Fremsat den 9. februar 2021 af Mette Thiesen (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Pernille Vermund (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sikre mænd et retskrav på
midlertidigt ophold i boformer i krisesituationer på lige fod
med kvinder
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte den nødvendige lovgivning, således at
mænd efter servicelovens § 109 på lige fod med
kvinder får et retskrav på midlertidigt ophold i
boformer, når de har været udsat for vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller
samlivsforhold. Mændene skal kunne være ledsaget af
deres børn, og de skal under opholdet modtage omsorg og
støtte, herunder tilbud om psykologhjælp.
Bemærkninger til forslaget
Efter servicelovens § 109 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til
kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller
tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager
under opholdet omsorg, støtte og psykologhjælp.
En tilsvarende ret findes ikke for mænd
og deres børn, når de udsættes for samme former
for vold, trusler om vold eller krise i relation til familie- eller
samlivsforhold.
Forslagsstillerne mener ikke, at servicelovens
§ 109 bør udelukke mænd og deres børn ved
at være begrænset til kvinder og deres børn.
Det savner fornuft og rimelighed, når
mænd og deres børn har en dårligere retsstilling
end kvinder, når der ikke er tvivl om behovet for hjælp
hos mænd og deres børn.
Forskel mellem servicelovens tilbud til mænd
og kvinder
Mænd har en væsentlig
dårligere retstilling end kvinder, når de oplever
tilsvarende trusler, vold eller overgreb i familie- eller
samlivsforhold. Den forskellige retsstilling mellem mænd og
kvinder skyldes, at mænd kun kan få hjælp efter
servicelovens § 110, der - modsat servicelovens § 109 -
gælder for begge køn.
Servicelovens § 110 kan efter
forslagsstillernes overbevisning ikke opveje behovet for
ligebehandling. Blandt forskellene mellem mænd og kvinders
retsstilling kan følgende fremhæves:
- Kvinder kan efter
§ 109 indskrives anonymt, mens mænd ikke har samme
mulighed efter § 110.
- Kommunen har en
særlig rådgivningspligt over for kvinder indskrevet i
§ 109 (koordinerende rådgivning), men har ingen
tilsvarende pligt over for mænd efter § 110.
- Efter § 109
er personalet specialiseret i arbejdet med vold i nære
relationer. Det samme gælder ikke nødvendigvis for
mænd efter § 110.
- Efter § 109
er børn af kvinder sikret omsorg og støtte, herunder
psykologbehandling. Mænd har ikke samme mulighed eller ret
for deres børn efter § 110.
- Mænd har
efter § 110 ikke ret til 10 timers psykologbehandling, som
kvinder har efter § 109.
- Der findes
væsentlig færre tilbud til mænd med børn,
da mange § 110-botilbud tilbyder ophold til mænd og
kvinder med misbrugsproblemer og ubehandlet psykisk sygdom.
Børn kan ikke bo i disse tilbud.
- Mænd
må rejse længere efter et krisetilbud, og det kan
være afgørende for, om de søger et
krisetilbud.
- § 110
forudsætter, at mændene både har særlige
sociale problemer, at de ikke har eller ikke kan opholde sig i egen
bolig, og at de har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende
støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Heroverfor er adgangen for kvinder efter § 109 enklere, da den
udløses ved vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i
relation til familie- eller samlivsforhold.
Forslagsstillerne bemærker, at de
nuværende tilbud, der findes til mænd i krise, bidrager
med et godt og beundringsværdigt arbejde. Det er på
tide, at lovgivningen følger med og giver mænd en
dækkende beskyttelse. Dette kan kun sikres gennem
ligebehandling. Som eksempel kan nævnes Mandecentret, der har
seks afdelinger i Danmark.
Fakta
Vi ved, at mænd oplever vold, trusler og
overgreb i nære relationer, som også kvinder
oplever.
Mænd oplever trusler, fysisk, psykisk,
materiel og seksuel vold fra deres partner, jf. »Vold mod
mænd i nære relationer«, s. 10 ff, Mandecentret,
2020 og »Vold og seksuelle krænkelser« (2018),
SDU.
Vi ved også, at omfanget er
væsentlig, idet ca. 19.000 mænd (mellem 14.000 og
26.000) i 2017 blev udsat for fysisk partnervold, jf. »Vold
og seksuelle krænkelser«, Statens Institut for
Folkesundhed, SDU, 2018. Til sammenligning blev ca. 38.000 kvinder
(mellem 30.000 og 47.000) i 2017 udsat for fysisk partnervold.
Mens tallet siden 2005 har været stort
set konstant for kvinder, oplever mændene en væsentlig
stigning (ibid).
Siden 2005 er antallet af voldsudsatte
mænd i Danmark næsten tredoblet. Det viser en
undersøgelse af partnervold og seksuelle krænkelser
fra Statens Institut for Folkesundhed, der er blevet offentliggjort
i 2018 (»Vold og seksuelle krænkelser«, Statens
Institut for Folkesundhed, SDU, 2018, side 8). I 2005 var tallet
7.000, mens der i 2017 var ca. 19.000 mænd udsat for fysisk
partnervold.
Vold kræver ikke fysisk overlegenhed.
Forslagsstillerne opfordrer til, at Folketingets medlemmer
gør sig bekendt med de konkrete sager, der f.eks. omtales i
Mandecentrets rapport om »Vold mod mænd i nære
relationer« (2020).
Der har historisk været et
nødvendigt fokus på vold mod kvinder og børn,
mens et tilsvarende fokus på mænd, der udsættes
for vold af en kvindelig partner, er trådt i baggrunden. Men
nu må det manglende fokus på mænd og deres
børn ophøre. De har et berettiget krav på
ligebehandling, når situationen er sammenlignelig.
Forslagsstillerne mener, at fakta entydigt
taler for, at mænd og deres børn skal tildeles samme
retsstilling som kvinder. Der er ingen rimelighed i, at mænd
forskelsbehandles - sort på hvidt - efter serviceloven ved
vold i hjemmet, og det bør Folketinget bemærke.
Med dette beslutningsforslag skal det
afgørende ikke være borgerens køn efter §
109, men det konkrete behov hos borgeren. Mænd og deres
børn har også brug for midlertidig beskyttelse ved
vold i hjemmet.
Økonomi
Forslagsstillerne opfodrer regeringen til at
indkalde Folketingets partier til forhandlinger om finansieringen
af forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sikre mænd et retskrav på midlertidigt ophold i
boformer i krisesituationer på lige fod med kvinder.
(Beslutningsforslag nr. B 148)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.