den gældende rentesats
på 8,05 pct. årligt og det nuværende niveau for
afbetaling og tilskrivning af ny gæld vil stige til 13 mia.
kr. om 10 år. (»Sagsomkostninger i straffesager - Ny
viden om et gammelt problem«, Annette Olesen m.fl. Aalborg
Universitet, 2020,)
Anbefalinger fra tidligere og nyere
studier
Antologi om sagsomkostninger i
straffesager
Overvejelserne om at se på de
gældende regler for pålæg, inddrivelse og
eftergivelse af gæld fra straffesagsomkostninger er ikke nye.
Forslagsstillerne fremsatte både i 2008 og i 2011
beslutningsforslag om muligheden for eftergivelse af gæld fra
sagsomkostninger i straffesager. Forslagene indebar en hel eller
delvis eftergivelse af straffesagsomkostninger, betinget af at den
pågældende ikke begik ny kriminalitet i en periode
på 5 år efter endt afsoning.
Senest har Annette Olesen m.fl. i antologien
»Sagsomkostninger i straffesager - Ny viden om et gammelt
problem« fra 2020 samlet den nyeste viden om sagsomkostninger
i straffesager. Det fremføres heri, at betalingsmodellen
bør ændres, idet de gældende bestemmelser om
betaling af sagsomkostninger i straffesager udfordrer både
retssikkerheden og det resocialiserende arbejde.
I forbindelse med offentliggørelse af
studiet blev der peget på en række
bekymringspunkter:
Gælden fra sagsomkostninger i
straffesager er for mange ubetalelig. 72 pct. af skyldnerne
vurderes af Gældsstyrelsen til at være uden
betalingsevne. Disse står registreret for 80 pct. af
gælden.
Rentetilskrivningen på gæld fra
sagsomkostninger i straffesager gør det sværere at
blive gældfri, da renterne begrænser mulighederne for
at afdrage på gældens hovedstol.
Der foreligger en formel, men ikke reel
mulighed for at få gæld fra sagsomkostninger i
straffesager eftergivet eller gældssaneret.
Sagsomkostninger i straffesager underminerer
mulighederne for at blive resocialiseret.
Gæld fra sagsomkostninger i straffesager
er særlig udfordrende for dem, der ønsker at leve et
kriminalitetsfrit liv, og fastholder mange straffede i deres
kriminelle løbebane.
Der er generelt manglende kendskab til, hvilke
udgifter der medregnes som sagsomkostninger i straffesager.
Økonomiske overvejelser grundet
pålæggelsen af sagsomkostninger kan påvirke de
tiltaltes tilgang til deres straffesag.
(»Nyt studie: Straffedes gæld fra
sagsomkostninger har kurs mod faretruende højder«,
pressemeddelelse, Annette Olesen m.fl. Aalborg Universitet, 2020,
jf. Retsudvalget, alm. del - bilag 83).
I studiet bemærkes også, at man
med fordel kan kigge mod Sverige og Norge, hvor domfældte i
langt mindre grad bliver pålagt at betale sagsomkostningerne,
og der tages hensyn til den domfældtes resocialisering,
når der pålægges sagsomkostninger.
Endelig henvises der i studiet også til
anbefalingerne i betænkningen om eftergivelse af
sagsomkostninger, der blev afgivet af Udvalget om forebyggelse og
resocialisering i oktober 2014.
Betænkning om sagsomkostninger i
straffesager
Udvalget om forebyggelse og resocialisering
havde til opgave at overveje betydningen af den eksisterende
ordning vedrørende sagsomkostninger i straffesager i forhold
til den forebyggende og resocialiserende indsats. Udvalget skulle
overveje muligheden for hel eller delvis eftergivelse af
sagsomkostninger i straffesager, herunder eftergivelse af
sagsomkostninger for personer, som i en årrække efter
endt afsoning ikke har begået ny kriminalitet. Af udvalgets
betænkning fremgår endvidere, at det har været
afgørende for udvalgets arbejde med at gentænke den
nuværende ordning for pålæg og eftergivelse af
sagsomkostninger at støtte den gruppe af domfældte,
som i dag er i fare for at blive fastholdt i kriminalitet efter
afsonet straf på grund af en uoverstigelig stor gæld
til sagsomkostninger. (Betænkning om sagsomkostninger i
straffesager afgivet af Udvalget om forebyggelse og
resocialisering, oktober 2014 (1547/2014), Justitsministeriet).
Udvalget anbefalede bl.a., at domfældte
alene skal betale sagens udgifter til den beskikkede forsvarer, og
beløbet skal fastsættes endeligt ved domsafsigelsen,
mens de øvrige sagsomkostninger skal afholdes af staten.
Derudover anbefalede udvalget, at de
gældende regler erstattes af en såkaldt
betalingsevnemodel, hvor den enkeltes betalingsevne vurderes ud fra
SKATs oplysninger om den enkeltes indkomst. Modellen
indebærer, at domfældte uden betalingsevne ikke vil
få opkrævet pålagte sagsomkostninger, mens
domfældte med en betalingsevne vil skulle betale sagens
udgifter til forsvarssalær. Tilbagebetalingen vil kun kunne
beløbe sig til det, den dømte kan afvikle i
løbet af 2 år, og kun udgøre en vis procentdel
af den pågældendes indkomst, også selv om de
pålagte sagsomkostninger måtte være større
end dette. På denne måde sikres en styrket
resocialiserende effekt også for gruppen med
betalingsevne.
Udvalget bemærkede, at hvis en ny
ordning om bortfald eller reduktion af sagsomkostninger blev gjort
betinget af, at den domfældte holder sig kriminalitetsfri i
en periode, vil betingelsen begrænse den resocialiserende
effekt og samtidig gøre ordningen mere administrativt tung
for politiet. Hvis en ny ordning alligevel suppleres med en
betingelse om en kriminalitetsfri periode, bør denne ikke
overstige 1-2 år, og den omfattede kriminalitet bør
afgrænses til overtrædelser af straffeloven,
våbenloven og lov om euforiserende stoffer.
Udvalget anbefalede samtidig en
overgangsordning om eftergivelse af eksisterende gæld fra
sagsomkostninger for personer, som ikke kan betale. Personer, som
vurderes ikke at have en betalingsevne, kan få eftergivet
gælden, på betingelse af at den domfældte ikke
begår kriminalitet i en periode på f.eks. 1-2 år.
Personer i fungerende betalingsforløb, og som kan betale,
omfattes ikke af eftergivelsesordningen, men har mulighed for at
søge konkret om eftergivelse af den samlede gæld.
Endelig anbefalede udvalget, at gæld fra
sagsomkostninger i straffesager normaliseres og sidestilles med
anden gæld til det offentlige ved vurderingen af eftergivelse
af gælden, for at lade hensynet til resocialiseringen veje
tungere. Udvalget påpegede, at præventionshensyn og
hensynet til retsfølelsen efter den nuværende ordning
normalt vil føre til, at en ansøgning om eftergivelse
af gæld til det offentlige ikke vil blive imødekommet,
hvis gælden er opstået i forbindelse med et strafbart
forhold.
Regeringens udmeldinger
Forslagsstillerne har noteret sig, at den
daværende justitsminister Mette Frederiksen sammen med
daværende socialminister Manu Sareen allerede i juni 2015
under valgkampen i forbindelse med præsentationen af
tryghedsudspillet »Mere tryghed i Danmark« foreslog en
ny ordning, som skulle slette gæld fra sagsomkostninger hos
personer, der var kommet ud af fængslet, og som ikke ville
være i stand til at tilbagebetale gælden, bl.a. under
forudsætning af, at personen ikke begik kriminalitet i 2
år (»Regeringen vil øge trygheden for 450
millioner«, Politiken, den 10. juni 2015).
Forslagsstillerne finder det også
positivt, at justitsminister Nick Hækkerup den 5. november
2020 i et svar til Retsudvalget om anbefalingerne i
betænkningen fra udvalget om forebyggelse og resocialisering
fra 2014 udtalte: »Jeg mener helt generelt, at vi skal have
mere fokus på den sociale, økonomiske og
arbejdsmæssige fremtid for de indsatte, der har et reelt
ønske om at vende tilbage til et kriminalitetsfrit liv,
så vi i højere grad kan ruste og støtte dem til
et liv efter løsladelsen, hvor de igen kan bidrage til og
tage del i fællesskabet. Jeg mener derfor også, at det
er relevant at overveje udvalgets anbefalinger med henblik på
at fremme resocialiseringen og hjælpe motiverede
domfældte videre, og de vil således indgå i mine
videre overvejelser på resocialiseringsområdet«.
(Retsudvalget, alm. del - svar på spørgsmål
20).
Forslaget
Socialistisk Folkeparti foreslår
på den baggrund en gentænkning af den gældende
ordning for pålæg af og betaling for sagsomkostninger i
straffesager, herunder muligheden for at afskaffe pålæg
af sagsomkostninger og hel eller delvis eftergivelse af gæld
fra sagsomkostninger, med det formål, at der lægges
større vægt på resocialisering og forebyggelse
af tilbagefald til kriminalitet.
I overvejelserne skal inddrages den nyeste
viden på området, herunder de konklusioner og
anbefalinger, der fremgår af »Betænkning om
sagsomkostninger i straffesager« fra Udvalget om forebyggelse
og resocialisering fra 2014 og rapporten »Sagsomkostninger i
straffesager - Ny viden om et gammelt problem« fra 2020.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af reglerne om sagsomkostninger i straffesager.
(Beslutningsforslag nr. B 273)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.