Fremsat den 25. februar 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Kirsten Normann Andersen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indkaldelse til forhandlinger om
offentlighedsloven
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at indkalde Folketingets
partier til forhandlinger med henblik på revision af
offentlighedsloven.
Bemærkninger til forslaget
I juni 2013 vedtog Folketinget en ny
offentlighedslov (lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i
forvaltningen), der indeholder reglerne for alle offentlige
myndigheder og ministerier vedrørende aktindsigt. Loven har
efterfølgende begrænset offentlighedens og
journalisters aktindsigt i regeringsdokumenter i stedet for at
føre til øget offentlighed i forvaltningen.
Erfaringerne med offentlighedsloven har vist,
at ministerbetjeningsreglen bliver anvendt langt mere end forventet
som begrundelse for at begrænse aktindsigt, og det har
medført en væsentlig indskrænkning i retten til
aktindsigt. Det samme gør sig gældende for
folketingspolitikerreglen, som på samme måde bliver
anvendt mere end forventet.
Afslag på aktindsigt i centrale dele af
den politiske beslutningsproces svækker grundlaget for den
offentlige debat om væsentlige politiske beslutninger og
gør det sværere for borgere og presse at give
politikere og embedsmænd et kritisk eftersyn.
Der gælder princippet om
meroffentlighed, hvor myndighederne har pligt til at vurdere, om
der i den konkrete sag kan gives merindsigt. Hvis dette
meroffentlighedsprincip ikke bruges tilstrækkeligt, hvilket
Folketingets Ombudsmanden har dokumenteret, jf. FOB 2016-43,
»Egen drift-undersøgelse om ministerbetjeningsreglen
og meroffentlighed«, Folketingets Ombudsmand, den 5. oktober
2016, og svartiderne på anmodninger om aktindsigt samtidig
bliver for lange, er der grund til at overveje, hvordan vi fra
politisk side kan gøre det bedre. Det er nemlig
afgørende, at offentligheden i vid udstrækning
får indsigt i grundlaget for de politiske beslutninger, der
træffes. Holdes offentligheden ude, virker offentlighedsloven
mod hensigten.
Covid-19-krisen har haft stor betydning for
alle danskere. Siden nedlukningen af hele landet i marts 2020 har
vi set et utal af arrangementer blive aflyst, virksomheder har
måttet lukke, og mange mennesker har mistet deres arbejde.
Sundhedskrisen og den største nedlukning af Danmark siden 2.
verdenskrig skal naturligvis kunne granskes af borgere og presse,
og her er et af de centrale redskaber muligheden for at kunne
søge og opnå aktindsigt i myndighedernes
beslutningsgrundlag.
Der er eksempler på afslag om aktindsigt
i kommunikation mellem Sundhedsstyrelsen, Sundheds- og
Ældreministeriet og Statens Seruminstitut om masker og
mundbind, Region Syddanmark har givet afslag på aktindsigt i
priser på indkøb af værnemidler, regionerne har
afvist aktindsigt i en rapport om værnemidler og
personaleressourcer, Statens Serum Institut har afvist aktindsigt i
oplysninger om smittespredning fordelt på køn, alder
og kommuner og Domstolsstyrelsen har givet afslag på
aktindsigt, da journalister fra dagbladet Information ville
undersøge baggrunden for nedlukningen af domstolene
(»Offentlighedsloven forhindrer kritisk journalistik«,
Jyllands-Posten, den 30. august 2020).
I tilknytning til myndighedernes
håndtering af covid-19-krisen besluttede Folketingets Udvalg
for Forretningsordenen i juni 2020 at nedsætte en
udredningsgruppe bestående af professor emeritus
Jørgen Grønnegård Christensen m.fl., der havde
til opgave at gennemgå, hvordan myndighederne
håndterede nedlukningen af Danmark i foråret 2020. I
januar 2021 blev udredningsgruppens rapport præsenteret, og i
rapporten peges der bl.a. på, at offentlighedsloven
bør ændres i retning af en større grad af
åbenhed (»Håndteringen af covid-19 i
foråret 2020 - Rapport afgivet af den af Folketingets Udvalg
for Forretningsordenen, nedsatte udredningsgruppe vedr.
håndteringen af covid-19«, Folketinget).
