Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 1. juni 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG))
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil redegøre for sin indstilling til
beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
indstilling til beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre
og Enhedslisten
Hver fødsel er et mirakel, og hver
familieforøgelse er epokegørende i de enkelte
familiers liv. Fødeområdet er en væsentlig
grundsten i den offentlige velfærd, og det er
afgørende, at et velfærdssamfund som vores er i stand
til at tilbyde de bedst mulige rammer omkring fødslen.
På den måde bliver denne livsbegivenhed en tryg og god
oplevelse for forældrene og giver barnet
forudsætningerne for en god start på livet.
S, RV og EL anerkender, at økonomien
på sundhedsområdet er løftet i både
økonomiaftaler og finanslove. Dog er der fortsat behov for
at forbedre forholdene for fødende.
Fødselsområdet er imidlertid komplekst, og det er
derfor nødvendigt at se bredt på området.
Der er f. eks. behov for bedre
fødselsforberedelse, mere tid til jordemoderkonsultationer,
bedre organisering på fødegangene og større
sammenhæng mellem graviditet, fødsel og barsel,
herunder i forbindelse med overgang til den kommunale
sundhedspleje.
S, RV og EL anerkender, at regeringen har
igangsat en afdækning af udfordringerne på
fødeområdet med henblik på at kunne forbedre
vilkårene for både fødende og for
jordemødre. Der er allerede afholdt en rundbordssamtale med
interessenterne på fødeområdet om udfordringer
og mulige løsningsforslag, som der arbejdes videre med.
Derudover er Sundhedsstyrelsen på vej med anbefalinger om
svangreomsorgen og om organiseringen af fødeområdet,
som kan danne udgangspunkt for, at Folketingets partier kaster et
samlet blik på fødselsområdet.
S, RV og EL ønsker at styrke det
offentlige tilbud til fødende frem for at øge brugen
af private fødeklinikker og støtter intentionen bag
forslaget om at tilbyde mindst 2 dages ophold for fødende og
vil sikre, at en sådan ret bliver udformet fleksibelt og
efter individuelt behov. Hvordan en sådan ret konkret skal
indføres, skal afklares i det videre arbejde. Partierne
noterer sig desuden, at det allerede er aftalt i det politiske
forståelsespapir mellem S, RV, SF og EL, at en kommende
sundhedsaftale bl.a. skal sikre bedre vilkår for
fødende, og at regeringen vil invitere til forhandling herom
i 2021.
Det aftales derfor, at sundhedsministeren
på vegne af regeringen sammen med partierne vil arbejde
videre på baggrund af de mange gode input fra interessenterne
med at sikre bedre forhold for fødende, både
før, under og efter fødsel, samt med at sikre bedre
forhold for personalet på landets fødegange. Når
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorgen og
organiseringen af fødeområdet er offentliggjort, vil
der blive indledt forhandlinger om fødeområdet med
Folketingets partier, dog senest så en aftale kan være
endeligt på plads inden udgangen af 2021.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti anerkender, at
fødeafdelingerne er pressede, og at der er behov for
politisk at styrke fødselsområdet, så flere
danskere får en tryg fødsel.
Det Konservative Folkeparti noterer sig
også, at der er mangel på jordemødre, og at
denne udfordring først og fremmest bør løses i
nye forhandlinger med regeringen.
Til sidst noterer Det Konservative
Folkeparti sig, at det er nødvendigt at adressere de
arbejdsforhold, som jordemødrene arbejder under i dag, og at
dette forbedres ved at sikre jordemødrene flere
kollegaer.
Derfor indstiller Det Konservative
Folkeparti forslaget til vedtagelse.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9.
marts 2021 og var til 1. behandling den 16. april 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann
Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper
(EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Hans
Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie
Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per
Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |