Fremsat den 7. oktober 2020 af Susanne Zimmer (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelsen af en biodiversitetslov
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag til en biodiversitetslov inden
årets udgang. Loven skal forpligte regeringen til at
fastsætte nationale mål og delmål, som sikrer, at
mange år med tilbagegang i arter og naturtyper vendes til
fremgang.
Biodiversitetsloven skal rumme konkrete
målsætninger for den danske naturpolitik frem mod 2030,
som sikrer en rig, mangfoldig og vild natur.
Målsætningerne skal omfatte både mål for
naturarealet, for kvaliteten af naturen og for beskyttelsen af
arter og naturtyper. Loven skal desuden sikre, at naturpolitikken
udformes i overensstemmelse med videnskabens anbefalinger, og sikre
opfyldelse af mål i EU's biodiversitetsstrategi og FN's
globale biodiversitetsmål - både i Danmark og i
Danmarks internationale relationer. I den forbindelse bør
der etableres et uafhængigt biodiversitetsråd, som
løbende kan foretage en faglig vurdering af, hvorvidt den
til enhver tid siddende regerings naturindsats er i
overensstemmelse med målsætningerne i
biodiversitetsloven og Danmarks internationale forpligtelser.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 179,
folketingsåret 2019-20. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20, tillæg
A, B 179 som fremsat, og tillæg F, møde 119, kl.
10:00.
Den frie, vilde natur og biodiversiteten er
truet. Økosystemer bryder sammen, og arter dør og
forsvinder i et uhørt højt tempo. Ikke siden
dinosaurernes uddøen er verdens dyrearter forsvundet
så hurtigt som i dag. Det viser adskillige videnskabelige
rapporter. Eksempelvis viser den seneste IPBES-rapport, at intet
mindre end 1 million arter lige nu er truet af udryddelse
(»Nature's dangerous decline 'unprecedented' species
extinction rates 'accelerating'«, IPBES Media Release,
ipbes.net/news/Media-Release-Global-Assessment).
I Danmark mærker vi også krisens
alvor. Vi er et af de lande i EU med den ringeste naturbeskyttelse
(»Bevaringsstatus for naturtyper og arter - 2019«, DCE
- Nationalt Center for Miljø og Energi; 340, 2019), og
sammen med Bangladesh er vi det mest opdyrkede land i verden
(»Sådan ligger landet - tal om landbruget 2017«,
Danmarks Naturfredningsforening, Dyrenes Beskyttelse). Begge dele
har helt mærkbare konsekvenser for naturen og
biodiversiteten. Eksempelvis er 11 arter af dagsommerfugle
forsvundet fra den danske natur de sidste 50 år. Bestanden af
viber og sanglærker er faldet med henholdsvis 76 pct. og 65
pct. siden 1976 (»Kæmpe faktatjek slår fast:
Intensivt landbrug presser dyr og natur«, Danmarks
Naturfredningsforening, den 14. februar 2018). Ud af de i alt 287
vildtlevende arter bier er 50 ikke set siden 1974
(»Topforskere: Her er fakta i debatten om bier«,
Altinget: miljø, den 17. november 2017). Derudover viser den
seneste NOVANA-rapport, at de danske skove har det elendigt
(»Rapport: Danske skove har det ringe og er blevet
mørkere«, Jyllands-Posten.dk, den 19. februar
2019).
Forslagsstillerne mener, at der er brug for akutte,
seriøse svar på natur- og biodiversitetskrisen.
Naturen og alle de liv, dyr og planter, vi deler planeten med, skal
have meget mere plads, end de har i dag. Det gælder
både til lands og til vands. Det foreslås helt konkret,
at der indføres en egentlig biodiversitetslov i Danmark
inspireret af klimaloven. Loven skal som minimum indeholde
følgende mål:
- Senest i 2030
skal 1/3 af landarealet være beskyttet natur. Heraf skal 2/3
gøres til naturzone, hvor biodiversiteten har
førsteprioritet, og hvor der ikke må foregå
kommerciel produktion.
