Fremsat den 9. marts 2021 af Karina Adsbøl (DF),
Liselott Blixt (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om midlertidig fratagelse af retten til at
arbejde inden for socialområdet ved begrundet mistanke om
grov forsømmelighed m.v.
Folketinget pålægger regeringen at
nedsætte en arbejdsgruppe, der skal undersøge
mulighederne for midlertidigt at udelukke eller frakende en person
retten til at tage arbejde inden for socialområdet, hvis den
pågældende person er under begrundet mistanke eller
tiltalt for at have påført en fysisk eller psykisk
socialt udsat borger, som den pågældende er ansat til
at pleje og passe, en voldshandling eller anden grov
forsømmelighed. Resultatet af arbejdsgruppens
undersøgelse skal præsenteres for Folketingets partier
inden den 1. december 2021.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget udspringer bl.a. af en sag beskrevet
i artiklen »Medarbejder på nordjysk bosted tiltalt for
at slå svært udviklingshæmmet beboer«,
www.dr.dk, den 14. september 2020. Sagen handler om, at en person
ansat som støttepædagog på et
specialpædagogisk botilbud for voksne udviklingshæmmede
er blevet tiltalt for at have slået en udviklingshæmmet
beboer, mens denne var indlagt på et hospital. Episoden blev
videofilmet.
Det fremgår af justitsministerens svar
på spørgsmål 1799, jf. Retsudvalget - alm. del,
folketingsåret 2019-20, at den pågældende
støttepædagog blev anmeldt for vold
påført en patient af sundhedspersonalet på
hospitalet.
I artiklen »Tiltalte på
socialområdet kan vandre fra job til job«, Randers
Amtsavis, den 23. januar 2021, beskrives det, hvordan den tiltalte
person frit kan fortsætte med at arbejde i en anden stilling
inden for det sociale område. Man kan altså
fortsætte med at arbejde med nogle af samfundets mest udsatte
borgere, selv om man er tiltalt for at udøve grov vold mod
en person, man er ansat til at være
støttepædagog for, uden at den nye arbejdsplads kender
til fortiden. Det er netop denne situation, som forslagsstillerne
ønsker at forhindre fremover, og som motiverer
beslutningsforslaget.
Gældende regler
Sager vedrørende personale ansat inden
for socialområdet, som har udøvet vold på
socialt udsatte med fysiske og psykiske
funktionsnedsættelser, kan i dag pådømmes efter
§§ 78 og 79 i straffeloven (lovbekendtgørelse nr.
1650 af 17. november 2020).
Straffelovens § 78, stk. 2, bestemmer:
»Den, der er dømt for strafbart forhold, kan dog
udelukkes fra at udøve virksomhed, som kræver en
særlig offentlig autorisation eller godkendelse,
såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende
fare for misbrug af stillingen eller hvervet.«
Det fremgår yderligere af § 79,
stk. 1, i straffeloven: »Den, som udøver en af de i
§ 78, stk. 2, omhandlede virksomheder, kan ved dom for
strafbart forhold frakendes retten til fortsat at udøve den
pågældende virksomhed eller til at udøve den
under visse former, såfremt det udviste forhold begrunder en
nærliggende fare for misbrug af stillingen.«
Derudover kan retten, jf. straffelovens §
79, stk. 4, »under behandlingen af de i stk. 1 og 2
nævnte sager ved kendelse udelukke den pågældende
fra at udøve virksomheden, indtil sagen er endeligt
afgjort.«
Ifølge forarbejderne til de
nævnte bestemmelser skal denne bestemmelse anvendes
restriktivt, og der skal foreligge nærliggende fare for
misbrug af stillingen.
I den tidligere nævnte sag, hvor en
beboer på et bosted er blevet slået af en
støttepædagog, har anklagemyndigheden ikke nedlagt
påstand om, at tiltalte under sagens behandling skulle
udelukkes fra at udøve den pågældende virksomhed
efter straffelovens § 79, stk. 4, da anklagemyndigheden har
vurderet, at betingelserne for at nedlægge en sådan
påstand ikke var tilstede i den pågældende sag.
Den tiltalte er således under sagens behandling ikke
udelukket fra at udøve den pågældende
virksomhed, jf. justitsministerens svar på
spørgsmål 1799, Retsudvalget - alm. del,
folketingsåret 2019-20.
Det vil sige, at § 79, stk. 4, i
straffeloven kun anvendes i et begrænset omfang, hvilket
giver den tiltalte fri mulighed for at søge arbejde i andre
dele af socialområdet, indtil der bliver afsagt en dom.
Forslagets indhold
Forslagsstillerne foreslår, at
ministeren, eventuelt med bistand fra andre ministerier,
nedsætter en arbejdsgruppe, der skal undersøge
mulighederne for og komme med anbefalinger til ordninger, der
gør det muligt midlertidigt at udelukke eller frakende en
person retten til at blive ansat i andre stillinger inden for
socialområdet, hvis den pågældende person er
under begrundet mistanke eller tiltale for at have
påført en fysisk eller psykisk socialt udsat borger,
som den pågældende er ansat til at pleje og passe, en
voldshandling eller anden grov forsømmelighed.
Forslaget skal gælde ansatte i
socialområdet, som er i direkte kontakt med socialt udsatte
borgere med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser,
herunder i hjemmeplejen, på institutioner, i
bofællesskaber og lignende steder. Arbejdsgruppen bedes
også nærmere undersøge, hvilke personalegrupper
der forventes at blive berørt og omfattet af forslaget.
Det er op til arbejdsgruppen selv at vurdere,
om undersøgelsen skal munde ud i en rapport, et notat eller
en analyse m.v. Derudover skal arbejdsgruppen overveje fordele og
ulemper ved at gennemføre forslagene. Afslutningsvis skal de
økonomiske konsekvenser af forslagene også
belyses.
Arbejdsgruppens resultat skal
præsenteres for Folketingets partier inden den 1. december
2021 og danne grundlag for en forhandling blandt partierne.
Eventuelle
løsningsmetoder
Nedenfor ses bud på
løsningsmetoder som forslagsstillerne ønsker at
arbejdsgruppen inddrager i sin undersøgelse. De nævnte
bud skal ikke opfattes begrænsende i forhold til
arbejdsgruppens undersøgelsesfelt.
1. Skærpe bestemmelsen i straffelovens § 79,
stk. 4. Forslagsstillerne finder det nødvendigt at
undersøge muligheden for en eventuel udvidelse af
anvendelsesområdet for bestemmelsen, således at flere
lignende tvister om samme forhold som i den ovenstående
beskrevne sag dømmes efter straffelovens § 79, stk. 4.
Ifølge bestemmelsens forarbejder sigter bestemmelsen mod
sager, hvor forholdet er groft og det er åbenbart, at der
bør rejses krav om midlertidig frakendelse med henblik
på at hindre den sigtede eller tiltalte i fortsat
erhvervsudøvelse eller i at påbegynde ny virksomhed
med deraf følgende risiko for yderligere misbrug.
2. Indføre krav om bevis af
voksenattester. Forslagsstillerne finder det
nødvendigt at undersøge, hvorvidt det er muligt at
indføre et krav om bevis i form af voksenattester til
arbejdssøgende på socialområdet, hvis
primære arbejdsfunktion er at pleje og passe socialt udsatte
borgere med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser. Det
skal nærmere undersøges, om etableringen af
voksenattester er en løsningsmulighed. Ifølge
forslagsstillerne kan voksenattesten oprettes med inspiration fra
børneattester, som er reguleret i lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. (lovbekendtgørelse nr. 362 af 2. april 2014).
Børneattester indeholder oplysninger om sager, hvor der er
afsagt dom om overtrædelse af en række af straffelovens
bestemmelser vedrørende sædelighedsforbrydelser mod
børn. Det er efter forslagsstillernes opfattelse vigtigt at
indføre tiltag, som forebygger fremtidige voldshandlinger
mod socialt udsatte og sårbare borgere. Domme for vold,
voldtægt og tyveri kan eventuelt være omfattet af
voksenattesten.
3. Indføre en autorisationsmodel for personale
på socialområdet. Personalet inden for
socialområdet er ikke autoriseret. Situationen er dog en
anden, hvis man ser på sundhedsområdet. Her er
sundhedspersonalet autoriseret med et bevis for retten til at
arbejde som sundhedsperson, hvilket er reguleret i
autorisationsloven. En autorisation udstedes på baggrund af
en gennemført uddannelse og giver retten mulighed for en
midlertidig fratagelse af autorisationen eller indskrænkning
af virksomhedsområdet, hvis der er begrundet mistanke om, at
sundhedspersonen er til fare for patientsikkerheden, jf. § 9,
stk. 1, i autorisationsloven (lovbekendtgørelse nr. 731 af
8. juli 2019). Forslagsstillerne er bekendt med, at en tildeling af
autorisation til personale i socialområdet vil være
omfattende og muligvis kræve et nyt system, hvorfor det ikke
anses som proportionalt, men selve tanken bag midlertidig
fratagelse af autorisation ønskes inddraget i arbejdet,
når arbejdsgruppen undersøger mulighederne.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
midlertidig fratagelse af retten til at arbejde inden for
socialområdet ved begrundet mistanke om grov
forsømmelighed m.v.
(Beslutningsforslag nr. B 225)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.