Betænkning og indstilling afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 27. januar 2021
Betænkning og indstilling
om
Instrukskommissionens beretning
1. Udvalget for Forretningsordenens baggrund for
beretningen
Undersøgelseskommissionen i sagen om
instruksen om adskillelse ved indkvartering i asylsystemet
(Instrukskommissionen) afgav delberetning den 14. december 2020.
Delberetningen udgør seks af de forventelige syv bind i den
endelige beretning. Det fortsat udestående bind vil efter det
oplyste indeholde en gennemgang af det regelgrundlag, der er
relevant i relation til spørgsmålet om offentligt
ansattes ansvar, ligesom bindet vil indeholde
undersøgelseskommissionens retlige vurderinger af dette
ansvar. Bindet udkommer forventeligt i foråret/sommeren
2021.
Ifølge Forretningsorden for Folketinget
skal alle beretninger fra undersøgelseskommissioner, der
vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, behandles af Udvalget for Forretningsordenen med henblik
på eventuel indstilling om ansvarsspørgsmålet,
jf. forretningsordenens § 56, 1. pkt.
Udvalget for Forretningsordenen har nedsat et
permanent underudvalg til den forberedende behandling af sager
vedrørende undersøgelseskommissioner. Underudvalget
skal således afgive udtalelse til Udvalget for
Forretningsordenen til brug for dettes beretning eller
betænkning til Folketinget vedrørende en eventuel
indstilling om ansvarsspørgsmålet i forhold til
ministre, herunder afgåede ministre, jf. forretningsordenens
§ 59, 1. pkt.
Udvalget for Forretningsordenen og
underudvalget har alene til opgave at beskæftige sig med
ministres - og ikke med embedsmænds - forhold. Udvalget og
underudvalget har således ikke forholdt sig til, hvorvidt
eller i hvilket omfang det forløb, som
undersøgelseskommissionen har redegjort for i sin
delberetning, kan eller bør give anledning til kritik eller
andre reaktioner over for embedsmænd.
Af lov om undersøgelseskommissioner
fremgår følgende:
Ȥ 4.
Undersøgelseskommissionen har ikke dømmende
myndighed.
Stk. 2.
Undersøgelseskommissionen kan få til opgave at
undersøge og redegøre for et faktisk
begivenhedsforløb.
Stk. 3.
Undersøgelseskommissionen kan endvidere få til opgave
at komme med forslag til sådanne ændringer af love,
administrative bestemmelser eller administrativ praksis, som
undersøgelsen kan begrunde.
Stk. 4.
Undersøgelseskommissionen kan i øvrigt få til
opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af, om der
foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen
draget til ansvar. En undersøgelseskommission kan dog ikke
få til opgave at foretage retlige vurderinger til belysning
af spørgsmålet om ministres ansvar.
Stk. 5. Er et
medlem af undersøgelseskommissionen dommer, foretager
undersøgelseskommissionen alene retlige vurderinger som
nævnt i stk. 4 i det omfang, dommeren ikke finder det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.«
Det er således ikke
undersøgelseskommissioners opgave, jf. § 4, stk. 4, i
lov om undersøgelseskommissioner, at foretage retlige
vurderinger af ministres forhold. Vurderinger af ministres
politiske og/eller retlige ansvar tilkommer under hensyn til de
særlige regler om ministeransvar udelukkende Folketinget, jf.
grundlovens §§ 15 og 16.
2. Baggrunden for nedsættelsen af
Instrukskommissionen
Om baggrunden for Instrukskommissionens
nedsættelse fremgår det af kommissionens delberetning,
at Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet den 10.
februar 2016 udsendte en pressemeddelelse om en
praksisændring vedrørende indkvartering i asylsystemet
af gifte eller samlevende asylansøgere, hvor den ene part
var mindreårig. Af pressemeddelelsens ordlyd fremgik
bl.a.:
»Efter de nye retningslinjer må
ingen mindreårige under 18 år indkvarteres på
samme asylcenter som en ægtefælle eller samlever. Det
gælder også, hvis parret har et eller flere
fælles børn.
Inger Støjberg har også bedt
Udlændingestyrelsen om at skille parrene ad i aktuelle sager
om mindreårige, der bor sammen med en ældre
ægtefælle eller samlever.«
Pressemeddelelsen blev samme dag sendt til
Udlændingestyrelsen, der umiddelbart herefter
påbegyndte udmøntningen af praksisændringen, som
indebar, at hovedparten af de allerede indkvarterede asylpar, der
blev berørt af instruksen, blev adskilt henover
foråret 2016.
Et af de berørte par klagede til
Folketingets Ombudsmand, som gik ind i sagen. Da
Udlændingestyrelsen imidlertid i april 2016 besluttede at
genoptage sagerne, afsluttede Ombudsmanden undersøgelsen,
men indledte i stedet af egen drift en generel sag om lovligheden
af instruksen.
Ombudsmanden afgav den 23. marts 2017 en
endelig redegørelse, hvori han bl.a. konkluderede, at det
måtte lægges til grund, at det ikke havde været
ministeriets »samlede intention« at pålægge
Udlændingestyrelsen en ulovlig praksis, men at instruksen
efter sit indhold var ulovlig. Ombudsmanden fandt desuden, at
ministeriets fremgangsmåde var meget vanskelig at
forstå og medførte en betydelig risiko for, at der
blev truffet forkerte afgørelser. Senere har Ombudsmanden
gennemført yderligere undersøgelser i relation til
sagen, der dog ikke har ført til en ændring af
konklusionerne i redegørelsen.
Sagen gav desuden anledning til en lang
række spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren, der frem til sommeren 2019 besvarede mere
end 200 folketingsspørgsmål og deltog i 6
samråd.
Efter regeringsskiftet i 2019 besluttede et
politisk flertal bestående af den nye regering og partierne
Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet den 6. september
2019 at nedsætte en undersøgelseskommission til at
undersøge forløbet.
Justitsministeriet meddelte den 5. november
2019, at der var opnået enighed om et udkast til
kommissorium, som samme dag blev sendt til Udvalget for
Forretningsordenen.
3. Kommissoriet
Efter visse drøftelser med Udvalget for
Forretningsordenen, som delvis er gengivet i kommissionens
delberetning, fastsatte justitsministeren den 3. december 2019
følgende kommissorium for Instrukskommissionen:
»1.
Justitsministeren nedsætter herved i medfør af §
1, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner en kommission
til undersøgelse af sagen om instruksen om adskillelse ved
indkvartering i asylsystemet.
Undersøgelseskommissionen har efter
§ 4, stk. 2, i lov om undersøgelseskommissioner til
opgave at undersøge og redegøre for det samlede
begivenhedsforløb, som knytter sig til statslige
myndigheders generelle administration og håndtering af
konkrete sager om indkvartering af gifte eller samlevende
asylansøgere, hvoraf den ene var mindreårig.
Undersøgelseskommissionen skal bl.a.
undersøge og redegøre for, om myndighedernes
administration og håndtering af sager om indkvartering af
gifte eller samlevende asylansøgere, hvoraf den ene var
mindreårig, herunder i tilfælde, hvor parret havde et
eller flere fælles børn, er sket i overensstemmelse
med de forvaltningsretlige regler og principper og Danmarks
internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og FN's konvention om barnets
rettigheder.
Undersøgelsen og redegørelsen
skal navnlig omfatte Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets pressemeddelelse af 10. februar 2016 om, at ingen
mindreårige asylansøgere fremadrettet måtte
indkvarteres med en ægtefælle eller samlever samt
ministeriets skriftlige såvel som mundtlige instruktioner til
Udlændingestyrelsen samt øvrig skriftlig og mundtlig
kommunikation i forbindelse med pressemeddelelsen, herunder
drøftelser mv. på koncerndirektionsmødet den
10. februar 2016. Undersøgelseskommissionen skal herunder
undersøge og redegøre for grundlaget for og
omstændighederne vedrørende tilblivelsen af
pressemeddelelsen og ministeriets instruktioner til
Udlændingestyrelsen, herunder den rådgivning til
ministeren, som blev ydet i forbindelse hermed.
Undersøgelseskommissionen skal
endvidere undersøge og redegøre for forløbet
efter udstedelsen af pressemeddelelsen den 10. februar 2016,
herunder om og i givet fald hvornår Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet eller Udlændingestyrelsen
blev opmærksom på, at der i konkrete sager om
indkvartering kunne rejses spørgsmål i forhold til
bl.a. forvaltningsretten og Danmarks internationale forpligtelser,
samt hvilke skridt af konkret eller generel karakter dette i givet
fald gav anledning til, herunder i forhold til dialog med andre
myndigheder.
Undersøgelseskommissionen skal
herudover undersøge og redegøre for de involverede
myndigheders oplysning af Folketingets Ombudsmand i forbindelse med
de undersøgelser af adskilt indkvartering af
mindreårige gifte eller samlevende asylansøgere, som
Ombudsmanden har foretaget. Undersøgelsen og
redegørelsen skal endvidere omfatte de oplysninger, der er
givet til Folketinget om forløbet. Som led i
undersøgelsen og redegørelsen for oplysningen af
Folketingets Ombudsmand og Folketinget skal kommissionen inddrage
den rådgivning til ministeren, som blev ydet i forbindelse
hermed.
Undersøgelsen og redegørelsen
skal omfatte perioden fra den 25. januar 2016 frem til
kommissionens nedsættelse. Undersøgelseskommissionen
skal i relevant omfang inddrage oplysninger forud for denne
periode.
Fremkommer der i forbindelse med kommissionens
undersøgelse andre forhold, som er af en sådan
karakter, at de ud fra kommissoriet må anses for
nærliggende at undersøge, men som ikke umiddelbart
skønnes at være omfattet af kommissoriet, kan
undersøgelseskommissionen rette henvendelse til
Justitsministeriet med henblik på en drøftelse
heraf.
På baggrund af den beskrevne
undersøgelse og redegørelse skal
undersøgelseskommissionen efter § 4, stk. 4, i lov om
undersøgelseskommissioner foretage retlige vurderinger til
belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige
søger nogen draget til ansvar.
2. Folketingets
Ombudsmand afgav den 23. marts 2017 en endelig redegørelse
for sin egen drift-undersøgelse vedrørende
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets instruks af
10. februar 2016 (udtalelse 2017-10). Folketingets Ombudsmand har
senere gennemført yderligere undersøgelser mv. med
relation til sagen. Undersøgelseskommissionen
forudsættes at inddrage Ombudsmandens undersøgelser
mv., i det omfang det er relevant for at belyse de forhold, som
kommissionen har til opgave at undersøge og redegøre
for.
3. Kommissionen vil
blive tildelt fuld og omfattende sekretariatsbistand.
Justitsministeriet vil løbende drøfte med
kommissionen, om den har tilstrækkelige ressourcer.
I lyset af spørgsmålet om
forældelse af eventuelt ansvar opfordres kommissionen til at
tilrettelægge undersøgelsen således, at der
foretages vidneafhøringer så tidligt som muligt i
undersøgelsen.
Undersøgelseskommissionen bør
tilrettelægge sit arbejde, således at den så vidt
muligt kan afgive beretning om resultatet af sin
undersøgelse senest halvandet år, efter at
kommissionen er nedsat.
Hvis kommissionen ikke kan afgive beretning
inden det nævnte tidspunkt, anmodes kommissionen om at
orientere justitsministeren skriftligt om baggrunden herfor, om
fremdriften i undersøgelsen og om, hvornår
kommissionen forventer at kunne afgive sin beretning.
Justitsministeren vil med passende mellemrum,
og første gang et halvt år efter nedsættelsen af
kommissionen, informere Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
om fremdriften i arbejdet.«
4. Instrukskommissionens konklusioner, for så vidt
angår ministres forhold
Instrukskommissionen har i sit resumé
af sagen i delberetningen sammenfattet sine konklusioner om
forhenværende udlændinge-, integrations- og
boligminister Inger Støjbergs rolle således:
»Kommissionen har fundet, at der efter
det materiale, der er indgået i
kommissionsundersøgelsen, og de afgivne forklaringer ikke er
nogen rimelig tvivl om, at Inger Støjberg forud for
udsendelsen af pressemeddelelsen var blevet advaret mundtligt af
embedsfolk fra sit departement om, at en ordning uden undtagelser ikke ville
være lovlig, men at hun også i forbindelse med
rådgivningen fra departementet var blevet bibragt en
opfattelse af, at man lovligt kunne lave en ordning, der ville
føre til, at i hvert fald hovedparten af de omhandlede par
kunne skilles ad efter en konkret og individuel vurdering, og at
undtagelsesmulighederne således kunne gøres
snævre. Tilkendegivelserne fra embedsfolkene i relation til
muligheden for en undtagelsesfri ordning har ikke desto mindre
været klar.
Vedrørende spørgsmålet om
Inger Støjbergs hensigt med pressemeddelelsen har
kommissionen i det hele tilsidesat Inger Støjbergs
forklaring om betydningen af et notat, som hun godkendte den 9.
februar 2016. Ordningen beskrevet i notatet mistede således
utvivlsomt sin betydning som følge af Inger Støjbergs
efterfølgende meget klare tilkendegivelser - både
eksternt og internt i departementet - om, at hun ville have en
undtagelsesfri ordning.
Kommissionen har ikke fundet grundlag for at
konkludere, at Inger Støjberg direkte har udtalt en tjenestebefaling om, at
ministeriets embedsfolk skulle iværksætte en
administration i strid med loven, men embedsfolk i departementet
har handlet i overensstemmelse med Inger Støjbergs udtrykte
ønske og afgivet en undtagelsesfri instruks til
Udlændingestyrelsen. Dette ønske fastholdt Inger
Støjberg på trods af flere mundtlige advarsler fra
embedsværket, og den praksisændring, der blev meddelt
Udlændingestyrelsen den 10. februar 2016, var således
en direkte konsekvens af Inger Støjbergs tydeligt udtrykte
ønske om en undtagelsesfri ordning.
Det er desuden med en høj grad af
sikkerhed lagt til grund, at Inger Støjbergs hensigt med
praksisændringen den 10. februar 2016 var, at der skulle ske
en undtagelsesfri adskillelse af parrene.
Den undtagelsesfrie instruks havde den
følge, at der i Udlændingestyrelsen i hvert fald i en
periode blev administreret klart ulovligt, og den ulovlige
administration af ordningen fandt sted i hvert fald i perioden fra
den 10. februar til den 1. juli 2016. Heller ikke efter mailen af
18. marts 2016 ses der således at være sket
væsentlige ændringer i administrati?onen, og de par,
der var blevet adskilt, fik ikke genbehandlet deres sag forud for
genoptagelsen af alle sager i perioden efter den 28. april
2016.
Kommissionen har om oplysningen af
Folketingets Ombudsmand lagt til grund bl.a., at der var
dokumenter, der ikke blev givet til ombudsmanden, som
åbenbart var relevante for ombudsmandens undersøgelse,
og at udlændingemyndighedernes oplysninger til ombudsmanden
derfor har været utilstrækkelige. Med undtagelse af
Henrik Grunnets mail af 10. februar 2016 kl. 13.45 har kommissionen
dog ikke fundet holdepunkter for at antage, at oplysningerne
bevidst blev tilbageholdt. Kommissionen har fundet det mest
sandsynligt, at Inger Støjberg blev gjort bekendt med
indholdet af mailen den 22. juni 2017, men har ikke fundet
tilstrækkeligt grundlag for at afvise hendes forklaring om
det modsatte.
Herudover har kommissionen lagt til grund, at
departementet i beskrivelsen af hændelsesforløbet
afgav misvisende oplysninger til Folketingets Ombudsmand, og at
Inger Støjberg - såfremt hun gjorde sig nærmere
bekendt med udtalelsen til ombudsmanden - i hvert fald må
have indset den mulighed, at beskrivelsen af forløbet kunne
fremstå misvisende for ombudsmanden. Kommissionen har dog
ikke fundet tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at
Inger Støjberg rent faktisk gjorde sig bekendt med indholdet
af besvarelsen, hvilket hænger sammen med Inger
Støjbergs forklaring om, at hun generelt trådte lidt
tilbage og lod juristerne i departementet om at formulere breve til
ombudsmanden. Kommissionen har imidlertid med sikkerhed lagt til
grund, at Inger Støjberg godkendte udtalelsen.
For så vidt angår oplysningen af
Folketinget har kommissionen ikke fundet grundlag for at
fastslå, at Inger Støjberg i 2017 var klar over, at
hendes udtalelser til Folketinget om Udlændingestyrelsens
sagsbehandling var urigtige.
Under samråd AT og AU den 1. juni 2017
fremkom Inger Støjberg med en række udtalelser
vedrørende ordningen, som efter
kommissionens opfattelse samlet set tegner et urigtigt billede af
forløbet den 10. februar 2016. Den beskrivelse af ordningen,
som blev givet under samrådet, fremgik af talepapiret og
beredskaberne og var således udarbejdet af
embedsværket. Uanset dette har kommissionen fundet, at Inger
Støjberg ikke kan have været i tvivl om, at hendes
beskrivelse under samrådet af den ordning, der den 10.
februar 2016 blev fastlagt i pressemeddelelsen, var urigtig og
misvisende. Den urigtige og misvisende beskrivelse af disse forhold
blev senere gentaget i flere folketingsbesvarelser og
efterfølgende samråd. Kommissionen har desuden fundet,
at Inger Støjbergs omtale af fire piger, som var blevet
»reddet«, var misvisende og med til at tegne et billede
af ordningens virkning, som omstændighederne i sagerne ikke
gav grundlag for.«
Instrukskommissionen har sammenfattet sine
konklusioner om forhenværende justitsminister Søren
Pinds rolle således:
»Kommissionen har lagt til grund, at
Søren Pind via sit virke som justitsminister fik kendskab
til, at der hos hans embedsfolk på et tidspunkt var en
bekymring i relation til den indkvarteringsordning, som blev
introduceret med pressemeddelelsen den 10. februar 2016, ligesom
han blev gjort bekendt med, at der havde været
drøftelser mellem embedsfolk i Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet og Justitsministeriet herom. Der
er imidlertid ikke i sagen holdepunkter for at fastslå, at
Søren Pind i øvrigt skulle have siddet inde med en
særlig viden om sagen, herunder hverken i relation til den
afgivne instruks eller administrationen af ordningen. Kommissionen
har desuden lagt til grund, at Søren Pind på et
tidspunkt i hvert fald kan have rettet henvendelse til Lars
Løkke Rasmussen i anledning af sagen, men kan hverken
konkludere noget om indholdet af henvendelsen til Lars Løkke
Rasmussen eller tidspunktet herfor. Kommissionen har dog fundet, at
det til brug for vurderingen af Søren Pinds rolle i sagen
kan lægges til grund, at han - mest sandsynligt i
foråret/forsommeren 2016 - kan have sendt en henvendelse til
Lars Løkke Rasmussen om sagen, hvilken henvendelse
Søren Pind selv kan have opfattet som en form for
»indberetning«.«
Instrukskommissionen har sammenfattet sine
konklusioner om forhenværende statsminister Lars Løkke
Rasmussens rolle således:
»Kommissionen har lagt til grund, at
Lars Løkke Rasmussen - i hvert fald i forbindelse med
forberedelsen af forespørgselsdebatten den 4. marts 2016 -
var blevet oplyst om, at Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet ville administrere indkvarteringsordningen
lovligt. Der er ikke i sagen sikre oplysninger om, at Lars
Løkke Rasmussen i øvrigt havde særlige
oplysninger om sagen. Kommissionen har vedrørende den mulige
henvendelse fra Søren Pind ikke fundet grundlag for at
tilsidesætte Lars Løkke Rasmussens forklaring om, at
han ikke mener at have modtaget henvendelser om ulovligheder eller
andet, som han skulle handle på.«
5. Underudvalgets behandling af sagen
Instrukskommissionen afgav som nævnt
indledningsvis sin delberetning den 14. december 2020, og
justitsministeren fremsendte straks delberetningen til Udvalget for
Forretningsordenen.
Formanden for Udvalget for Forretningsordenen
henviste ved brev af samme dato den foreløbige behandling af
delberetningen til Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordenen, jf. UFO alm. del - bilag 41. Sammen med brevet
fremsendte Folketingets formand en af Udvalget for
Forretningsordenen godkendt overordnet tidsplan for behandlingen af
sagen til underudvalget.
Underudvalget besluttede på sit
indledende møde om sagen den 15. december 2020 at foretage
høring af Inger Støjberg, men ingen andre tidligere
ministre, om Instrukskommissionens delberetning, jf.
forretningsordenens § 56, 2. pkt. Inger Støjberg blev
herefter ved brev af samme dato anmodet om sine eventuelle
kommentarer til delberetningen inden den 4. januar 2021.
Endvidere besluttede underudvalget på
mødet den 15. december 2020 på baggrund af et
ønske fra flere af underudvalgets medlemmer at anmode
Advokatrådet om at give indstilling om advokater til at
bistå underudvalget med belysning af spørgsmålet
om muligt retligt ministeransvar, dette med henblik på
beslutning på et efterfølgende møde.
På et møde den 17. december 2020
besluttede underudvalget følgende opdrag for
rådgivningsopgaven, dog med forbehold for en beslutning, som
blev udsat til et efterfølgende møde, om, hvorvidt
opgaven konkret skulle overlades til to advokater eller til flere
personer:
»I overensstemmelse med § 57, stk.
2, i Folketingets Forretningsorden har Underudvalget under Udvalget
for Forretningsordenen besluttet at udpege to advokater til som
sagkyndige at yde juridisk bistand til udvalget til brug for dettes
vurdering af, om der jf. Instrukskommissionens beretning er
grundlag for at indstille overfor Folketinget, at der rejses
tiltale med forventning om domfældelse imod tidligere
minister Inger Støjberg (V) for overtrædelse af
ministeransvarlighedsloven.«
På et møde den 18. december 2020
besluttede underudvalget at antage advokat Anne Birgitte Gammeljord
og advokat Jon Lauritzen, som var indstillet af Advokatrådet,
til opgaven med som sagkyndige at yde juridisk bistand til
underudvalget.
Efter ønske fra et medlem af
underudvalget blev to responsa om sagen, som var indhentet af
partiet Venstre, omdelt i underudvalget den 2. januar 2021, jf. UUF
alm. del - bilag 5. De to responsa er udarbejdet af henholdsvis
advokat Poul Heidmann og vicedirektør, adjungeret professor
Peer Schaumburg-Müller.
Den 4. januar 2021 fremsendte Inger
Støjbergs bisidder, advokat Nicolai Mallet, sit
foreløbige skriftlige indlæg om sagen på vegne
af Inger Støjberg til underudvalget, jf. UUF alm. del -
bilag 6 og 10, idet han i sit fremsendelsesbrev af 4. januar 2021
bl.a. oplyste, at han fremlagde de to af Venstre indhentede
responsa som bilag til sit indlæg.
På et møde i underudvalget den 6.
januar 2021 afgav advokat Nicolai Mallet et mundtligt indlæg
svarende i hovedtræk til det, som er anført i hans
foreløbige skriftlige indlæg fremsendt til
underudvalget den 4. januar 2021. Advokat Nicolai Mallet opfordrede
i samme forbindelse til, at der foretages yderligere sagsoplysning
under underudvalgets behandling af sagen, således at der
søges indhentet en ansvarsvurdering fra Instrukskommissionen
angående de mest centrale embedsmænd i sagen, idet han
anførte, at denne ansvarsvurdering var afgørende for
vurderingen af Inger Støjbergs forhold.
I forlængelse af advokat Nicolai Mallets
indlæg fremlagde de af underudvalget antagne advokater deres
vurdering af sagen på grundlag af det givne opdrag, ligesom
de afleverede en skriftlig sammenfatning af vurderingen, jf. UUF
alm. del - bilag 9. Underudvalgets medlemmer fik lejlighed til at
stille spørgsmål til advokat Nicolai Mallet og de af
underudvalget antagne advokater, og advokat Nicolai Mallet og Inger
Støjberg fik ligeledes lejlighed til at stille
spørgsmål til de af underudvalget antagne
advokater.
Underudvalgets flertal besluttede på
samme møde ikke at iværksætte yderligere
sagsoplysning med hensyn til ansvarsvurderinger for involverede
embedsmænd.
Ved brev af 7. januar 2021 henvendte professor
emeritus Jørn Vestergaard, Københavns Universitet,
sig uopfordret til underudvalget med en række vurderinger og
synspunkter om sagen. Henvendelsen er omdelt i underudvalget som
UUF alm. del - bilag 12.
På et møde den 14. januar 2021
uden eksterne deltagere fortsatte underudvalget sin
drøftelse af sagen og dens videre behandling. Der blev i den
forbindelse konstateret et politisk flertal for, at sagen
bør føre til tiltale ved Rigsretten mod
forhenværende minister Inger Støjberg. I
forlængelse heraf drøftede underudvalget valget af
anklagere, jf. § 13, stk. 1, i lov om Rigsretten.
