Fremsat den 9. marts 2021 af Peter Skaarup (DF),
Karina Adsbøl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF) og Morten Messerschmidt (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at bandemedlemmers overtrædelse af
opholdsforbud skal udløse fængselsstraf
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2021 at fremsætte lovforslag, hvorefter
bandemedlemmer, der som en del af deres dom, er idømt et
opholdsforbud, skal idømmes 60 dages fængsel,
første gang de overtræder opholdsforbuddet, anden gang
skal straffen fordobles, tredje gang tredobles og så
fremdeles. Straffen skal være en straksdom, som skal afsones
umiddelbart efter domsafsigelse.
Endvidere skal opholdsforbuddet udvides,
således at alle bandemedlemmer kan idømmes et
opholdsforbud, og ikke kun medlemmer af bander i konflikt.
Er bandemedlemmet udenlandsk statsborger, skal
overtrædelsen udløse udvisning.
Bemærkninger til forslaget
På landsplan er der omkring 1.250
registrerede medlemmer af forskellige rocker-/bandegrupperinger
(»Bander og rockere i tal«, Det Kriminal
Præventive Råd). Trods et relativt lavt antal
udgør disse grupperinger et utrolig stort problem for det
samlede samfund, da bandernes kriminalitet er mangeartet og
alvorlig og lægger beslag på rigtig mange af politiets,
anklagemyndighedens, domstolenes og kriminalforsorgens ressourcer.
Derudover udgør disse grupperinger en reel risiko for
civilsamfundet, da deres interne konflikter er til stor fare for
uskyldige borgere.
Som en del af Aftale om Bandepakke III -
Bander bag tremmer indgået den 24. marts 2017 mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti,
som udmøntet ved lov nr. 1402 af 5. december 2017, blev det
besluttet, at bandemedlemmer kunne idømmes et opholdsforbud
i forlængelse af deres kriminalitet, dvs. et opholdsforbud,
der indebærer, at den enkelte ikke må befinde sig i et
særligt, afmærket geografisk område. Det er
oftest et område, hvor vedkommende eller vedkommendes
bandegruppering enten har begået kriminalitet og
efterfølgende er blevet dømt for dette, eller hvor
vedkommende dagligt har befundet sig, herunder boet.
Formålet med opholdsforbuddet var dels
at bruge dette som en præventiv foranstaltning, dels rent
praktisk at kunne fjerne bandemedlemmer fra et specifikt
område, for at de ikke gentager deres kriminalitet.
Desværre viser det sig, at dette
opholdsforbud ikke bliver overholdt af en del af bandemedlemmerne.
F.eks. fremgår det af artiklen »Bandefolk har
overtrådt opholdsforbud i Esbjerg 24 gange« bragt i
JydskeVestkysten den 4. januar 2021, at seks bandemedlemmer er
sigtet i alt 24 gange for at overtræde det opholdsforbud, de
er blevet idømt.
Forslagsstillerne finder ikke, at
opholdsforbuddet virker efter hensigten, hvis seks personer
sammenlagt kan blive sigtet 24 gange for at overtræde et
opholdsforbud, som har til formål, at de netop ikke må
opholde sig i et specifikt område. Udfordringen er derudover,
at der, fra Politiet sigter dem, til de kan afsone dommen,
går en rum tid, som i den mellemliggende periode udnyttes af
bandemedlemmet til at opholde sig i det givne område og
begå ny kriminalitet. Det er i direkte modstrid med
formålet med opholdsforbuddet.
Ved at overtræde opholdsforbuddet kan de
fortsætte med at begå deres kriminalitet, indtil de har
overtrådt det så tilstrækkelig mange gange, at de
på ny bliver fængslet. Den nuværende ordning
tilsiger, at det i praksis først er ved tredje
overtrædelse, at det udløser fængsel (»DF:
Overtrædelse af opholdsforbud skal koste«,
JydskeVestkysten, den 10. januar 2021).
Forslagsstillernes indstilling til bander er,
at samfundet skal udvise en absolut nultolerance over for bandernes
kriminalitet og ageren. Derfor foreslår forslagsstillerne, at
de ved overtrædelse af opholdsforbuddet skal idømmes
60 dages fængsel, første gang de overtræder
opholdsforbuddet, at straffen anden gang skal fordobles, tredje
gang tredobles og så fremdeles. Endvidere foreslås det,
at dommen skal falde som en straksdom, så samfundet ad den
vej får bandemedlemmet væk fra gaden så hurtigt
som overhovedet muligt, og som det er hensigten i den allerede
eksisterende lov om opholdsforbud.
Opholdsforbuddet skal ikke kun gælde
bandemedlemmer i konflikt, som den nuværende ordning
tilsiger, men operere som en generel mulighed for at idømme
bandemedlemmer til ikke at opholde sig i et nærmere defineret
område. Forslagsstillerne mener, at bander altid er i
konflikt, men at konflikten kan være mere eller mindre aktiv.
Er bandemedlemmet udenlandsk statsborger, skal straffen kvitteres
med en udvisning.
Bandernes hærgen og fuldkommen
tilsidesættelse af lov og orden skal samfundet slå
hårdt ned på. Den bedste måde at stække
banderne er ved at lade dem forblive i fængsel så
længe som muligt eller at sende dem ud af landet, hvis de
ikke er danske statsborgere.
At udstede økonomiske sanktioner til
bandemedlemmer mener forslagsstillerne ikke virker. Enten bliver
bøden blot lagt oven i en allerede uoverstigelig gæld
til det offentlige, eller bøden bliver betalt med penge, der
er skaffet fra ny kriminalitet.
Folketinget skal vise, at bekæmpelse af
bandeaktivitet tages alvorligt, og at de sanktioner samfundet
udstikker ved bandekriminalitet, enten skal overholdes eller
udløse fængsel.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
bandemedlemmers overtrædelse af opholdsforbud skal
udløse fængselsstraf.
(Beslutningsforslag nr. B 246)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.