Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 2. juni 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, NB, LA og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og KD) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af
udvalget konstaterer, at der nu i forlængelse af regeringens
udspil »Danmark fremad - Infrastrukturplan 2035« er
påbegyndt forhandlinger om en infrastrukturplan, hvor de
opgaver, som jernbanesektoren skal udføre de næste 15
år, drøftes. S, SF, RV og EL er enige om, at der som
led i disse drøftelser skal være fokus på
jernbanesektorens kapacitet og organisering.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig, at
togpassagererne generelt ikke får den service, som de har
krav på, herunder med hensyn til rettidighed, service
på stationerne, sammenhængende kollektive rejser og
sammenhæng med individuelle transportmidler som cykler og
biler. Desuden er det et problem, at det trods bevillinger til
jernbanens drift og anlæg i de senere år ikke er
lykkedes at få jernbanen til at fylde mere i den samlede
persontransport. Tværtimod er jernbanens andel af det samlede
persontransportarbejde faldet fra 8 pct. til godt 7 pct. fra 2009
til 2019. Denne udvikling står i skærende kontrast til
udviklingen i vores nabolande, hvor det i perioden fra 2009 til
2019 er lykkedes at få stor vækst i både antallet
af passagerkilometer og antallet af passagerer, der bruger
jernbanen. I Sverige er antallet af passagerkilometer steget med 29
pct., og antallet af passagerer er steget med 48 pct., og det samme
gør sig gældende i Norge. I Tyskland er antallet af
passagerkilometer i samme periode steget med 23 pct., og antallet
af passagerer med 26 pct.
Når der ses på investeringer i
anlæg og vedligeholdelse af jernbanen pr. indbygger, har
Danmark i perioden fra 2009 til 2018 haft en meget stor stigning i
forhold til vores nabolande, hvor kun Norge har haft en tilsvarende
stigning. Danmark investerede i 2018 230 euro pr. indbygger, mens
Norge investerede 250 euro pr. indbygger. Sverige investerede i
2018 130 euro pr. indbygger, mens Tyskland investerede 70 euro pr.
indbygger. V, DF og KF ønsker at revitalisere jernbanen og
vende den negative udvikling - også som nødvendig
opfølgning på det foreliggende serviceeftersyn af
jernbanen og i lyset af de allerede trufne politiske beslutninger
om elektrificering, indkøb af nye eltog og udrulning af
signalprogrammet frem mod 2030. På denne baggrund opfordres
regeringen til snarest at indkalde til politiske forhandlinger om
nedsættelse af en jernbanekommission, der frem til medio 2022
skal kulegrave jernbanens organisering, drift og
anlægsaktiviteter med henblik på at komme med konkrete
forslag til effektivisering, omorganisering og modernisering af
hele jernbanesektoren til gavn for passagerne, de ansatte og
skatteyderne. I den forbindelse skal der lægges vægt
på at få driften og den passagervendte service
forbedret markant, og at anlægsarbejder på jernbanen
fremover gennemføres til tiden og med overholdelse af de
bevilgede budgetter. Kommissionen skal herunder inddrage resultatet
af den igangværende rigsrevisionsundersøgelse af
Banedanmarks mangel på validatorer med deraf følgende
forsinkelser og fordyrelser af jernbaneprojekter. Kommissionen skal
bestå af repræsentanter for alle relevante
aktører fra jernbanesektoren, herunder
infrastrukturforvaltere, togoperatører, leverandører
og anlægsbranchen. Endvidere skal kommissionen inddrage de
gode erfaringer med genopretning af jernbanen, der er opnået
i Norge.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 23.
februar 2021 og var til 1. behandling den 29. april 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Henrik Møller (S) Tanja
Larsson (S) Jeppe Bruus (S) fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte Larsen (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde
(KD) Rasmus Helveg Petersen (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karsten Hønge (SF) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Eva
Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (UFG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) nfmd. Ellen Trane Nørby (V)
Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Niels
Flemming Hansen (KF) Mads Andersen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk
Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |