Fremsat den 9. marts 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Anne Valentina Berthelsen (SF) og Jakob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en forsøgsordning med frilandsbyer
Folketinget pålægger regeringen at
igangsætte en 4-årig forsøgsordning senest i
2021, hvor minimum fem og gerne ti landsbyer og små og mindre
øer får frihed til at udvikle og igangsætte
udviklingsinitiativer, som har til formål at styrke
lokalsamfundet, levevilkår og nærdemokrati.
Forsøgsordningen formidles og evalueres løbende for
at kunne vurdere om og i så fald hvilke initiativer, der vil
kunne fortsætte efter den 4-årige
forsøgsperiode.
Bemærkninger til forslaget
Formål
Formålet med at etablere en
forsøgsordning med frilandsbyer er gennem en række
konkrete gennemførte forsøgsprojekter at opnå
ny viden om og praktiske erfaringer med udviklingsinitiativer til
gavn for lokalsamfund. Lokalsamfund i landsbyer og på mindre
øer skal have større frihed fra regler og barrierer
til at demonstrere sådanne nye udviklingsinitiativer og
derved bidrage til landdistriktspolitikken.
Baggrund
Regeringen ønsker at give syv kommuner
fuldstændig frihed på et udvalgt
velfærdsområde (Statsministerens redegørelse i
henhold til grundlovens § 38, Folketingstidende 2020-21,
tillæg G, R 1 redegørelse). Udvalgte landsbyer og
små og mindre øer bør også have frihed
til at kunne udvikle sig.
Udviklingen i landdistrikterne og på de
små og mindre øer er udfordret, hvilket er afspejlet i
et generelt fald i befolkningstal og udtynding af funktioner og
services gennem mange år. Alligevel er der mulighed for at
vende udviklingen, dels på grund af en voksende interesse for
at indrette sin tilværelse anderledes end i de store byer,
dels på grund af et voksende ønske om en decentral
udvikling.
Flere har fået øjnene op for
mulighederne ved at bo og arbejde tæt på naturen i
overskuelige samfund med mere plads og større indflydelse
på hverdagen. Dette har coronakrisen i den grad bestyrket med
en folkevandring til de små samfund i denne sommer. Samtidig
bevirker den digitale infrastruktur, at afstandsbarrierer i
højere grad end tidligere kan overvindes, og at ny
erhvervsudvikling også kan finde sted i landsbyer og på
de små og mindre øer.
I landdistrikterne er man vant til selv at
tage mange initiativer til at sikre den lokale
sammenhængskraft, og denne evne hos landsbyerne demonstrerer
en kolossal samfundsværdi. Af nød og lyst har man
lært at gå forrest selv, men mange gode idéer
støder imidlertid også ind i en mur af barrierer,
når de handler om andet end fritidslignende aktiviteter.
Forløsningen af potentialer for mere og
ny udvikling i lokalsamfundene vil forudsætte, at relevante
funktioner og tilbud af mere strukturelt betydende art er til
stede. Det kan kræve mere, end hvad de bestående rammer
muliggør. Her tænkes eksempelvis på sikring af
attraktive bomuligheder, erhvervsudvikling og arbejdsfaciliteter,
omsorgsfunktioner, nødvendige services og infrastruktur i
det hele taget.
Nye og større udviklingstiltag i
landsbyer og på de små og mindre øer kalder
på nye tilgange i vores systems regler og forvaltning,
så lokalsamfundenes kræfter styrkes og kan komme
yderligere i spil.
Forslagets indhold
Ved at give borgerne i landsbyerne og på
de mindre øer mulighed for og dermed incitamenter til at
skabe nye, visionære og eksperimenterende initiativer, vil
man i samme ombæring styrke levevilkår, ejerskab og
nærdemokrati. Det kommer ikke alene landsbyens borgere til
gode, men vil gavne hele Danmark.
Forsøgsordningen skal omfatte mindst
fem og gerne ti udvalgte landsbyer og små og mindre
øer, der får mulighed for at lave strategiske
udviklingstiltag og føre dem ud i livet. I processen
identificeres og ophæves så vidt muligt
afgørende og begrænsende regler og barrierer på
forsøgsbasis. Det vil typisk være statslige og
kommunale regler, procedurer og praksisser. Det er dog et krav for
samtlige projekter, at de skal have et vist almennyttigt sigte og
gavne det brede flertal, ligesom de ikke må sigte på at
ødelægge naturværdier eller gøre skade
på miljøet.
Særligt gælder for planloven, at
dette område ikke skal indgå i projekterne i
første ombæring. Planloven afventer en evaluering og
en revision, som forventes at løse nogle af de eksisterende
problemer. Forslagsstillerne ønsker derfor ikke, at denne
indgår i frilandsbyprojektet her, men eventuelt i fremtidige
projekter, når vi kender resultatet af den nye planlovs
virkninger.
