Fremsat den 9. marts 2021 af Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførsel af afgift på kød
fra drøvtyggere, øget afgift på benzin og
diesel og indførsel af forbrugsafgift på flyrejser
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, der indfører en
forbrugsafgift på okse-, kalve- og lammekød på
17 kr./kg. og øger CO2-afgiften på benzin og diesel med 1
kr./l. Alle indtægter fra afgifterne skal gå til at
forøge den grønne check for at sikre den sociale
balance.
Endvidere pålægger Folketinget
regeringen at fremsætte et lovforslag, der indfører en
forbrugsafgift på flyrejser. Afgiften skal være
personlig og skal justeres efter antal årlige flyrejser.
Afgiften foreslås at være på 75 kr. ved
første årlige flyrejse, 150 kr. ved anden årlige
flyrejse og 225 kr. for hver af de efterfølgende flyrejser.
Provenuet fra afgiften skal gå til forskning i
bæredygtig omstilling af flytrafikken.
Ovennævnte afgifter skal bortfalde,
når der vedtages en lov om en ensartet CO2-e-afgift på tværs af alle
samfundssektorer.
Bemærkninger til forslaget
Regeringen har udskudt indførslen af en ensartet CO2-e-afgift på tværs af alle
samfundssektorer i 1-2 år. For at sikre en grøn
omstilling og øjeblikkelig klimahandling foreslås
afgifter på tre områder, der står for store dele
af Danmarks CO2-udledning.
Kødafgift
Danmark er det land i verden, som producerer
mest kød pr. indbygger: 360 kg årligt (ifølge
Food and Agricultural Organization (FAOSTAT)). Den store danske
kødproduktion afsættes primært til eksport, men
Danmark har også et højt indenlandsk
kødforbrug. Det høje kødforbrug belaster
både natur, lokalmiljø og klima, og særlig
kød fra drøvtyggere (okse-, kalve- og
lammekød) har en høj klimabelastning.
Beslutningsforslaget målrettes derfor mod denne
kødtype.
Hensigten er at prissætte
klimabelastningen på kød fra drøvtyggere i
forbrugerleddet, så der i højere grad er
sammenhæng mellem pris og CO2-udledning, således at
eksternaliterne ved produktionen indregnes i prisen på
produktet. Fødevaresektoren står globalt for 19-29
pct. af drivhusgasudledningerne, mens kvæghold alene
står for ca. 10 pct. af menneskers samlede
drivhusgasudledninger. FN's landbrugsorganisation, FAO, forudser,
at kødforbruget vil stige med 54 pct. frem mod 2050, mens
mælkeforbruget vil stige med 73 pct. Konsekvenserne for
klimaet er uoverskuelige.
Afgiftens størrelse på 17 kr. pr. kg kød fra
drøvtyggere er baseret på en CO2-e-pris på 880 kr. pr. t udledt
CO2, der af Copenhagen Economics
vurderes at være en tilstrækkelig CO2-e-beskating, hvis danskernes
klimabelastning skal nedbringes til 2 t pr. indbygger i 2050.
Oksekød udleder ifølge Concito 19,4 kg CO2-e pr. kg og udgør dermed
ifølge forslagsstilleren en passende rettesnor for
afgiftssniveauet (Concito, Klimabrief #1, september 2016,
»Klimavenlig kost«). Beregningen bag afgiftens
størrelse er således: 0,88 (CO2-pris/kg) x 19,4 (CO2-e-udledning pr. kg oksekød) =
17,072 ~ 17 kr. pr. kg kød fra drøvtyggere (okse-,
kalve- og lammekød). Dette niveau for en klimaafgift kan kun
anses som et første skridt, da danskere formentlig skal
nå ned på en maksimal udledning på 2-3 t
drivhusgasser allerede i 2030, hvis vi skal nå Parisaftalens
klimamål. FN's klimapanel udarbejder forskellige scenarier
for, hvad der skal til for at nå de klimamål, man i
Parisaftalen blev enige om.
For at sikre den sociale balance
foreslås det, at provenuet fra afgiften bruges til at
forøge den grønne check.
Diesel- og benzinafgift
Klimarådet foreslår, at benzin og
diesel pålægges en højere afgift på
udledning af CO2. Beregninger fra
Klimarådet viser, at prisen skal stige med 4-5 kr./l, hvis
reduktionsmålet på de 70 pct. i 2030 skal nås
(»Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion«,
Klimarådet, marts 2020). Beslutningsforslaget tager
første skridt mod 2030-målet ved at øge prisen
på benzin og diesel med 1 kr./l.
For at sikre den sociale balance
foreslås det, at provenuet fra afgiften bruges til at
forøge den grønne check.
Flyafgift
Klimarådet vurderer, at Danmark med
fordel kan ændre på den økonomiske favorisering
af luftfarten ved at indføre en afgift på flyrejser
(»Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion«,
Klimarådet, marts 2020). Der kan som et første skridt
tages udgangspunkt i de passagerafgifter, som f.eks. Sverige og
Tyskland har indført.
I modsætning til Danmark har vores
nabolande og de fleste andre lande i Vesteuropa passagerafgifter
på flyrejser. Danskere betaler dermed afgifter til andre
lande, når de flyver hjem fra disse lande, mens hverken
danskere eller udlændinge betaler afgifter til den danske
statskasse.
Fremtidig regulering bør også
inkludere betaling for - og tiltag rettet mod - klimaeffekter ud
over CO2 ud fra et skøn
baseret på den mest kvalificerede viden. Et
forsigtighedsprincip tilsiger, at usikkerheden om den
nøjagtige indvirkning på klimaet af kondensstriber og
NOx m.v. ikke bør afholde os fra at regulere dette
område af luftfarten.
Alternativet foreslår en afgift, der er
personlig og baseret på årlige antal flyrejser. Ved
første årlige flyrejse foreslås afgiften at
være 75 kr. Ved anden årlige flyrejse foreslås
150 kr., og 225 kr. foreslås ved hver af de
efterfølgende årlige flyrejser.
Opsummering
Dette beslutningsforslag vil udbedre
markedsfejl ved at inddrage de negative virkninger, som
produktionen af fødevarer og brændsel har for
miljøet og klimaet. Når de reelle
samfundsøkonomiske omkostninger for naturen, miljøet
og klimaet ikke prissættes, bliver det svært at
sætte den nødvendige fart på udviklingen mod et
mere bæredygtigt forbrug og dermed den grønne
omstilling. Beslutningsforslaget skal sikre, at eksternaliteter
indregnes i prisen på et produkt. Dermed undgås det, at
regningen for konsekvenserne af klimaforandringerne sendes videre
til de kommende generationer, som det sker i dag.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførsel af afgift på kød fra
drøvtyggere, øget afgift på benzin og diesel og
indførsel af forbrugsafgift på flyrejser.
(Beslutningsforslag nr. B 227)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.