Fremsat den 23. februar 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af lovgivning om ret til pasning
af sygt barn ved almen sygdom (borgerforslag)
Forældre bør kunne passe deres
syge børn under hele sygeperioden ved almen akut
opstået sygdom. I dag siger loven, at man har ret til barnets
første sygedag. Den lovsikrede ret til barnets første
sygedag er uden løn. Nogle overenskomster bygger oven
på den lovsikrede ret, men på mange arbejdspladser har
man som forælder kun ret til at tage barnets første
sygedag. Der foreslås en lovændring, så
forældre får mulighed for at passe egne syge
børn ved almen sygdom i den tid, barnet er syg. Der
foreslås en ændring, som læner sig op ad
lovgivningen i Sverige, hvor forældre op til barnet er 12
år har ret til at passe deres barn til det er rask ved almen
akut opstået sygdom. Forælderens fravær grundet
barnets sygdom er i Sverige uden løn, men forælderen
får i stedet en kompensation på knap 80 pct. af
dagpengesatsen, som bliver betalt af Försäkringskassan,
der er ejet af staten, og som lønmodtagere og arbejdsgivere
betaler til. En lignende ordning foreslås indført i
Danmark på tværs af erhverv og overenskomster.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for forslaget
Børn har brug for omsorg og
nærvær fra deres forældre. Når børn
er syge, er behovet for omsorg ekstra stort. Det er svært at
yde den omsorg og det nærvær i forbindelse med sygdom,
når man som forældre ikke (ud over første
sygedag) kan være hjemme og passe sit barn, men i stedet er
tvunget til at finde andre løsninger hos venner og familie,
som ikke er barnets primære omsorgspersoner. Pasning af syge
børn bliver hurtigt en kabale, som forældre på
bedste vis forsøger at få til at gå op. Og med
dårlig samvittighed over for både arbejdsgiveren og ens
barn, fordi man ikke slår til nogne af disse steder og
stresser over, hvordan man skal lægge sine kort mest
hensigtsmæssigt. Kabalen går måske - måske
ikke - op rent praktisk i sidste ende, men ikke behovskabalen! Her
taber barnet altid på bekostning af arbejdsmarkedets behov og
vilkår!
Som situationen er nu, har forældre kun
ret til barnets første sygedag. Herefter skal de finde andre
løsninger, f.eks. hos familie og venner, som ikke er barnets
primære omsorgspersoner. Lovgivningen tilgodeser
således ensidigt arbejdsmarkedets behov frem for børns
behov for omsorg under sygdom. Hvis man som medarbejder rammes af
sygdom, melder man sig syg og skal først komme på
arbejde, når man igen er rask. Sygdom hos medarbejderens barn
får dog kun plads til at vare én dag! Men når
børn rammes af de gængse infektionssygdomme, som ofte
ses hos børn - særlig i deres år før
skolealderen - strækker sygdommen sig oftest over mere end
én sygedag.
Løsningen på pasning af syge
børn bliver oftest italesat som hjælp fra ens
netværk. Hvem er ens netværk, når det kommer til
syge børn? Her er svaret oftest bedsteforældre. Men
ikke alle har bedsteforældre, andre har dem måske
boende så langt væk, at dette ikke er en reel mulighed!
Men mange har dog bedsteforældre, som gerne vil hjælpe
- de kan bare ikke altid, for de er stadig på
arbejdsmarkedet. I takt med at pensionsalderen stiger i Danmark,
vil muligheden for at få hjælp af
bedsteforældrene til børnebørnenes sygdom
falde. Det medfører således, at det i stigende grad er
sværere at få enderne til at mødes i forhold til
børns sygdom ud over barnets første sygedag.
Ydermere kan forældre ifølge
loven kun tage barnets 1. sygedag, og ikke f.eks. barnets 3.
sygedag, hvis forældrene har skaffet pasning af barnet
på 1.-2. sygedag. Dette er utrolig ufleksibelt i forhold til
at finde en balance mellem arbejdslivet og barnets sygdom.
