Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 19. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF, NB og LA) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener, at alle mennesker skal have mulighed for at være dem,
de er, og for at leve i overensstemmelse med deres
kønsidentitet. Det er afgørende for den enkeltes
trivsel og livskvalitet. Ændringen af juridisk køn
skal være en almindelig og ukontroversiel beslutning placeret
hos individet og familien. Lovgivningen kan være med til at
ændre kulturen og fremme accepten i samfundet. S
ønsker derfor, at der lovgives positivt om retten til
juridisk kønsskifte.
S noterer sig, at et stort flertal i Det
Etiske Råd bakker op om initiativet, og noterer sig samtidig,
at regeringen forventer, at lovforslaget om juridisk
kønsskifte for børn og unge kan vedtages i
forbindelse med lovprogrammet 2021-22. S ser frem til en grundig
lovproces med en bred høring, hvor også
spørgsmålet om den nedre grænse for juridisk
kønsskifte skal belyses.
Socialdemokratiet kan på den baggrund
ikke støtte beslutningsforslaget.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
ønsker at hjælpe og imødekomme de børn
og unge, der virkelig dybtfølt har et ønske om at
skifte køn, men samtidig vil V generelt også gerne
beskytte børnene, så de ikke tager forhastede
beslutninger. Derfor har V den holdning, at børn og unge
mellem 15 og 17 år kan få juridisk kønsskifte,
hvis deres forældre giver samtykke til det. Grænsen
på 15 år er valgt, da det også er grænsen
for samtykke i forbindelse med behandling i sundhedsvæsenet,
hvor man selv har en ret stor medbestemmelse som 15-årig. V
stemmer imod beslutningsforslaget.
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
SF's og Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at forslaget om at fjerne aldersgrænsen for
juridisk kønsskifte var en del af regeringens udspil i
forbindelse med Copenhagen Pride-ugen 2020. SF og EL mener, at
fjernelse af aldersgrænsen for juridisk kønsskifte er
vigtigt for at sikre transpersoners mentale sundhed, særlig
for børn og unge. SF og EL noterer sig, at erfaringerne fra
lande, hvor det er muligt for børn og unge at ændre
markeringen af køn i offentlige registre, er positive i
forhold til at forbedre børns og unges trivsel. Partierne
mener desuden, at det er afgørende, at vi som samfund
anerkender og respekterer transpersoners ret til selv at
træffe beslutninger om egne livssituationer frem for at
hindre børn og unge adgang til en administrativ procedure,
der vil skabe reelle forbedringer i deres liv. SF og EL
støtter beslutningsforslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har fuld respekt og forståelse for de mennesker, der
vælger at gennemgå den forandring, det er at skifte
køn. Men det er en sag for voksne, ikke for børn.
Børn skal skånes for de kønspolitiske
definitioner, vi hele tiden sætter op og diskuterer som
voksne.
De skal ikke stilles over for
identitetspolitiske spørgsmål og tage stilling til
»hvem er jeg? «. Børn skal have lov til at
være børn og lege og eksperimentere med
kønnene, uden at det behøver blive definerende for,
hvem de er. Lad dem nu bare være børn.
Et juridisk kønsskifte for
børn er en superliberalistisk tilgang til, hvad mennesker
er, og hvordan vores samfund skal indrettes: at man helt frit
svævende uden bånd eller forudsætninger kan
bestemme, hvem man ønsker at være.
Vi står midt i en brydningstid. KF
ser det som et værdiskred, der går i retning mod det
kønsneutrale samfund, hvor kønnene udviskes. Det er
KF en stærk modstander af. Køn er vigtigt, og det er
en væsentlig identifikationsfaktor - særlig for
børn.
Det Etiske Råds anbefaling om en
aldersgrænse på 10 år begrundes bl.a. med, at det
er den alder, hvor puberteten starter. KF må bare sige, at
lige præcis derfor skal det ikke være tilladt at skifte
køn i den alder.
KF tror ikke, at der er nogen, der er i
tvivl om, hvilken massiv udvikling vi alle gennemgår,
når vi rammer puberteten. På relativt få år
skal vi prøve en masse af. Vi vokser både fysisk og
psykisk, og vigtigst af alt lærer vi en masse om os selv.
Men hvem ved, hvordan man som ung har det,
når man er 15 år? Måske har man det helt
anderledes, end dengang man var 10 år. Måske har man
fundet sig bedre tilpas i sit biologiske køn. Og har
ændringen i cpr-nummeret så ikke skabt mere forvirring
end afklaring?
Tvivl vil altid være en del af livet,
men det er ikke det samme, som at man altid skal handle instinktivt
på den. Pointen er, at tid kan gøre beslutninger mere
velovervejede. Derfor er der ingen grund til at fremskynde så
stor en beslutning, som det er at skifte køn - slet ikke,
når man kun er 6 år.
Vi risikerer, at nogle børn kommer
til at træffe en forkert beslutning, som de ikke kan
gennemskue konsekvensen af, hvis vi sænker
aldersgrænsen for juridisk kønsskifte helt ned til 6
år. Det vil være en misforstået heltegerning at
lade børn skifte cpr-nummer i så skrøbelig en
fase af livet.
KF kan derfor ikke støtte
beslutningsforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
marts 2021 og og blev herefter henvist direkte til behandling i
Ligestillingsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Karin Gaardsted (S) Birgitte Vind
(S) nfmd. Lars Aslan Rasmussen
(S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Julie Skovsby
(S) Kasper Sand Kjær (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Astrid
Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Heidi Bank (V) fmd. Fatma Øktem (V) Jane
Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin
(V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje
Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |