Fremsat den 9. marts 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Kirsten Normann Andersen (SF),
Jacob Mark (SF),
Charlotte Bromann Mølbæk (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af retssikkerheden for udsatte
borgere, der indgår økonomisk forpligtende aftaler
under falske forudsætninger
Folketinget pålægger regeringen i
begyndelsen af det kommende folketingsår, i oktober 2021, at
fremsætte et lovforslag, der beskytter udsatte gruppers
retssikkerhed over for fjernsælgere ved at sætte to nye
stykker i aftalelovens § 31, som præciserer,
1) at paragraffen omfatter alle aftaler indgået efter
uopfordret kontakt med personer på Robinsonlisten, og
2) at paragraffen omfatter salg af abonnementer og varer
på kredit til personer med kreditadvarsel i Folkeregisteret,
hvor dette ikke har været drøftet i forbindelse med
aftalens indgåelse.
Lovforslaget skal indeholde midler til en
informationskampagne til både borgere og virksomheder.
Bemærkninger til forslaget
Udsatte borgere oplever i stigende grad at
være ofre for aggressive salgsteknikker, især ved
fjernsalg, og det er forslagsstillernes opfattelse, at der mangler
et beskyttelsesniveau imellem fuld råderet og
umyndiggørelse. Det er forslagets formål, at borgeren
stadig kan foretage de fleste økonomiske dispositioner selv,
men at borgeren skal kunne framelde sig muligheden for hurtige
tilbud og kredit- og abonnementsprodukter, som medfører
uoverskuelige omkostninger.
At der er et behov for at beskytte udsatte
grupper på dette område, illustreres, bl.a. ved at man
på nyhedsmediet »Dansk Handicap Forum« den 10.
juli 2020 kunne læse historien »Aller-sælger
udnyttede kvinde med demens« om en kvinde, der blev solgt et
abonnement, på trods af at hun er optaget på
Robinsonlisten. Samme problematik kunne man læse om i
Politiken den 15. marts 2015 i artiklen »Demente glemmer, de
har sagt ja til telefonsælgere«.
Lovgivningen i dag
Markedsføringsloven og lov om det
centrale personregister (folkeregisterloven) har i dag forbud mod
uopfordrede henvendelser med henblik på salg af visse varer,
og det er muligt at fravælge markedsføring i
Folkeregisteret (Robinsonlisten). Samme sted kan man få sat
en kreditadvarsel, men de direkte retsvirkninger er uklare.
Efter aftalelovens § 31 er aftaler
ugyldige, hvis nogen har »udnyttet en andens betydelige
økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende
indsigt, letsind eller et bestående
afhængighedsforhold«. Der er dog krav om, at det solgte
står i »væsentligt misforhold til
modydelsen«.
Markedsføringslovens § 10
beskriver, hvem der ikke må kontaktes uopfordret med henblik
på fjernsalg. Loven håndhæves efter kapitel 9, og
overtrædelse kan straffes med bøde.
Forbrugerombudsmanden er ikke forpligtet til at anmelde, og
politiet er ikke forpligtet til at rejse tiltale, hvis en borger
anmelder en virksomhed eller en sælger. Det har ingen direkte
aftaleretlig konsekvens, at et salg er sket i strid med
markedsføringsloven.
Folkeregisterlovens § 29 giver mulighed
for markering om beskyttelse imod markedsføring og markering
med advarsel imod at give kredit til borgeren. Kreditadvarslen blev
indført ved lov nr. 1564 af 13. december 2016. Af
bemærkningerne fremgår det:
»Det er ikke hensigten med lovforslaget
at regulere, hvilken betydning virksomhederne skal tillægge
en markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod
kreditgivning i vedkommendes navn. Det vil i sagens natur bero
på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, som
skal foretages af virksomhederne.«
Forslagets formål
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er utilstrækkelig beskyttelse af borgerne i dag, og at
håndhævelsen af markedsføringsloven ikke sikrer
den ønskede retstilstand. Forbrugerombudsmanden og politiet
vil altid skulle prioritere deres ressourcer. Der vil derfor finde
overtrædelser sted, som aldrig efterforskes eller
påtales.
Det er derfor forslagsstillernes opfattelse,
at det vil have en større effekt at udvide aftalelovens
§ 31, så enhver aftale indgået efter uopfordret
kontakt med en person på Robinsonlisten kan
tilsidesættes. Tilsvarende foreslås det, at aftaler om
abonnementer eller varer på kredit skal kunne
omstødes, hvis køberen har en kreditadvarsel i
Folkeregisteret - og dette forhold ikke har været
drøftet i forbindelse med indgåelsen af aftalen.
Ved indførelsen af kreditadvarslen blev
den nærmere definition overladt til markedet. Det har vist
sig ikke at være tilstrækkeligt. Det foreslås
derfor, at der indføres direkte civilretlige konsekvenser af
at ignorere en eventuel kreditadvarsel. Advarslen er oplagt for
personer med dårlig sprogforståelse, unge og personer
med bipolar lidelse. Sælgere kan eventuel give personer med
advarslen en kopi af alle dokumenter og først acceptere
kundens accept efter 14 dage. Det giver tid og ro til, at den
potentielle kunde kan gennemgå dokumenterne med et
familiemedlem eller en bekendt og være sikker på
aftalens indhold.
En tilsvarende regel kendes fra køb og
salg af fast ejendom, hvor det i praksis accepteres, at
køberen kan betinge sin accept af sin advokats
godkendelse.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at denne
udvidelse af aftalelovens § 31 automatisk vil medføre
en selvransagelse blandt sælgere. I stedet for at
køberen som nu må satse på Forbrugerombudsmanden
og politiets prioriteringer, vil enhver aftale indgået i
strid med markedsføringsreglerne være ugyldig. Det
betyder i praksis, at enhver borger eller dennes repræsentant
kan håndhæve reglerne over for sælgeren.
Ved tvistspørgsmål vil det
være op til sælgeren at føre bevis for, at
køberen reelt er forpligtet. Efter forslagsstillernes
opfattelse er dette en rimelig byrde for virksomheder, der
beskæftiger sig med fjernsalg og kreditkøb.
Forslaget om, at der skal afsættes
midler til en oplysningskampagne, skal bruges til at
iværksætte to kampagner i Forbrugerombudsmandens regi:
den ene målrettet borgerne om muligheden for at blive optaget
på Robinsonlisten og at sætte kreditadvarsel, den anden
målrettet virksomheder, der beskæftiger sig med
fjernsalg og køb på kredit.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbedring af retssikkerheden for udsatte borgere, der indgår
økonomisk forpligtende aftaler under falske
forudsætninger.
(Beslutningsforslag nr. B 267)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.