Fremsat den 2. februar 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Peter Skaarup (DF), Andreas Steenberg (RV),
Karsten Hønge (SF),
Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Lars Løkke Rasmussen (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve loven om nedrivning og salg af
almene boliger og afskaffe de såkaldte
»ghettolister« (borgerforslag)
Vi foreslår, at Folketinget
ophæver lovgivningen, som bruges til at tvinge almene
boligforeninger til nedrivninger og salg af almene boliger samt til
privatisering af almen ejendom, som indført ved lov nr. 1322
vedtaget den 22. november 2018 (lovforslag L 38,
folketingsåret 2018-19, 1. samling).
Derudover foreslår vi, at de tre lister
over henholdsvis de såkaldte »udsatte
boligområder«, »ghettoområder« og
»hårde ghettoområder« helt afskaffes.
Dermed stoppes den forskelsbehandling og diskrimination, disse
lister indebærer.
Almene boliger er for alle - både rig og
fattig, ung og gammel - og derfor er almene boligområder den
blandede by, hvor alle kan bo.
Bemærkninger til forslaget
Loven diskriminerer beboere i almene boliger
på baggrund af deres naboers uddannelsesniveau, deres naboers
tilknytning til arbejdsmarkedet, deres naboers etnicitet, og hvis
deres naboer har en lav indkomst. Altså bidrager lovgivningen
til forskelsbehandling og diskrimination.
Borgernes lige rettigheder skal bevares,
også når deres hjem er i almene boliger.
Der skal ikke være nogen form for
negativ særbehandling af beboere i almene boliger. Beboere i
almene boliger skal have lige så meget ret til at beholde
deres hjem, som alle andre borgere i landet.
Det er tankevækkende, at ingen af de ti
kommuner med størst procentdel af almene boliger har et
eneste boligområde på en af regeringens lister. Det
tyder på, at almene boliger ikke er problemet, men
løsningen.
FN's Komité for Økonomiske,
Sociale og Kulturelle Rettigheder har konstateret, at Danmark med L
38 diskriminerer beboere, der har en familiebaggrund i
såkaldte »ikke-vestlige« lande. Deres
familiebaggrund gøres til et parameter for, om et
boligområde på listen over såkaldte
»udsatte boligområder« skal på den
såkaldte »ghettoliste« og dermed risikerer at
komme på den hårde liste med risiko for
tvangsflytninger og nedrivninger.
Som konsekvens af de såkaldte
»ghettolove« skal beboere i de såkaldte
»udsatte boligområder« og såkaldte
»ghettoer« udsættes for tvang og straf i
modsætning til borgere i resten af landet. Beboerne skal
tvangsflyttes, etårige skal tvinges i vuggestue, og
børn i 0. klasse skal sprogtestes for at kunne komme i 1.
klasse. Overholder forældrene ikke lovene, bliver de ramt
økonomisk.
Nedrivning er spild af gode og billige
boliger, giver stor utryghed for beboerne og er enormt
klimabelastende. Det vil også gøre
boligområderne og de almene boliger mere udsatte.
Det er simpelthen ikke acceptabelt, at
beboerne skal udsættes for gennemgående tvang, og at
flere tusinde mennesker skal tvinges ud af deres boliger.
Om fremsættelsen i Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Ibrahim Fadi El-Hassan, Odense, som hovedstiller med Patrick
Roenberg Hansen, Frederiksberg, Lucas Oliver Bigandt,
København, Freja Feldsted Gerved, København, Jean
René Bendix Thierry, København, Lamies Nassri,
Ishøj, Mouna Mahmoud, Helsingør, Linda Bruun
Villadsen, København, Randi Meldgaard Smitsdorf, Aarhus,
Esmaeil Yousef Alnoumeiri, Slagelse og Abdinasir Jama Mohamed,
Aarhus, som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF),
Andreas Steenberg (RV), Karsten Hønge (SF), Peder Hvelplund
(EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk
Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA), Lars
Løkke Rasmussen (UFG) og Susanne Zimmer (UFG):
Hermed tillader vi os for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve loven om nedrivning og salg af almene boliger og
afskaffe de såkaldte »ghettolister«
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 137)
Der er tale om et
borgerforslag, som inden for den fastsatte frist har opnået
det antal støttetilkendegivelser fra borgere, som
kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som
beslutningsforslag i Folketinget. Der henvises til
folketingsbeslutning af 2. juni 2016 om mulighed for at få
borgerdrevne beslutningsforslag behandlet i Folketinget, lov om
etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget og bekendtgørelse om en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget
er oprindelig indgivet af Ibrahim Fadi El-Hassan, Odense, som
hovedstiller med Patrick Roenberg Hansen, Frederiksberg, Lucas
Oliver Bigandt, København, Freja Feldsted Gerved,
København, Jean René Bendix Thierry,
København, Lamies Nassri, Ishøj, Mouna Mahmoud,
Helsingør, Linda Bruun Villadsen, København, Randi
Meldgaard Smitsdorf, Aarhus, Esmaeil Yousef Alnoumeiri, Slagelse og
Abdinasir Jama Mohamed, Aarhus, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.