- Senest i 2030
skal 1/3 af havarealet være beskyttet natur. Heraf skal 1/3
være beskyttet mod alle former for udnyttelse og fungere som
et videnskabeligt referenceområde.
- Senest i 2030
skal al statsskov (ca. 110.000 hektar) være udlagt som
urørt skov. Heraf skal 75.000 hektar være udlagt til
urørt skov i 2025. Ydermere skal mindst 50.000 hektar privat
skov udlægges til urørt skov senest i 2030, hvilket
bør ske ud fra de anbefalinger fra Center for
Makroøkologi, Evolution og Klima, som fremgår af
rapporten »Bevarelse af biodiversitet i de danske
skove« (»Bevarelse af biodiversiteten i de danske
skove: en analyse af den nødvendige indsats, og hvad den
betyder for skovens andre samfundsgoder«, Center for
Makroøkologi, Evolution og Klima, 2016).
- Senest i 2025
skal det være indskrevet som et krav i nationalparkloven, at
eksisterende og nyudnævnte nationalparker inden for 5
år lever op til den internationale
naturbeskyttelsesorganisation IUCN's internationale kategorisering
af nationalparker (kategori II), hvilket dækker over
områder, der er rene eller næsten rene
naturområder.
- Senest i 2050
skal alle naturtyper, hvor det er fysisk muligt, have gunstig
bevaringsstatus. Fokus skal i den forbindelse være på
EU's habitatnaturtyper samt beskyttede naturtyper efter
naturbeskyttelsesloven.
Derudover skal følgende sikres gennem
biodiversitetsloven:
-
Biodiversitetsloven pålægger myndighederne at
overvåge arter og naturtyper, så der kan opnås
troværdig information om arters og naturtypers tilstand.
-
Biodiversitetsloven omfatter bestemmelse om oprettelse af et
permanent, uafhængigt og forskningsbaseret
biodiversitetsråd, jf. modellen for Det Økonomiske
Råd eller Klimarådet. Biodiversitetsrådet skal
kunne tage emner og temaer op af egen drift samt udstyres med et
fagligt relevant sekretariat.
-
Biodiversitetsloven pålægger myndighederne at
gennemgå, identificere og fjerne/reducere regler og
incitamenter, som svækker biodiversiteten.
-
Biodiversitetsloven sikrer, at indsatser for biodiversitet sker
omkostningseffektivt, og at de statslige og kommunale natur- og
skovarealer forvaltes primært med biodiversitet for
øje. Dermed ophæves Naturstyrelsens landbrugspraksis
også øjeblikkeligt.
-
Biodiversitetsloven giver hjemmel til udlæg af
naturnationalparker både på land og til havs.
-
Biodiversitetsloven forpligter Danmark i overensstemmelse med de
internationale målsætninger fastsat og tiltrådt
af Danmark i regi af både FN og EU.
-
Biodiversitetsloven sikrer borgeres og interessenters adgang til
information, oplysning og deltagelse i demokratiske
høringsprocesser, der vedrører biodiversitet, jf.
Århuskonventionen.
For at sikre en ambitiøs indsats og for
at anskueliggøre, om den aktuelle indsats lever op til
målsætningerne i biodiversitetsloven, bør
biodiversitetsloven udstyres med konkrete delmål, som kan
understøtte den nødvendige fremdrift i arbejdet. Det
foreslås, at et permanent, uafhængigt og
forskningsbaseret biodiversitetsråd løbende vurderer
regeringens indsats og kommer med konkrete anbefalinger til den
fremadrettede indsats, sådan som man bl.a. kender det fra
Klimarådets arbejde på klimaområdet.
Skriftlig fremsættelse
Susanne Zimmer
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelsen af en biodiversitetslov.
(Beslutningsforslag nr. B 18)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.