Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 15. april 2021
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er
af den opfattelse, at offentlighedsloven rammer en rimelig balance
mellem bl.a. hensynet til åbenhed på den ene side og
hensynet til det fortrolige rum på den anden side, men
medlemmerne anerkender samtidig, at partierne bag forliget om
offentlighedsloven ikke er enige heri. Socialdemokratiet
konstaterer, at justitsministeren på den baggrund den 9.
april 2021 i forbindelse med førstebehandlingen af
beslutningsforslag nr. B 168 om ophævelse af
offentlighedslovens ministerbetjeningsregel tilkendegav, at
ministeren frem mod sommerferien vil forsøge at
afdække, hvordan der kan tilrettelægges en proces for
ændring af offentlighedsloven. Justitsministeren tilkendegav
samtidig, at ministeren i den forbindelse vil afdække
partiernes konkrete ønsker til ændring af loven, og
hvilken proces partierne måtte se for sig, og at ministeren
vil tage udgangspunkt i partierne i forligskredsen, men at
ministeren også vil invitere øvrige partier, der har
en holdning til offentlighedsloven, til en drøftelse heraf.
På den baggrund kan Socialdemokratiet støtte
beslutningsforslaget.
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at det i udredningsrapporten
om håndteringen af covid-19 i foråret 2020 er
dokumenteret, at offentlighedsloven har haft en række
uhensigtsmæssige konsekvenser i forhold til at sikre
offentligheden indsigt i det faglige grundlag bag de
vidtrækkende beslutninger, der er blevet truffet af
regeringen undervejs i forløbet. Ydermere er der i
Ytringsfrihedskommissionens betænkning nr. 1573, 2020, rejst
kritik af delelementer i offentlighedsloven, herunder
ministerbetjeningsreglen. Venstre og Det Konservative Folkeparti
deler de bekymringer, der er rejst af Ytringsfrihedskommissionen,
samtidig med at partierne anerkender, at der både bør
tages hensyn til åbenhed på den ene side og til det
fortrolige politiske rum på den anden side. I Venstre og Det
Konservative Folkeparti er vi derfor tilfreds med, at
justitsministeren den 9. april 2021 i forbindelse med
førstebehandlingen af beslutningsforslag nr. B 168 om
ophævelse af offentlighedslovens ministerbetjeningsregel
tilkendegav, at ministeren frem mod sommerferien vil forsøge
at afdække, hvordan der kan tilrettelægges en proces
for ændring af offentlighedsloven. Justitsministeren
tilkendegav samtidig, at ministeren i den forbindelse vil
afdække partiernes konkrete ønsker til ændring
af loven, og hvilken proces partierne måtte se for sig, og at
ministeren vil tage udgangspunkt i partierne i forligskredsen, men
at ministeren også vil invitere øvrige partier, der
har en holdning til offentlighedsloven, til en drøftelse
heraf. På den baggrund kan Venstre og Det Konservative
Folkeparti støtte beslutningsforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at der er behov for at ændre
offentlighedsloven. På den baggrund ønsker
Socialistisk Folkeparti, at regeringen indkalder til forhandlinger
om offentlighedsloven.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget
bemærker, at Nye Borgerlige to gange har fremsat
beslutningsforslag om ophævelse af ministerbetjeningsreglen.
Nye Borgerlige noterer sig derfor med glæde, at Venstre har
ændret holdning i tiden mellem første og andet
beslutningsforslag, så Venstre nu ser et grundlæggende
behov for ændring af offentlighedsloven. Nye Borgerlige
bemærker derudover med tilfredshed, at justitsministeren vil
tilrettelægge en proces for ændring af
offentlighedsloven, hvor Folketingets partier, der har en holdning
til offentlighedsloven, inviteres til drøftelser om
ændring af offentlighedsloven. Nye Borgerlige hilser kommende
forhandlinger og drøftelser velkommen. Der er ikke for Nye
Borgerlige tvivl om, at succeskriteriet for ændringer er en
offentlighedslov uden en ministerbetjeningsregel - en lov, som
ingen med rimelighed fremover kan kalde for en
mørklægningslov, en lov, der indebærer, at
borgere og journalister ikke skal arbejde med en offentlighedslov,
som giver mindre åbenhed, end der er i lande, vi normalt
sammenligninger os med. På den baggrund kan Nye Borgerlige
støtte beslutningsforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25.
februar 2021 og blev herefter henvist direkte til behandling i
Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om beslutningsforslaget.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (UFG) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF)
Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |