Fremsat den 27. januar 2021 af Morten Messerschmidt (DF),
Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en uafhængig advokatundersøgelse
af sager, hvor Folketinget har udtalt kritik af ministre
Folketinget beslutter at iværksætte
en uafhængig advokatundersøgelse af ministerkritik for
at få kortlagt den praksis, Folketinget hidtil har anlagt
vedrørende ministeransvarlighedsloven.
Bemærkninger til forslaget
Ifølge ministeransvarlighedsloven
ifalder en minister ansvar og straffes, når ministeren som
led i sin embedsførelse »forsætligt eller af
grov uagtsomhed tilsidesætter de pligter, der påhviler
ham efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter
hans stillings beskaffenhed« (lovens § 5, stk. 1).
Endvidere ifaldes der straf,
»såfremt en minister giver folketinget urigtige eller
vildledende oplysninger eller under folketingets behandling af en
sag fortier oplysninger, der er af væsentlig betydning for
tingets bedømmelse af sagen« (lovens § 5, stk.
2). Efter § 3 kan der straffes for medvirken.
Det er Folketinget, der rejser tiltale mod en
minister, jf. grundlovens § 16. Folketinget agerer
således i disse sager anklagemyndighed. Siden 1849 har der i
alt været rejst fem rigsretssager imod ministre. Det er
imidlertid ikke ensbetydende med, at Folketinget ikke har rejst
kritik af ministre.
Siden 1990 har Folketingets flertal udtalt
kritik af siddende ministre i 59 tilfælde - de såkaldte
næser, hvor i flæng kan nævnes:
- Som
skatteminister kritiseredes Karsten Lauritzen (V) i 2018 for ikke
at have givet fyldestgørende og korrekte svar til
Skatteudvalget og Udvalget for Forretningsordenen under
samråd.
- Som
integrationsminister kritiseredes Birthe Rønn Hornbech (V) i
2016 for ikke at have rettet op på foregående års
konventionsbrud og for ikke at have sikret, at ministeriets praksis
overholdt statsløsekonventionen og
børnekonventionen.
- Som
forsvarsminister kritiseredes Nicolai Wammen (S) i 2015 for ikke at
have givet en reel begrundelse for ikke at ville mødes med
Retsudvalget i Folketingets lokaleområde sammen med chefen
for FE.
- Som
skatteminister kritiseredes Troels Lund Poulsen (V) i 2015 som led
i Skattesagskommissionen for at have givet urigtige oplysninger til
Folketingets Ombudsmand.
- Som
justitsminister talte Morten Bødskov (S) i 2013 direkte
usandt i sin forklaring til Folketingets Retsudvalg om en aflyst
studietur til Christiania, idet han anvendte en såkaldt
nødløgn, hvorefter han valgte at gå af som
minister.
- Som
socialminister kritiseredes Annette Vilhelmsen (SF) i 2013 for at
have givet utilfredsstillende og mangelfulde oplysninger til
Folketinget i forbindelse med bevilling til Stemmer på
Kanten.
- Som
udenrigsminister kritiseredes Lene Espersen (K) i 2010 for
upræcise og ikke fyldestgørende svar på
spørgsmål i Folketinget.
- Som
skatteminister kritiseredes Kristian Jensen (V) i 2009 for at have
håndhævet et lovforslag, inden det var vedtaget,
stadfæstet og kundgjort - altså disponeret uden
hjemmel.
- Som
finansminister kritiseredes Claus Hjort Frederiksen (V) i 2005
efter påtale fra Statsrevisorerne for mangelfuld orientering
af Folketinget samt mangelfuld administration af
løntilskudsordningen.
- Som
skatteminister kritiseredes Anders Fogh Rasmussen (V) i 1990 efter
påtale fra Rigsrevisionen for gennem fejlagtig periodisering
og regnskabsmæssige omposteringer at have skjult et
merforbrug.
Også skiftende skatteministres
fejlagtige forvaltning af den offentlige ejendomsvurdering
2003-2013 bør nævnes. Dette førte til skarp
påtale fra Statsrevisorerne, som anførte, at
Skatteministeriets forvaltning af den offentlige ejendomsvurdering
havde været i strid med Folketingets intentioner og ikke
havde sikret fair og lige behandling af borgere og
virksomheder.
