Fremsat den 2. februar 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Peter Skaarup (DF), Andreas Steenberg (RV),
Karsten Hønge (SF),
Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Lars Løkke Rasmussen (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at flytte handicapområdet væk fra
kommunerne (borgerforslag)
Formålet med dette forslag er at sikre,
at alle mennesker med handicap kan leve på lige vilkår
med andre som anført i FN's handicapkonvention.
Handicapområdet skal flyttes, så det ikke længere
er kommunerne, der har ansvaret for at træffe
afgørelser om hjælp og støtte til mennesker med
handicap og psykisk sårbarhed.
Kommunerne har haft ansvaret for
handicapområdet i hele 13 år, men besidder ikke den
nødvendige specialiserede viden. F.eks. viser
opgørelser over fejl på voksen- og
børnehandicapområdet for 2019, at cirka halvdelen af
de påklagede afgørelser blev omgjort på
landsplan.
En stor gruppe mennesker med behov for
hjælp oplever i stigende grad at få frataget eller at
få afslag på ydelser, som de har behov for, og som de
efter serviceloven er berettiget til. Det er vilkårligt,
hvilken hjælp man kan få i landets kommuner, da der er
stor forskel på, hvordan de 98 kommuner forvalter
handicapområdet. Det har den konsekvens, at mennesker, som
gerne vil kunne leve og bidrage på lige fod med resten af
befolkningen, fratages denne mulighed.
Forvaltning af handicapområdet
kræver indgående viden til mange forskellige diagnoser.
Den viden er ganske enkelt ikke til stede i 98 kommuner, og det er
ikke realistisk at sikre tilstrækkelig viden på dette
yderst komplicerede område i 98 kommuner. Dette skyldes bl.a.
et vidt forskelligt borgergrundlag.
Lige nu spilder kommunerne ressourcer på
at træffe forkerte afgørelser og på at lave fejl
i sagsbehandlingen. Dette skal ændres, så vores
fælles bidrag til velfærdssamfundet går til den
rigtige hjælp i rette tid til de mennesker, der har behov for
og ret til hjælp og støtte.
Uanset, hvor området flyttes hen, vil
det være afgørende, at den myndighed, der skal
træffe afgørelserne, ikke samtidig skal finansiere
den. Risikoen for økonomisk motiverede afgørelser
skal fjernes, så mennesker med handicap og psykisk
sårbarhed får den hjælp, de har behov for, og
ikke den hjælp, myndigheden mener, den har råd til.
Bemærkninger til forslaget
Kommunerne har i 13 år haft ansvaret for
at bevilge hjælp og støtte til mennesker med handicap
og psykisk sårbarhed, men havde i 2019 den hidtil
højeste omgørelsesprocent.
Forslag om at flytte handicapområdet
til regionerne eller staten
Handicapområdet kan enten flyttes til
regionerne eller til staten. Der kan argumenteres for begge
løsninger. Såfremt området lægges over i
regionerne, vil det være i tæt tilknytning til
sygehusene og psykiatrien, hvor borgerne grundet deres diagnose
ofte allerede er tilknyttet. Der er den nødvendige
specialiserede viden, og borgerne vil ikke længere være
kastebold mellem to myndigheder. Mennesker med handicap oplever at
være kastebold mellem region og kommune, da behandlingen
foregår i regionen, men den efterfølgende
støtte skal varetages af kommunen. Der kan være
uenighed om, hvornår en hjælp skal betegnes som
behandling, og hvornår det er støtte, hvilket kan
efterlade borgeren helt uden hjælp.
Lægges området ind under staten,
vil der sandsynligvis være mindre vilkårlighed.
Med kommunalreformen, som trådte i kraft
den 1. januar 2007, blev det sociale område udlagt til
kommunerne. Følgende fremgår af udgivelsen
»Kommunalreformen - kort fortalt« fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet i 2005: »Med kommunalreformen får
kommunerne det samlede finansierings-, forsynings- og
myndighedsansvar i forhold til borgeren. Formålet med denne
ændring er at skabe en klar og entydig ansvarsfordeling
samtidig med, at de sociale opgaver i højere grad
løses kvalificeret, i nærmiljøet og i tæt
samspil med kommunens øvrige tilbud.«
Udfordringen var, at handicapområdet,
der kræver en høj grad af specialiseret viden, blev
spredt fra 14 amter ud i 98 kommuner.
