Fremsat den 26. januar 2021 af Morten Messerschmidt (DF),
Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om stop for det tyrkiske religionsministeriums
aktiviteter på dansk jord
Forslagsstillerne pålægger
regeringen at standse den tyrkiske regerings indflydelse på
moskeer og islams udbredelse i Danmark gennem det tyrkiske
religionsministerium, Diyanets, finansiering eller ledelse af
moskeer og kulturhuse i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Tyrkiets præsident, Recep Tayyip
Erdogan, er uden tvivl optaget af at udbrede islam - ikke bare i
sit eget land, men over hele Europa. Da han i 1998 var borgmester i
Istanbul, kom han i fængsel for at erklære, at
»minareterne er vore bajonetter, kuplerne vore hjelme,
moskéerne vore kaserner, de troende soldater«, jf.
artiklen »Diyanet er præsident Erdogans islamiske
netværk«, kristeligt-dagblad.dk, den 5. april 2017.
I dag har Tyrkiet forandret sig til et
fuldstændig anderledes land end i 1998, og det er tydeligt,
hvordan Erdogans religionsministerium, Diyanet, aktivt bruges som
værktøj til udbredelse af hans radikale
udlægning af islam - også i Danmark. Det skal selvsagt
standses. Derfor skal det gøres ulovligt for Diyanet at
oprette eller drive moskeer og kulturhuse i Danmark.
Igennem de seneste år har Diyanet
udvidet sin interesse- og indflydelsessfære i udlandet,
så der i dag er tale om parallelambassader for den tyrkiske
regering. Således kunne Berlingske mandag den 7. oktober 2019
i artiklen »Tyrkisk imam: Vi blev bedt om at spionere i
Danmark« beskrive, hvordan den tyrkiske stat direkte gennem
imamer i de 27 tyrkiske moskeer havde gennemført
spionagevirksomhed i Danmark rettet imod danske borgere.
Det fremgår af artiklen, at spionagen
blandt andet omfattede et dekret til herboende imamer om at
indsamle oplysninger om herboende borgeres politiske meninger og
etniske baggrund, hvilket fik en tidligere imam, der over for
avisen for sin sikkerheds skyld ønskede at være
anonym, til at forklare, hvordan han tidligere havde været
udsendt fra det tyrkiske religionsministerium, Diyanet, og herfra
»hver tredje måned blev skriftligt bedt om at sende
oplysninger om de folk, der kom i moskeerne, til Diyanet i Tyrkiet.
Vi skulle angive deres etniske baggrund og politiske
synspunkter«.
Det forklares videre i artiklen, hvordan denne
instruks ikke alene var møntet på den
pågældende imam, men på alle imamer, der
arbejdede for Diyanet. At agere på en sådan måde
for en fremmed magts ministerium i Danmark strider selvsagt imod
enhver form for rimelighed. Derfor skal Diyanets aktiviteter i
Danmark bremses.
Afsløringerne vakte i efteråret
2019 opsigt, men har siden ikke forhindret talrige kommuner i at
give tilladelser til opførelse af nye moskeer og kulturhuse
underlagt det tyrkiske religionsministerium, Diyanet. Således
vedtog kommunalbestyrelsen i Slagelse Kommune i december 2020 en
lokalplan, der sikrer en muslimsk forening en permanent tilladelse
til religiøse aktiviteter og et nyt kulturcenter med
både bederum og moske. Et tilsvarende projekt blev kun med
nød og næppe afværget i Holbæk tidligere
på året, hvor imamen er betalt af Tyrkiet, som det
fremgår af artiklen »Ja eller nej til moské og
kulturcenter«, Nordvestnyt, den 13. juni 2020, sn.dk.
I ovennævnte artikel i Berlingske den 7.
oktober 2019 forklarer lektor Ahmet Erdi Öztürk, der
forsker i Diyanet ved London Metropolitan University, at Diyanet er
»et af de vigtigste statsapparater i Tyrkiet, og der er
eksempler fra Tyskland, Østrig og Bulgarien på, at
statsudsendte tyrkiske imamer er blevet hjemsendt, da de
ifølge de lokale myndigheder har medvirket til spionage
eller på anden måde ageret politisk«.
Videre skriver Berlingske i artiklen, at
»en religiøs rådgiver ved den tyrkiske ambassade
i København har tidligere bekræftet, at de tyrkiske
myndigheder indsamlede oplysninger herhjemme. Det var et helt
naturligt forsvar, da den tyrkiske stat var under angreb fra
terrorister, sagde rådgiveren, der et par dage efter
interviewet blev kaldt hjem til Tyrkiet. Opkald til en
såkaldt stikkerlinje i Tyrkiet har også vist, at det er
muligt at angive danske tyrkere til de tyrkiske myndigheder i
Ankara - og København«.
Det er hævet over enhver tvivl, at
Tyrkiet under præsident Erdogan er undergået en voldsom
forandring fra at være et på mange måder
sekulært land til et land, hvor islam er
allestedsnærværende. Diyanet står direkte under
præsident Erdogan, og der er således en direkte linje
mellem organisationen og den politik, præsidenten
fører - indenrigs såvel som udenrigs. Overalt i Europa
spreder den sine indflydelsesrige fangarme, dels gennem de tyrkiske
ambassader og dels gennem moskéer og muslimske kulturhuse.
Især efter kupforsøget har det tyrkiske
religionsministerium, Diyanet, aktivt brugt sine imamer i udlandet
til at spionere for den tyrkiske stat - også i Danmark.
Det skal i den forbindelse understreges, at
Erdogan er populær langt ud over sit lands grænser. I
Danmark har over halvdelen af tyrkerne tilkendegivet at ville
stemme på ham, hvilket - ikke mindst i 2018 under den
omdiskuterede forfatningsændring - fik mange til at udtrykke
opbakning til præsidenten. Der er således ingen tvivl
om, at direktoratet for religiøse anliggender, Diyanet, som
de tyrkiske moskeer i Danmark hører under, spiller en
central rolle i Erdogans kontrol med tyrkere i Danmark og resten af
Europa.
Pola Rojan Bagger har som
mellemøstanalytiker for Mellemfolkeligt Samvirke og
tidligere Tyrkietkorrespondent til Information den 28. juni 2018 i
artiklen »Danmark og Europa er blevet Erdogans fremskudte
kampplads« blandt andet forklaret: »Diyanets rolle
hænger sammen med, hvor AKP og Erdogan har bevæget sig
hen politisk. Man har haft det som strategi at udbrede AKP's
rækkevidde i europæiske lande. Der er en
stemmemæssig fordel i at få motiveret de millioner af
tyrkiske vælgere, som lever uden for Tyrkiet …
Derudover har man eksporteret de sekteriske og politiske
skillelinjer, der findes i Tyrkiet, for eksempel mellem tyrkere og
kurdere, mellem sekulære og islamister. Og der har Diyanet
spillet en nøglerolle, fordi polariseringen sker med
religiøse overtoner - helt klokkeklart og
bevidst«.
Diyanet bruges således aktivt til gennem
moskeer og tyrkiske, islamiske kulturcentre at føre politik
på dansk og europæisk jord. Det finder
forslagsstillerne helt uacceptabelt - både principielt, men i
særdeleshed da der er konkret tale om præsident
Erdogan, som ikke mindst efter de voldsomme angreb imod franske
præsident Macron i efteråret 2020, ses tydeligt at
stå i modsætning til de vestlige frihedsidealer, jf.
»Erdogan: Macron bør mentalundersøges«,
Jyllands-Posten, den 25. oktober 2020.
Engang gav det mening for den frie verden at
alliere sig med en muslimsk militærmagt som Tyrkiet. Under
den kolde krig havde Vesten brug for Tyrkiet til at holde
Sovjetunionen i skak, og NATO var Tyrkiets garant imod sovjetisk
ekspansion. Men det var dengang. Efter Vestens sejr over den
totalitære marxisme og Sovjetunionens sammenbrud forsvandt
også fornuften i en vestlig-tyrkisk alliance. Med tiden blev
det et andet Tyrkiet. Lige siden 2002 har præsident Erdogan
undergravet det moderne Tyrkiets spinkle ikkereligiøse
fundament. Hvad vi nu ser, er en stærk og provokerende
muslimsk stat med stadig mere autoritære træk og
osmanniske ambitioner. Overalt går Tyrkiet på
tværs af USA's, Europas og dermed også Danmarks
interesser. I dag er Tyrkiet ikke længere en
forbundsfælle for Vesten, men en modstander.
I Syrien har Tyrkiet forsynet de mest
fanatiske sunnimuslimske grupper med penge, våben og
logistisk hjælp. Sårede krigere fra al-Nusra og
Islamisk Stat er blevet plejet på tyrkiske hospitaler,
hvorfra de kunne vende tilbage og genoptage deres jihad, deres
koransanktionerede seksuelle udskejelser og udryddelse af kristne
og yazidier. Slået på flugt har mange af dem nu fundet
et midlertidigt fristed i Tyrkiet, hvor de samler kræfter til
at rejse »hjem« til Europa.
Mens NATO-landene valgte at sætte deres
hovedkræfter ind imod de islamiske militser og har hjulpet
den kurdisk dominerede milits SDF med hundreder af
militærrådgivere, valgte Tyrkiet derimod at invadere
Syrien og angribe de militser, som er de eneste nogenlunde
pålidelige forbundsfæller, som Vesten har i det syriske
kaos.
I både indenrigs- såvel som
udenrigspolitik har Erdogan vist, at han ikke er en allieret af
Vesten og af Danmark. Hans brug af Diyanet understreger denne
linje, og følgelig skal den danske regering igangsætte
initiativer, som forhindrer præsident Erdogan igennem sit
religionsministerium at påvirke muslimer såvel som
ikkemuslimer i Danmark. Forslagsstillerne opfordrer derfor til at
standse den tyrkiske regerings indflydelse på moskeer og
islams udbredelse i Danmark gennem det tyrkiske
religionsministerium, Diyanets, finansiering eller ledelse af
moskeer og kulturhuse i Danmark.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om stop
for det tyrkiske religionsministeriums aktiviteter på dansk
jord.
(Beslutningsforslag nr. B 127)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.