Fremsat den 5. marts 2021 af Rasmus Vestergaard Madsen (EL),
Jette Gottlieb (EL) og Rune Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om understøttende lovgivning for
kommunernes reducering af luftforurening i byerne
Folketinget pålægger regeringen
inden november 2021 at fremsætte de nødvendige
lovforslag, der giver kommunerne mulighed for henholdsvis at
etablere nulemissionszoner, at lade personbiler med dieselmotorer
omfatte af miljøzoner, og at gøre op med politiets
vetoret over for trafikændringer, som det beskrives i
udspillet om ren luft og miljøzoner fra den
socialdemokratiske overborgmester i Københavns Kommune.
Baggrund for forslaget
Luftforureningen i de danske byer er et
alvorligt problem med store sundhedsmæssige,
klimamæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Der er mange kilder til forurening, men
busser, taxier og privatbiler udgør nogle af de
største kilder til partikelforurening i byerne.
Dieselkøretøjer uden partikelfilter er særlig
problematiske.
Flere end 4.000 mennesker dør hvert
år for tidligt i Danmark på grund af udendørs
luftforurening (»Stop luftforurening! Forslag til ny
regulering«, Rådet for Grøn Omstilling, oktober
2020). Luftforurening fra trafikken isoleret set er skyld i ca. 900
dødsfald om året (»900 danskere dør af
bilos fra fossilbiler hvert år«, Danmarks
Naturfredningsforening, december 2018).
Sundhedskonsekvenserne af luftforurening er
således ganske alvorlige, men det giver også udslag i
samfundsøkonomiske konsekvenser og koster hvert år
samfundet dyrt i bl.a. nedsat arbejdsevne og sundhedsomkostninger.
Forureningen er skyld i 3,5 millioner dage med begrænset
aktivitet grundet alvorlige sygdomme som bl.a. astma, bronkitis og
hjertekarsygdomme, og samlet set koster luftforureningen det danske
samfund ca. 80 mia. kr. om året, hvilket svarer til 3,5 pct.
af bnp (»Stop luftforurening! Forslag til ny
regulering«, Rådet for Grøn Omstilling, oktober
2020).
Derfor finder forslagsstillerne det også
yderst positivt, at den socialdemokratiske overborgmester i
Københavns Kommune, Lars Weiss, har fremsat et udspil om ren
luft og miljøzoner, der skal sikre renere luft til
københavnere, som det bl.a. beskrives i artiklen
»Overborgmesters trafikplaner får blandet modtagelse
fra støttepartier« bragt i Altinget den 11. februar
2021.
En række af initiativerne i
overborgmesterens udspil forudsætter imidlertid tilpasning af
eksisterende lovgivning, herunder miljøbeskyttelsesloven og
færdselsloven.
Forslagsstillerne ønsker at
imødekomme og understøtte kommunerne i indsatsen mod
luftforureningen og dens skadelige virkninger for såvel
samfundet som miljøet.
Formålet med beslutningsforslaget er
således at pålægge regeringen at sikre den
lovgivning, der er nødvendig, for at kommunerne kan etablere
nulemissionszoner, kan lade personbiler med dieselmotorer omfatte
af miljøzoner, og kan gøre op med politiets vetoret
over for trafikændringer.
Mulighed for at etablere
nulemissionszoner
Københavns Kommune og øvrige
kommuner skal have mulighed for at etablere nulemissionszoner, hvor
kun køretøjer, der ikke sviner (dvs. emissionsfrie
køretøjer), må færdes. Dette vil give
gode byrum til mennesker, en fordel til grønne trafikanter
og renere luft. Desuden kan det medvirke til, at de busser og
varebiler, der f.eks. kører i det centrale København,
omstiller til el.
Personbiler på diesel skal omfattes
af miljøzoner
Gamle og svinende dieselbiler hører
ikke til i byerne. Derfor skal kommunerne have mulighed for at lade
personbiler med dieselmotorer omfatte af miljøzoner og
sidestille disse med varevogne.
Det følger af
miljøbeskyttelsesloven, at miljøzoner for varebiler
skærpes i juli 2022, hvormed der stilles krav om euronorm 5
svarende til indregistrering fra 2009 (lov nr. 590 af 13. maj
2019). Det er forslagsstillernes ønske, at det samme skal
gælde for personbiler, der kører på diesel.
Fratag politiet vetoret over for
trafikændringer
Politiet står i dag i vejen for, at
kommuner kan fredeliggøre veje og skabe gode, grønne
byrum, hvor der før var vej. Politiets sagsbehandling har
entydigt fokus på fremkommelighed, mens kommuner kan have
andre hensyn som f.eks. gode byrum eller trafiksikkerhed for
bløde trafikanter for øje.
Derfor skal der gøres op med politiets
vetoret over for vejprojekter, så det sikres, at
ændringer i det trafikale gadebillede sker på et mere
helhedsorienteret grundlag.
På denne baggrund vil
nærværende beslutningsforslag pålægge
regeringen at tilvejebringe den nødvendige tilpasning af
eksisterende lovgivning, så det bliver muligt for kommunerne
at etablere nulemissionszoner, at lade personbiler med
dieselmotorer omfatte af miljøzoner og at gøre op med
politiets vetoret over for trafikændringer.
Regeringen pålægges endvidere at
fremsætte de nødvendige lovforslag inden november
2021, så kommunerne i nær fremtid er sikret hjemmel til
at gennemføre førnævnte indsatser over for
luftforureningen i byerne.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Vestergaard
Madsen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
understøttende lovgivning for kommunernes reducering af
luftforurening i byerne.
(Beslutningsforslag nr. B 202)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.