Høj omgørelsesprocent og
manglende retssikkerhed
I dag er det stadig kommunerne, der
træffer afgørelser på handicapområdet.
Desværre er der skræmmende mange fejl i disse
afgørelser. Ankestyrelsen behandler klager over kommunernes
afgørelser på området.
På grund af de mange fejl
indførte Socialministeriet i 2016
»Danmarkskortet« med kommunale sammenligninger. Det
interessante i denne forbindelse er Danmarkskortet over omgjorte
afgørelser på børne- og
voksenhandicapområdet. Formålet var at skabe et
overblik over antallet af klagesager, hvori der indgår fejl,
i kommunerne.
I 2017 viste opgørelsen en
omgørelsesprocent på 52 pct. på
børnehandicapområdet og 21 pct. på
voksenhandicapområdet.
I 2019 blev 51 pct. af de påklagede
afgørelser på børnehandicapområdet
omgjort på landsplan, og på
voksenhan?di?capområdet var det 46 pct.
Stikprøver har vist, at der var lige
så mange fejl i de afgørelser, der ikke var
påklaget. Bag tallene og fejlene gemmer sig mennesker og hele
familier.
»Retssikkerhed« er kort og godt
det, der skal beskytte hver enkelt borger mod vilkårlige og
uforudsigelige overgreb og indgreb fra de offentlige myndigheder.
Begrebet dækker over en række garantier og principper,
der er beskrevet i flere internationale konventioner og i flere
danske love. Et af de centrale principper er lighed for loven,
hvilket vil sige, at loven gælder på samme måde
for alle, uanset social status m.v. Men på
handicapområdet halter det gevaldigt.
Der mangler ofte afgørende oplysninger
i sagerne, eller der sker tilsidesættelse af afgørende
lægeerklæringer. Der er ingen sikkerhed for en konkret
og individuel vurdering ud fra behov. Der er ingen sikkerhed for,
at man kan beholde sin hjælp, selv om behovet for hjælp
er uændret. Partshøring undlades. Klagevejledninger er
mangelfulde eller er udeladt, f.eks. fordi afgørelsen
leveres som telefonbesked. Flere må hyre advokater eller
private socialrådgivere både for at kunne finde rundt i
love og regler og for at få den rette vejledning. Dem, der
ikke har pårørende til at hjælpe sig eller
midler til at betale for en advokat eller privat
socialrådgiver, er dårligst stillet.
Dette handler om os alle sammen og vores
fælles velfærdssamfund, som vi betaler til via skatten
i den forventning, at der er et sikkerhedsnet til at gribe os. Men
i stedet for at gå til den rette hjælp i rette tid,
går vores fælles indbetaling til fejl, forkerte
afgørelser og langvarige klagesager.
Det skal ikke være en kamp for personer
med handicap at få hjælp.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Monica
Lylloff, Fredensborg, som hovedstiller med Sara Rose Newell,
Skanderborg, Peter Bugge Schlæger, Herlev, Nina Worm
Leibowitz Reffstrup, København, og Margit Elsebeth Jonsson,
København, som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen
(S),: Peter Skaarup (DF),: Andreas Steenberg (RV),: Karsten Hønge (SF),: Peder Hvelplund (EL),: Mai
Mercado (KF),: Peter Seier
Christensen (NB),: Ole Birk Olesen
(LA),: Torsten Gejl (ALT),: Aaja Chemnitz Larsen (IA),: Lars Løkke Rasmussen (UFG): og Susanne Zimmer (UFG):
Herved tillader vi os for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
flytte handicapområdet væk fra kommunerne
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 139)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Monica Lylloff, Fredensborg, som hovedstiller med Sara Rose Newell,
Skanderborg, Peter Bugge Schlæger, Herlev, Nina Worm
Leibowitz Reffstrup, København, og Margit Elsebeth Jonsson,
København, som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.