Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 26. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (EL, SF og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og NB) vil hverken stemme for eller
imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget har
forståelse for, at man som borger først og fremmest
koncentrerer sig om sin egen økonomi og situation. Det er
helt naturligt, hvis man synes, det er ærgerligt at
være omfattet af gensidig forsørgerpligt.
For Venstre er det dog afgørende, at
det sikres, at vi som samfund bedst muligt hjælper flest
mulige og får mest muligt for borgernes skattekroner, og
Venstre synes også, at den gensidige forsørgerpligt er
rimelig og fornuftig.
Det gør Venstre for det
første, fordi det er sundt for vores velfærdssamfund
at målrette den største hjælp til de mennesker,
der har mest brug for den. Det har man ikke, når man bor med
en, som har en indtægt af en vis størrelse. For det
andet synes Venstre, at det er rimeligt, at man er med til
forsørge sig selv og sine, når man har en indkomst,
så man på den måde kan hjælpe dem, der har
mest brug for det.
I Venstre har vi taget adskillige tiltag
for at sikre, at det fortsat kan betale sig at arbejde, selv om man
er gift med en folkepensionist eller en førtidspensionist.
Da Venstre havde regeringsansvaret, lempede vi modregningsreglerne
for folkepensionister i finansloven for 2019, i aftalen om
seniorpensionen og i aftalen om flere år på
arbejdsmarkedet.
I Danmark har vi en regering, som indtil
videre har hævet skatter og afgifter knap 40 gange for 12
mia. kr. Venstre har et skattestop, og det betyder, at det ikke
skal være dyrere at være dansker, og at det ikke skal
være dyrere at drive virksomhed. Derfor støtter
Venstre selvfølgelig ikke at sende en ekstra regning til
danske virksomheder, og i det lys kan Venstre ikke støtte
beslutningsforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkeparti stemmer hverken for eller
imod B 142.
DF vil gerne være med til at fjerne
modregning i førtidspensionens og folkepensionens
pensionstillæg. Det er efter Dansk Folkepartis mening
urimeligt, at der skal ske modregning for anden indkomst i
pensionerne for dem, der har lav indkomst.
Der er for folkepensionister og
førtidspensionister ikke tale om gensidig
forsørgerpligt, men problemerne skyldes det
modregningssystem, der ligger i førtidspension og
folkepension.
Dansk Folkeparti kan dog ikke støtte
den del af forslaget, der omhandler den gensidige
forsørgerpligt for kontanthjælp og
hjemsendelsesydelse, og derfor stemmer Dansk Folkeparti hverken for
eller imod beslutningsforslaget.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget mener ikke, at kontanthjælpsmodtagere, pensionister
og førtidspensionister, som i forvejen har et lavt
forsørgelsesgrundlag, skal straffes økonomisk, hvis
de vælger at flytte sammen med en partner.
Det skaber ulighed i et forhold, når
den ene part bliver trukket i ydelse, fordi den anden part har en
lønindtægt. Det kan betyde, at mange pensionister,
kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister
føler sig som såkaldt dårligt parti i en
kærlighedsrelation, når de af økonomiske grunde
ikke har mulighed for at flytte sammen med deres kæreste
eller blive gift.
De partner- og
ægtefælleafhængige ydelser betyder derudover, at
dem med de laveste indkomster bliver ramt af både skatter og
ydelsesreduktioner af flere omgange. Ud over at betale kildeskat
reduceres ydelsen med følgende
- fradrag af en eventuel
erhvervsevnetabsforsikring eller arbejdsmarkedspension,
- reduktion i ydelsen på baggrund af
samlevers/ægtefælles arbejdsindtægt,
- en lavere ydelsessats for
førtidspensionister og folkepensionister, der enten er
samlevende eller gift, og
- fradrag af en eventuel
erhvervsevnetabsforsikring eller arbejdsmarkedspension.
Det er efter Alternativets og Enhedslistens
opfattelse et helt urimeligt modregningsregime, som rammer
mennesker, der i forvejen har mindst, og derfor vil partierne med
beslutningsforslaget, som er fuldt finansieret, i første
omgang fjerne reduktionen i ydelserne, som følge af at man
har en partner eller er gift.
Alternativet og Enhedslisten mener
også, at en fjernelse af partnerafhængighed i forhold
til ydelser vil skabe en stor mængde afledte besparelser i
samfundet. De dynamiske effekter har form af afledte besparelser
inden for en lang række områder som resultat af
ophævelse af den gensidige forsørgerpligt. Det
gælder bl.a. følgende
- Besparelser på den omfattende
administration og kontrol, det kræver at lave løbende
udregninger på individuelle familiers indkomst.
- Besparelser på de sociale budgetter
i forhold til hjemløshed, når mennesker flytter sammen
og derved frigør boliger, der kan bruges til
hjemløse.
- Flere beretter om, hvordan det holder dem
tilbage fra at date, fordi de ikke vil belemre en kommende
kæreste med modregningsreglerne. Det vil kunne fjerne mange
af de frustrationer flere oplever med ikke at kunne flytte sammen
og dele livet med den, de elsker.
- Besparelser på hjemmehjælp og
hjemmeplejer.
Ændring i
partiernes holdning til afskaffelse af visse ydelser med gensidig
forsørgerpligt
Alternativet og Enhedslisten kan med
glæde konstatere, at der er sket en holdningsændring
blandt nogle af Folketingets partier på
spørgsmålet om at fjerne den gensidige
forsørgerpligt på to af ydelserne, som
beslutningsforslaget dækker over. Dansk Folkeparti og Nye
Borgerlige har givet udtryk for at ville se positivt på den
del, der omhandler gensidig forsørgerpligt for
førtidspensionister og folkepensionister. Det finder
Alternativet og Enhedslisten positivt, og partierne vil derfor
fremsætte et beslutningsforslag i den nye samling
vedrørende afskaffelse af gensidig forsørgerpligt for
førtidspensionister og folkepensionister.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4.
februar 2021 og var til 1. behandling den 15. april 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
24 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmål 1-6, 9, 11, 20, 21 og 23. De sidste
spørgsmål forventes besvaret inden 2. behandling.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |