Fremsat den 25. februar 2021 af Pernille Vermund (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Mette Thiesen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om ophævelse af offentlighedslovens
ministerbetjeningsregel
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte lovforslag
om ophævelse af ministerbetjeningsreglen i offentlighedsloven
og dermed sikre markant større åbenhed hos regeringen
og myndighederne.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af B 118, folketingsåret 2019-20. Der
henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, B 118 som fremsat, tillæg B, betænkning
over B 118, og tillæg F, møde 107 kl. 16:04 og
møde 127 kl. 10:33.
Ministerbetjeningsreglen trådte i kraft
den 1. januar 2014. Før dette var udgangspunktet, at der
kunne gives aktindsigt i visse typer af interne dokumenter og disse
dokumenter kun kunne begrænses, i det omfang der f.eks. var
tale om dokumenter udarbejdet til brug for møder mellem
ministre, eller det konkret kunne påvises, at
hemmeligholdelse var påkrævet til beskyttelse af den
politiske beslutningsproces.
Siden den 1. januar 2014 har myndighederne som
udgangspunkt uden videre kunnet undtage en lang række
praktisk vigtige typer af dokumenter fra aktindsigt, f.eks. udkast
til talepapirer, pressemeddelelser, udkast til besvarelser af
folketingsspørgsmål, redegørelser,
idékataloger og handlingsplaner, selv om de er udvekslet
mellem forskellige myndigheder. Efter den tidligere
offentlighedslov var udgangspunktet det modsatte. Her kunne
aktindsigt i f.eks. de nævnte typer af dokumenter - når
de var udvekslet mellem forskellige myndigheder - således som
udgangspunkt kun begrænses, i det omfang der f.eks. var tale
om dokumenter udarbejdet til brug for møder mellem ministre
eller det konkret kunne påvises, at hemmeligholdelse var
påkrævet til beskyttelse af den politiske
beslutningsproces (FOB 2016-43, »Egen
drift-undersøgelse om ministerbetjeningsreglen og
meroffentlighed«, Folketingets Ombudsmand, den 5. oktober
2016, side 13f.)
Offentlighedslovens § 24, stk. 1,
indebærer, at retten til aktindsigt ikke omfatter interne
dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt,
hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har eller
vil få behov for embedsværkets rådgivning og
bistand, mellem et ministeriums departement og dets underordnede
myndigheder eller mellem forskellige ministerier. Der gælder
forskellige underordnede undtagelser til dette, jf. bestemmelsens
stk. 2 og 3.
Offentlighedsloven er en minimumslov, så
efter lovens § 14 om meroffentlighed har myndighederne i
forbindelse med behandlingen af anmodninger om aktindsigt pligt til
at overveje, om der kan gives aktindsigt i videre omfang, end hvad
der følger af lovens undtagelsesbestemmelser.
Hverken de angivne undtagelser til § 24
eller bestemmelsen om meroffentlighed imødekommer efter
forslagsstillernes vurdering behovet for åbenhed, og
bestemmelsen om meroffentlighed anvendes ikke i det omfang, det var
forudsat, da den nye offentlighedslov blev vedtaget i 2013. Dette
understøttes også af, at Ombudsmanden i sin
undersøgelse af oktober 2016 konkluderede, at princippet om
meroffentlighed hverken helt eller delvis har
»neutraliseret« konsekvenserne af
ministerbetjeningsreglen set i forhold til retstilstanden efter den
tidligere offentlighedslov (FOB 2016-43, »Egen
drift-undersøgelse om ministerbetjeningsreglen og
meroffentlighed«, Folketingets Ombudsmand, den 5. oktober
2016, side 21).
Ombudsmanden har endvidere i
undersøgelsen af oktober 2016 konkluderet, at
ministerbetjeningsreglen i offentlighedslovens § 24 har
ført til »væsentlige indskrænkninger i
retten til aktindsigt«, dette på trods af at
Ombudsmanden også konkluderede, at bestemmelsen anvendes
juridisk korrekt (»Ministerbetjeningsregel har ført
til væsentlige indskrænkninger i retten til
aktindsigt«, Nyhed fra Folketingets Ombudsmand, den 6.
oktober 2016, og FOB 2016-43, »Egen drift-undersøgelse
om ministerbetjeningsreglen og meroffentlighed«, Folketingets
Ombudsmand, den 5. oktober 2016).
Det er derfor ikke embedsværkets
anvendelse af ministerbetjeningsreglen, der er problemet. Det er
derimod selve ministerbetjeningsreglen, der er problemet.
Konkrete eksempler
Tanken bag indførelsen af
ministerbetjeningsreglen var, at reglen skulle føre til
bedre rådgivning fra embedsmændene og dermed bedre
lovgivning. Der er dog efter forslagsstillernes opfattelse ingen
holdepunkter for at tro, at ministerbetjeningsreglen fører
til andet end mørklægning.
Ministerbetjeningsreglen har utvivlsomt
medført, at det er blevet vanskeligt - og i nogle
tilfælde umuligt - for den danske journaliststand at
afdække vigtige sager. Af konkrete eksempler kan
fremhæves sagen om overbetaling af privathospitaler,
dokumenter til dokumentaren »Den Hemmelige Krig« og
statsløsesagen. Der henvises til lovforslag nr. L 144
(folketingsåret 2012-13), svar på
spørgsmålene nr. 33, 129 og 132. Et nyere eksempel er
aktindsigt i beregningsgrundlaget for udligningsreformen, og et
højaktuelt eksempel er den manglende mulighed for indsigt i
regeringens håndtering af covid-19, herunder de afledte sager
som f.eks. minksagen.
Forslagsstillerne bemærker, at der i
rapporten om udredningen af håndteringen af covid-19 i
foråret 2020 entydigt peges på, at offentlighedsloven
bør ændres i retning af en større grad af
åbenhed, jf. konklusionen på side 48 og uddybningen
på side 451 i rapporten, »Håndteringen af
covid-19 i foråret 2020 - Rapport afgivet af den af
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen nedsatte
udredningsgruppe vedrørende håndteringen af
covid-19«, af professor emeritus Jørgen
Grønnegaard Christensen m.fl.
Covid-19-krisen har bekræftet os i, at
indsigt i myndighedernes arbejde er afgørende for et
velfungerende folkestyre fremadrettet. Den åbne og
informerende debat er egnet til at skabe tillid, forbedringer og
forståelse for den kritiske situation, som Danmark befinder
sig i. Oplysninger om myndigheders og ministeriers håndtering
af covid-19-krisen er afgørende. Det er ikke blot
almindelig, kritisk og efterforskende journalistik, men også
befolkningens tillid, der skal tilgodeses.
Det er efter forslagsstillernes opfattelse
påfaldende, at Sundheds- og Ældreministeriet den 3.
juli 2020 foretog en praksisændring, som indebar, at
anmodninger om aktindsigt om coronavirus ikke længere skulle
behandles efter miljøoplysningsloven, men fremover efter
offentlighedsloven. Resultatet blev væsentlig forøget
mørklægning, idet offentlighedsloven modsat
miljøoplysningsloven giver mulighed for at undtage
dokumenter fra aktindsigt, hvis de udveksles som en del af
ministerbetjeningen (»Sundhedsministeriet har forringet
mediernes mulighed for at dække coronakrisen«,
Journalisten, den 10. september 2020). Genetableringen af borgernes
adgang til indsigt i helt centrale dokumenter fra myndigheder er
således af særlig vigtighed, fordi ingen minister eller
regering må kunne skjule det fulde grundlag for de
beslutninger, ministeren eller regeringen træffer på
vegne af folkestyret.
Ophævelse eller præcisering af
ministerbetjeningsreglen
I Ytringsfrihedskommissionens betænkning
fra 2020 anbefales en præcisering af
ministerbetjeningsreglen. Kommissionens opfattelse er, at den
finder det »mest nærliggende« at overveje
»en indskrænkning« af den omdiskuterede
ministerbetjeningsregel i lovens § 24 og
folketingspolitikerreglen i § 27, nr. 2
(»Ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark - del
II«, side 733 ff., Betænkning nr. 1573/2020,
Justitsministeriet).
Forslagsstillerne bemærker med
glæde Ytringsfrihedskommissionens anbefaling, men mener, at
en indskrænkning er udtryk for en unødig forsigtig
tilgang. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at offentlighedsloven
fungerede uden en ministerbetjeningsregel frem til 2013, og at
lande, vi normalt sammenligner os med, ikke har en tilsvarende
ministerbetjeningsregel.
Der er efter forslagsstillernes opfattelse
aldrig påvist et behov for ministerbetjeningsreglens
eksistens. Derfor bør reglen ophæves, fremfor at man
indskrænker eller præciserer bestemmelsen.
Ophæves ministerbetjeningsreglen, er der stadigvæk
plads til fortrolige rum mellem embedsværket og regeringen.
Rent interne dokumenter og ufærdige kladder bliver ikke uden
videre tilgængelige for aktindsigt. Disse hensyn tilgodeses,
selv om der bliver adgang til dokumenter, der udveksles mellem
ministerier og mellem ministerier og styrelser.
Danske standarder for aktindsigt er lave
Undersøgelsen af udvalgte
europæiske landes regler om aktindsigt, udarbejdet af
professor Niels Fenger og professor emeritus Jørgen
Grønnegård Christensen efter anmodning fra
Justitsministeriet, afdækkede bemærkelsesværdige
forskelle i reglerne om aktindsigt. Det fremgår bl.a. af
undersøgelsen, at norske regler har »væsentlige
lighedstræk« med de danske, at svenske regler giver
»mere aktindsigt« end danske, at finske regler giver
»betydeligt større grad af aktindsigt« end
danske, at britiske regler giver »større offentlighed
om politikudvikling« end danske, og at tysk ret er
»væsentlig mere åben«. At danske politikere
har behov for mere beskyttelse end deres svenske, finske, britiske
og tyske kollegaer, må efter forslagsstillernes opfattelse
afvises (ȁbenhed og fortrolighed i den ministerielle
beslutningsproces. En redegørelse for
offentlighedslovgivningens beskyttelse af den
politisk-administrative beslutningsproces i udvalgte
europæiske lande«, Niels Fenger og Jørgen
Grønnegaard Christensen, marts 2017).
Stadig et rum for fortrolighed
Tilhængere af ministerbetjeningsreglen
har anført, at politikerne og embedsværket har brug
for et fortroligt rum. Ophæves ministerbetjeningsreglen, vil
politikerne og embedsværket dog stadig have mulighed for at
beskytte rent foreløbige overvejelser og forhandlinger.
Færdige dokumenter, der indgår som fagligt grundlag for
beslutninger, planer og lovforslag, vil derimod ikke længere
kunne undtages. Det er forslagsstillernes holdning, at hensynet til
den politiske beslutningsproces dermed er tilstrækkeligt
varetaget, mens tilliden til den offentlige forvaltning vil stige
med øget åbenhed.
Samlet set er der efter forslagsstillernes
opfattelse ingen gode eksempler og ingen stærke argumenter
for at beholde ministerbetjeningsreglen. Åbenhed var
udgangspunktet i den tidligere offentlighedslov, og sådan
bør det være igen.
Med dette beslutningsforslag
pålægger Folketinget derfor regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte et
lovforslag om ophævelse af offentlighedslovens
ministerbetjeningsregel.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vermund
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ophævelse af offentlighedslovens ministerbetjeningsregel.
(Beslutningsforslag nr. B 168)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.