Nedlukningen har således vist, at
offentlighedsloven giver myndighederne mulighed for at afvise
aktindsigt i beslutninger af helt vital betydning for samfundet, og
dermed bliver grundlaget for centrale sundhedspolitiske og
velfærdspolitiske dispositioner gemt væk.
Forslagsstillerne anerkender, at politikere
kan have behov for et fortroligt rum til at udveksle politiske
idéer og lave forberedende politisk arbejde, ligesom
embedsapparatet af åbenbare grunde har været presset
her under covid-19-krisen og ikke har haft de fornødne
ressourcer til at behandle aktindsigtsanmodninger. Men problemerne
med anvendelse af offentlighedslovens regler om aktindsigt har
eksisteret længe før covid-19-krisen indfandt sig, og
tydeliggjort hvor alvorlige problemerne er. Forslagsstillerne
påpeger samtidig, at i et demokratisk samfund er det i sidste
ende befolkningen, der skal afgøre, om politikerne har
truffet de rette beslutninger. Af samme grund er det
altafgørende, at befolkningen får indsigt i disse
beslutninger og baggrunden for dem.
Anbefalinger fra
Ytringsfrihedskommissionen
Ytringsfrihedskommissionen afgav den 30. april
2020 sin betænkning nr. 1573 om ytringsfrihedens rammer og
vilkår i Danmark. Betænkningen indeholder en anbefaling
om, at offentlighedsloven revideres med henblik på at give
informationsfriheden større vægt i mødet med
andre hensyn, idet man med revisionen af offentlighedsloven i 2013
og den efterfølgende praksis ikke har fundet den rigtige
balance mellem på den ene side hensynet til at sikre
regeringen og dens ministre en kvalificeret rådgivning og
bistand fra embedsværket og på den anden side
offentlighedens berettigede interesse i at kunne få indblik i
myndighedernes arbejde i videst muligt omfang. Kommissionen
anfører, at en indskrænkning af
ministerbetjeningsreglen i offentlighedslovens § 24 og
folketingspolitikerreglen i § 27 kunne være oplagt at se
på.
Europa-Kommissionens overvågning
Over de senere år har der været
opmærksomhed på manglende overholdelse af
retsstatsprincipper og grundlæggende værdier. I den
forbindelse har Europa-Kommissionen løbende overvåget
medlemslandene, og i efteråret 2020 udkom rapporten om
Danmark. Landerapporten om Danmark er generelt meget positiv, og
det fremhæves, at det danske retsvæsen i høj
grad anses for at være uafhængigt, ligesom det
politiske system er fri for korruption. Men der er også en
række områder, hvor vi i Danmark ifølge
retsstatsrapporten kan forbedre os - et af områderne er
offentlighedsloven (»Rapport om retstatssituationen 2020 -
retsstatssituationen i Den Europæiske Union«,
COM/2020/580, den 30. september 2020).
Rapporten anfører bl.a., at
undtagelserne i sager om bistand og rådgivning til ministeren
og udvekslinger med folketingsmedlemmer under lovgivningsprocessen
kan have den virkning, at grundlaget for visse politiske aftaler
hemmeligholdes. En kritik, der ligger i forlængelse af
undersøgelsen fra Folketingets Ombudsmand i 2016 (FOB
2016-43, »Egen drift-undersøgelse om
ministerbetjeningsreglen og meroffentlighed«, Folketingets
Ombudsmand, den 5. oktober 2016).
Vi er fra dansk side optaget af
retsstatsprincippernes gyldighed i andre EU-medlemslande og aktive
i kampen for at værne om dem. Når offentlighedsloven
giver anmærkninger i den danske retsstatsrapport, bør
vi som en selvfølge lytte til det og vise, at vi
formår at være et forbillede for de lande, vi
kritiserer for brud på retsstatsprincipperne.
Med beslutningsforslaget ønskes det at
sikre en højere grad af åbenhed i forvaltningen og
dermed sikre faktisk og reel mulighed for offentlig indsigt i den
demokratiske politiske proces. Det er helt essentielt for et
demokratisk samfund, at befolkningen og pressen har mulighed for at
kontrollere de valgte politikere, så magtmisbrug undgås
og tilliden mellem befolkning og magthaver forbliver
stærk.
Med forslaget pålægges regeringen
derfor i indeværende folketingsår at indkalde
Folketingets partier til forhandlinger med henblik på
revision af offentlighedsloven.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indkaldelse til forhandlinger om offentlighedsloven.
(Beslutningsforslag nr. B 169)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.