Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 10. februar 2021
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Oprettelse af Epidemiudvalget som nyt
stående udvalg)
1. Baggrund
Sundheds- og ældreministeren har 22.
december 2020 fremsat L 134, Forslag til lov om epidemier m.v.
(epidemiloven). Lovforslaget skal træde i kraft den 1. marts
2021, hvor den nuværende epidemilov ophæves.
Regeringen og et bredt flertal blandt
Folketingets partier (S, V, RV, SF, EL, KF, LA, ALT og Susanne
Zimmer (UFG)) har derfor indgået en stemmeaftale om en ny
epidemilov, der skal sikre borgernes og Folketingets mulighed for
indsigt i den sundhedsfaglige rådgivning, som regeringen
modtager. Det foreslås i aftalen, at der oprettes et nyt
stående folketingsudvalg, der får til opgave at
føre en særlig parlamentarisk kontrol, for så
vidt angår de regler, der skal udstedes i medfør af
udvalgte bestemmelser i den nye epidemilov.
Lovforslaget indeholder i kapitel 4
(§§ 9-11) bestemmelser om parlamentarisk kontrol med
anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelser. Det fremgår bl.a.,
at vedkommende minister alene kan fastsætte regler i
medfør af en række af lovforslagets
bemyndigelsesbestemmelser, hvis indholdet af reglerne sammen med en
indstilling fra Epidemikommissionen forinden er forelagt for et af
Folketingets nedsat udvalg og udvalget ikke har udtalt sig imod
reglernes udstedelse (§ 9, stk. 1).
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at det vil være op til Folketinget at etablere
det udvalg, som skal varetage den parlamentariske kontrol med
anvendelsen af de udvalgte bemyndigelsesbestemmelser, og at
Folketingets forretningsorden forudsættes ændret, hvis
lovforslaget vedtages.
På baggrund heraf fremsættes i
denne betænkning og indstilling forslag til ændring af
Folketingets forretningsorden, hvorefter Folketinget opretter et
epidemiudvalg som et nyt stående udvalg.
2. Den politiske
aftale
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Susanne
Zimmer (UFG) indgik den 18. december 2020 en stemmeaftale om en ny
epidemilov.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at
aftalepartierne er enige om, at visse bestemmelser i loven skal
underkastes en parlamentarisk kontrol ved at indføre krav
om, at der skal ske forelæggelse for et folketingsudvalg
forud for udmøntning af en række
ministerbemyndigelser, der er særligt indgribende, som f.eks.
forsamlingsforbud og restriktioner for f.eks. erhvervslivet.
Det fremgår desuden af aftalen, at de
bekendtgørelser, der omfattes af modellen for parlamentarisk
kontrol, skal forsynes med en udløbsklausul.
Det fremgår videre af aftalen, at der
skal være automatisk domstolsprøvelse ved individuelle
påbud om foranstaltninger, som har karakter af
frihedsberøvelse, og obligatorisk administrativ
efterprøvelse af tvangsforanstaltninger.
Lovforslag nr. L 134 udmønter den
lovgivningsmæssige del af stemmeaftalen.
Der henvises i øvrigt til L 134,
almindelige bemærkninger, afsnit 1.2.
3. Særlig
parlamentarisk kontrol med anvendelsen af visse
bemyndigelsesbestemmelser
Det følger af § 9 i lovforslag om
epidemier m.v. (epidemiloven), at der skal indføres en
særlig parlamentarisk kontrol med udvalgte bestemmelser i
loven. Det sker, i form af at en ministers fastlæggelse af
regler i henhold til udvalgte bemyndigelsesbestemmelser skal
forelægges et folketingsudvalg, inden reglerne udstedes.
Det foreslås, at
den særlige parlamentariske kontrolordning skal omfatte
følgende ministerbemyndigelser:
- Kategorisering af
en alment farlig sygdom som en samfundskritisk sygdom (§ 2,
stk. 6, 1. pkt.)
