Fremsat den 4. marts 2021 af Peter Skaarup (DF),
Karina Adsbøl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF) og Morten Messerschmidt (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at suspendere udbetalingen af børne- og
ungeydelse til EU-borgere fra medlemsstater, der ikke tager imod
egne borgere dømt for kriminalitet
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag
om at suspendere alle udbetalinger af børnechecken til
EU-borgere, der arbejder i Danmark, men er statsborger i en
medlemsstat, som ikke lever op til deres forpligtigelser i forhold
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og de
europæiske fængselsregler, indtil medlemsstaten lever
op til disse og Danmark dermed igen kan sende kriminelle
dømte til den pågældende medlemsstat med henblik
på afsoning.
Bemærkninger til forslaget
I dag er det sådan, at EU-borgere, der
er dømt for kriminalitet i Danmark, kan overføres til
afsoning i deres hjemland, hvis straffen er på mere end 6
måneders fængsel (lov om fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser i den Europæiske Union,
lovbekendtgørelse nr. 213 af 22. februar 2013).
Det viser sig dog, at kriminelle EU-borgere
ikke kan udleveres til afsoning i deres hjemland, hvis f.eks.
fængselsforholdene i den pågældende medlemsstat
kan krænke menneskerettighederne. Højesteret har i
2017 og 2018 afgjort sager, hvor tre rumænere dømt for
bl.a. menneskehandel ikke kunne udleveres til afsoning i
Rumænien med den begrundelse, at fængselsforholdene i
Rumænien kunne krænke de kriminelle rumæneres
menneskerettigheder (»Et fåtal af dømte
rumænere i Danmark sendes til hjemlandet«, Berlingske,
den 3. januar 2021).
Siden 2018 har Danmark derfor i hver enkelt
sag, hvor en rumæner er blevet dømt og ønskes
udleveret til Rumænien med henblik på
straffuldbyrdelse, skullet bede Rumænien garantere for, at
forholdene i fængslerne var i orden. Ud af de 55 sager, hvor
Danmark har anmodet om overførsel af dømte
rumænere til afsoning i Rumænien, er overførslen
kun blevet en realitet i 18 sager (»Et fåtal af
dømte rumænere i Danmark sendes til hjemlandet«,
Berlingske, den 3. januar 2021).
Problematikken om forholdene i de
rumænske fængsler er ikke ny. Faktisk er
Rumæniens fængsler ved adskillige domme ved
Menneskerettighedsdomstolen blevet dømt for ikke at leve op
til de minimumsstandarder, der er fastlagt i de europæiske
fængselsregler (Retsudvalget, alm. del - bilag 120,
folketingsåret 2016-17).
EU-medlemsstater kan - ved ikke at forbedre
afsoningsforholdene i fængslerne - således i praksis
undgå at tage imod egne borgere til afsoning, så andre
EU-medlemsstater som f.eks. Danmark sidder tilbage med både
regningen og de praktiske udfordringer, der er forbundet med
afsoning af længere straffe. Danmark har i forvejen problemer
med overbelægning i fængslerne, og det er ganske enkelt
urimeligt, at de danske fængsler skal lide ekstra overlast,
fordi andre EU-medlemsstater som f.eks. Rumænien ikke lever
op til deres forpligtigelser og retter op på forholdene i
deres fængsler.
Samtidig kan EU-borgere frit arbejde i Danmark
og derved udløse retten til at få udbetalt sociale
ydelser (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
883/2004 af 29. april 2004), herunder en børnecheck hvert
kvartal. For personer omfattet af forordningen vil perioder
tilbragt i andre medlemsstater efter de gældende regler
skulle medregnes ved opgørelsen af optjeningsperioden, som
om der var tale om perioder tilbragt i Danmark
(sammenlægningsprincippet). Disse personer kan derfor
allerede fra dag et være berettiget til den fulde ydelse.
EU-borgere, der arbejder i Danmark, men som ikke er omfattet af
forordningen, kan allerede efter 6 måneder have ret til at
få udbetalt en procentdel af børnechecken. Efter 3
år vil borgeren have ret til 50 pct. af børnechecken,
og efter 6 år har vedkommende krav på at modtage den
fulde børnecheck.
Der er behov for at genetablere balancen i
forholdet mellem Danmark og EU-medlemsstater, der som f.eks.
Rumænien ikke lever op til deres forpligtigelser, så
Danmark ikke permanent ender med både at stå for og
betale regningen for andre medlemsstaters kriminelle borgeres
afsoning.
Dansk Folkeparti foreslår derfor, at
Danmark suspenderer udbetalingen af børnechecken til
EU-borgere, som arbejder i Danmark, men er statsborger i en
medlemsstat, som ikke lever op til deres forpligtigelser i forhold
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og de
europæiske fængselsregler, indtil medlemsstaten har
bragt disse forhold i orden og Danmark igen kan sende kriminelle
dømte tilbage til den pågældende medlemsstat med
henblik på afsoning.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
suspendere udbetalingen af børne- og ungeydelse til
EU-borgere fra medlemsstater, der ikke tager imod egne borgere
dømt for kriminalitet.
(Beslutningsforslag nr. B 195)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.