Sluttelig må landbrugspakken fra 2016
nævnes, idet et flertal i Miljø- og
Fødevareudvalget her kritiserede skarpt, at centrale
ministre havde siddet inde med oplysninger og faglige vurderinger,
der ikke var i overensstemmelse med dem, Folketinget havde
fået.
Ovenstående sager udgør
imidlertid under en femtedel af de ministersager, der siden 1990
har påkaldt sig kritik fra et flertal i Folketinget - men dog
ikke har ført til en rigsretssag. Som det vil fremgå,
handler flere af sagerne om manglende overholdelse af
gældende ret og mangelfuld og til tider endog helt misvisende
orientering af Folketinget.
Den praksis, som Folketinget har anlagt ved i
disse sager ikke at anlægge rigsretssager, har naturligvis
betydning for, hvordan fremtidige rigsretssager må falde ud.
Ikke alene som anklager, men også som følge af
Rigsrettens særegne sammensætning spiller Folketingets
afgørelser i sager, hvor ministre kritiseres for deres
embedsførelse, en betydelig rolle i forståelsen af,
hvordan ministeransvarlighedsloven skal forstås. Det er
derfor væsentligt for Folketinget at kende til de sager, hvor
et flertal har valgt at kritisere en minister, men dog ikke har
valgt at anlægge en rigsretssag. Kunne de have ført
til en rigsretssag? Burde de have ført til en? Med de
verserende påstande om både tidligere og
nuværende ministres lovbrud er det mere centralt end nogen
sinde at få kortlagt den praksis, Folketinget hidtil har
anlagt i form af de navnkundige næser.
Det bemærkes, at
ministeransvarlighedslovens § 5 ikke alene straffer den
forsætlige handling, men også den groft uagtsomme. Selv
uden at være sig gerningen fuldt bevidst (dolus eventualis)
kan en minister altså dømmes for eksempelvis at
misinformere Folketinget, ligesom straf kan ifaldes for en
forseelse, der er udkommet af grov uagtsomhed. Af de nævnte
sager synes ganske mange fra en umiddelbar betragtning derfor at
falde ind under ministeransvarlighedslovens
anvendelsesområde.
Hvad forældelse angår,
følger ministeransvarlighedsloven den borgerlige straffelovs
§§ 93-95, idet forældelsesfristen dog aldrig er
mindre end 5 år. Mange af de ovennævnte sager er derfor
forældede og kan derfor ikke medføre egentlige
rigsretssager. Det er imidlertid heller ikke forslagsstillernes
ønske eller formål med forslaget. Derimod er det
forslagsstillernes ønske at få belyst den praksis, som
Folketinget hidtil har anlagt i relation til sager, der kunne have
været omfattet af ministeransvarlighedsloven.
Også beslutninger om ikke at rejse
rigsretssag har selvsagt betydning for, hvordan
ministeransvarlighedsloven må forstås og fortolkes. For
derfor at få klarlagt Folketingets hidtidige praksis
ønskes der gennemført en uafhængig af
advokatundersøgelse af de nævnte 59 sager med
ministerkritik, hvoraf en betragtelig del indeholder kritik af
både ikkeoverholdelse af gældende lov og misinformation
af Folketinget.
I flere sager synes det således
nærliggende at antage, at den pågældende minister
med sine gerninger i det mindste har befundet sig inden for den
laveste forsætsgrad eller har handlet groft uagtsomt, hvilket
kunne have ført til en rigsretssag.
For forståelsen af den eksisterende
praksis og således for forståelsen af udkommet af
eventuelt kommende rigsretssager igangsætter Folketinget med
vedtagelsen af nærværende beslutningsforslag at
undersøge de pågældende sager med henblik
på afklaring om, hvilke der kunne have ført til en
rejsning af en rigsretssag, og således få kortlagt
Folketingets praksis.
Praktisk gennemføres forslaget, ved at
et uvildigt, passende og respekteret advokatkontor efter den
almindelige proces for den slags offentlige udbud udpeges til at
gennemgå de 59 sager og rapportere tilbage til
Folketinget.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
uafhængig advokatundersøgelse af sager, hvor
Folketinget har udtalt kritik af ministre.
(Beslutningsforslag nr. B 131)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.