-
Fastsættelse af regler om, at private i særlige
tilfælde kan bistå med at varetage myndighedsopgaver i
henhold til loven (§ 3, stk. 2)
- Delegation af
beføjelser fra en minister til andre myndigheder (§ 3,
stk. 3)
-
Fastsættelse af regler for hele eller dele af landet om
forbud mod, at flere personer befinder sig på samme sted
(forsamlingsforbud) (§ 24, stk. 1)
-
Fastsættelse af regler om, at en flerhed af personer, der har
befundet sig på steder m.v. med konstateret smitte, skal lade
sig undersøge og isolere (§ 28)
-
Fastsættelse af regler for hele eller dele af landet om
restriktioner for og forbud mod adgang til behandlings-, pleje- og
omsorgsinstitutioner m.v. (§ 30)
-
Fastsættelse af regler for hele eller dele af landet om
restriktioner for og forbud mod brug af eller adgang til offentlige
institutioner, faciliteter m.v. (§ 32)
-
Fastsættelse af regler for hele eller dele af landet om
restriktioner for og forbud mod brug af eller adgang til offentlige
og private dagtilbud, skoler og andre uddannelsesinstitutioner
(§ 34)
-
Fastsættelse af regler for hele eller dele af landet om
restriktioner for eller forbud mod adgang til transportmidler
(§ 35)
-
Fastsættelse af regler for hele eller dele af landet om
restriktioner for eller forbud mod brug af eller adgang til lokaler
og lokaliteter, som fysiske eller juridiske personer råder
over, og hvortil offentligheden har adgang (§ 36)
-
Fastsættelse af regler for hele eller dele af landet om krav
om anvendelse af personlige smitteforebyggende midler i det
offentlige rum (§ 37)
- Generelle regler
om krav om undersøgelse (test), isolation m.v. for
indrejsende (§ 40)
-
Fastsættelse af krav om, at juridiske personer skal
registrere bestemte relevante oplysninger (§ 49, stk. 4)
- Indførelse
af yderligere oplysningspligter (§ 49, stk. 5)
-
Fastsættelse af yderligere regler om behandling af
personoplysninger (§ 53)
-
Fastsættelse af regler, der fraviger rettigheder og
forpligtelser i anden lovgivning, og fastsættelse af
særlige foranstaltninger med henblik på at sikre
vareforsyningen (§ 55, stk. 1 og 2, og §§
56-58).
Den særlige parlamentariske kontrol af
de nævne ministerbemyndigelser skal udføres af et af
Folketinget nedsat udvalg.
Vedkommende minister kan alene fastsætte
regler i medfør af lovens § 2, stk. 6, 1. pkt., §
3, stk. 2 og 3, § 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37
og 40, § 49, stk. 4 og 5, § 53, § 55, stk. 1 og 2,
og §§ 56-58, hvis indholdet af reglerne sammen med en
indstilling fra Epidemikommissionen forinden er forelagt for et af
Folketinget nedsat udvalg og udvalget ikke har udtalt sig imod
reglernes udstedelse.
Ophævelse, lempelse eller
uvæsentlige ændringer af allerede fastsatte regler er
ikke omfattet.
Foreligger der en overhængende og akut
fare for eller trussel mod folkesundheden, kan vedkommende minister
udstede reglerne uden forudgående forelæggelse for
udvalget. I så fald skal ministeren uden unødigt
ophold efter udstedelsen af reglerne forelægge disse for
udvalget. Udtaler udvalget sig herefter imod reglerne, skal
ministeren ophæve reglerne.
Vedkommende minister kan fastsætte en
rimelig frist for, hvornår udvalget senest skal tilkendegive,
om udvalget udtaler sig imod reglerne.
Lovforslag nr. L 134 indeholder i §§
10 og 11 forpligtelser for vedkommende minister til at orientere
folketingsudvalget, hvis ministeren ikke vil følge en
indstilling fra Epidemikommissionen, og om offentliggørelse
af Epidemikommissionens indstillinger.
Epidemikommissionens indstillinger om,
hvorvidt der bør fastsættes regler i medfør af
§§ 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3, § 24,
stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37 og 40, § 49, stk. 4 og
5, § 53, § 55, stk. 1 og 2, og §§ 56-58,
offentliggøres af vedkommende minister. Skal der ske
forelæggelse for eller orientering af et af Folketinget
nedsat udvalg efter lovens §§ 9 og 10, skal indstillingen
offentliggøres hurtigst muligt efter forelæggelsen
eller orienteringen.
