Fremsat den 9. marts 2021 af Marcus Knuth (KF),
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) og Søren Pape Poulsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at undersøge det juridiske grundlag for
at lukke moskéer og andre religiøse foreninger, der
opfordrer til vold, udviser ekstremistisk adfærd eller
forstyrrer den offentlige orden
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2021 at foretage en undersøgelse af det
juridiske grundlag for at kunne lukke moskéer eller andre
religiøse foreninger, der opfordrer til vold, udviser
ekstremistisk adfærd eller forstyrrer den offentlige orden.
Undersøgelsen skal efter sin afslutning forelægges
Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Bemærkninger til forslaget
Den 31. marts 2017 opfordrede imamen Monzer
Baajour til drab på jøder under fredagsbønnen i
Masjid al-Faruq-moskéen i Heimdalsgade (»Imam
får betinget fængsel for prædiken om
jødedrab«, dr.dk, den 26. marts 2019«). Det var
første gang, den såkaldte forkynderlov blev taget i
anvendelse for at adressere radikalisering. Det er desværre
ikke et enkeltstående tilfælde, at moskéer i
Danmark anvendes til at fremme et syn, der er i direkte modstrid
med danske værdier, og som i værste fald er anstiftelse
af vold i grundlovens forstand.
Forslagsstillerne ønsker, at der skal
være en juridisk undersøgelse af, om det er muligt
helt at lukke moskéer eller religiøse foreninger, som
udviser ekstremistisk adfærd, bryder med den offentlige
orden, eller som opfordrer til og anstifter vold.
Mindelser om forbuddet mod Loyal to
Familia
Forslagsstillerne ser mange ligheder mellem
dette forslag og forbuddet mod banden Loyal to Familia (LTF).
Østre Landsret afgjorde den 12. november 2020, at LTF var en
forening med et ulovligt formål og en forening, der virkede
ved vold, og som derfor skulle opløses (S-335-20
Anklagemyndigheden mod Loyal to Familia (»LTF«)).
Landsretten fastsatte, at et sådant forbud mod LTF skete i
henhold til grundlovens § 78, stk. 2, der siger, at
foreninger, der virker ved eller søger at nå deres
mål ved vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar
påvirkning af anderledes tænkende, bliver at
opløse ved dom.
Flere moskéer modarbejder danske
værdier
En række moskéer udøver en
adfærd stærkt i strid med helt fundamentale danske
værdier og normer. Et eksempel er Taibamoskéen, som
har været hjemsted for et stort antal hadprædikanter,
og som har været frekventeret af den terrordømte
boghandler fra Brønshøj, Guantánamofangen
Slimane Hadj Abderrahmane, og sågar den danske terrorist Omar
el-Hussein (»En række af de mest berygtede islamister
er kommet der: Nu har Nørrebro-moské modtaget en
milliondonation, der får minister til at råbe
op«, berlingske.dk, den 21. januar 2020).
Et andet eksempel er
Grimhøjmoskéen i Århus, hvor 22 fremmedkrigere
havde deres faste gang, og hvor foreningen bag moskéen har
udtalt sin støtte til et islamisk kalifat (»Nyt stort
mosképrojekt: Grimhøjmoskeen søger donationer
via Kuwait«, berlingske.dk, den 23. juli 2020).
Tidligere tiltag har ikke været
tilstrækkelige
Der har de seneste år været en
række tiltag, der har skullet begrænse udøvelsen
af de ekstremistiske moskéers skadelige indflydelse. Det har
været gode forslag, men de har desværre ikke adresseret
problemets rod. Tiltagene har kun været målrettet
individer, men har ikke forhindret organisationer og foreninger i
at stå for, hvad der synes at være en systematisk
radikalisering og ekstremistisk adfærd.
Grundloven
Grundloven hylder foreningsfriheden og
religionsfriheden. Den giver mulighed for at forene sig og dyrke
Gud, så længe det ikke strider mod den offentlige
orden, jf. § 67, og sikrer borgernes ret til uden
forudgående tilladelse at danne forening i ethvert lovligt
øjemed, jf. § 78. Nærmere bestemt siger §
67, at »borgerne har ret til at forene sig i samfund for at
dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres
overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som
strider mod sædeligheden eller den offentlige
orden«.
Forsamlingsfriheden og religionsfriheden er to
helt centrale frihedsrettigheder for forslagsstillerne. Men med
rettigheder kommer pligter over for fællesskabet. Vi kan ikke
og skal ikke acceptere foreninger, der virker eller anstifter vold,
eller et virke, som strider mod den offentlige orden eller mod de
fælles værdier. Som beskrevet ovenfor udfører
flere moskéer og religiøse foreninger netop
aktiviteter, som strider mod dette. Derfor er den juridiske
undersøgelse af muligheden for en lukning af disse
nødvendig.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at
regeringen sætter gang i det forberedende juridiske arbejde,
der skal sikre, at myndighederne har mulighed for at lukke
foreninger og moskéer, der ikke har et lovligt formål
og f.eks. anstifter vold, eller hvis aktiviteter bryder med den
offentlige orden.
Skriftlig fremsættelse
Marcus Knuth
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
undersøge det juridiske grundlag for at lukke moskéer
og andre religiøse foreninger, der opfordrer til vold,
udviser ekstremistisk adfærd eller forstyrrer den offentlige
orden.
(Beslutningsforslag nr. B 261)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.