Det er med jævne mellemrum fremme i
mediebilledet, at forældre sender deres halvsyge børn
af sted i institution. Det er stillerne af dette forslags
antagelse, at forældre ikke gør dette af manglende
omsorg for barnet, men derimod fordi de føler sig presset
til at tage på arbejde, da eneste reelle alternativ er, at de
selv melder sig syge og dermed »lyver« over for
arbejdsgiveren. Det er uhensigtsmæssigt.
Børn, der
sendes i institution, inden de er helt raske, medfører
desuden:
1) Stor risiko for,
at barnet allerede inden for få dage igen er syg, idet deres
immunforsvar er lavt grundet sygdom.
2) Stor
smitterisiko i forhold til smitte af andre børn i
institutionen.
3) Stor
smitterisiko for personalet, som kan føre til sygemeldinger,
øget brug af vikarer og forringet kvalitet i
dagtilbuddet.
En ændring med fokus på bedre
muligheder for at passe ens syge barn vil medføre, at
børn vil få den omsorg, de har behov for, når de
er syge og har brug for deres primære omsorgspersoner.
Ydermere ses også store potentialer i et
samfundsmæssigt perspektiv, hvor der vil kunne spares mange
sygedage for både børn, forældre og
personale.
I Danmark har vi »den danske
model«, som oftest er svaret på manglende politisk
vilje til at ændre på arbejdsmarkedsforhold. Men dette
er både et familiepolitisk anliggende om, hvordan vi som
samfund ser på børnene og deres vilkår, og et
anliggende, som handler om arbejdsmarkedsforhold. Kan det virkelig
være rigtigt, at børnene altid står bagerst i
køen, mens arbejdsmarkedet og vækst altid står
forrest?
Nutidens børn er fremtidens ressourcer.
Vi skal passe på de ressourcer, vi har!
Særlig i forhold til
covid-19
Den nuværende coronasituation har sat et
øget fokus på smitte og smittespredning. Dermed er det
også blevet skærpet, at børn skal være
symptomfrie efter sygdom i 48 timer, før de må vende
retur til institution eller skole. Dette er på ingen
måde foreneligt med de nuværende regler og rettigheder,
der gælder for forældre. Ydermere anbefales det at
være ekstra opmærksom på at passe på de
ældre, som er særlig sårbare i forhold til
covid-19, hvilket dermed begrænser familiernes muligheder for
at finde alternative pasningsmuligheder efter barnet 1.
sygedag.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Louise Barkan Staal, Vallensbæk, som hovedstiller, med Dorte
Dyrholm Pedersen, Vallensbæk, Mette Stenby Andresen,
Rudersdal, Nanna Høyrup Andersen, Halsnæs, Tina
Dahøj, København, Jesper Wildenrath, Albertslund,
Christina Lund Simonsen, Horsens, Lenette Salling Sønder
Bendsen, Kalundborg, Malika Sofie Lund, Ballerup, Christina Linnea
Nygård, Odense, og Signe Ganzhorn Sørensen, Aarhus,
som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund
(EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk
Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA) og
Susanne Zimmer (UFG):
Hermed tillader vi os for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af lovgivning om ret til pasning af sygt barn ved
almen sygdom (borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 163)
Der er tale om et
borgerforslag, som inden for den fastsatte frist har opnået
det antal støttetilkendegivelser fra borgere, som
kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som
beslutningsforslag i Folketinget. Der henvises til
folketingsbeslutning af 2. juni 2016 om mulighed for at få
borgerdrevne beslutningsforslag behandlet i Folketinget, lov om
etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget og bekendtgørelse om en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Louise Barkan Staal, Vallensbæk, som hovedstiller, med Dorte
Dyrholm Pedersen, Vallensbæk, Mette Stenby Andresen,
Rudersdal, Nanna Høyrup Andersen, Halsnæs, Tina
Dahøj, København, Jesper Wildenrath, Albertslund,
Christina Lund Simonsen, Horsens, Lenette Salling Sønder
Bendsen, Kalundborg, Malika Sofie Lund, Ballerup, Christina Linnea
Nygård, Odense, og Signe Ganzhorn Sørensen, Aarhus,
som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.