Der henvises til L 134, §§ 9-11, og
til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.1.
4. Forelæggelse af regler for
folketingsudvalget
Det fremgår af lovforslaget (L 134), at
det vil være et krav for udstedelse af bekendtgørelser
i medfør af de bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven, der
er omfattet af den parlamentariske kontrol, at indholdet af
reglerne forud for udstedelsen er blevet forelagt for et af
Folketinget nedsat udvalg sammen med indstillingen fra
Epidemikommissionen om, hvorvidt reglerne bør udstedes. Hvis
udvalget udtaler sig imod, vil den pågældende minister
ikke kunne udstede reglerne.
Der er ikke lagt op til, at det vil være
et krav, at udvalget får forelagt et egentligt udkast til den
pågældende bekendtgørelse, idet oplysninger om
indholdet af reglerne vil kunne gives på anden måde,
herunder mundtligt.
Pligten til at forelægge for udvalget
vil ikke omfatte ophævelse, lempelse eller uvæsentlige
ændringer af allerede fastsatte regler.
Det fremgår også af lovforslaget,
at foreligger der en indstilling fra Epidemikommissionen om, at
reglerne bør opretholdes, og vælger ministeren
alligevel at ophæve eller lempe reglerne, vil ministeren
derimod have pligt til at orientere udvalget, jf. nærmere
nedenfor. Vedkommende minister vil i øvrigt kunne foretage
uvæsentlige ændringer af allerede udstedte regler,
herunder foretage uvæsentlige skærpelser og
præciseringer, uden at forelægge ændringerne for
udvalget.
Det vil være op til ministeren at
vurdere, om påtænkte ændringer er
uvæsentlige, men udvalget vil efterfølgende kunne
udtale kritik af ministeren, hvis udvalget ikke er enig i
vurderingen. Er det tvivlsomt, om reglerne er uvæsentlige,
forudsættes det, at ministeren forelægger reglerne for
udvalget. Forelæggelsen vil i givet fald eventuelt kunne
foregå skriftligt.
Erfaringerne med covid-19-epidemien har vist,
at der kan opstå behov for med ganske kort varsel at
indføre regler, der skal sikre, at en epidemi ikke kommer ud
af kontrol. Det foreslås, at der indføres en mulighed
for, at forelæggelsen undtagelsesvis kan foregå, efter
at reglerne er udstedt.
Det fremgår videre af lovforslaget, at
vedkommende minister skal kunne udstede regler uden
forudgående forelæggelse for de af Folketinget nedsatte
udvalg, hvis der foreligger en overhængende og akut fare for
eller trussel mod folkesundheden. Det vil eksempelvis kunne
være relevant at anvende denne mulighed, hvis en epidemi er
ved at komme ud af kontrol og de regler, som skal bringe epidemien
under kontrol, må antages helt eller delvis at miste deres
effekt, hvis de først udstedes efter forelæggelsen for
udvalget. Det ville også kunne være relevant at bruge
muligheden i situationer, hvor der foregår hamstring af
samfundskritiske varer, f.eks. lægemidler fra apoteker, eller
hvor smitten introduceres i Danmark ved en pludselig begivenhed,
f.eks. et angreb.
Det vil være vedkommende minister, der
vurderer, om betingelserne for at undlade forudgående
forelæggelse er opfyldt. Udvalget vil dog
efterfølgende kunne udtale kritik af ministeren, hvis
udvalget ikke er enig i ministerens vurdering.
Hvis reglerne er fastsat uden
forudgående forelæggelse for udvalget, fordi der
forelå en overhængende og akut fare for eller trussel
mod folkesundheden, foreslås det i lovforslaget, at
vedkommende minister uden unødigt ophold skal
forelægge reglerne for udvalget. Det forudsættes, at
ministeren i den forbindelse redegør for, hvorfor
forelæggelsen ikke kunne finde sted forud for udstedelsen af
reglerne. Udtaler udvalget sig i forbindelse med den
efterfølgende forelæggelse imod reglerne,
foreslås det, at ministeren skal ophæve reglerne.
Forelæggelsen vil i øvrigt skulle gennemføres
på samme måde, som hvis den havde fundet sted forud for
fastsættelsen af reglerne. Den efterfølgende
forelæggelse vil skulle foretages uden unødigt ophold.
Herved sikres det, at den periode, hvor reglerne gælder, selv
om de ikke har været forelagt for udvalget, bliver så
kort som overhovedet muligt.
Hvor hurtigt reglerne vil skulle
forelægges for udvalget. vil afhænge af de konkrete
omstændigheder, og det vil i den forbindelse også kunne
spille ind, hvilke andre opgaver i relation til den
overhængende og akutte fare for eller trussel mod
folkesundheden vedkommende minister skal løse. Det
forudsættes imidlertid, at forelæggelse som
altovervejende hovedregel sker samtidig med udstedelse af reglerne
og senest inden 1-2 dage herefter.
Det foreslås i lovforslaget, at
vedkommende minister både ved forudgående og
efterfølgende forelæggelser skal kunne fastsætte
en rimelig frist for, hvornår udvalget senest skal
tilkendegive, om udvalget udtaler sig imod reglerne.
Fristen vil skulle fastsættes under
hensyntagen til på den ene side, at udvalget får tid
til at forholde sig til reglerne, og på den anden side under
hensyntagen til den eventuelle hastende karakter af reglerne. Efter
omstændighederne vil der kunne fastsættes en meget kort
frist. Foreligger der ikke en tilkendegivelse fra udvalget inden
fristens udløb, og er der ikke indgået en aftale om at
udsætte fristen, vil ministeren kunne udstede reglerne. Det
vil således ikke være et krav for at fastsætte
reglerne, at udvalget er vendt tilbage i anledning af
forelæggelsen.
Forelæggelsen af regler for udvalget og
udvalgets tilbagemelding til ministeren vil skulle ske inden for
rammerne af Folketingets forretningsorden. Det forudsættes,
at forelæggelsen både vil kunne foregå mundtligt
på et møde og skriftligt. Det forudsættes dog,
at forelæggelsen i almindelighed foregår på et
møde. Skriftlig forelæggelse vil f.eks. kunne
være relevant, hvis der er tale om mindre omfattende
ændringer af allerede udstedte regler, eller hvis det af
kalendermæssige grunde ikke er muligt at afholde et
møde.
Har vedkommende minister lagt op til, at
forelæggelsen skal foregå skriftligt, men ønsker
udvalget sagen drøftet på et møde, vil udvalget
kunne indkalde ministeren. Det vil som nævnt være en
betingelse for at udstede regler i medfør af de
bemyndigelsesbestemmelser, der er omfattet af den særlige
parlamentariske kontrol, at der sker forelæggelse for
udvalget. Det er derfor afgørende, at der er mulighed for,
at vedkommende minister kan foranledige, at udvalget mødes
med henblik på forelæggelse. Det forudsættes
derfor, at udvalget indkalder ministeren til drøftelse i
udvalget, hvis ministeren anmoder herom, med henblik på en
mundtlig forelæggelse.
Det fremgår af lovforslaget, at det er
vigtigt, at drøftelserne i det af Folketinget nedsatte
udvalg i forbindelse med forelæggelser kan foregå
formfrit og i et rum, hvor der kan være en fortrolig
drøftelse om, hvilke initiativer der bør tages som
led i håndteringen af den alment farlige eller
samfundskritiske sygdom. Der vil også kunne være et
hensyn til at undgå, at drøftelser i udvalget om
eksempelvis nedlukninger af butikker fører til
hamstring.
Det forudsættes derfor, at
forelæggelsen finder sted på et lukket
udvalgsmøde.
Det forudsættes også i
lovforslaget, at de regler, vedkommende minister agter at udstede,
og indstillingen fra Epidemikommissionen ikke nødvendigvis
vil skulle foreligge på skrift i forbindelse med mundtlige
forelæggelser, idet oplysningerne herom i stedet vil kunne
gives mundtligt på mødet i udvalget. Det
forudsættes dog, at vedkommende minister i videst muligt
omfang giver udvalget oplysningerne på skrift, og at dette
sker i så god tid som muligt forud for mødet, samt at
oplysningerne kun i meget hastende tilfælde ikke udleveres
på skrift senest under mødet. Det bemærkes, at
hvis oplysningerne om kommissionens indstilling gives mundtligt
på mødet, vil indstillingen efterfølgende
skulle nedskrives med henblik på offentliggørelse, jf.
nedenfor.