For projekter, hvor regler om
strandbeskyttelseslinjen er involveret, gælder, at alene
øer ville kunne indgå i dette forslag om en
forsøgsordning, og at der maksimalt kan være et til to
projekter, hvor strandbeskyttelseslinjen indgår. Her
gælder, at området fortsat skal forvaltes restriktivt,
dog skal der skal gives frie hænder til at omdanne en
eksisterende bygning, f.eks. hvis der allerede ligger en gård
i strandbeskyttelseslinjen og denne eksempelvis ønskes
omdannet til lejeboliger for at fremme bosætning på
øen, eller at man ønsker at rive en eksisterende
bygning ned og opføre en ny, hvis denne ikke er
bevaringsværdig og er i så dårlig funktionel og
energimæssig stand, at det ikke kan betale sig at renovere
bygningen.
Dertil kommer, at der kan ses mere velvilligt
på et udviklingsprojekt på øer, der i
særlig grad er begrænsede af deres
strandbeskyttelseslinje. Et eksempel herpå er Venø,
der har stærkt begrænsede muligheder for udvikling,
fordi øen nærmest kun består af
strandbeskyttelseslinje, hvilket gør det svært at
placere projekter i det hele taget. Uddybende betyder det, at
eksempelvis en større ø som Fanøs ønske
om at bygge et oplevelsescenter i strandbeskyttelseslinjen ikke kan
imødekommes, da dette kan placeres talrige andre steder
på øen, mens et udviklingsprojekt på Venø
- alt efter forslagets udformning - ville kunne komme i
betragtning. For et projekt gælder dog stadig, at det skal
have et vist almennyttigt sigte, gavne det brede flertal og ikke
sigte på at ødelægge naturværdier eller
gøre skade på miljøet. Hoteller, boliger og
sommerhuse vil derfor være udelukkede, mens f.eks. en
havneudvidelse vil være i et øsamfunds interesse.
Et andet eksempel på muligheder i
frilandsbymodellen, hvor man kunne dispensere fra de gældende
regler, kunne være i bygningsreglementet, der i dag
gør det svært at etablere tiny houses, fordi de
høje krav til isolering udgør en udfordring. Det kan
f.eks. være tilfældet, hvis en gruppe borgere
ønsker at lave et bæredygtigt og selvforsynende
arbejdsfællesskab med tiny houses, men hvor kravet om 40 cm
isolering i væggene ifølge bygningsreglementet
modarbejder meningen med et tiny house.
Indholdet i og rækkevidden af de minimum
fem forsøg skal følges og evalueres inden for en
4-årig forsøgsperiode, selv om de fulde effekter
oftest vil kunne have en længere tidshorisont.
En række love og administrationen af dem
kan danne barrierer for lokalsamfundenes idéer og indsatser
generelt set - på godt og ondt. Det kan eksempelvis
være zonelovgivningen, kystbeskyttelseslovgivningen,
naturbeskyttelseslovgivning, bygningsreglementet og
styrelsesloven.
I forsøgsordningen er det meningen, at
selve idéudviklingen af initiativer skal foretages uden
skelen til den eksisterende lovgivning, planloven dog undtaget, og
strandbeskyttelseslinje på nær på øer som
beskrevet ovenfor. Eventuelle barrierer og begrænsende
lovgivning identificeres efterfølgende for således at
kunne blive sat ud af kraft i forbindelse med gennemførelse
af forsøget.
Forsøgene vil derfor også
gå på tværs af ressortministerier og
forudsætter, at silotænkning og styring brydes ned. I
den videre udvikling af forsøgsordningen kan det være
relevant på forhånd at have identificeret, om der er
enkelte regler, som der ikke kan afviges fra, jf.
beslutningsforslagets del om planloven og
strandbeskyttelseslinjer.
I udvælgelsesprocessen frem mod
forsøgene skal der lægges vægt på, at de
pågældende forsøg har en karakter, så de
kan få »frilandsbystatus«, og at de er
forskellige i både omfang og karakter. Enkelte eksempler
på mulige forsøg kunne være:
1. Det
gode seniorliv
Man overtager og gør samdrift af hel-
og halvoffentlige og private servicer målrettet
landsbyens/øens seniorer lokal. Det kan eksempelvis
være indkøb, rengøring, mad, pleje, transport,
samvær og oplevelser. Det er dels for at skabe hele og
fleksibelt tilpassede løsninger for seniorer, dels for at
involvere flere lokale borgere og skabe lokal beskæftigelse
og mere liv i hverdagen for alle parter i lokalsamfundet. Der
bliver antagelig tale om en fælles erhvervslignende
virksomhed med socialøkonomisk status, f.eks. i form af et
andelsselskab med begrænset ansvar (a.m.b.a.) eller et
anpartsselskab (ApS). Her må det forventes, at f.eks.
styrelsesloven vil give udfordringer, fordi det typisk er kommunale
opgaver.
2. Miniandelsbyen
Beboerne ejer og har fælles drift af
fælles arealer med fælles landbrug, adgang til natur og
indretning af muligheder for naturturisme. Der er et særligt
sigte på inddragelse af børnene og et samarbejde med
skolen. Produkterne høstes, forarbejdes og sælges
så vidt muligt lokalt, men de indgår særligt i
lokale fællesspisninger og i naturturismen. Hele landsbyen er
involveret efter interesser og ressourcer, hvor måske et
a.m.b.a., en erhvervsdrivende fond eller et ApS står for
etablering og drift i samarbejde med de øvrige lokale
aktører. I et forsøg som dette vil
landsbrugslovgivning, sundheds- og veterinærlovgivningen m.v.
kunne udgøre forhindringer.
