Fremsat den 7. oktober 2020 af Flemming Møller Mortensen (S),
Peter Skaarup (DF),
Sofie Carsten Nielsen (RV),
Karsten Hønge (SF),
Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Sikandar Siddique (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om automatisk statsborgerskab efter 10 år
(borgerforslag)
Folketinget pålægger regeringen at ændre
indfødsretsloven således:
1. Alle, der har haft lovligt ophold (midlertidig eller
permanent opholdstilladelse) i Danmark i sammenhængende 10
år, kan få et dansk statsborgerskab (i gave) enten ved
at afgive erklæring herom eller ved lov, jf. grundlovens
§ 44.
2. Man bibeholder eller forbedrer de eksisterende muligheder for
at søge om statsborgerskab inden de 10 år. Undtaget er
dem, der er dømt efter straffelovens kapitel 12 og 13, der
omhandler landsforræderi og terrorisme.
Bemærkninger til forslaget
Utryghed
Uanset hvorfor man kommer til Danmark, er der
mange krav, man skal leve op til for at få dansk
statsborgerskab. Mennesker, der bor her og hver dag bidrager til
samfundet, er forhindret i at få demokratisk indflydelse og
den tryghed, et statsborgerskab giver, i 15, 20, 30 år eller
mere.
For at få statsborgerskab skal man
først have permanent opholdstilladelse. Kravene til
permanent opholdstilladelse er blevet strammet igen og igen,
så det faktisk er sværere at få permanent
opholdstilladelse, end det på papiret er at få
statsborgerskab.
Det er helt ligegyldigt, om man er kommet
hertil på et arbejdsrelateret visum, fordi man har fået
et job i Danmark, om man er gift og har børn med en dansk
statsborger, eller om man er flygtet fra krig. Det er de samme
skrappe krav, man skal leve op til. For alle flygtninge gives
opholdstilladelse som udgangspunkt midlertidigt for at fastholde en
forventning om ikke at kunne blive i landet. Det gælder
også mennesker, der ikke har noget andet statsborgerskab.
Mennesker, der bliver fastholdt på
midlertidige opholdstilladelser, er bange for at uddanne sig og
stifte familie, for at købe bolig, for at starte som
selvstændig, alle de ting, der ellers opfattes som
integrationsfremmende, for man ved kort sagt ikke, om man kan
få lov at blive her. Det er et kolossalt pres at leve under.
Paradigmeskiftet, som trådte i kraft i starten af 2019, siger
specifikt, at det ikke tæller, om man uddanner sig, kan
sproget eller har stiftet familie. Man er kort sagt prisgivet.
I Aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti: Finansloven for 2019 (30. november 2018) står der
på side 28.
»Det vil bl.a. indebære
følgende:
- Hensyn som
udlændingens tilknytning til arbejdsmarkedet vil blive
tillagt mindst mulig betydning, når myndighederne skal
vurdere, om inddragelse/nægtelse af forlængelse
må antages at virke særligt belastende.
- Hensyn som
udlændingens deltagelse i foreningsliv vil blive tillagt
mindst mulig betydning, når myndighederne skal vurdere, om
inddragelse/nægtelse af forlængelse må antages at
virke særligt belastende.
- Hensyn som
udlændingens danskkundskaber vil blive tillagt mindst mulig
betydning, når myndighederne skal vurdere, om
inddragelse/nægtelse af forlængelse må antages at
virke særligt belastende.
- Det vil kunne
tillægges yderligere vægt i myndighedernes
sagsbehandling, at udlændingen har sprogkundskaber i forhold
til det sprog, der tales i det land, som udlændingen må
forventes at tage ophold i.«
Betingelserne for at få dansk
statsborgerskab findes på Udlændinge- og
Integrationsministeriets hjemmeside.
Som det er nu skal man opfylde en lang
række krav, herunder at man ikke modtager offentlige ydelser
(selvforsørgelse) og ingen gæld til det offentlige.
Begge er ting, som mange helt almindelige danskere prøver
på et tidspunkt i løbet af livet. Specielt kan man
havne i en gældsspiral, når man er tvunget til at leve
på den ekstremt lave integrationsydelse. Den laveste sats er
p.t. 2.616 kr./mdr., hvilket man hverken kan leve eller eksistere
for. Man ødelægger og modarbejder helt bevidst, at
helt fredelige mennesker kan få dansk statsborgerskab.
Institut for Menneskerettigheder siger:
»FN's Verdenserklæring om
Menneskerettighederne fastslår, at alle har ret til et
statsborgerskab. Det betyder selvfølgelig ikke, at enhver
har ret til et dansk statsborgerskab. Men dansk lovgivning kan
blive bedre.«
»Vi anbefaler, at dansk lovgivning
ændres, så grupper med en stærk tilknytning til
Danmark nemmere kan opnå dansk statsborgerskab. Det drejer
sig blandt andet om flygtninge og statsløse personer og
især deres børn, som fødes og/eller vokser op
her i landet. Helt overordnet anbefaler vi, at der nedsættes
en lovforberedende indfødsretskommission, der kan foretage
en samlet gennemgang af hele den danske
indfødsretslovgivning.«
Danmarks Statistik viser i tabellen FOLK2, at
andelen af borgere i Danmark med udenlandsk statsborgerskab siden
1997 er steget fra 4,5 pct. til i dag 9 pct., således at vi
pr. 1. januar 2019 holdt 525.898 uden for vores demokrati. Det
truer vores sammenhængskraft, og derfor må den
udvikling vendes.
Man skal bidrage
Flygtninge og indvandrere bidrager på
nøjagtig samme måde som alle andre danskere. Man
betaler sin skat og opfylder eventuelt betingelserne for at modtage
offentlig forsørgelse. I lighed med danskere, som er
på kontanthjælp, har man pligt til at stå til
rådighed for arbejdsmarkedet. Igen er offentlig
forsørgelse noget, som mange helt almindelige danskere
prøver på et tidspunkt i løbet af livet. Det er
derfor ganske urimeligt, at det skulle udelukke en fra at blive
dansk statsborger.
Der er indført et nyt
beskæftigelseskrav pr. 1. januar 2019.
»Ud over kravet om ophold i sammenlagt 9
år inden for de seneste 10 år stilles der fra 1. januar
2019 også krav om beskæftigelse svarende til 2 år
og 6 måneders ordinær fuldtidsbeskæftigelse inden
for de seneste 10 år som betingelse for, at du har ret til
kontant- eller uddannelseshjælp.
Du skal opfylde beskæftigelseskravet,
hvis du modtager integrationsydelse pr. 1. januar 2019, eller hvis
du ansøger om hjælp til forsørgelse efter lov
om aktiv socialpolitik fra og med denne dato.«
Se lov om aktiv socialpolitik, kapitel 4.
Der er kort sagt rigeligt med incitament til
at komme i beskæftigelse og dermed væk fra den ekstremt
lave integrationsydelse, som man ellers er fanget på for
evigt. Det er derfor næppe med sin gode vilje, hvis man ikke
er i beskæftigelse.
Man skal kunne dansk
Vi mener naturligvis, at det er en god ide at
kunne sproget.
»Den 1. juli 2019 ændrede
integrationsprogrammet navn til selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet for alle nyankomne flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge. For andre
familiesammenførte benævnes programmet nu
introduktionsprogram.«
Udlændinge- og Integrationsministeriets
hjemmeside fortæller:
»Programmet består af:
-
Danskuddannelse
-
Beskæftigelsesrettede tilbud i form af vejledning og
opkvalificering, virksomhedspraktik, ansættelse med
løntilskud efter integrationsloven.«
»En udlænding, som modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
har både pligt til at deltage i programmet og stå til
rådighed for arbejdsmarkedet. Hvis en udlænding ikke
lever op til disse forpligtelser, kan der trækkes i
ydelsen.«
Man vil altså stadig have pligt til at
modtage danskundervisning, og der vil være ganske alvorlige
sanktioner i form af træk i ydelser, hvis man ikke overholder
reglerne. Ligeledes vil det ekstra incitament til at lære
dansk i form af danskbonus stadig bestå. Man kan modtage
1.560 kr./mdr. (2018-niveau) eller et engangsbeløb på
6.242 kr. (2019-niveau).
Se bekendtgørelse om danskbonus efter
lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven.
Kriminalitet
Vi ønsker selvfølgelig ikke at
give kriminelle statsborgerskab.
Men så er det jo heldigt, at vi for
anden gang kan henvise til paradigmeskiftet.
Se Aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti: Finansloven for 2019 (30. november 2018), side 28.
»Opholdstilladelser til flygtninge skal
fremover inddrages, når det er muligt inden for Danmarks
internationale forpligtelser.«
Man har med andre ord alle muligheder for at
inddrage flygtninges og indvandreres opholdstilladelse i
løbet af deres første 10 år her i landet. Det
skyldes som tidligere nævnt, at det ikke længere
tæller, om man har uddannet sig, kan sproget eller har
stiftet familie.
De eneste kriminelle flygtninge og
indvandrere, som vi vil have tilbage på lovligt ophold efter
10 år, er dem, som vi er internationalt forpligtet til at
give ophold. Det er med andre ord flygtninge og indvandrere, som
ikke tager hjem lige med det samme på grund af situationen i
deres hjemland, eller fordi de på anden måde er
forfulgt.
Derudover bør man huske på, at
flygtninge og indvandrere generelt ikke er kriminelle.
Danmarks Statistiks tabeller FOLK1C og
STRAFNA3 viser følgende:
Andel af skyldige 2017 i forhold til
oprindelsesland: Danmark 2,33 pct. og ikkevestlige 4,58 pct.
Der er altså 95 pct. af ikkevestlig
oprindelse, som ikke er kriminelle, dvs. ikke et problem.
Derfor er det kun rimeligt, at de på den
måde efter 10 år får nogle demokratiske
rettigheder.
Integration går begge veje
Vi tror på, at integration går
begge veje. Man kan ikke forvente, at flygtninge og indvandrere
integrerer sig, hvis man ikke selv er bare en lille smule villig
til at tage imod og byde velkommen. Derfor mener vi nu, at det er
på tide at give flygtninge og indvandrere de samme
rettigheder, som vi andre nyder godt af. Det skal være slut
med, at flygtninge og indvandrere skal leve i utryghed for deres
fremtid og være bange for at etablere familie.
Historisk set er det ikke mange år
siden, at man fik statsborgerskab automatisk efter 10 år.
Lov om dansk indfødsret 2002 siger:
»§ 3. En udlænding, som er
ustraffet og ikke er idømt foranstaltninger efter
straffelovens kapitel 9, og som har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, erhverver dansk indfødsret
ved efter det fyldte 18. år, men inden det fyldte 23.
år, over for et statsamt, Københavns
Overpræsidium, Rigsombudsmanden på
Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland at
afgive erklæring herom.«
Og vi mener ikke, at det var helt galt i 2002.
Derfor bør det gælde alle, som ikke er dømt
efter straffelovens kapitel 12 og 13.
Om fremsættelsen i Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Inge
Christoffersen, Aarhus, som hovedstiller med Signe Hermann,
København, Janus Tobias Madsen, Jacob Olesen, Aalborg, Gert
Møller, Aarhus, Mercy Njoki Viedemann, Silkeborg, og Fatima
Ahmed Osborne, København, som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Af Flemming Møller Mortensen (S),
Peter Skaarup (DF), Sofie Carsten Nielsen (RV), Karsten
Hønge (SF), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Ole Birk
Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Sikandar Siddique (UFG) og Susanne Zimmer (UFG):
Hermed tillader vi os for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
automatisk statsborgerskab efter 10 år.
(Beslutningsforslag nr. B 25)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget. Borgerforslaget er oprindelig
indgivet af Inge Christoffersen, Aarhus, som hovedstiller med Signe
Hermann, København, Janus Tobias Madsen, Jacob Olesen,
Aalborg, Gert Møller, Aarhus, Mercy Njoki Viedemann,
Silkeborg, og Fatima Ahmed Osborne, København, som
medstillere. Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.