Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 6. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (RV, EL, KD og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti
og Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget, som ligeledes er
nogle af aftalepartierne bag parallelsamfundsaftalen om initiativer
på boligområdet, der modvirker parallelsamfund af 9.
maj 2018, er enige om at forkaste beslutningsforslaget om at
ophæve loven om nedrivning og salg af almene boliger og
afskaffe de såkaldte ghettolister.
S, DF og SF noterer sig, at der på
baggrund af initiativerne er sket en markant fremgang i Danmarks
udsatte boligområder, som ikke har været set tidligere.
Dette afspejles bl.a. i antallet af ghettoområder og udsatte
boligområder, som blev næsten halveret ved seneste
opgørelse den 1. december 2020. S, DF og SF har også
konstateret, at dette bl.a. er en følge af fremgang i
beskæftigelsesgraden i de pågældende
områder.
S, DF og SF noterer sig ligeledes, at der
som følge af de obligatoriske udviklingsplaner om
nedbringelse af andelen af almene familieboliger er igangsat
grundlæggende forandringer af de mest udsatte
boligområder, som forventes at bidrage positivt til
udviklingen i beboersammensætningen i områderne og
være med til at sikre blandede boligområder i
fremtiden.
Initiativerne lever på denne baggrund
op til målet om at modvirke dannelsen af parallelsamfund i
Danmark, og S, DF og S ser derfor ikke anledning til at stoppe
indsatsen, hvilket vil være resultatet af beslutningsforslag
B 137.
Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Liberal Alliances medlemmer af udvalget vil ȃt
Danmark uden parallelsamfund og uden ghettoer i 2030«. Det
var derfor, vi i VLAK-regeringen i 2018 kom med »Initiativer
på boligområdet, der modvirker parallelsamfund«,
hvor VLAK sammen med en række partier, herunder DF, S, SF og
RV indgik aftaler på en række områder, der skal
modvirke parallelsamfund:
En aftale med krav om, at de hårdeste
ghettoområder, der har stået på ghettolisten i 4
år i træk, skal nedbringe andelen af almene
familieboliger til højst 40 pct. inden 2030.
Aftaler med forbud mod at flytte ind i de
hårdeste ghettoområder for personer i
kontanthjælpssystemet, så der er styring over, hvem der
flytter ind i kvarterer med mange sociale problemer.
Aftaler på børne- og
socialområdet, bl.a. en aftale om obligatorisk
læringstilbud til 1-årige i udsatte boligområder
og skærpet straf til ledere for pligtforsømmelser og
en aftale om bedre fordeling i daginstitutioner, for at
småbørn skal komme ud af isolationen og ind i et dansk
miljø. Dansk sprog skal være på plads,
før børnene går videre i folkeskolen.
V, KF og LA noterer sig, at der på
baggrund af initiativerne er sket et fald i antallet af
ghettoområder og udsatte boligområder. Det er
næsten halveret ved seneste opgørelse pr. 1. december
2020. V, KF og LA har også noteret sig, at dette bl.a. er en
følge af fremgang i beskæftigelsesgraden i de
pågældende områder, ligesom V, KF og LA noterer
sig, at der særlig for de hårdest belastede
områder er lang vej endnu, at der er brug for en vedholdende
indsats.
V, KF og LA noterer sig ligeledes, at der
som følge af de obligatoriske udviklingsplaner om
nedbringelse af andelen af almene familieboliger er igangsat
grundlæggende forandringer af de mest udsatte
boligområder, som forventes at bidrage positivt til
udviklingen i beboersammensætningen i områderne.
V, KF og LA er på den baggrund enige
om at forkaste beslutningsforslaget om at ophæve loven om
nedrivning og salg af almene boliger og afskaffe de såkaldte
ghettolister.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
finder det glædeligt, at borgerforslaget opnåede de
fornødne 50.000 underskrifter og kan bakke op om
forslaget.
Det er en styrke, at vi bosætter os
blandet - uanset om der er tale om Vollsmose eller Hellerup. I
blandede boligområder lærer folk hinanden at kende og
udvikler forståelse og respekt for hinanden på
tværs af sociale skel. RV mener, at det er sund fornuft at
understøtte dette formål fra politisk side. Fornuften
hører dog op, når man med ghettopakken adresserer
virkelige problemer med symbolpolitik og hård retorik. Det er
eksempelvis meget problematisk, når etnicitet bliver gjort
til et afgørende kriterium for, om et boligområde er
en ghetto, fordi etnicitet i sagens natur ikke er noget, det
enkelte menneske kan lave om på. På samme måde er
det ufornuftigt at rive aldeles gode boliger ned, som der er
venteliste til. RV ønsker udvikling i stedet for
afvikling.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter borgerforslaget om at afskaffe ghettolovgivningen,
som er indført ved lov nr. 1322 vedtaget den 22. november
2018 (også kendt som lovforslag L 38, som blev fremsat af den
daværende borgerlige regering i folketingsåret 2018-19,
1. samling). Det kan stoppe nedrivninger, stoppe salget af almene
boliger, og det vil afskaffe de tre forskellige typer ghettolister.
EL støtter fuldt ud borgerforslaget om at rulle lovgivningen
tilbage.
En million mennesker i Danmark bor i de
660.000 almene boliger. Krav til såkaldte hårde
ghettoområder om nedrivninger, salg af boliger, konvertering
af boliger og tættere byggeri skaber utryghed lokalt for
mange tusind mennesker i hele landet. Der er mange, der
tænker: Hvad bliver det næste boligområde
på ghettolisterne?
Ghettoregler er gentagne gange blevet
ændret politisk, men det sker desværre ikke ved
behandlingen af dette borgerforslag.
Kun to boligområder ligger over 2,7
pct. kriminelle, som var grænsen, da flertallet vedtog
ghettoloven i 2010. Der flyttes hele tiden på
målstolperne, så beboerne bliver tabere i en politisk
konkurrence om at være hårdest over for bestemte
boligområder og mod mennesker med ikkevestlig baggrund.
I stedet for fornuftige lempelser af
ghettoreglerne kom regeringen for nylig med et udkast, som
forringer mulighederne for, at mennesker med ikkevestlig baggrund
eller deres efterkommere samt arbejdsløse kan flytte ind i
58 boligområder, hvor der i alt bor over 100.000 mennesker.
Det er områder, hvor der er over 30 pct. med såkaldt
ikkevestlig baggrund. Hvorfor vil regeringen øge
diskriminationen over for beboere med ikkevestlig baggrund? Hvis
regeringen mener, at der er for mange arbejdsløse i bestemte
boligområder, så bør beboerne hjælpes med
tilbud om arbejde eller uddannelse.
Danmark har modtaget kritik fra FN,
omhandlende at udviklingsplanerne for Mjølnerparken skal
sættes i bero, så længe der kører
retssager. Det har regeringen desværre afvist. Der
kører flere forskellige retssager, og EL håber, at
beboerne vinder, så planerne kan rulles tilbage.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
konkluderede i Økonomisk Analyse nr. 30 fra 2018, at ca.
74.000 mennesker lever i parallelsamfund i Danmark. Det var den
analyse, som var afsættet til, at der blev lavet en
ghettoaftale. EL mener, at det er skuffende, at man ikke har villet
lytte til f.eks. adjungeret professor Hans Skifter Andersen, der
igen og igen har påpeget, at der ikke er tale om
parallelsamfund i Danmark i forhold til de kriterier og
indikatorer, som blev anvendt i analysen.
Almene boliger er ved at få
gennemført fornuftige klimaindsatser. Men ser man på,
hvad der sker, når man ud fra ghettokrav nedriver boliger,
så har arkitektfirmaet Vandkunsten regnet på det, og
det viser sig at være en virkelig dårlig
klimamæssig løsning at nedrive boliger i stedet for at
renovere.
EL mener, at vi skal øge antallet af
almene boliger markant. Det vil sikre mindre spekulation i boliger,
og det vil gøre det lettere at skifte bolig og skabe
større fleksibilitet, når man igennem livet har behov
for boliger i forskellige størrelser eller man flytter rundt
i landet. Tankevækkende er det, at i de ti kommuner, der har
allerflest almene boliger, er der ikke nogen boligområder
på de såkaldte ghettolister. Det er altså ikke
antallet af almene boliger, der er problemet, men derimod
flertallets diskriminerende politik og de beslutninger, der er
taget. Lovgivning, som kræver, at der reduceres i antallet af
familieboliger med 60 pct. i et boligområde som Solbakken i
Odense, fordi der er registreret én kriminel for meget i
forhold til lovens krav, er helt absurd og uden proportionalitet i
forhold til beboerne.
Sikkandar Siddique (UFG)
Sikkandar Siddique (UFG) bemærker, at
ghettolisterne, parallelsamfundspakken, lovforslag L 38, som blev
vedtaget i 2018, er blevet kritiseret fra alle sider, fra politiet
til Institut for Menneskerettigheder, fra de almene boligforeninger
og Lejernes Landsorganisation til FN's Komité for
Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder. Selv en blind
burde kunne se, at der er noget helt galt.
Ghettoloven skaber parallelle juridiske
systemer og rettigheder, hvor ikke alle er lige for loven.
Ghettoloven stempler borgere på baggrund af bopæl,
på baggrund af indkomst, og på baggrund af hvor de og
deres forældre kommer fra. Ghettoloven er et klasseeksempel
på, hvordan staten skaber første- og
andenrangsborgere, hvor ikke alle er lige for loven.
Ghettoloven er racistisk og
diskriminerende. Den institutionaliserer en forskelsbehandling af
mennesker, hvor deres familiemæssige baggrund er
udslagsgivende for, hvordan de behandles af samfundet.
Loven, der blev gennemført med
vedtagelse af lovforslag L 38, er et enormt indgreb i almindelige
menneskers rettigheder og er et angreb på almene boliger
generelt. Det er et kæmpe socialt eksperiment, der ikke er
baseret på evidens. Der er således ikke nogen evidens
for, at udsmidninger, hårdere straffe og nedrivninger af
almene boliger vil føre til lavere kriminalitet, øget
beskæftigelse og øget uddannelsesniveau. Samtidig er
ghettokriterierne blevet ændret i løbet af de sidste
år og viser ikke den positive udvikling, der sker i mange af
de almene områder, som enten er - eller er i fare for at
være - på ghettolisten. Det er eksempelvis en myte, at
mange i såkaldte »ghettoområder« ikke
får en uddannelse. Der er ikke brug for ghettolovens tvang og
diskriminerende sanktioner. Opgørelser fra Danmarks Almene
Boliger (BL) viser, at uddannelsesniveauet for unge, der bor i
områderne på regeringens liste over udsatte
boligområder, er stærkt stigende, og at unge med
»ikkevestlig« baggrund har overhalet unge med
»etnisk dansk« baggrund i forhold til procentdel med
studentereksamen (»I ghettoen er det nu flest ikke-vestlige
unge, der bliver studenter«, Berlingske, den 28. juni
2017).
Økonomi- og Indenrigsministeriet
udgav den tidligere regerings »Analyse om
Parallelsamfund« (2018), som langt hen ad vejen dannede
grundlaget for ghettolovgivningen. Analysen er meget uklar om, hvad
der i det hele taget konstituerer et »parallelsamfund«,
og hvad det betyder.
Sideløbende med implementeringen af
ghettolovgivningen har man skåret millioner på den
boligsociale indsats, som faktisk viser gode resultater, og som
inddrager borgerne i stedet for at tage deres rettigheder fra dem i
deres eget land.
Frie Grønne støtter forslaget
om at ophæve loven om nedrivning og salg af almene boliger og
afskaffe de såkaldte ghettolister.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
februar 2021 og var til 1. behandling den 6. april 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Indenrigs- og Boligudvalget.
Om baggrunden for
beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget er et borgerforslag,
som inden for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Ibrahim Fadi El-Hassan, Odense, som hovedstiller med Patrick
Roenberg Hansen, Frederiksberg, Lucas Oliver Bigandt,
København, Freja Feldsted Gerved, København, Jean
René Bendix Thierry, København, Lamies Nassri,
Ishøj, Mouna Mahmoud, Helsingør, Linda Bruun
Villadsen, København, Randi Meldgaard Smitsdorf, Aarhus,
Esmaeil Yousef Alnoumeiri, Slagelse og Abdinasir Jama Mohamed,
Aarhus, som medstillere.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
En deputation bestående af
forslagsstillere m.fl. bag borgerforslaget har forud for 1.
behandlingen af beslutningsforslaget præsenteret udvalget for
baggrunden for forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn
Brandenborg (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind
(S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (KD) Kathrine Olldag (RV) Samira Nawa (RV) Halime Oguz (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd. Jette Gottlieb (EL) Sikandar
Siddique (UFG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi
Bank (V) nfmd. Kim Valentin (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen
(DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Marcus Knuth (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen
(NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |