Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den
30. september 2021
1. Politiske bemærkninger
Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Uffe Elbæk (UFG)
Et flertal i
udvalget (V, KF, DF, SF, EL og Uffe Elbæk (UFG)) har noteret
sig, at mange partier under førstebehandlingen tilsluttede
sig beslutningsforslagets mål om at sikre, at udenlandske
netbutikker og online markedspladser, som sælger varer til
danske forbrugere fra sælgere i tredjelande, skal leve op til
samme regler for produktsikkerhed, forbrugerbeskyttelse og moms som
danske netbutikker. Det vil give danske netbutikker og fysiske
butikker mere fair konkurrencevilkår og beskytte danske
forbrugere mod de ulovlige og farlige produkter, som kan
købes på online markedspladser.
Kontrolindsats
Flertallet opfordrer regeringen til at
prioritere kontrolindsatsen med varer, som sælges til danske
forbrugere via udenlandske netbutikker og tredjelandssælgere
på online markedspladser:
- De ansvarlige
myndigheder, herunder Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen,
skal styrke kontrollen med online markedspladser, som sælger
ulovlige og farlige produkter til danske forbrugere.
- Det skal
gøres lettere for danske forbrugere at se, hvilke produkter
danske myndigheder advarer mod, og hvor de er produceret.
-
Forbrugerombudsmanden har bebudet, at denne vil indlede en sag mod
Wish for bl.a. vildledende markedsføring. Denne indsats er
vigtig og må gerne udvides til andre online markedspladser,
som ikke efterlever reglerne.
-
Skattestyrelsen skal fortsætte med at anvende
betalingskortoplysninger i kontrollen med udenlandske netbutikkers
momsbetaling, da dette værktøj har vist sig meget
effektivt og tjener sig selv hjem mange gange.
-
Skattemyndighederne skal have fokus på at bekæmpe
svindel med moms fra udenlandske netbutikker og online
markedspladser, herunder gribe ind over for virksomheder, som lover
»momsfri garanti« eller ligefrem tilbyder forbrugerne,
at de kan tegne en forsikring, som dækker udgiften, hvis
pakken stoppes i tolden.
- Kontrollen med
netbutikker fra andre EU-lande, som sælger til danske
forbrugere til deres eget lands lavere nationale momssats, skal
styrkes.
- Flere
undersøgelser har vist omfattende snyd med moms. Når
momsbagatelgrænsen fjernes den 1. juli 2021, må det
formodes, at denne svindel vil antage nye former. De nye
skattecentre skal have fokus på at opklare og stoppe
dette.
- Toldstyrelsen
skal fastholde indsatsen mod kopivarer fra udenlandske netbutikker
og online markedspladser.
- De netbutikker
og online markedspladser, som snyder med momsen, snyder ofte
også med produktsikkerheden og
forbrugebeskyttelseslovgivningen. Kontrolmyndighederne skal derfor
samarbejde for at effektivisere indsatsen. Det gælder bl.a.
Sikkerhedsstyrelsen, Kemikalieinspektionen, Forbrugerombudsmanden,
Lægemiddelstyrelsen, Toldstyrelsen og Skattestyrelsen.
Forhandlinger i
EU om nye regler for platforme m.m.
I forbindelse med de igangværende
forhandlinger i EU om nye regler for platforme og online
markedspladser (Digital Services Act) har flertallet noteret sig
det forhandlingsoplæg, som regeringen har indhentet i
Europaudvalget den 20. maj 2021. Flertallet pålægger i
den forbindelse regeringen følgende:
- At føre
en aktiv dansk linje i forhandlingerne om den fremtidige regulering
af platforme og online markedspladser i forslaget til Digital
Services Act (DSA) for at sikre, at der ikke kan komme ulovlige og
farlige produkter ind i Danmark fra tredjelandssælgere
på online markedspladser, som ingen i Danmark eller EU har
ansvar for sikkerheden af.
- At arbejde
aktivt for at sikre, at alle varer, som sælges på
online markedspladser, enten er tilknyttet en importør eller
fabrikant i Danmark eller EU, som har ansvaret for at efterleve de
krav og forpligtelser, der gælder for en fabrikant eller en
importør efter gældende lovgivning, eller at
markedspladsen selv påtager sig det ansvar, som en
importør har efter gældende lovgivning, da de må
anses for »digitale importører«.
- At arbejde
for, at der laves et særligt afsnit i Digital Services Act
(DSA), der vedrører online markedspladser og salg af
produkter. Det vil gøre det muligt at bruge de
værktøjer, som normalt bruges, når der skal
gribes ind over for salg af ulovlige produkter.
- At arbejde
for, at Digital Services Act (DSA) inddrager forudgående
kontrol. DSA'ens fokus er på ulovligt indhold på
sociale medier, og dens foretrukne værktøj er
»notice and take down«, som forpligter platformen til
at fjerne ulovligt indhold, når den er blevet gjort
opmærksom på det. Men der er skaden sket, og det er
utilstrækkeligt til at sikre forbrugerne mod ulovlige og
farlige produkter. Det kræver en forudgående
kontrol.
- At arbejde for
en klar lovhjemmel til, at etablerede online markedspladser, der
faciliterer salg af varer fra sælgere i tredjelande til
slutbrugere i EU, kan holdes produktansvarlige på linje med
europæiske importører.
- At arbejde
for, at det præciseres klart i Digital Services Act (DSA), at
aktive online markedspladser skal efterleve den øvrige
grundlæggende forbrugerbeskyttelseslovgivning som
markedsføringsloven, købeloven og
forbrugeraftaleloven.
Kommende
sektorlovgivning
I forbindelse med fremtidige forhandlinger
om sektorlovgivning pålægger flertallet regeringen at
arbejde for følgende:
- At online
markedspladser i sektorlovgivningen betragtes som en del af
leverandørkæden for produkter til EU og kan
ansvarliggøres på linje med en importør,
når de optræder som bindeled mellem en sælger i
et tredjeland og en slutbruger i EU og der ikke er andre, der er
ansvarlige. Det kan f.eks. være lovgivning inden for
miljø, kemi, produktsikkerhed, intellektuelle
ejendomsrettigheder eller CSR.
- At den danske
implementering af markedsovervågningsforordningens artikel
14, som giver danske myndigheder adgang til at blokere online
grænseflader, som trods myndighedernes påpegning af
gentagne og grove overtrædelser ikke stopper salget af
ulovlige og farlige produkter, bliver gældende i hele EU. Det
er særlig vigtigt i forhold til at håndhæve
reglerne over for de online markedspladser, der ikke er etableret i
EU.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Liberal
Alliance
Et mindretal i
udvalget (S, RV og LA) noterer sig, at regeringen vil drøfte
Digital Services Act (DSA) med Erhvervsudvalget forud for
drøftelsen af samme emne i Europaudvalget den 18. november
2021. Der er et fælles ønske om at drøfte de
udfordringer, som online platforme rejser for bl.a.
produktsikkerheden. Danskerne køber mere og mere på
internettet, og partierne er enige om, at det er vigtigt, at danske
forbrugere kan handle trygt på nettet. Forbrugere skal kunne
have tillid til de produkter, de køber, og ingen skal have
konkurrencefordele af ikke at leve op til gældende
regler.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26.
januar 2021 og var til 1. behandling den 23. marts 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
21 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret, undtagen
spørgsmål 20 og 21, som blev stillet tæt
på tidspunktet for beretningsafgivelse.
P.u.v.
Anni Matthiesen (V)
formand