Det forudsættes, at udvalgets
tilbagemelding til vedkommende minister vil kunne gives som et
skriftligt svar eller eksempelvis, ved at formanden for udvalget i
forbindelse med en mundtlig forelæggelse konstaterer, at der
ikke er flertal i udvalget for en udtalelse imod de regler, som
ministeren vil udstede. Det forudsættes i begge
tilfælde, at det oplyses udtrykkeligt, hvis udvalget udtaler
sig imod reglerne. Fremgår dette ikke, vil ministeren kunne
lægge til grund, at udvalget ikke udtaler sig imod, og dermed
fastsætte reglerne. Det forudsættes desuden, at det
oplyses, hvilke medlemmer der udtaler sig imod fastsættelsen
af reglerne.
De nærmere procedurer i forbindelse med
forelæggelse af sager for udvalget vil i øvrigt kunne
aftales mellem vedkommende minister og udvalget.
Der henvises i øvrigt til L 134,
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.4.
5. Epidemikommissionen
Det fremgår af lovforslaget, at
sundheds- og ældreministeren nedsætter en ny national
epidemikommission, som af egen drift eller efter anmodning skal
rådgive sundheds- og ældreministeren og andre ministre
om håndteringen af alment farlige og samfundskritiske
sygdomme. Kommissionen vil herunder kunne indstille, at vedkommende
minister fastsætter regler i medfør af epidemiloven,
eller at allerede fastsatte regler ændres eller
ophæves.
Epidemikommissionen foreslås at skulle
have en rådgivende rolle. Kommissionen vil derfor ikke kunne
bestemme, at der skal iværksættes tiltag, ligesom
vedkommende minister vil kunne iværksætte tiltag, selv
om kommissionen ikke har rådgivet herom, og selv om
kommissionen indstiller, at sådanne tiltag ikke
iværksættes.
Det foreslås imidlertid, at det skal
være en betingelse for at fastsætte regler i
medfør af bemyndigelsesbestemmerne omfattet af den
særlige parlamentariske kontrol, at der foreligger en
indstilling fra kommissionen om, hvorvidt de pågældende
regler bør udstedes.
Det foreslås derfor, at kommissionen
skal have pligt til at afgive indstilling om, hvorvidt der
bør fastsættes regler i medfør af disse
bemyndigelsesbestemmelser, hvis vedkommende minister anmoder herom.
Det forudsættes herudover, at vedkommende minister i
almindelighed imødekommer anmodninger fra det
folketingsudvalg, der står for den særlige
parlamentariske kontrol, om at indhente en indstilling fra
kommissionen.
For yderligere om Epidemikommissionens opgaver
se lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2.2.
6. Orientering af
folketingsudvalget om Epidemikommissionens indstilling
Som det fremgår af afsnit 3 om den
særlige parlamentariske kontrol med visse
bemyndigelsesbestemmelser, skal vedkommende ministers ønsker
om udstedelse af regler forelægges for et af Folketinget
nedsat udvalg ledsaget af Epidemikommissionens indstilling. I de
tilfælde, hvor vedkommende minister ikke ønske at
følge en indstilling fra Epidemikommissionen, skal
vedkommende minister orientere udvalget.
I sådanne tilfælde skal ministeren
hurtigst muligt orientere udvalget om kommissionens indstilling og
om, at ministeren ikke vil følge den, medmindre
kommissionens indstilling vedrører uvæsentlige
ændringer af allerede fastsatte regler.
Pligten til at orientere udvalget vil alene
gælde, hvis et flertal i kommissionen indstiller, at de
pågældende regler fastsættes, ophæves eller
lempes. Der vil således ikke være pligt til at
orientere, hvis der er tale om, at et eller flere medlemmer, som
ikke udgør et flertal, er af den opfattelse, at reglerne
bør udstedes, ophæves eller lempes.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.2.5.
7. Krav om
offentliggørelse af Epidemikommissionens
indstillinger
Det fremgår af lovforslaget, at der skal
være åbenhed om grundlaget for de regler, der udstedes
i medfør af de bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven, der
er omfattet af den særlige parlamentariske kontrol.
Det foreslås derfor, at en minister, der
modtager en indstilling fra Epidemikommissionen om, hvorvidt der
bør fastsættes regler i medfør af de
bemyndigelsesbestemmelser, der er omfattet af den særlige
parlamentariske kontrol, får pligt til at
offentliggøre indstillingen. Det vil både gælde
i tilfælde, hvor der skal ske forelæggelse for eller
orientering af det af Folketinget nedsatte udvalg, jf. ovenfor, og
i tilfælde, hvor der ikke skal ske orientering eller
forelæggelse.
Der vil således eksempelvis også
være pligt til at offentliggøre en indstilling om, at
der ikke fastsættes regler, men hvor et mindretal i
kommissionen er af den opfattelse, at reglerne bør
fastsættes.
Der vil derimod ikke være pligt til at
offentliggøre indstillinger om, hvorvidt der bør
fastsættes regler i medfør af
bemyndigelsesbestemmelser, der ikke er omfattet af den
særlige parlamentariske kontrol.
Det forudsættes i lovforslaget, at
offentliggørelse af kommissionens indstilling sker, snarest
muligt efter at vedkommende minister har taget stilling til, hvad
indstillingen giver anledning til. Agter vedkommende minister at
fastsætte regler i medfør af den
pågældende bemyndigelsesbestemmelse, vil der være
pligt til at forelægge indholdet af reglerne for det af
Folketinget nedsatte udvalg. I sådanne tilfælde
bør offentliggørelse først finde sted, efter
at der er sket forelæggelse for eller orientering af
udvalget.
Hvis der skal ske forelæggelse for eller
orientering af udvalget, foreslås det derfor, at
indstillingen skal offentliggøres hurtigst muligt efter
forelæggelsen eller orienteringen.
Det fremgår videre af lovforslaget, at
der i forbindelse med offentliggørelsen af kommissionens
indstilling samtidig vil kunne ske offentliggørelse af
oplysninger om, hvordan vedkommende minister har stillet sig i
forhold til de pågældende regler, og om udvalget har
udtalt sig imod, herunder hvilke medlemmer der i givet fald er tale
om.
I tilfælde, hvor vedkommende minister
fastsætter regler på baggrund af indstillingen fra
kommissionen, forudsættes det, at offentliggørelse som
det helt klare udgangspunkt finder sted samtidig med udstedelsen af
reglerne.
Er reglerne fastsat uden forudgående
forelæggelse for folketingsudvalget, fordi der forelå
en overhængende og akut fare for eller trussel mod
folkesundheden, vil offentliggørelse dog skulle ske,
hurtigst muligt efter at den efterfølgende
forelæggelse for udvalget har fundet sted.
Offentliggørelse vil f.eks. kunne ske
på vedkommende ministeriums hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.6.
8. Nedsættelse af et epidemiudvalg i Folketinget
og udvalgets sagsområde
Det fremgår af bemærkningerne til
L 134 (Forslag til lov om epidemier m.v.), at det foreslås,
at den særlige parlamentariske kontrol af de udvalgte
bemyndigelsesbestemmelser skal foretages af et udvalg, der
nedsættes af Folketinget. Det vil således være op
til Folketinget at etablere udvalget.
Udvalget vil, jf. L 134, som følge af
den brede kreds af emner, som bemyndigelsesbestemmelserne, der er
omfattet af den særlige parlamentariske kontrol,
vedrører, ikke kun skulle beskæftige sig med
sundhedspolitik, men også med eksempelvis erhvervs-, rets-,
transport-, undervisnings-, kultur- og uddannelsespolitiske emner.
Samtidig vurderes det mest hensigtsmæssigt, at opgaven med at
føre denne parlamentariske kontrol forankres i ét
udvalg og ikke i forskellige udvalg. Det skyldes, at en sådan
forankring kan bidrage til en sammenhængende og koordineret
håndtering af den alment farlige eller samfundskritiske
sygdom. Det forudsættes derfor, at opgaven placeres i et nyt
udvalg.
