Fremsat den 9. marts 2021 af Halime Oguz (SF) og Karsten Hønge (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskaffe dyrt, privat
certificeringsbureaukrati for mindre byggerier
Folketinget pålægger regeringen
hurtigst muligt og senest den 1. juli 2021 at fremsætte de
nødvendige forslag m.v., herunder at revidere
bygningsreglementet (BR18) og den dertilhørende
certificeringsordning, så mindre byggerier ikke omfattes af
samme tunge og bureaukratiske krav som større byggerier. I
stedet bør de mindre byggerier igen blive sagsbehandlet i
kommunerne, der kan foretage en vurdering af de
sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med
byggesagsbehandlingen. Derudover skal byggerier i brandklasse 2
igen kunne sagsbehandles af kommunerne.
Bemærkninger til forslaget
Den 1. januar 2020 blev den kommunale
sagsbehandling af brand- og konstruktionstekniske forhold
afskaffet, og certificeringsordningen blev indført som en
obligatorisk del af et mere kompliceret byggeprojekt i henhold til
bygningsreglementet (BR18). Denne ny ordning havde til formål
at strømline og effektivisere godkendelsesprocessen ved
byggesagsbehandlingen, da opfattelsen var, at den daværende
kommunale sagsbehandling var ineffektiv og varierede for meget
mellem kommunerne, for så vidt angik store og komplicerede
byggerier. Derfor valgte man at privatisere godkendelsesprocessen
gennem en certificeringsordning i bygningsreglementet.
Den nye certificeringsordning for
dokumentation af tekniske forhold betød, at kommunerne ikke
længere skulle vurdere, om de tekniske forhold var overholdt
ved en ansøgning om byggetilladelse. Dokumentationen skal nu
i stedet udarbejdes af virksomheder, typisk rådgivere, der er
certificeret til at dokumentere, hvorvidt bygningen lever op til
lovgivningens krav.
Det fremgår af det fremsatte lovforslag
fra 2016, der indførte certificeringsordningen (L 101,
forslag til lov om ændring af byggeloven
(folketingsåret 2015-16)), at den nye certificeringsordning
primært havde til formål at lette godkendelsesprocessen
for det komplicerede byggeri. Dette har efter sigende fungeret
effektivt. Men det har haft nogle meget uheldige konsekvenser for
de mindre byggerier.
De nye regler medfører store
ekstraregninger og mere besvær og bureaukrati.
Der findes utallige eksempler på en
ekstrem fordyrelse af små byggerier på grund af krav om
brug af certificerede rådgivere på brand- og
konstruktionsområdet. Udgiften til en certificeret
rådgiver kan blive lige så stor eller større end
prisen på det konkrete fysiske arbejde (se f.eks.
»Sagsbehandling af byggesager giver små projekter stor
ekstraregning«, jv.dk, den 29. januar 2021, og »Rasmus
vil bruge sin trampolin i blæsevejr: Skal betale 100.000
kroner først«, nordjyske.dk, den 29. oktober
2020).
Brug af en certificeret rådgiver med
henblik på godkendelse af et projekt med f.eks. en altan kan
i dag koste mellem 50.000-100.000 kr. Denne fordyrelse skyldes
privatiseringen af godkendelsesprocessen, hvor manglen på
certificerede rådgivere også bidrager til at presse
prisen op.
De komplicerede regler og det dyre, private
certificeringsbureaukrati går ud over privatpersoner og
selvstændige, der ønsker ændringer i form af
mindre byggeprojekter. Det går også ud over
virksomheder såsom producenter og leverandører af
byggemateriale og håndværksmestre m.v., der i sidste
ende kan miste ordrer og opgaver, fordi byggeprojekter sættes
i bero eller helt droppes på grund af meget store
ekstraudgifter til brug af private certificerede rådgivere
på brand- og konstruktionsområdet (»Kenneth
mister ordrer på grund af nye byggeregler: Altan blev over
70.000 kroner dyrere«, dr.dk, den 23. december 2020).
De mange nye fordyrende og ulogiske
dokumentationskrav i tilknytning til certificeringsordningen
betyder, at det kan være umuligt for den almene borger at
indfri sine byggedrømme. Virksomheder lider, kommunerne
belastes og projekter annulleres. Behovet for en ændring er
akut.
Det er helt skævt og meget ulige, at de
store virksomheder tordner derudaf, mens eksempelvis en helt
almindelig familie kan få sværere ved at få
gennemført et mindre byggeprojekt på grund af store
ekstraudgifter som følge af certificeringsordningen.
Udfordringerne og den manglende
sammenhæng mellem mål og midler bevirker, at
lovgivningen bør revideres, og at kommunerne bør
få tilbageført opgaven, således at de mindre
byggerier igen kan blive sagsbehandlet i kommunerne, der kan
foretage en vurdering af de sikkerhedsmæssige forhold i
forbindelse med byggesagsbehandlingen.
Derudover skal byggerier i brandklasse 2 igen
kunne sagsbehandles af kommunerne. Kommunerne sagsbehandler i dag
fortsat byggerier i brandklasse 1 og besidder dermed stadig
kompetencerne til at behandle sager i brandklasse 2, hvilket de
også gjorde før ændringen af lovgivningen.
Regeringen bør inddrage alle relevante
aktører i revideringen af BR18, herunder ikke udelukkende
ingeniørforeninger, men også
Konstruktørforeningen og Arkitektforeningen samt de
små og mellemstore virksomheder. Dette skal sikre en holdbar
løsning, der fortsat sikrer et højt sikkerhedsniveau
og samtidig undgår at påføre helt almindelige
borgere m.v. store økonomiske ekstraudgifter for
byggesagsbehandling.
Skriftlig fremsættelse
Halime Oguz
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afskaffe dyrt, privat certificeringsbureaukrati for mindre
byggerier.
(Beslutningsforslag nr. B 221)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.