På nye møder den 19. og 20.
januar 2021 uden eksterne deltagere fortsatte underudvalget
yderligere sin drøftelse af sagen og udarbejdede herunder et
udkast til denne betænkning og indstilling med henblik
på høring af forhenværende minister Inger
Støjberg og dennes bisidder, jf. forretningsordenens §
58.
Underudvalgets sekretariat sendte den 20.
januar 2021 udkastet til betænkning og indstilling,
således som det forelå efter mødet samme dag,
til advokat Nicolai Mallet med anmodning om at modtage eventuelle
bemærkninger hertil senest den 25. januar 2021. Samtidig
gjorde sekretariatet advokat Nicolai Mallet opmærksom
på muligheden for at redegøre nærmere for hans
og hans klients synspunkter i et møde med underudvalget, jf.
forretningsordenens § 58.
Advokat Nicolai Mallet meddelte den 24. januar
2021 sekretariatet, at han og hans klient ikke fandt grundlag for
at mødes med underudvalget. Endvidere meddelte advokat
Nicolai Mallet den 25. januar 2021 sekretariatet, at han afstod fra
at kommentere det fremsendte udkast til betænkning og
indstilling, som herefter blot toges til efterretning.
Sekretariatet foretog fornyet høring af
advokat Nicolai Mallet den 26. januar 2021 på grundlag af et
ønske hos underudvalgets flertal om at ændre
affattelsen af beslutningsforslaget om rigsretstiltale,
således at også andre samråd end samrådet
den 1. juni 2017 nævnes. Advokat Nicolai Mallet fremsendte
sine bemærkninger hertil til underudvalget samme dag.
Underudvalget afsluttede herefter sit arbejde med sagen i en
skriftlig proces, hvorved udkastet til denne betænkning og
indstilling endelig færdiggjordes med henblik på
afgivelse til Udvalget for Forretningsordenen.
6. Udvalgets behandling af sagen
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet
sagen i 1 møde.
For så vidt angår ministrene, der
nævnes i Instrukskommissionens delberetning, har
underudvalget behandlet sagen på en række møder
med henblik på at tage stilling til, om de af
Instrukskommissionen konstaterede forhold for forhenværende
udlændinge-, integrations- og boligminister Inger
Støjbergs vedkommende kunne begrunde, at der blev gjort et
ansvar gældende ved Rigsretten.
For så vidt angår
ansvarsvurderingerne i forhold til de i delberetningen nævnte
embedsmænd, bemærker udvalget, at dette fortsat
afventer sidste del af kommissionens beretning. Udvalget
bemærker endvidere, at det er de enkelte ministres opgave at
tage stilling til, om tjenstlige undersøgelser bør
igangsættes.
Med hensyn til spørgsmålet om at
gøre et retligt ansvar gældende mod ministeren har et
flertal i udvalget fundet, at der bør drages de i det
følgende omtalte konklusioner.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage, fra offentliggørelsen af en
betænkning, til sagen behandles i Tinget, således at
beslutningsforslaget kan komme til 1. behandling torsdag den 28.
januar 2021.
7. Politiske bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF, LA, ALT, Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)) lægger
Instrukskommissionens faktumbeskrivelse, bevisvurderinger og
bevisafvejninger samt de af underudvalget antagne advokaters (Anne
Birgitte Gammeljord og Jon Lauritzens) vurdering til grund.
Flertallet udtaler på denne baggrund følgende:
I. Ad indkvarteringsordningen og dens
administration
Efter de af underudvalget antagne advokaters
vurdering består tidligere minister Inger Støjbergs
overtrædelse af ministeransvarlighedsloven objektivt set i
udstedelsen af den undtagelsesfrie instruks af 10. februar 2016 til
Udlændingestyrelsen. Den undtagelsesfrie instruks igangsatte
en adskillelse af alle de af instruksen berørte par, hvilket
gjorde instruksen klart ulovlig og i strid med uskrevne
forvaltningsretlige grundsætninger om saglig forvaltning,
pligtmæssigt skøn og proportionalitet, en
krænkelse af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 og
børnekonventionen. Instruksen var desuden i strid med de
formelle og processuelle krav, der stilles både efter dansk
forvaltningsret og menneskerettighedskonventionen.
Det fremgår af beretningen, at Inger
Støjberg mundtligt var advaret om, at en ordning uden
undtagelser ville være ulovlig, og at hun klart tilkendegav,
at hun ville have en undtagelsesfri ordning. Det fremgår
således af beretningen, at den praksisændring, der blev
meddelt Udlændingestyrelsen den 10. februar 2016, var en
direkte konsekvens af tidligere minister Inger Støjbergs
tydeligt udtrykte ønske om en undtagelsesfri ordning.
Instrukskommissionen har fundet, at det
endvidere med en høj grad af sikkerhed kan lægges til
grund, at tidligere minister Inger Støjbergs hensigt med
praksisændringen den 10. februar 2016 var, at der skulle ske
en undtagelsesfri adskillelse af parrene, og at det i hvert fald
lægges til grund som utvivlsomt, at det må have
stået tidligere minister Inger Støjberg klart, at der
var en nærliggende risiko for, at der ville blive
iværksat en administration af ordningen svarende til de
tilkendegivelser, som hun fremkom med den 10. februar 2016. Henset
til tidligere minister Inger Støjbergs gentagne
tilkendegivelser om, at hun ville have alle parrene adskilt, er der
ifølge beretningen ingen tvivl om, at hun også
må have accepteret dette som et muligt udfald af
tilkendegivelserne.
Det er på ovennævnte baggrund
blevet vurderet af de af underudvalget antagne advokater, at
tidligere minister Inger Støjberg var ansvarlig for, at
Udlændingestyrelsen meget kort tid efter påbegyndte den
klart ulovlige adskillelse og indkvarteringsordning. Flertallet
finder ikke grundlag for at tilsidesætte den vurdering.
Ved advokaternes vurdering af, om
adfærden falder ind under ministeransvarlighedslovens §
5, stk. 1, har de overvejet, om den ulovlige indkvarteringsordning
alvorligt kan bebrejdes tidligere minister Inger Støjberg.
De har i den forbindelse på baggrund af Rigsrettens dom af
22. juni 1995 overvejet, om ministeren har forfulgt saglige
formål, og forholdets tidsmæssige udstrækning og
konsekvenserne for de berørte.
Ifølge advokaterne er et ønske
om at beskytte mindreårige mod
tvangsægteskaber/tvangssamliv i sig selv et sagligt
formål. Dette saglige formål kan imidlertid ikke
varetages gennem en undtagelsesfri ordning, som er i strid med
uskrevne forvaltningsretlige grundsætninger om saglig
forvaltning, pligtmæssigt skøn og proportionalitet,
som udgør en krænkelse af
menneskerettighedskonventionens artikel 8 og
børnekonventionen, og som er i strid med de formelle og
processuelle krav, der stilles både efter dansk
forvaltningsret og menneskerettighedskonventionen. På
baggrund af beretningen vurderer advokaterne, at ordningen ikke kan
anses for sagligt begrundet.
I forhold til konsekvenserne for de
berørte har advokaterne, henset til intensiteten af de
indgreb, der var en følge af ordningen, fundet, at
adskillelsen kunne medføre alvorlige skadevirkninger for de
berørte.
De af underudvalget antagne advokater har
påpeget, at de er opmærksomme på, at den
tidsmæssige udstrækning i denne sag ikke har samme
varighed som i Rigsrettens sag fra den 22. juni 1995. De finder
imidlertid ikke, at dette forhold - ud fra en samlet vurdering af
sagen - kan føre til, at adfærden ikke betragtes som
værende tilstrækkelig kritisabel til, at der foreligger
en strafbar adfærd efter ministeransvarlighedsloven. Ved
vurderingen af den relevante tidsmæssige udtrækning har
de derudover fundet, at det bør indgå, at tidligere
minister Inger Støjberg ikke tog initiativ til, at der blev
udstedt retningslinjer for en ændret administration af
indkvarteringsordningen.
Det bemærkes i den forbindelse, at
ministeransvarlighedsloven kan bringes i anvendelse på
medvirken, såfremt tidligere minister Inger Støjberg
har medvirket til en underordnets handling og fremmet handlingen
ved ikke i rimeligt omfang at fastsætte retningslinjer. Det
er således advokaternes vurdering, at der foreligger en
så kritisabel adfærd, at § 5, stk. 1, i
ministeransvarlighedsloven må anses for at være
overtrådt.
Flertallet finder på baggrund af
udvalgsspørgsmål, samråd, Ombudsmandens
udtalelse, Københavns Byrets dom af 1. marts 2019,
Instrukskommissionens delberetning og de uvildige advokaters
vurdering, at der bør rejses tiltale ved Rigsretten.
Flertallet finder det således
tilstrækkeligt begrundet og belyst, at tidligere
udlændinge-, integrations- og boligminister Inger
Støjberg med forsæt eller groft uagtsomt har
overtrådt ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, og at
dette, hvilket flertallet finder er en skærpende
omstændighed, har medført retstab for enkeltpersoner.
Endvidere finder flertallet, at det er en skærpende
omstændighed, jf. ministeransvarlighedslovens § 5, stk.
2, at tidligere minister Inger Støjberg i tilknytning til
forløbet afgav urigtige eller misvisende oplysninger til
Folketinget under samråd. Ifølge de af underudvalget
antagne advokater vil det med en rimelig formodning kunne
føre til domfældelse ved Rigsretten.
På baggrund af ovenstående
indstiller flertallet, at der rejses tiltale mod Inger
Støjberg for overtrædelse af
ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1. Tiltalen skal omfatte
perioden fra den 10. februar 2016 og indtil senest den 12. december
2016.
II. Ad forholdet til Folketingets Ombudsmand
Efter lov om Folketingets Ombudsmand omfatter
dennes indseende med statens civile forvaltning ministrenes
funktion som ledere af forvaltningen, herunder administration af
lovgivningen. Efter lovens § 19, jf. § 7, er bl.a.
ministre forpligtet til at meddele Ombudsmanden de oplysninger og
udlevere de dokumenter m.v., som forlanges af Ombudsmanden.
Instrukskommissionen har lagt til grund, at
der er dokumenter, der ikke blev givet til Ombudsmanden, som var
åbenbart relevante for Ombudsmandens undersøgelse, at
udlændingemyndighedernes oplysninger i sagen til Ombudsmanden
derfor har været utilstrækkelige, men at der imidlertid
ikke er sikre holdepunkter for at antage, at tilbageholdelsen af
oplysninger over for Ombudsmanden har været bevidst.
På den baggrund mener flertallet ikke,
at der er tilstrækkeligt grundlag for, at der kan rejses sag
mod tidligere minister Inger Støjberg for afgivelse af
urigtige og misvisende oplysninger til Folketingets Ombudsmand.
III. Ad forholdet til Folketinget
Instrukskommissionen har fundet, at tidligere
minister Inger Støjberg ikke kan have været i tvivl
om, at hendes beskrivelse under samråd AT og AU den 1. juni
2017 af den ordning, der den 10. februar 2016 blev fastlagt i
pressemeddelelsen, var urigtig og misvisende, og at den urigtige og
misvisende beskrivelse af disse forhold senere blev gentaget i
flere folketingsbesvarelser og efterfølgende
samråd.
Instrukskommissionen har desuden fundet, at
tidligere minister Inger Støjbergs omtale af fire piger, som
var blevet »reddet«, var misvisende og med til at tegne
et billede af ordningens virkning, som hun ikke havde grundlag for
at sige noget om, og at oplysningen fremkom, uden at hun havde
undersøgt eller iværksat undersøgelser af
omstændighederne i disse sager, som viste et klart andet
billede end det, hun gav udtryk for.
De af underudvalget antagne advokater har
overvejet, om disse forhold kunne begrunde et særskilt ansvar
efter ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2,
uafhængigt af lovens § 5, stk. 1, jf. ovenfor
vedrørende indkvarteringsordningen og dens administration.
De har fundet, at forholdet om oplysninger til Folketinget har en
nær sammenhæng med vurderingen af instruksen og den
ulovlige administration og som følge heraf, at de urigtige
oplysninger og misvisende oplysninger efter deres vurdering
bør indgå som skærpende omstændigheder til
belysning af forholdet om instruksen og den ulovlige
administration.
Flertallet anser derfor den ulovlige
administration som sagens hovedforhold, således at de
urigtige oplysninger m.v. indgår som skærpende
omstændighed til belysning af dette forhold.
Det bemærkes, at det følger af
grundlovens § 16, at det er Rigsretten, der påkender
sager mod ministre for deres embedsførelse. Da flertallet
på grundlag af Instrukskommissionens delberetning og de
uvildige advokaters vurdering finder grundlag for at rejse tiltale
mod tidligere minister Inger Støjberg for dennes
embedsførelse, følger det af grundloven, at sagen
skal behandles ved Rigsretten.
Det bemærkes endvidere, at der ikke er
et påkrævet eller obligatorisk personsammenfald mellem
valg af advokater til at vurdere, om der er grundlag for en
rigsretssag, og det - hvis der findes grundlag for at rejse en
rigsretssag - efterfølgende valg af anklagere til at
føre sagen, idet der tages selvstændig stilling til
valg af advokater ved hver af disse opgaver.
Et flertal i
udvalget (S, V og KF), der indgår i det ovennævnte
flertal, bemærker endvidere følgende:
Tiltalerejsning i den konkrete sag
ændrer ikke ved flertallets generelle forståelse for,
at den til enhver tid siddende demokratisk valgte regering har et
legitimt ønske om at få gennemført sin politik.
Flertallet anerkender således en ministers behov for at
sætte den politiske retning og arbejde for sin politik,
herunder muligheden for gentagne gange at kunne udfordre og
sætte spørgsmålstegn ved embedsværkets
vurderinger og indstillinger.
Tiltalerejsningen i den konkrete sag
ændrer således ikke ved det forhold, at en minister
fortsat skal kunne trykteste embedsværkets vurderinger og
lade dem afsøge alternativer i arbejdet med politiske
løsningsforslag. Dette må dog ikke føre til, at
en minister trods gentagne advarsler er ansvarlig for, at der
iværksættes en klart ulovlig administration, eller,
hvor dette er tilfældet, ikke sikrer, at administrationen
lovliggøres hurtigst muligt.
Flertallet bemærker endvidere, at
hensigten om at beskytte mindreårige piger fra overgreb i
form af indkvartering med ældre mænd er
prisværdig og at adskillelsen af de berørte par
politisk set var rigtig, men at den juridisk var forkert, da den
indebar en ulovlig indkvarteringsordning. Adskillelsen kan ikke ske
gennem en undtagelsesfri ordning, idet det strider mod de formelle
og processuelle krav, der stilles både efter dansk
forvaltningsret og menneskerettighedskonventionen. Tidligere
udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg
burde have søgt den nødvendige ændring i
samråd med Folketinget.
Det bemærkes endvidere, at ansvar
vedrørende misvisende og vildledende oplysninger til
Folketinget generelt bør afsøges i den
parlamentariske proces i videst muligt omfang.
Et mindretal i
udvalget (RV, SF, EL og ALT), der indgår i flertallet for
beslutningsforslaget, bemærker endvidere følgende:
For RV, SF, EL og ALT er det principielt, at
man som minister overholder loven.
RV, SF, EL og ALT understreger, at når
der er tale om så indgribende foranstaltninger i personers
menneskerettigheder, er det afgørende, at
forvaltningsretlige regler og principper overholdes.
De tiltag, man som minister
iværksætter, skal altid være inden for
lovgivningen, Danmarks internationale forpligtelser og
forvaltningsretlige regler.
Dette har ikke været tilfældet i
den pågældende sag, hvorfor RV, SF, EL og ALT
støtter forslaget om at rejse tiltale.
Et andet mindretal
(V), som indgår i det ovennævnte flertal,
bemærker endvidere følgende:
Venstre bemærker, at der i Venstres
folketingsgruppe er en række forskellige opfattelser af
Instrukskommissionens konklusioner og de af Folketinget antaget
uvildige advokaters juridiske vurderinger. Medlemmernes personlige
opfattelse af sagen vil give sig udtryk under afstemningen om
beslutningsforslaget om at rejse rigsretssag mod
forhenværende udlændinge-, integrations- og
boligminister Inger Støjberg.
Følgende folketingsmedlemmer stemmer
imod beslutningsforslaget: Inger Støjberg (V), Preben Bang
Henriksen (V), Hans Christian Schmidt (V), Peter Juel-Jensen (V),
Britt Bager (V), Thomas Danielsen (V), Michael Aastrup (V),
Kristian Pihl Lorentzen (V) og Mads Fuglede (V).
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) bemærker følgende:
Rigsretten er det stærkeste instrument,
Folketinget kan tage i anvendelse over for regeringens ministre.
Derfor er der siden 1849 alene rejst fem rigsretssager og kun to
gange sket domfældelse. Det er ikke ensbetydende med, at
Folketinget siden grundlovens vedtagelse kun to gange har rejst
kritik af en minister. Tværtimod. Det hører langtfra
til sjældenhederne, at Folketingets flertal kritiserer en
minister eller endda kræver en ministers tilbagetræden.
Det sker blot ikke ved Rigsretten, men i Folketinget som
sådan gennem beretninger (næser) og mistillidsvota.
Det centrale spørgsmål i
nærværende sag er, om det, der er blevet belyst i
Instrukskommissionen, har en sådan karakter, at det kan
sammenlignes med de to tidligere rigsretssager, eller snarere har
karakter af de sager, hvor Folketinget har valgt at rejse kritik i
form af en næse eller krav om tilbagetræden.
For Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige er der
ingen tvivl om, at denne sag overhovedet ikke kan bære en
rigsretssag, men alene bør føre til kritik på
linje med andre tilsvarende sager. Der mangler simpelthen
proportionalitet. Den påståede forseelse står
ikke i et rimeligt forhold til det redskab, som man vil bringe i
anvendelse.
Der mindes om daværende justitsminister
Morten Bødskov, der i sin forklaring til Folketingets
Retsudvalg om en aflyst studietur til Christiania talte direkte
usandt, idet han anvendte en såkaldt nødløgn.
Der mindes om daværende integrationsminister Birthe
Rønn Hornbech, der i strid med flere internationale
konventioner nægtede statsborgerskab til bl.a. 30
statsløse palæstinensere, der havde søgt herom
efter reglerne. Og der mindes om Annette Vilhelmsen, der som
social-, børne- og integrationsminister i strid med reglerne
gav særbehandling og 1 mio. kr. til »Stemmer på
Kanten«.
Mange tilsvarende sager kunne nævnes.
Siden 1990 har Folketinget tildelt 60 næser til ministre fra
skiftende regeringer.
Det er Dansk Folkepartis og Nye Borgerliges
opfattelse, at Rigsretten som instrument alene bør anvendes,
når der foreligger en alvorlig og klokkeklar
overtrædelse af ministeransvarlighedsloven. Der mindes i den
forbindelse om, at loven principielt åbner for, at selv
små forseelser kan pådømmes. Endog uagtsomme
forseelser kan ifalde straf, jf. ministeransvarlighedslovens §
5, stk. 2. Alligevel har Folketinget siden lovens
ikrafttrædelse været tilbageholdende hermed.
Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige
ønsker ikke at ændre den eksisterende praksis, men
finder det rigtigt, at Rigsretten som instrument reserveres til
grove tilsidesættelser af loven med alvorlige konsekvenser
til følge. Det er under ingen omstændigheder
tilfældet i nærværende sag.
Desuden bør man end ikke overveje at
rejse en rigsretssag, før Folketinget er bibragt det fulde
billede af sagsforløbet. Instrukskommissionen har kun
offentliggjort en delrapport. Hele komplekset omkring
embedsværkets rolle i sagen vil Instrukskommissionen
først offentliggøre på et senere tidspunkt. Det
forekommer uansvarligt, at Folketinget skulle beslutte at anvende
et så kraftigt redskab som en rigsretssag uden at afvente den
fulde rapport og lade den indgå i overvejelserne.
I lyset heraf afviser Dansk Folkeparti og Nye
Borgerlige en rigsretssag, der sammenholdt med de mange sager, hvor
Folketinget ikke har valgt at rejse rigsretssager, ikke kan
undgå at fremstå som styret af politiske fremfor
juridiske hensyn og således mest af alt minder om en politisk
hetz mod den tidligere udlændinge- og integrationsminister og
den politik, som hun står for - og som Dansk Folkeparti og
Nye Borgerlige er enige i.
Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige er ydermere
bekymret for, at denne rigsretssag vil danne præcedens for en
lempeligere udlændingepolitik, der samtidig holdes i et
jerngreb inden for rammerne af forældede internationale
konventioner.
Endelig stiller
partierne sig uforstående over for, at de ikke kan få
oplyst, hvad denne politiske beslutning koster de danske
skatteborgere. Det er under alle omstændigheder dyrt og spild
af skatteborgernes penge. I den forbindelse skal det
bemærkes, at Justitsministeriet i svaret på
spørgsmål nr. 2 (alm. del) fra Folketingets
Underudvalg under Udvalget for Forretningsordenen kunne oplyse, at
der i den seneste rigsretssag bl.a. blev givet tilslutning til
afholdelse af følgende omkostningsposter:
-
Vederlæggelse af medlemmerne af rigsretten.
- Vederlag til
anklagere og forsvarere samt godtgørelse for disses
nødvendige udgifter.
- Udgifter til leje
og indretning af lokaler.
- Udgifter til
sekretariatsbistand, herunder merarbejdsvederlag, og substitution i
sekretariatets fravær m.v.
- Eventuelle
merudgifter i forbindelse med tilkaldelse af en eller flere
landsdommere til deltagelse i sagers behandling ved
Højesteret som følge af rigsretssagens
gennemførelse.
- Øvrige
driftsudgifter, herunder udgifter til fotokopiering, leje af
optageudstyr m.v.
Grundlaget for nærværende
ønske om en rigsretssag forekommer således
ikkeeksisterende for Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige, der dermed
ikke finder grundlag for en rigsretssag og derfor er imod
forslaget. En rigsretssag mod Inger Støjberg er og bliver en
historisk fejltagelse.
Et mindretal i
udvalget (DF), som indgår i det ovennævnte mindretal,
bemærker endvidere følgende:
I Dansk Folkeparti er vi dybt utilfredse med,
at et flertal af partier ønsker at udvide rigsretssagen i
11. time - endda lang tid efter at alle fristen er overskredet. Det
er dårlig stil og vil bare bidrage til at forøge
omkostningerne ved og forlænge tidsforbruget for
rigsretssagen yderligere.
8. Indstilling
Herefter fremsætter udvalget med
tilslutning fra et flertal (S, V, RV,
SF, EL, KF, LA, ALT, Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) og
Susanne Zimmer (UFG)) følgende:
Forslag til folketingsbeslutning
om rigsretstiltale mod forhenværende
minister Inger Støjberg
Folketinget beslutter at rejse tiltale ved
Rigsretten mod forhenværende minister Inger Støjberg
med påstand om straf for overtrædelse af § 5, stk.
1, i lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres ansvarlighed ved
som udlændinge-, integrations- og boligminister at være
ansvarlig for, at Udlændingestyrelsen i perioden fra den 10.
februar 2016 og indtil senest den 12. december 2016
iværksatte og fastholdt en indkvarteringsadministration,
hvorefter der i et antal sager adskiltes ægtefæller og
samlevende par indkvarteret i asylsystemet, hvoraf mindst den ene
part var under 18 år, i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 og under
tilsidesættelse af almindelige forvaltningsretlige
grundsætninger om saglig forvaltning, pligtmæssigt
skøn og proportionalitet samt forvaltningsrettens og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions krav til konkret og
individuel partshøring, sagsoplysning og begrundede
afgørelser. Det er en skærpende omstændighed,
jf. § 5, stk. 2, i lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres
ansvarlighed, at forhenværende minister Inger Støjberg
i tilknytning til dette forløb afgav urigtige eller
misvisende oplysninger til Folketinget under samrådene i
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg den 1. juni
2017 om samrådsspørgsmål AT og AU, den 23. juni
2017 om samrådsspørgsmål AW-AZ, den 11. oktober
2017 om samrådsspørgsmål A og B og den 1. marts
2019 om samrådsspørgsmål Q, R og U.
Folketinget vælger som anklagere under
rigsretssagen advokat Anne Birgitte Gammeljord og advokat Jon
Lauritzen.
Henrik Dam Kristensen (S) fmd. Karen Ellemann (V) Pia
Kjærsgaard (DF) Kristian Hegaard (RV) Trine Torp (SF) Mogens
Jensen (S) Annette Lind (S) Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Andreas Steenberg (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Susanne Zimmer (UFG) Sophie
Løhde (V) Karsten Lauritzen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Peter Skaarup (DF) Mai Mercado (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |