Fremsat den 22. januar 2021 af Sikandar Siddique (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om ret til ambulant behandling for voldsudsatte
og deres børn
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag,
som sikrer ret til ambulant behandling for voksne og deres
eventuelle medfølgende børn, som har været
udsat for vold, trusler om vold eller en tilsvarende krise i
relation til familie- eller samlivsforhold.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en opdateret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 121,
folketingsåret 2019-20. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20, tillæg
A, B 121 som fremsat.
Det skønnes, at ca. 38.000 kvinder og
ca. 19.000 mænd udsættes for fysisk vold af deres
partner årligt (»Vold og seksuelle
krænkelser«, Statens Institut for Folkesundhed, 2018,
side 8), mens psykisk vold er mere end dobbelt så udbredt.
Det sker nemlig for 4 ud af 100 kvinder og 1 ud af 100 mænd
(»Psykisk partnervold - en kvantitativ
kortlægning«, VIVE, 2018, side 6). Vold i hjemmet har
konsekvenser for hele familien. Det anslås i en rapport fra
2016, at hvert 6. barn oplever vold i hjemmet, og at hvert 12. barn
er udsat for psykisk vold fra forældre (»Vold og
seksuelle overgreb mod børn og unge i Danmark 2016«,
SFI, 2016, side 247). Ca. 2.000 af de voldsramte kvinder modtager
årligt hjælp via ophold på et krisecenter. I 2018
medfulgte der i gennemsnit cirka ét barn pr. voksen ved
disse ophold (ȁrsstatistik 2018 - Kvinder og
børn på krisecenter«, Socialstyrelsen, 2019,
side 2).
Som den forrige regering anerkendte med
»Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold
i nære relationer - Udenrigsministeriet 2019-2022«,
Ligestillingsministeriet, 2019, er hjælpen, der gives via
krisecentrene, ikke nok: »Der er brug for at brede viften af
tilbud ud, så dem, for hvem det ikke er den bedste
løsning at flytte på krisecenter, også kan
få hjælp«. Derfor er det afgørende at
supplere retten til midlertidigt ophold med ret til ambulant
behandling for voldsudsatte i Danmark og deres børn.
Lange ventelister
De ambulante tilbud, der i dag findes, er
finansieret midlertidigt af et kludetæppe af private og
offentlige finansieringskilder, og den ambulante hjælp er
delvis afhængig af den geografiske placering af udbyderne af
behandlingen. Dertil melder udbyderne om lange ventelister på
3-5 måneder hos Mødrehjælpen og hos
krisecentrene (»Debat: Indsatsen mod partnerdrab står
stille«, Politiken, den 13. september 2019). Der er derfor
antageligvis en meget stor gruppe, vi i dag ikke hjælper. Det
har alvorlige konsekvenser for voldsudsatte voksne og børn.
Antallet af voldsudsatte har ligget nogenlunde fast de seneste
år. Det viser med al tydelighed, at de eksisterende indsatser
ikke er nok til at løse problemet. Så længe vi
fra politisk hold stiller os tilfredse med lappeløsninger,
får volden lov til at fortsætte i alt for mange danske
hjem.
Årlige
behandlingsmål
I implementeringen af retten til ambulant
behandling ønskes et årligt behandlingsmål
på 3.000 voldsramte personer og deres medfølgende
børn. Målet foreslås indfaset over to år,
så der i det første år hjælpes 1.500
voldsudsatte med medfølgende børn, hvorefter der sker
fuld indfasning, hvor der hjælpes 3.000. Brugen og
efterspørgslen af de ambulante tilbud foreslås opgjort
på årsbasis i Socialstyrelsens årsstatistik, der
udkommer hvert andet år. Behandlingsmålet skal samtidig
justeres hver andet år på baggrund af behovet for
hjælp. Det forventes, at ambulante tilbud til årligt
3.000 personer og medfølgende børn vil lette
efterspørgslen på kvindekrisecentre, der i dag afviser
op mod 3.000 henvendelser årligt på grund af
pladsmangel (ȁrsstatistik 2018 - Kvinder og
børn på krisecenter«, Socialstyrelsen, 2019). De
ambulante tilbud vil også nå ud til de mange tusinder
af kvinder, der i dag ingen hjælp modtager til at komme
væk fra volden med deres børn. De får dermed
muligheden for et (familie-)liv uden vold og aflastes, og de
psykiske men, vold kan medføre, afhjælpes.