3. Nye bo-
og arbejdsfællesskaber
Der foretages fælles opkøb af
ejendomme og arealer med indretning og drift af attraktive
lejemål og workzones/mødesteder både til lokale
og tilflyttere. Nogle vil alene bo, andre arbejde (delvis) eller
blot deltage på grund af samværet og det kreative
miljø. Lokalsamfundet kan eventuelt erhverve en nedlagt
bolig og omdanne et lokalplanlagt areal til parcelhusformål
til et område med tiny houses og mobile
boligløsninger. Lokalsamfundet kunne etablere et ApS til
formålet. Afhængig af beliggenhed vil lokalplaner og
bygningsreglementet kunne være begrænsende for
forsøget.
4. Landsbyen med børn og unge i
centrum
Et antal husstande kan i samarbejde med det
eksisterende lokalsamfund indrette en landsby, hvor der tages
særlig hånd om børns og unges samvær og
dagligliv. Det gælder f.eks. fælles løsninger
for pasning, alskens arrangementer, transport, spændende
fysiske rammer m.v. En del af skoleundervisningen og egnens
ungdomsfester kunne foregå i landsbyen, når landsbyens
voksne stod bag. Lokalsamfundet skal organiseres til at kunne
løfte opgaven, men fordi der er en forskydning af rollerne i
flere sammenhænge på tværs af offentlige
myndigheder, spøger forhindringer i medfør af
styrelsesloven og skoleforvaltningen foruden de forhindringer, der
kan opstå i forbindelse med lokaler m.v.
5. Grønne fællesskaber
Projektet er båret af et ønske om
en grøn og bæredygtig profil i landsbyen eller
på øen. Et eksempel kan være et ønske om
at lave fælles løsninger for energiforsyning til
opvarmning af boliger i form af eksempelvis varmepumper eller andre
former for energifællesskaber. Et andet eksempel kan
være ønsker om fælles
spildevandshåndtering ved f.eks. brug af biokuber. I begge
situationer kan eksisterende lovgivning besværliggøre
eller umuliggøre realisering. Et tredje eksempel kunne
være, at landsbyen eller øen ønsker mulighed
for at erhverve landbrugsjord rundt om bebyggelsen for at lave
natur og rigere biodiversitet i nærområdet.
Forsøgsordningen varer i første
omgang 4 år. Den kan eksempelvis iværksættes i
overensstemmelse med nedenstående proces.
Det første år inviterer det
koordinerende ministerium landsbyer og mindre øer til at
komme med forslag til udviklingsinitiativer.
Kandidater udvælges efter på
forhånd fastlagte kriterier som f.eks. forslagets perspektiv,
vision, geografi, lokal kapacitet til at gennemføre
projektet, kommunens indstilling til projektet og en vis
egenfinansiering. I udformningen af forslaget skal der tages
stilling til, hvilken rolle kommunen, som frilandsbyen ligger i,
skal spille. Forslagsstillerne forestiller sig, at en indstilling
kunne udformes i samarbejde mellem kommunen, byrådet og
lokalrådet.
I løbet af det første år
udformer de udvalgte landsbyer og små og mindre øer
planer for deres forsøgsprojekt og mobiliserer sig til det,
hvor bl.a. barrierer identificeres og om muligt ophæves (for
en periode).
I løbet af andet, tredje og fjerde
år afprøver de udvalgte landsbyer og små og
mindre øer deres forsøgsprojekt, så langt de
kan komme inden forsøgsperiodens udløb.
Evaluering og formidling af forsøgene
finder sted løbende. Det vil navnlig omfatte identifikation
af barrierer og foreløbige resultater, idet mange af
aktiviteterne vil have en længere horisont end selve
forsøgsordningen. Formidlingen henvender sig både til
relevante beslutningstagere og alle landsbyer og små og
mindre øer.
Når den 4-årige
forsøgsordning er afsluttet, fortsætter ordningen (og
de lokale aktiviteter), så vidt det er relevant og muligt, og
der træffes forholdsregler til tilpasning af lovgivning og
administration.
Forsøgsordningen bør have et
basisbudget, som staten bidrager med, og som dækker udgifter
til administration af forsøgsordningen, gennemførelse
af de konkrete initiativer og den løbende formidling og
evaluering. Der bør forudsættes en mindre grad af
medfinansiering fra frilandsbyerne. Herudover kan det organiseres,
således at en eller flere fonde også kan bidrage
økonomisk.
Den konkrete organisering bør besluttes
i et samarbejde mellem regeringen, kommunerne og relevante
civilsamfundsorganisationer som f.eks. Danmarks
Naturfredningsforening, Landdistrikternes Fællesråd og
Sammenslutningen af Danske Småøer og
videninstitutioner som eksempelvis Københavns
Universitet.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
forsøgsordning med frilandsbyer.
(Beslutningsforslag nr. B 270)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.