Det forudsættes desuden i lovforslagets
bemærkninger, at der bliver tale om et stående udvalg,
så udvalget løbende kan være til rådighed,
hvis der bliver behov for at udstede regler omfattet af den
særlige parlamentariske kontrol, og så der bliver
mulighed for, at udvalget løbende kan drøfte
spørgsmål relateret til håndteringen af alment
farlige og samfundskritiske sygdomme. Det forudsættes, at
udvalget kommer til at bestå af 21 medlemmer.
Der henvises til L 134, almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.2.3.
Det foreslås på denne baggrund, at
Folketinget nedsætter det i L 134 nævnte
folketingsudvalg som et stående udvalg i henhold til
Folketingets Forretningsordenens § 7.
Det fremgår af Folketingets
forretningsordenens § 7, stk. 1, at Folketinget ved
begyndelsen af hver folketingssamling nedsætter de i
bestemmelsen nævnte 24 stående udvalg.
Det fremgår videre af § 7, stk. 2,
at Udvalget for Forretningsordenen træffer beslutning om
udvalgenes sagsområder og kan træffe beslutning om
ændring af udvalgenes navne.
Oprettelsen af nye stående udvalg og
nedlæggelse af eksisterende udvalg kræver derimod
ændring af forretningsordenen
Folketinget opretter Epidemiudvalget som et
nyt stående udvalg med vedtagelse af forslaget fremsat i
denne betænkning.
Valg af medlemmer til udvalget foretages efter
forretningsordenens § 36, hvorefter Folketingets valg af
medlemmer til udvalg, kommissioner og hverv sker efter forholdstal
(grundlovens § 52). Beregningen sker på baggrund af
valggrupper anmeldt til formanden. Hver valggruppe meddeler, hvilke
folketingsgrupper og medlemmer valggruppen består af, og hvem
valggruppen har udpeget til de/det pågældende valg.
Fordelingen af formands- og
næstformandsposter i udvalgene ved begyndelsen af en
folketingssamling sker i praksis ved aftale mellem valggrupperne,
jf. forretningsordenens § 8. Skal der foretages valg af
formand eller næstformand i et udvalg i løbet af en
folketingssamling, sker valget, jf. forretningsordenens § 8,
stk. 2, på et møde i det pågældende udvalg
efter reglerne i § 36, stk. 2. Afstemning kan dog undlades,
hvis kun én er bragt i forslag og ingen gør
indsigelse.
Udvalget for Forretningsorden træffer
med vedtagelsen af forslaget endvidere beslutning, jf. § 7,
stk. 2, om Epidemiudvalgets sagsområde.
Da udvalget foreslås oprettet som et
stående udvalg, indebærer dette bl.a., at Folketinget
kan henvise lov- og beslutningsforslag til behandling i
udvalget.
Det foreslås, at udvalgets
sagsområde bliver: Parlamentarisk kontrol med anvendelsen af
visse bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven. Sager
vedrørende epidemiloven i øvrigt, herunder om at
udrydde eller forebygge, forhindre, inddæmme og
begrænse udbredelsen og indførelsen her i landet af
smitsomme sygdomme, alment farlige sygdomme og samfundskritiske
sygdomme.
Det indebærer, at Epidemiudvalgets
opgaver for det første bliver at foretage den særlige
parlamentariske kontrol med anvendelsen af
bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven, som fremgår af
epidemilovens kapitel 4 (§§ 9-11). Der henvises herom til
afsnit 3.
Det indebærer endvidere, at
Epidemiudvalgets sagsområder også omfatter andre sager
vedrørende epidemiloven. Det vil sige, at udvalget kan
behandle lov- og beslutningsforslag, som bliver henvist til
behandling i udvalget, og at udvalget på linje med andre
stående udvalg kan foretage kontrol af regeringen inden for
udvalgets sagsområde. Udvalget kan i den forbindelse anvende
almindelige parlamentariske redskaber som
samrådsspørgsmål, spørgsmål til
skriftlig besvarelse, ekspertmøder og høringer,
studiebesøg m.m., ligesom udvalget kan modtage deputationer,
som ønsker foretræde for udvalget.
Epidemiudvalgets sagsområde udgår
herefter af Sundhedsudvalgets sagområde. Der kan fremover
være sager, som vedrører eller berører flere
udvalgs sagsområder, og sådanne sager må placeres
efter en konkret vurdering.
