Fremsat den 4. marts 2021 af Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsat momssats og forhøjet
skattefradrag for reparationer og vedligehold
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. januar 2022 at sænke momssatsen og hæve
skattefradraget for ydelser relateret til reparationer og
vedligehold.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en opdateret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 69,
folketingsåret 2016-17. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2016-17, tillæg
A, B 69 som fremsat.
Det foreslås, at følgende to
skattelempelser implementeres:
- Momssatsen
sænkes fra 25 pct. til 12 pct. på
småreparationer. Rensning og strygning på vaskeri
antages ikke at indgå herunder. Ligeledes vil ændringer
og tilkøb af ekstraudstyr, der foretages på køb
af nye varer, ikke være omfattet af den lavere momssats.
Småreparationer af følgende varer foreslås
omfattet:
- Cykler.
- Lædervarer
(inklusive kunstlæder).
- Tekstiler (uanset
materiale).
- Skattefradrag for
reparation og vedligehold af hårde hvidevarer, hvis
reparationen udføres i eget hjem. Fradraget vedrører
udgifter til arbejdsløn. Der gives et skattefradrag svarende
til 50 pct. af arbejdsomkostningerne. Skattefradraget gives op til
et beløb på 12.000 kr. pr. person. Følgende
hårde hvidevarer foreslås omfattet:
- Komfurer, ovne og
mikrobølgeovne.
- Køleskabe,
frysere og opvaskemaskiner.
- Vaskemaskiner,
tørretumblere og tørreskabe.
-
Emhætter.
Ved at give skatterabatter relateret til
reparationer og vedligehold ønsker Alternativet at
forlænge levetiden for en række produkttyper, som i dag
typisk kasseres, når blot en lille del af produktet eller
funktionaliteten er defekt. De nuværende
forbrugsmønstre er låst fast i den måde, vi
producerer på. Det er i mange tilfælde billigere at
købe nyt end at reparere. Virksomheder har, siden
forbrugssamfundet opstod i 1960'erne, i højere og
højere grad indrettet produktudvikling og produktion
på, at et produkt kun produceres til forbrug inden for den nu
2-årige garantiperiode, hvorefter det ikke kan repareres,
opgraderes eller tilpasses, men blot kasseres.
Et mere bæredygtigt forbrug kan ikke
skabes ved udelukkende at regulere produktionen. Det er helt
centralt, at vi stiller krav til energiforbrug og
miljøbevidsthed i produktionen, men dette skal
samtænkes med vores forbrugsmønstre. Det er blevet en
inkorporeret del af vores forbrugskultur at tænke i nye
produkter i stedet for at reparere allerede eksisterende produkter,
som potentielt har en langt længere levetid end 2
år.
Ved at indføre lavere moms på
reparationer og vedligeholdelse af varer giver vi både et
økonomisk incitament og sender et klart signal om, at vi vil
et mere bæredygtigt og cirkulært samfund. Det vil
hjælpe med at gøre op med vanetænkningen.
Tiltagene vil bidrage til udviklingen af nye
forretningsmodeller, hvor fokus flyttes fra brug og smid
væk-kulturen til design, produktion og forbrug med henblik
på at rykke tættere på ikke bare en
cirkulær økonomi, men et cirkulært samfund, hvor
normalen bliver brug og behold. Med fradrag for reparationer bliver
det billigere at bevare og levetidsforlænge, hvorved
efterspørgslen efter nyt må forventes at falde. Det
vil skærpe opmærksomheden på at købe
kvalitetsvarer, der holder længere. Et andet positivt aspekt
er, at tiltagene vil øge den indenlandske
efterspørgsel på reparationer, hvilket vil give ekstra
arbejde til dygtige danske faglærte.
I Sverige har man siden 2017 haft
sådanne skatterabatter. Der er tale om en udvidelse af det
svenske »RUT-avdraget«, som i forvejen indebærer
skattefradrag for børnepasning, rengøring,
havearbejde m.v. Fradraget opnås kun for arbejde foretaget i
eget hjem. I Sverige kan det såkaldte RUT-avdraget maksimalt
give en skatterabat på 75.000 svenske kr. (»Rot- och
rutarbete«, www.skatteverket.se).
Danmark kan med fordel indføre samme
model, som er blevet implementeret i Sverige. Hvis Danmark skal
have et mere bæredygtigt og cirkulært samfund, er
skattefradrag på reparationer kun en lille del af
løsningen. De direkte fordele ved en 12 procentpoint lavere
reparationspris er begrænsede, men fradraget vil sende et
klart signal om, at vi samfundsmæssigt ønsker en
omstilling til et samfund, hvor reparation og opgradering er
naturlige løsninger på en voldsomt forceret
teknologiudvikling. Samtidig med at det gøres mere
attraktivt at reparere varige forbrugsgoder, som er gået i
stykker, skal incitamentet for producenterne til at producere mere
holdbare og genanvendelige varer øges.
Forslagsstilleren er åben over for at
finde finansieringen med de partier, som støtter op om
beslutningsforslaget. Af finansieringsmuligheder kunne f.eks. peges
på højere afgift på giftige pesticider, der kan
være skadelige for naturen, biodiversiteten og
folkesundheden. Initiativet kan også finansieres af en
kemikalieafgift, som beskatter varer med kemikalier, som er
svære at genanvende, eller ved det finanspolitiske
råderum.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om nedsat
momssats og forhøjet skattefradrag for reparationer og
vedligehold.
(Beslutningsforslag nr. B 196)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.