Fremsat den 9. marts 2021 af Sikandar Siddique (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fjerne lønefterslæbet for
kvindedominerede fag i den offentlige sektor
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2021 sammen med arbejdsmarkedets parter at tage
initiativ til at aftale en langsigtet plan for, hvordan
lønforskellen mellem mands- og kvindedominerede fag i den
offentlige sektor kan udlignes.
Bemærkninger til forslaget
Tjenestemandsreformen fra 1969 medførte
et lønhierarki for offentligt ansatte, som er med til at
fastholde de typisk kvindedominerede fag lavest i
lønhierarkiet. Uddannelses- og lønniveau
følges nemlig ikke ad for traditionelt kvindedominerede fag.
Eksempelvis er pædagoger, sygeplejersker og
jordemødres uddannelser blevet længere, uden at
lønniveauet er fulgt med. Omvendt er der en større
sammenhæng mellem uddannelses- og lønniveau, når
det kommer til typisk mandsdominerede job som eksempelvis
læger, gymnasielærere og lokomotivførere. I dag
er det sådan, at hver gang en mand tjener 100 kr., tjener en
kvinde 87 kr. Otte ud af ti ansatte i regioner og kommuner er
kvinder (»Ligeløn. Lige nu.«,
www.sundhedskartellet.dk, 2019). Det betyder, at der er en relativt
stor gennemsnitlig forskel på mænds og kvinders
løn i dag, hvilket udgør et strukturelt
ligelønsproblem.
En undersøgelse fra VIVE fra 2019 viser
tydeligt den store lønmæssige forskel mellem
traditionelle kvindefag og mandefag (»Er kvindefag stadig
lavtlønsfag? - En analyse af sammenhængen mellem
løn og andelen af kvinder i forskellige
arbejdsfunktioner«, VIVE, 2019). Hvis lønnen er 30.000
kr. i et fag, hvor tre ud af fire er mænd, vil lønnen
kun være 24.150 kr. i et fag, hvor tre ud af fire er kvinder.
Det gælder også, når fagene kræver lige
lange uddannelser (»50 års ulighed skal fejes af
bordet: Brug for ligelønspulje«, www.dsr.dk, den 21.
november 2019). En anden undersøgelse fra Institut for
Menneskerettigheder viser, at lønhierarkiet for offentligt
ansatte ikke har forandret sig synderligt siden
tjenestemandsreformen fra 1969 (»Kvindefag i historisk
skruetvinge - En analyse af Tjenestemandsreformens betydning for
hierarkiet i offentlige lønninger fra 1969 til 2019«,
Institut for Menneskerettigheder, 2020). Traditionelle kvindefag
ligger stort set lige så lavt lønmæssigt i dag
som i 1969, og nogle kvindefag er endda rykket længere ned i
lønhierarkiet, selv om uddannelserne til disse fag er blevet
længere. Det svækker efter forslagsstillernes
opfattelse ligestillingen på arbejdsmarkedet.
Der er i dag mangel på arbejdskraft
inden for særlig de kvindedominerede fag som social- og
sundhedsassistenter og -hjælpere. Det viser en
undersøgelse, som VIVE har lavet for KL og FOA
(»Social- og sundhedshjælpere og social- og
sundhedsassistenter i kommunerne - En analyse af udviklingen i
uddannelserne, opgaverne og rammerne samt medarbejdernes perspektiv
på området«, VIVE, 2021). Blandt andre Dansk
Sygeplejeråd og Jordemoderforeningen forudser, at der
fremover kommer til at ske en endnu større flugt fra
sygeplejerske- og jordemoderfaget, og dermed vil der være en
alvorlig mangel på kvalificeret arbejdskraft inden for disse
områder (»Seks ud af ti sygeplejersker overvejer at
skifte job«, www.dsr.dk, den 10. december 2020, og
»Jordemødre: Flugten fra fødeafdelingerne er
ikke kun et hovedstadsfænomen«, Altinget, den 28.
januar 2021). Med dette in mente er det efter forslagsstillernes
opfattelse et endnu større incitament for hurtigst muligt at
sikre ligelønnen og dermed også vise den respekt, som
de typiske kvindedominerede fag fortjener.
Tjenestemandsreformen fra 1969 er fra en tid,
hvor gifte kvinder ikke havde deres egen selvangivelse, men stod
noteret som »hustru« på deres
ægtefælles selvangivelse (»Hallo, 1960'erne har
ringet. For at fortælle, at lønnen i 'kvindefagene' er
ringere i dag«, Zetland, den 10. februar 2021). Indholdet i
tjenestemandsreformen var i hovedtræk en videreførelse
af lønhierarkiet for tjenestemandsfunktioner fra 1919,
hvilket afspejler det danske syn på kvinder og deres rolle i
samfundet, 4 år efter at kvinder fik stemmeret. Hensigten med
reformen var, at den skulle være dynamisk og evalueres
løbende, hvilket den imidlertid aldrig er blevet.
Ligelønsloven fra 1976 understreger, at mænd og
kvinder skal have lige løn for lige arbejde, hvilket
lønhierarkiet fastsat i reformen fra 1969 strukturelt set
umuliggør.
Forslagsstillerne vil have virkelig
ligestilling på arbejdsmarkedet og en lovgivning, der
følger med tiden. I en artikel har Ligelønsalliancen,
som består af fagforeningerne FOA, BUPL,
Socialpædagogerne og Sundhedskartellet (en sammenslutning af
otte faglige organisationer inden for det sundhedsfaglige
område: Dansk Sygeplejeråd, Danske Tandplejere, Danske
Bioanalytikere, Danske Psykomotoriske Terapeuter,
Farmakonomforeningen, Radiograf Rådet, Kost og
Ernæringsforbundet og Danske Fodterapeuter) skrevet
følgende om problematikken: »Det er utænkeligt,
at politikerne på Christiansborg i dag ville indføre
en lønskala for offentligt ansatte, der udelukkende baserer
sig på køn - uden skelen til kompetencer,
uddannelsesniveau og ansvar. Alligevel er det den model, man stadig
aflønner offentligt ansatte efter. Det på trods af, at
vi er enige om, at en grundværdi i vores samfund er, at der
skal herske ligestilling. At mænd og kvinder er lige. At vi
skal have samme muligheder. At vi er lige meget værd.«
(»Drop romantikken - og betal mere i løn«,
www.jyllands-posten.dk, den 3. december 2019).
Forslagsstillerne ønsker selvsagt ikke
at pille ved den danske model for overenskomstforhandlinger. Til
gengæld mener forslagsstillerne, at politikerne på
Christiansborg må udvise politisk vilje for at rette op
på den skævhed, der fra politisk hold blev besluttet
for mere end 50 år siden, og som i dag fungerer som en
indbygget fejl i overenskomstforhandlingerne og strukturelt
skævvrider lønniveauet mellem traditionelle kvinde- og
mandsdominerede fag.
Forslagsstillerne pålægger derfor
regeringen inden udgangen af 2021 sammen med arbejdsmarkedets
parter at tage initiativ til at aftale en langsigtet plan for,
hvordan lønhierarkiet i den offentlige sektor - fastsat med
Tjenestemandsreformen i 1969 - kan ændres, og dermed, hvordan
lønforskellen mellem mands- og kvindedominerede fag kan
udlignes.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fjerne lønefterslæbet for kvindedominerede fag i den
offentlige sektor.
(Beslutningsforslag nr. B 243)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.