Herefter indstiller udvalget de i nedenstående forslag til
folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af forretningsorden for Folketinget
(Oprettelse af Epidemiudvalget som nyt
stående udvalg)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 12.
september 2019, foretages følgende ændringer:
1) I
§ 7, stk. 1, indsættes efter
nr. 5 som nyt nummer:
»6) Epidemiudvalget.«
Nr. 6-24 bliver derefter nr. 7-25.
2) I
§ 7, stk. 4, indsættes efter
1. pkt. som nyt punktum:
»Epidemiudvalget består af 21
medlemmer.«
3) I
§ 7, stk. 5, ændres
»nr. 1-24« til: »nr. 1-25«, og »nr.
3-7, 9 og 11-24« til: »nr. 3-5, 7, 8, 10 og
12-25«.
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft den
1. marts 2021.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1-3
Det foreslås i nr. 1, at der oprettes et
nyt stående udvalg: Epidemiudvalget.
Udvalget får, jf. nr. 2, 21
udvalgsmedlemmer.
Udvalgets sagsområde bliver:
Parlamentarisk kontrol med anvendelsen af visse
bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven. Sager vedrørende
epidemiloven i øvrigt, herunder om at udrydde eller
forebygge, forhindre, inddæmme og begrænse udbredelsen
og indførelsen her i landet af smitsomme sygdomme, alment
farlige sygdomme og samfundskritiske sygdomme.
Folketingets stående udvalg har, jf.
forretningsordenen § 7, stk. 4, 29 medlemmer undtagen Udvalget
for Forretningsordenen (21 medlemmer), Udvalget til Valgs
Prøvelse (17 medlemmer), Finansudvalget (17 medlemmer) og
Indfødsretsudvalget (17 medlemmer). Det fremgår af
forretningsordenens § 7, stk. 5, at medlemmer, der er
tilsluttet en folketingsgruppe, der ikke er repræsenteret ved
medlemmer i de stående udvalg, har ret til at indtræde
i to udvalg - dog med udtagelse af de nævnte 4 udvalg med
mindre end 29 medlemmer - med ret til at deltage i forhandlingerne
i det pågældende udvalg, dog uden stemmeret og uden ret
til at fremsætte nogen udtalelse i betænkningen. Samme
ret har et medlem, der ikke er tilsluttet en folketingsgruppe.
Det foreslås, at Epidemiudvalget med
dets 21 medlemmer på dette punkt ligestilles med Udvalget for
Forretningsordenen, Udvalget til Valgs Prøvelse,
Finansudvalget og Indfødsretsudvalget, og at medlemmer, der
er tilsluttet en folketingsgruppe, der ikke er repræsenteret
ved medlemmer i de stående udvalg, og et medlem, der ikke er
tilsluttet en folketingsgruppe, ikke har ret til at indtræde
i udvalget som anført ovenfor. Der henvises endvidere til,
at det i bemærkninger til lovforslaget (L 134), side 21, er
anført, »at et udvalg med færre end 29 medlemmer
efter Sundheds- og Ældreministeriets må opfattelse
anses for bedre egnet til at varetage den særlige
parlamentariske kontrol, der foreslås indført,
herunder have fortrolige drøftelser med sundheds- og
ældreministeren og vedkommende minister om håndteringen
af den alment farlige eller samfundskritiske sygdom. Det
forudsættes derfor, at udvalget kommer til at beså af
21 medlemmer.«
Nr. 3 er konsekvensændring som
følge heraf.
Der henvises i øvrigt til
betænkningens afsnit 8.
Til §
2
Det foreslås, at folketingsbeslutningen
træder i kraft den 1. marts 2021 samtidig med lovforslag nr.
L 134 om epidemiloven.
Folketinget nedsætter efter forslagets
vedtagelse Epidemiudvalget, således at udvalget er
funktionsdygtigt den 1. marts 2021.
Henrik Dam Kristensen (S) fmd. Karen Ellemann (V) Pia
Kjærsgaard (DF) Kristian Hegaard (RV) Trine Torp (SF) Mogens
Jensen (S) Annette Lind (S) Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Andreas Steenberg (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Peder Hvelplund (EL) Susanne Zimmer (UFG) Sophie
Løhde (V) Karsten Lauritzen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Peter Skaarup (DF) Mai Mercado (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |