Fremsat den 9. marts 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Jacob Mark (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en kommission
vedrørende proportionalitet mellem lovovertrædelse og
sanktion ved anbringelses- og behandlingsdomme
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2021 at nedsætte en kommission, der i
forbindelse med den bebudede 10-årsplan for psykiatrien skal
komme med forslag til ændringer af straffelovens §§
16 og 68-73 a om straffrihed og særforanstaltninger, så
der bliver større proportionalitet mellem
lovovertrædelse og sanktioner for personer, der har
fået en anbringelses- eller behandlingsdom. Formålet
med kommissionsarbejdet er at nå frem til en model, hvor
særforanstaltninger udelukkende anvendes i sager om farlig
kriminalitet, der almindeligvis ville føre til en
fængselsstraf, og hvor særforanstaltninger desuden ikke
har en varighed, der er væsentlig længere end
varigheden af en fængselsstraf.
Bemærkninger til forslaget
I november 2019 præsenterede Institut
for Menneskerettigheder rapporten »Retspsykiatri i et
menneskeretligt perspektiv«, og heri kunne man læse, at
antallet af borgere, der var idømt særforanstaltninger
i form af anbringelses- og behandlingsdomme i medfør af
straffelovens §§ 16 og 68-73 a, er steget betydeligt
på ca. 40 år fra ca. 490 personer i 1980 til cirka
4.200 personer i 2017. Dette er sket i en periode, hvor der ikke
har været noget, som tyder på, at psykisk syge er
blevet mere kriminelle. De behandlingsdømte udgør
nogle af de mest udsatte borgere, fordi mange er eller har
været anbragt som børn, er hjemløse, er
mangeårige misbrugere eller har haft et meget langvarigt
psykiatrisk sygdomsforløb. Meget tyder på, at de
bliver idømt særforanstaltninger efter straffeloven
på grund af manglende adgang til behandling i almen- og
socialpsykiatrien.
Efter straffelovens § 16 gælder
det: »Personer, der på gerningstiden var utilregnelige
på grund af sindssygdom eller tilstande, der må
ligestilles hermed, straffes ikke.« Dette er imidlertid i
praksis ikke korrekt. Reelt er en særforanstaltningsdom en
straf, fordi den dømte bliver underlagt meget
væsentlige indgreb i den personlige frihed - ofte
tidsubestemt - som følge af en kriminel handling.
Anbringelsesdømte bliver frihedsberøvet, og
behandlingsdømte risikerer frihedsberøvelse. Hertil
kommer risikoen for skjult tvang, idet den dømte kan opleve
et pres for at underlægge sig behandling for at få
lempet sin dom.
I dag lægges der i betydelig grad
vægt på behandlingsbehov i forbindelse med
stillingtagen til fastsættelse og forlængelse af en
særforanstaltning. Det medfører en betydelig risiko
for manglende proportionalitet mellem forbrydelsens karakter og
særforanstaltningens længde. Forslagsstillerne mener
ikke, dette beslutningsforslag vil have nogen specielle
økonomiske konsekvenser, idet vi forestiller os, at de
udgifter, der måtte være ved kommissionsarbejdet og
eventuelle lovændringer, bør inddrages i arbejdet med
regeringens allerede bebudede 10-årsplan for psykiatrien. Her
er man som følge af finanslovsaftalen for 2020 heldigvis
godt i gang med udrulningen af de første 600 mio. kr., som
jo bl.a. også skal bruges til at styrke retspsykiatrien.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en kommission vedrørende
proportionalitet mellem lovovertrædelse og sanktion ved
anbringelses- og behandlingsdomme.
(Beslutningsforslag nr. B 249)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.