Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 27. maj 2021
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1
ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, LA og ALT) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling. Flertallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og NB) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Såfremt ændringsforslaget ikke
vedtages, vil mindretallet stemme imod beslutningsforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget deler
forslagsstillernes bekymringer om håndteringen af
samværssager og tager denne problemstilling meget alvorligt.
V anerkender, at emnet er ømtåleligt og derfor skal
håndteres derefter. Emnet er ikke desto mindre
afgørende at få debatteret og gjort noget ved,
således at hjerteskærende beretninger fra
forældre i konflikt om samvær vil høre fortiden
til.
V deler holdningen om en ændring af
princippet for skøn i samværssager, således at
samværssager inkorporerer hensyn til familien som institution
og samværet med begge forældre, såfremt disse
ikke er særligt uegnede. V mener, at familieretsforvaltningen
aktivt bør forsøge at inkorporere forholdet til begge
forældre som en del af barnets tarv, da halvdelen af barnets
ophav ikke skal forsvinde ud af barnets liv på baggrund af
opdigtede historier, chikane, særlig konfliktoptrappende
handlinger m.v. fra den ene part af forældrene.
V mener fortsat, at barnets tarv skal
være omdrejningspunktet, men dette bør ikke udelukke,
at barnets tilknytning til begge forældre skal bibeholdes,
så længe forældrene ikke er særligt
uegnede.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
deler ønsket om at forbedre det familieretlige system.
DF mener på linje med
forslagsstillerne, at det er afgørende for et barn at bevare
kontakt til og samvær med begge sine forældre,
medmindre der er tale om tilfælde, hvor den ene
forælder er særlig uegnet til forældrerollen
på grund af f.eks. vold eller seksuelle overgreb.
Et af de helt store problemer i det
familieretslige system i dag er, at der er et stærkt
incitament til samværschikane og
forældrefremmedgørelse, fordi Familieretshuset ser
bort fra skyldsspørgsmål og reel
forældreegnethed i konflikter om samvær. På den
måde kan en forælder, som ikke er uegnet til
samvær med sit barn, alligevel miste retten til samvær
på grund af noget, den anden forælder siger eller
gør.
Herudover har DF aldrig ment, at den danske
lovgivning bliver bedre af at kopiere praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Dette synspunkt plejer
NB at dele med DF, og derfor vækker det stor undren, at NB
har fremsat et beslutningsforslag, som går direkte imod
tidligere udtalelser fra partiet, f.eks. ved
forespørgselsdebatten om F 47 om domstolsaktivismen ved Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (forhandling den 18.
juni 2020, folketingstidende 2019-20, tillæg F, møde
132, kl. 13:15 ff.).
Dansk lovgivning skal forhandles på
plads i Folketinget med danskerne, børnene og familierne i
centrum og ikke importeres fra en aktivistisk og politisk domstol i
regi af EU.
DF støttede op om en fælles
beretning om forbedringer af det familieretlige system uden
henvisninger til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
praksis.
Medmindre henvisningen til den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis udgår,
kan DF ikke stemme for beslutningsforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF og NB):
1) I
2. pkt. udgår: »og samtidig
bringe dansk familieret i overensstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis«.
[Formålet om at bringe dansk
familieret i overensstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget har til hensigt at
sikre, at det bliver Folketinget og ikke Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, der sikrer en bedre balance mellem de
forskellige hensyn, der kan indgå i den vurdering, der
foregår i samværssager, så forældre ikke
uden grund kan miste retten til samvær med deres barn. Det
bør være Folketinget, der fastsætter love og
regler, som skal gælde for danske familier.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9.
marts 2021 og var til 1. behandling den 17. maj 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse. Der udestår svar på
spørgsmål nr. 1, som udvalget forventer besvaret inden
2. behandling af beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mai Mercado (KF) Mette
Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |