Fremsat den 7. oktober 2020 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Jette Gottlieb (EL), Peder Hvelplund (EL),
Henning Hyllested (EL), Christian Juul (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod minkavl
Folketinget pålægger regeringen
senest i 2020 at tage de nødvendige administrative skridt
for at sikre, at al avl af mink i Danmark udfases hurtigst muligt
inden for 5 år med start senest den 1. januar 2021, hvorefter
der indføres et totalt forbud mod minkavl i Danmark senest
pr. 1. januar 2026. Fra udfasningsperioden træder i kraft,
skal der desuden indføres et forbud mod udvidelser af
eksisterende minkfarme og mod etablering af nye minkfarme.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 71,
folketingsåret 2018-2019, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling,
tillæg A, B 71 som fremsat, og tillæg F, møde
39, kl. 9.00.
Danmark bør stå sammen med andre
lande, der har indført forbud. I en række
europæiske lande er der allerede indført forbud mod
avl af mink, eller man er begyndt at udfase opdræt af mink.
Det drejer sig ifølge interesseorganisationen Fur Free
Alliance om Norge, Storbritannien, Holland, Østrig,
Kroatien, Luxembourg, Belgien, Slovenien, Serbien, Tjekkiet,
Makedonien og Bosnien-Hercegovina
(www.furfreealliance.com/fur-bans/).
Senest har også Polen og Frankrig
besluttet at afvikle minkproduktion.
Holland var det første land i Europa,
der oplevede et større udbrud af coronasmitte på
minkfarme. Over 40 farme har været ramt i landet siden
coronaudbruddet.
Holland havde i forvejen besluttet, at
minkavlen permanent skulle stoppes i 2024. Men coronakrisen har
fået landet til at beslutte, at alle minkfarme skal lukke
senest 1. marts 2021.
Først var det bare en enkelt minkfarm i
Hjørring med smitte, hvor minkene blev aflivet, nu har det
pr. 1. oktober 2020 bredt sig til 37 minkfarme i Nordjylland, og
der er mistanke om, at smitten har bredt sig til andre kommuner.
Det er endnu uafklaret, hvad der bærer smitten. Der har
været tvivl om, hvorvidt mink kan smitte mennesker. Men en
forskningsgruppe fra henholdsvis Aalborg Universitet og Statens
Serum Institut kom i august 2020 frem til, at en mink i mindst
ét tilfælde har smittet et menneske i Nordjylland
siden udbruddet. Derfor må det ind til videre antages, at
mink kan smitte mennesker ved tæt kontakt, skriver
Fødevarestyrelsen på sin hjemmeside (»COVID-19
virus og mink«,
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Coronavirus-og-mink.aspx
og »Kort over undersøgelser for COVID-19 i
mink«,
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Kort-over-screening-af-COVID-19-i-mink.aspx).
Minkskind er på de sidste auktioner
solgt for 150 kr. pr. styk, og minkavlerens omkostning er ca. 250
kr. En stor minkavler med produktion af 70.000 minkskind om
året taber 7 mio. kr. på et år. Forslagsstillerne
mener, at den dårlige økonomi i minkavl bør
være endnu et godt argument for at lave en afviklingsplan for
minkavl (»Stor minkavler konkurs: Økonomien
hænger ikke sammen længere«, landbrugsavisen.dk,
den 26. september 2020).
Dyrenes beskyttelse har i en pressemeddelelse
den 28. september 2020 meddelt, at »Tiden er inde til, at vi
også herhjemme tager et opgør med
minkindustrien«, siger Britta Riis, direktør for
Dyrenes Beskyttelse. »Vi risikerer at sakke bagud både
i forhold til dyrevelfærd og i forhold til mulig smitte af
covid-19 fra minkfarmene, hvilket senest har fået et stort
minkproducerende land som Holland til at fremrykke deres nedlukning
af minkindustrien til marts næste år.
Spørgsmålet er, hvor længe man fra dansk side
vil holde hånden under en produktion, som tjener penge
på ringe dyrevelfærd og nu også muligvis
udsætter mennesker for smitterisiko. Danmark kan ikke
både være en nation, der bryster sig af at sætte
dyrevelfærd højt, og samtidig tillade, at millioner af
mink holdes i små bure stik imod dyrets naturlige
behov«, siger hun (»Tiden er inde til et opgør i
minkindustrien«, pressemeddelelse fra dyrenesbeskyttelse.dk,
den 30. september 2020).
I andre lande er der indført så
strenge regler for hold af dyr, at det i praksis allerede nu eller
på sigt udelukker kommerciel minkavl. Det drejer sig
ifølge Fur Free Alliance bl.a. om Tyskland og Schweiz.
Derudover er der flere europæiske lande, hvor der p.t.
foregår overvejelser om forbud eller udfasning. Det drejer
sig bl.a. om Irland, Litauen og Estland. Og endelig er der flere og
flere lande eller områder uden for Europa, hvor der ud over
et forbud mod minkfarme også ses forbud mod import og salg af
ægte pels.
Danmark har allerede indført forbud mod
andre former for pelsdyravl, f.eks. blev der i Danmark med lov nr.
466 af 12. juni 2009 om forbud mod hold af ræve
indført krav om udfasning af ræveopdræt af
dyreetiske hensyn, da der var bred politisk enighed om, at det ikke
er muligt at holde ræve på
dyrevelfærdsmæssig forsvarlig vis. Flere af de samme
dyrevelfærdsmæssige problemer, som ses hos ræve
under opdræt, ses også hos mink (»The Welfare of
Animals Kept for Fur Production«, the Scientific Committee on
Animal Health and Animal Welfare, European Commission, Health &
Consumer Protection Directorate-General, 2001).
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er tungtvejende grunde til, at et forbud også bør
gælde for mink, og at Danmark således bør
stå sammen med de andre lande i Europa, som har forbudt eller
udfaser minkavl med henblik på pelsproduktion. Hertil skal
det bemærkes, at pelsindustrien kun laver
undersøgelser og kun medvirker til forskning, der ligger
inden for rammen af den nuværende produktion i intensive
bursystemer. Der arbejdes altså ikke på en alternativ
velfærdsproduktion sideløbende med den konventionelle
produktion, da det ikke er foreneligt med kommerciel pelsproduktion
at give dyrene de forhold, de har behov for (»The Case
Against Fur Factory Farming - A Scientific Review of Animal Welfare
Standards and 'WelFur'«, Respect for Animals, 2015, og
»Nordic fur trade - marketed as responsible business«,
NOAH (Norge) og Animalia, 2015).
Mink er territoriale og solitære rovdyr.
Danmark er verdens største producent af minkskind, og der er
omkring 1.325 minkfarme tilbage i Danmark, som i alt producerer ca.
17 mio. minkskind årligt (»Avlsdyrtælling
2018«, Dansk Pelsdyravl - Fagblad for minkavlere, juni 2018,
og »De gyldne tider er forbi - minkeksporten
styrtdykker«, finans.dk, den 10. september 2018). Men mink er
- modsat vores andre husdyr - et rovdyr, der i naturen lever
på meget store territorier, som strækker sig over flere
km2 typisk langs floder og ved
moser. Minken er et såkaldt territorialt og solitært
dyr, hvilket betyder, at den i naturen færdes alene og
forsvarer store territorier. I naturen har hanner således
territorier på 2,5-6 km2, og
hunner territorier på 0,5-3 km2 langs f.eks. floder. Mink er fra
naturens side tilpasset et »semiakvatisk« miljø,
og de har derfor svømmehud. Mink kan dykke ned til 5-6
meters dybde og svømme op til 30-35 meter under vandet. I
naturen er deres behov for at svømme og jage i vand
veldokumenteret, og forskning tyder på, at afholdelse fra
svømning og jagt resulterer i det samme stressniveau som ved
adskillelse fra mad (»The Welfare of Animals Kept for Fur
Production«, the Scientific Committee om Animal Health and
Animal Welfare, European Commission, Health & Consumer
Protection Directorate-General, 2001).
Minkavl i Danmark indebærer, at mink
opdrættes i små bure med trådnet som underlag
uden mulighed for at kunne svømme, jage, klatre i eller
springe mellem træer eller i det hele taget udvise naturlig
adfærd. At mink er territoriale og solitære rovdyr
gør det yderst problematisk, at de på minkfarme er
spærret inde i små trådbure på under 0,3
m2. Mink opdrættes på
store farme med titusindvis af mink i bure i lange rækker
helt tæt op ad hinanden. De trange, unaturlige forhold for
minkene, der fortsat har deres territoriale og solitære
adfærd intakt, stresser dyrene og gør, at de udviser
en form for tvangsadfærd, hvor de f.eks. bider i egen pels
(pelsgnav), bider andre mink i buret (kannibalisme) og bider egne
unger ihjel. Herudover er der også generelt høj
hvalpedødelighed, minkene vandrer hvileløst frem og
tilbage (stereotyperer) og/eller er fuldkommen apatiske.
Adfærden forekommer ikke i naturen og må derfor antages
at være tegn på mistrivsel. Ifølge forskere er
territorialadfærd og aggression en naturlig egenskab for et
rovdyr som minken. Det er derfor ikke dyrenes temperament, der er
noget galt med, men de betingelser, hvorunder de huses. Mink har
således nogle adfærdsmæssige behov, som der
øves vold mod under burforhold. Med andre ord er det ikke
muligt at indrette kommerciel produktion, så minkene trives
(»The Case Against Fur Factory Farming - A Scientific Review
of Animal Welfare Standards and 'WelFur'«, Respect for
Animals, 2015, og Eurogroup for Animals og The Fur Free Alliances
hjemmeside www.makefurhistory.eu/facts).
På trods af at der er indført
regler om et minimum af miljøberigelse i burene (hylder,
halm og rør), finder man stadig mange bidskader. Samtidig
går udviklingen i retning af, at stadig flere mink holdes i
såkaldt gruppeindhusning, hvor endnu flere mink er sammen end
i den traditionelle parvise indhusning. I stedet for at udvikle sig
i retning af bedre dyrevelfærd for mink, udvikler
produktionen sig på den måde endnu længere
væk fra minkenes natur som solitære, territoriale dyr.
Meget tyder således på, at det ikke kan lade sig
gøre at miljøberige og kontrollere sig ud af de
grundlæggende problemer, der er med at opdrætte
territoriale og solitære rovdyr i små bure.
Minkproduktion skaber problemer for natur og
sundhed. I en tredjedel af de danske minkfarme er der konstateret
fund af den multiresistente bakterie MRSA. Forskere fra DTU har
slået fast, at MRSA primært bliver overført fra
svin til mink gennem minkenes foder, der bl.a. består af
råt slagteriaffald fra svineindustrien. Og det er ikke kun
minkene, der bærer rundt på MRSA-bakterien, men
også personer, der arbejder på minkfarmene, kan blive
smittet, efter de har håndteret dyrene (»Temadag om
aktuel minkforskning«, Aarhus Universitet, DCA - Nationalt
Center for Fødevarer og Jordbrug, 2018). Sundhedsstyrelsen
anser nu det at arbejde på minkfarme eller bo i husstand med
folk, der arbejder på minkfarme, for en speciel
risikosituation i forhold til MRSA (»Sådan ligger
landet - tal om landbruget 2017«, Dyrenes Beskyttelse og
Danmarks Naturfredningsforening, 2018).
Ud over smittefare via ansatte på
minkfarmene og problemer med lugtgener og fluer, udgør
minkavl også en lokal trussel mod naturen (»Sådan
beskyttes naboer mod gener fra minkfarme«,
Miljøstyrelsen, www.mst.dk, den 26. marts 2015). En
minkfarms ammoniakfordampning fra gylle kan have store negative
konsekvenser for naturen, såfremt en minkfarm er placeret i
et område med kvælstoffølsom natur, og dertil
kommer, at et højt indhold af fosfor i minkgylle er
problematisk for vandmiljøet.
Alternativer til minkpels findes allerede. Der
er ikke beklædningsmæssige forhindringer i forhold til
at erstatte mink med andre materialer. Mink kan f.eks. erstattes
med pels, der kommer fra jagt eller er et biprodukt fra dyr i
fødevareproduktionen. Der produceres på
nuværende tidspunkt kunstig pels af andre materialer, som har
en kvalitet og æstetisk værdi, som er på
højde med pels fra dyr. Flere af de store modehuse i Europa
har af dyrevelfærdsmæssige årsager fjernet mink
og anden pels fra deres kollektioner, og London Fashion Week 2018
var pelsfri. Det viser, at store dele af modebranchen er klar til
at tage skridtet væk fra mink og anden ægte pels
(»Jean Paul Gaultier becomes latest designer to ban fur from
its collections«, www.independent.co.uk, den 11. november
2018, »London Fashion Week 2018 will be totally fur-free,
announces British Fashion Council«, www.independent.co.uk,
den 10. september 2018 og »How fashion is ditching animal
cruelty - in favour of luxury faux fur«, www.bbc.com/culture,
den 11. oktober 2018).
Minkavl bør udfases hurtigst muligt
indenfor 5 år fra den 1. januar 2021. Samlet set mener
forslagsstillerne, at det ikke kan forsvares at sætte
dyrevelfærd, natur og sundhed over styr for produktion af et
luksusprodukt, der kan erstattes af andre materialer.
Forslagsstillerne mener derfor, at regeringen bør tage de
nødvendige administrative skridt for at sikre, at al avl af
mink i Danmark udfases inden for 5 år med start den 1. januar
2021, hvorefter der indføres et totalt forbud mod minkavl i
Danmark senest pr. 1. januar 2026. Forslagsstillerne mener desuden,
at der, fra udfasningsperioden træder i kraft, skal
indføres et forbud mod udvidelser af eksisterende minkfarme
og mod etablering af nye minkfarme.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod minkavl.
(Beslutningsforslag nr. B 24)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.