Fremsat den 00. marts 2021 af Kristian Hegaard (RV),
Sofie Carsten Nielsen (RV) og Henrik Vinther (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om inkorporering af FN's handicapkonvention i
dansk ret
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2021 at fremsætte lovforslag om
inkorporering af FN's konvention om rettigheder for personer med
handicap i dansk ret.
Bemærkninger til forslaget
Danmark ratificerede i 2009 FN's konvention om
rettigheder for personer med handicap af 13. december 2006
(handicapkonventionen). Handicapkonventionens overordnede
formål er, at »fremme, beskytte og sikre muligheden
for, at alle personer med handicap fuldt ud kan nyde alle
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder
på lige fod med andre samt at fremme respekten for deres
naturlige værdighed«, jf. artikel 1.
Danmark har med ratificeringen af
handicapkonventionen forpligtet sig til at indrette de nationale
retsregler og administrativ praksis i overensstemmelse med
konventionen.
Selv om det næsten er 12 år siden,
at Danmark ratificerede konventionen, er spørgsmålet
om en fuldstændig inkorporering af konventionen i dansk ret
stadig særdeles relevant.
En styrkelse af retsstillingen for
mennesker med handicap
En inkorporering af handicapkonventionen i
dansk ret vil styrke retsstillingen for mennesker med handicap
på en række parametre.
Tre følgende argumenter kan
særlig fremhæves:
For det første vil en inkorporering
sikre en større forpligtelse til at tage højde for
mennesker med handicaps rettigheder. Den fulde inkorporering af
konventionen vil tydeliggøre de pågældende
borgeres mulighed for selvstændigt og uafhængigt at
påberåbe sig konventionen for domstolene og derved
udgøre en styrkelse og tydeliggørelse af borgernes
retsstilling på de områder, som konventionen
regulerer.
Handicapkonventionen sikrer både
borgerlige og politiske rettigheder og økonomiske, sociale
og kulturelle rettigheder. Konventionen har derfor stor betydning
for beskyttelsen af de mennesker, der i praksis er i særlig
risiko for at blive udsat for indgreb og overgreb. En inkorporering
af konventi??onen vil medføre en belysning af eventuelle
huller i lovgivningen, hvor mennesker med handicap ikke er
tilstrækkeligt beskyttet i dag.
For det andet vil en fuld inkorporering sende
et positivt signal om, at Danmark vil styrke rettighederne for
mennesker med handicap på lige fod med andre vestlige lande.
Frankrig og Tyskland har allerede inkorporeret handicapkonventionen
i national lovgivning, som indebærer, at de derved forpligter
sig til at tage hensyn til borgernes rettigheder.
For det tredje vil en inkorporering have stor
symbolsk betydning nationalt og internationalt af den simple, men
barske årsag, at mennesker med handicap fortsat undertrykkes.
I mange lande kæmper man fortsat for disse borgeres
rettigheder, herunder eksempelvis forbud mod diskrimination, retten
til selvstændigt liv, retten til at ytre sig, retten til
uddannelse, retten til sundhed, retten til arbejde og
beskæftigelse m.v. - listen er lang. Forslaget vil derfor
sammenfattende sikre, at mennesker med handicap bliver hørt
og deres rettigheder respekteret.
Menneskeretsudvalgets vurdering fra
2014
Spørgsmålet om inkorporering af
handicapkonventionen i dansk ret er tidligere blevet vurderet af
Udvalget om inkorporering m.v. inden for menneskeretsområdet
(Menneskeretsudvalget). Udvalget afleverede i 2014
»Betænkning nr. 1546 om inkorporering m.v. inden for
menneskeretsområdet«, Justitsministeriet, 2014.
Udvalget blev nedsat af den tidligere S-R-SF-regering i december
2012 og havde bl.a. til opgave at vurdere, om de syv
menneskerettighedskonventioner, herunder handicapkonventionen, var
egnede til at blive inkorporeret i dansk ret. Udvalgets formand var
højesteretsdommer Hanne Schmidt, og udvalget var herudover
sammensat af 15 medlemmer med stor juridisk og faglig ekspertise,
der bl.a. var indstillet af Dommerforeningen, Advokatrådet,
Institut for Menneskerettigheder, Danske Handicaporganisationer,
Det Centrale Handicapråd, en række ministerier
m.fl.
Det fremgår af udvalgets
betænkning, at 6 af udvalgets 15 medlemmer anbefalede en
inkorporering af handicapkonventionen i dansk ret.
De væsentligste argumenter for en
inkorporering var ifølge udvalget tydeliggørelsen af
privates muligheder for at påberåbe sig konventionen
for de nationale domstole og andre retsanvendende myndigheder.
Udvalget fandt tillige, at inkorporeringen ved lov ville
indebære en styrkelse af borgernes retsstilling på de
områder, som konventionen regulerer, i det omfang
konventionens bestemmelser er egnede til at kunne
håndhæves ved domstolene jf. betænkning nr. 1546,
side 251.
Udvalget påpegede dog samtidig, at
konventionen indeholder en række bestemmelser, der er vage og
generelt formulerede, hvilket gør bestemmelserne mindre
egnede til at blive inkorporeret. Dette kan være et argument
imod en fuld inkorporering, da sådanne bestemmelser
indebærer en risiko for, at det overlades til retsinstanserne
at træffe afgørelser, som det traditionelt set
tilfalder Folketinget og regeringen at træffe.
Fordelene ved fuld inkorporering
Forslagsstillerne er imidlertid overbeviste
om, at fordelene ved at inkorporere handicapkonventionen overstiger
potentielle risici. På den baggrund finder forslagsstillerne,
at Danmark bør tage skridtet fuldt ud og foretage en fuld
inkorporering af handicapkonventionen i dansk ret. En inkorporering
vil medføre et øget fokus på mennesker med
handicaps rettigheder. Forslagsstillerne håber på den
baggrund, at der vil være bred politisk opbakning til at
igangsætte en proces, der understøtter og realiserer
forslaget.
Konsekvensen af forslaget vil være en
tydeliggørelse af eksisterende regler, som mennesker med
handicap kan påberåbe sig. På den baggrund
vurderes de økonomiske konsekvenser at være
begrænsede.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Hegaard
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
inkorporering af FN's handicapkonvention i dansk ret.
(Beslutningsforslag nr. B 238)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.