Målrettede tilbud
Retten til hjælp skal kunne
udmøntes i differentierede former for hjælp baseret
på de voldsudsattes behov. De har alle brug for specialiseret
socialfaglig rådgivning. Nogle har yderligere brug for
forløb i gruppeterapi, og andre har brug for terapeutiske
forløb med en psykolog for at træde væk fra
volden og lægge den bag sig. Med henblik på
børnenes tarv og fremtidige familiedannelsesmønstre
er bearbejdelse og forebyggelse via terapi og samtalegrupper
essentielt for at afhjælpe risikoen for bl.a. posttraumatisk
stress og på længere sigt for at sikre et
efterfølgende stabilt familiedannelsesmønster i deres
voksenliv uden sociale roller som enten voldsofre eller
voldsudøvere (»Ud af familiens vold. Debat om
indsatsen mod vold i nære relationer«, LOKK -
Landsorganisation af Kvindekrisecentre, 2011). Retten til ambulante
tilbud foreslås at tage højde for og
understøtte muligheden for forskellige tilbud, der
målretter sig forskellige gruppers behov, og
rådgivningstilbuddene bør afspejle en voldsfaglig
viden, som adresserer voldens dynamik og kønsaspekt.
Behandlingstilbuddene til voldsudsatte skal
rumme voksne og børn af alle køn og i alle landsdele.
Den tilsynsførende myndighed skal derfor sikre, at
kapaciteten i tilbuddene modsvarer efterspørgslen i forhold
til geografi og målgrupper, herunder tage hensyn til, at
kvinder langt oftere end mænd er udsat for grov partnervold,
og den geografiske overrepræsentation i
hovedstadsområdet.
Optagelse i de ambulante tilbud skal kunne ske
anonymt ved egen henvendelse eller ved henvisning fra offentlige
myndigheder. Tilbuddet alene har visitationsretten. Det
foreslås, at behandlingstilbuddene akkrediteres eller
godkendes af relevant myndighed, ligesom der skal føres
tilsyn med tilbuddene. Væsentlige kriterier for godkendelse
af tilbuddene er voldsspecifikke fagkompetencer og spredning mellem
tilbuddene i forhold til målgruppe (køn, familietype,
særlige kulturelle forhold m.v.), geografi og
forløbstype. Kriterierne skal sikre, at
behandlingstilbuddene er af høj faglig kvalitet, og at de
tilsammen imødekommer behovene blandt voldsudsatte voksne og
børn bredt set.
Forslagsstillerne (Frie Grønne) mener,
at retten til ambulant behandling skal skrives ind i serviceloven
som en selvstændig paragraf.
Finansiering
Det foreslås, at der årligt
afsættes 150 mio. kr. til initiativet. Det vurderes at
være tilstrækkeligt for at opnå
behandlingsmålet på årligt 3.000 personer med
medfølgende børn. Det er af stor betydning at sikre
tryghed i finansiering, så behandlinger og forløb ikke
afbrydes på grund af manglende bevillinger. Derfor
foreslår forslagsstillerne (Frie Grønne), at
finansieringen af de ambulante behandlinger udgør en fast
årlig bevilling på finansloven gældende fra 2022.
Forslagsstillerne (Frie Grønne) er åbne for at
diskutere andre finansieringsforslag.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ret
til ambulant behandling for voldsudsatte og deres børn.
(Beslutningsforslag nr. B 123)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.