Fremsat den 9. marts 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Jacob Mark (SF) og Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af retten til erstatning for
voldsofre
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2020-21 at fremsætte
lovforslag, der sikrer, at Erstatningsnævnet fremover skal
behandle nævnets sager efter et anmeldelsesprincip.
Bemærkninger til forslaget
Erstatningsnævnet, som er nedsat af
Justitsministeriet, træffer afgørelse om, hvorvidt der
kan tilkendes erstatning, og hvordan erstatningen i givet fald skal
udmåles i henhold til lov om erstatning til ofre for
forbrydelser (offererstatningsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 1209 af 18. november 2014 med senere ændringer.
Offererstatning baserer sig efter de
gældende regler på et ansøgningsprincip, som
betyder, at offeret skal indsende ansøgning om erstatning
»post for post« og også for »periode for
periode«. Dette adskiller behandlingen af erstatningskrav i
forbindelse med offererstatning fra eksempelvis behandlingen af
arbejdsskader ved Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og behandlingen
af patientskader ved Patientskadeerstatningen, hvor de relevante
myndigheder selv undersøger, hvilke krav den tilskadekomne
måtte have, såfremt sagen er rettidigt anmeldt til
myndigheden.
Ifølge Erstatningsnævnets praksis
tilkender nævnet ikke erstatning, medmindre der formelt er
ansøgt om den specifikke erstatningspost og
vedrørende en specifik periode. Det bemærkes i den
forbindelse, at i de sager, hvor offeret er repræsenteret af
en bistandsadvokat under straffesagen, ophører beskikkelsen
ved domfældelsen. Det vil sige, at offeret som udgangspunkt
ikke er repræsenteret ved advokat, efter sagen overgår
til behandling ved Erstatningsnævnet.
I forbindelse med den seneste ændring af
offererstatningsloven i 2019 blev der i forbindelse med den
offentlige høring af udkastet til lovforslag fra flere
høringsparters side fremsat ønske om at ændre
offererstatningsordningen fra en ansøgningsordning til en
anmeldelsesordning. Ønsket blev ikke imødekommet af
regeringen. Justitsministeriet pegede i høringsnotatet bl.a.
på, at Erstatningsnævnet er underlagt
forvaltningsrettens vejledningsforpligtelse og officialprincippet,
og at Erstatningsnævnet på den baggrund som hidtil har
pligt til at yde vejledning og bistand til personer, der
søger om erstatning, ligesom nævnet i
tilstrækkeligt omfang og inden for offererstatningslovens
rammer skal oplyse sagerne i overensstemmelse med
officialprincippet. Det blev endvidere fremhævet, at
indførelse af en anmeldelsesordning ikke ville føre
til kortere sagsbehandlingstid i Erstatningsnævnet, hvilket
ifølge Justitsministeriet var hovedformålet med
lovforslaget. (Forslag til lov om ændring af lov om
erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, L 172,
folketingsåret 2018-19, 1. samling, bilag 1, Kommenteret
høringsoversigt fra Justitsministeriet).
I en nylig offentliggjort undersøgelse
af Erstatningsnævnets praksis fremgår det imidlertid,
at ofrene i vidt omfang ikke ansøger om relevante
erstatningskrav. Det fremgår af undersøgelsen, som er
udarbejdet af Elmer Advokater på foranledning af Institut for
Menneskerettigheder og baseret på en gennemgang af 100
afsluttede sager fra 2017, at ud af 100 sager blev der kun rejst
krav om godtgørelse for varigt men i tre sager. Hertil
kommer, at også i sager med meget grove forbrydelser,
eksempelvis gentagen seksuelt misbrug af mindreårige, blev
der ikke rejst krav om godtgørelse/erstatning for varigt men
af forbrydelsen. Dette er selv om en række oplysninger i
sagerne og karakteren af forbrydelserne i sig selv klart pegede
på, at forbrydelserne havde givet ofrene varige men.
(Undersøgelse om enkeltsager behandlet hos
Erstatningsnævnet udarbejdet af Elmer Advokater (2020) til
forskningsprojektet »Voldsofre med psykiske og kognitive
handicap: En undersøgelse af barrierer i
straffesager«, Institut for Menneskerettigheder, 2020,
menneskeret.dk/offer).
Forslagsstillerne ønsker med
nærværende beslutningsforslag at sikre, at ofre for
forbrydelser ikke stilles ringere end andre skadelidte, der tillige
er omfattet af statslige forsikringsordninger, og dermed bidrage
til, at ofre for forbrydelser får den retmæssige
erstatning, også selv om offeret konkret ikke måtte
være i stand til at ansøge om specifikke
erstatningsposter.
Indholdet af forslaget
En anmeldelsesordning vil indebære, at
skadelidte alene skal anmelde deres skade til
Erstatningsnævnet, hvorefter det vil påhvile
nævnet at oplyse sagen og træffe afgørelse om
alle de krav, som skaden vurderes at give anledning til.
Det betyder i praksis, at skadelidte fortsat
vil skulle bidrage til oplysningen af sagen ved at oplyse, hvilke
helbreds- og arbejdsmæssige følger forbrydelsen har
haft for skadelidte, men det vil være op til
Erstatningsnævnet at sikre sig, at alle de, i lyset af
oplysningerne fra skadelidte, relevante erstatningskrav bliver
afdækket, således at skadelidte ikke selv konkret skal
ansøge om hver enkelt erstatningspost.
Konkret kan lovændringen udformes ved at
ændre de steder i lov om erstatning til ofre for
forbrydelser, hvoraf det fremgår, at offeret skal
ansøge om erstatning til en ordlyd, hvorefter offeret alene
skal anmelde sit krav. I den forbindelse bør regeringen lade
sig inspirere af udformningen af § 33, stk. 1, 1. pkt., i
klage- og erstatningsloven (lovbekendtgørelse nr. 995 af 14.
juni 2018), hvorefter »Patienterstatningen modtager, oplyser
og afgør alle erstatningssager efter dette kapitel«,
og af forarbejder til denne bestemmelse og den praktiske anvendelse
af de myndighedsforpligtelser, der knytter sig hertil.
Omkostninger forbundet med forslaget
Forslaget må forventes at medføre
omkostninger i form af øgede administrative udgifter ved
Erstatningsnævnet og de øgede omkostninger, som er
forbundet med, at flere ofre vil få udbetalt de erstatninger,
som ofrene har krav på. Det skal samtidig hermed
bemærkes, at en ordning, der indebærer, at nævnet
ikke skal håndtere flere enkeltstående
ansøgninger, men alene den enkelte anmeldelse, også
vil medføre administrative lettelser af erstatningsordningen
for ofre for forbrydelser.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrkelse af retten til erstatning for voldsofre.
(Beslutningsforslag nr. B 236)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.