B 125 Forslag til folketingsbeslutning om lige konkurrencevilkår blandt netbutikker.

Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2020-21
Status: Beretning afgivet

Spørgsmål 14

Det fremgår af svar på B 125 – spm. 7 af 12. august, at ministeren mener, at ansvaret for sikkerheden af de produkter, der via onlinemarkedspladserne sælges til europæiske forbrugere fra sælgere i Kina og andre tredjelande, skal ligge hos sælgeren eller fabrikanten i tredjelandet. Vil ministeren helt konkret beskrive, hvordan forbrugerne skal få erstatning, hvis et produkt fra et tredjeland solgt gennem en onlinemarkedsplads viser sig at være defekt og forårsager skade på personer eller ting? Skal forbrugerne f.eks. søge erstatning i Kina, hvis et defekt produkt fra en kinesisk sælger har forårsaget skade på helbred eller bolig? Synes ministeren, at dette er hensigtsmæssigt ud fra en forbrugerbeskyttelsesdagsorden? Vil ministeren samtidig oplyse, hvilket retsgrundlag forbrugeren skal bygge sit krav på, når der er tale om et produkt fra et tredjeland, der er solgt gennem den beskrevne forretningsmodel?
Dato: 23-08-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: erhvervsdrivende virksomhed

Endeligt svar

Dokumentdato: 03-09-2021
Modtaget: 03-09-2021
Omdelt: 06-09-2021

B 125 - svar på spm. 14 om ministeren helt konkret vil beskrive, hvordan forbrugerne skal få erstatning, hvis et produkt fra et tredjeland solgt gennem en onlinemarkedsplads viser sig at være defekt, fra erhvervsministeren

ERU B 125 - svar på spm. 14 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 23-08-2021
Modtaget: 23-08-2021
Omdelt: 23-08-2021

Spm. om ministeren helt konkret vil beskrive, hvordan forbrugerne skal få erstatning, hvis et produkt fra et tredjeland solgt gennem en onlinemarkedsplads viser sig at være defekt, til erhvervsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version