Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 10. december 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Borgerforslaget lægger op til, at
udlændinge, der har haft lovligt ophold, forstået som
midlertidig eller permanent opholdstilladelse, i Danmark i
sammenhængende 10 år, skal tildeles dansk
statsborgerskab uden yderligere betingelser, dog ikke, hvis man er
dømt efter straffelovens kapitel 12 og 13, der omhandler
landsforræderi og terrorisme. I den forbindelse skal det
bemærkes, at for at få statsborgerskab efter de
nugældende regler skal man først have permanent
opholdstilladelse. Som forslagsstillerne ganske korrekt
påpeger, er kravene til permanent opholdstilladelse blevet
strammet igen og igen, så det faktisk er sværere at
få permanent opholdstilladelse, end det er at få
statsborgerskab. Efter de nugældende regler gives flygtninge
som udgangspunkt kun midlertidig opholdstilladelse for at fastholde
en forventning om ikke at kunne blive i landet. Det gælder
også mennesker, der ikke har et statsborgerskab.
Radikale Venstre finder, at borgerforslaget
glimrende beskriver den frygtelige situation, man er i, når
man er flygtning og samtidig skal gebærde sig i et land, hvor
man i realiteten er døvstum den første lange tid, da
man selvfølgelig ikke forstår sproget, men må
kæmpe sig ud af tavsheden.
Det anføres i borgerforslaget, at:
»Mennesker, der bliver fastholdt på midlertidige
opholdstilladelser, er bange for at uddanne sig og stifte familie,
for at købe bolig, for at starte som selvstændig, alle
de ting, der ellers opfattes som integrationsfremmende, for man ved
kort sagt ikke, om man kan få lov at blive her. Det er et
kolossalt pres at leve under. Paradigmeskiftet, som trådte i
kraft i starten af 2019, siger specifikt, at det ikke tæller,
om man uddanner sig, kan sproget eller har stiftet familie. Man er
kort sagt prisgivet.«
RV er helt enig i, at det er et meget
byrdefuldt psykisk pres under svære vilkår at
være i et nyt land.
RV vil derfor kæmpe for, at
uddannelse tæller med ligesom arbejde.
RV vil også arbejde for det, vi
kalder den røde løber, nemlig at børn, som er
født og opvokset i Danmark, kan få statsborgerskab i
18-årsfødselsdagsgave.
RV kan dog ikke støtte
borgerforslaget om automatisk statsborgerskab. Med de
nuværende regler kan man bl.a. aldrig få dansk
statsborgerskab, hvis man er idømt en ubetinget frihedsstraf
på 1 år eller mere, hvis man er idømt en
ubetinget frihedsstraf på 3 måneder eller mere for
personfarlig kriminalitet, hvis man er dømt for
bandekriminalitet, eller hvis man er dømt for vold mod
børn under 18 år eller for seksualforbrydelser.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
støtter beslutningsforslagets intention og går ind
for, at langt flere skal have mulighed for at opnå
statsborgerskab, end der er efter de nugældende regler. EL
støtter op om, at der skal være markant lempede krav
for opnåelse af statsborgerskab. EL mener, at
statsløse børn født i Danmark automatisk
bør blive danske statsborgere, og at
indfødsretsprøven skal sløjfes. Derudover
bør der være en mere gennemsigtig og forudsigelig
praksis, så afgørelser baseres på
forvaltningsretlige principper og ikke på mavefornemmelserne
hos medlemmerne i Indfødsretsudvalget. EL er uenige i, at
det eneste krav, der skal gælde for adgangen til
statsborgerskab, er, om man har været i Danmark i 10
år, som det foreslås i borgerforslaget. Hvis man helt
ophæver vandelskravet, vil man kunne blive statsborger, dagen
efter man er blevet dømt for alvorlige forbrydelser. EL
mener, at vandelskravet forsat skal gælde ved sager om
alvorlig kriminalitet, men EL går ind for, at karenstiden
afkortes og ikke er livsvarig, ligesom bagatelforseelser ikke skal
medføre, at man omfattes af en karensperiode. Endelig mener
EL, at der skal være en bedre, lettere og gratis adgang til
dansksprogsundervisning med et samfundsfagligt præg.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7.
oktober 2020 og var til 1. behandling den 12. november 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Susan Kronborg (RV) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E.
Jørgensen (V) nfmd. Morten
Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd. Morten Messerschmidt (DF)
Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |