Fremsat den 12. januar 2021 af Sikandar Siddique (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om anonymisering af jobansøgninger til
offentlige stillinger
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2021 at fremsætte lovforslag og
gennemføre de nødvendige administrative
ændringer, som indebærer, at alle ansøgninger
til offentlige stillinger anonymiseres.
Bemærkninger til forslaget
Ifølge dansk lov er forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet forbudt. En arbejdsgiver må ikke
forskelsbehandle lønmodtagere eller ansøgere til
ledige stillinger. Ifølge lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet er både direkte
og indirekte forskelsbehandling forbudt. Indirekte
forskelsbehandling er, når en bestemmelse, et kriterium eller
en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille personer af
en bestemt race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse,
seksuel orientering eller national, social eller etnisk oprindelse
eller med en bestemt alder eller med handicap ringere end andre
personer, medmindre den pågældende bestemmelse,
betingelse eller praksis er objektivt begrundet i et sagligt
formål og midlerne til at opfylde det er
hensigtsmæssige og nødvendige
(Lovbekendtgørelse nr. 1001 af 24. august 2017 om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.).
Af ligebehandlingsloven fremgår desuden,
at det er forbudt at forskelsbehandle på baggrund af
køn.
Nyere danske studier viser, at der i Danmark
er visse grupper, der har det sværere end andre i forhold til
at få arbejde. Professor Sara Louise Muhr konkluderer i sin
bog »Ledelse af køn« fra 2019, at køn
betyder noget i forhold til at blive leder i Danmark. Manglende
gennemsigtighed og neutralitet i rekrutteringsprocesserne
gør, at virksomheder og ansættelsesudvalg i mange
situationer på grund af en forudindtaget holdning til kvinder
vurderer dem som mindre kvalificeret i forhold til mænd,
når det kommer til lederstillinger. Dette gør det
sværere for kvinder at blive ansat i en lederstilling
sammenlignet med mænd, da kvinder systematisk bliver
bedømt dårligere end mænd, hvilket ifølge
Sara Louise Muhr skyldes mange års historie og kultur, som
har påvirket vores opvækst, uddannelse og arbejdsliv,
så vi har en forudindtaget holdning til bl.a. kvinders evner.
Konklusionerne baserer sig på interview med ca. 150 mellem-
og topledere i danske virksomheder fra både offentlige og
private arbejdspladser, fra forskellige brancher og fra store
såvel som små virksomheder (»Ledelse af
køn - Hvordan kønsstereotyper former kvinders og
mænds karrierer - En bog om barrierer og nye
strategier«, Sara Louise Muhr, Djøf, 2019).
I et internationalt perspektiv halter Danmark
ifølge »Global Gender Gap Report 2020«
også efter de øvrige nordiske lande. Danmark er
rangeret som nr. 14 i forhold til resten af verden, hvorimod de
øvrige nordiske lande ligger helt i top. Ser man på
Danmarks rangering i forhold til kvinder i ledelse, rangerer
Danmark som nr. 102 (»Global Gender Gap Report 2020«,
World Economic Forum, 2019).
I denne sammenhæng er det også af
stor relevans med et intersektionelt perspektiv. En nyligt udgivet
dansk ph.d.-afhandling konkluderer, at minoritetsetniske kvinder i
Danmark med tørklæde skal sende 60 pct. flere
ansøgninger end etnisk danske kvinder for at blive indkaldt
til samtale. Minoritetsetniske kvinder uden tørklæde
skal sende 18 pct. flere ansøgninger end etnisk danske
kvinder for at blive indkaldt til samtale. Derudover viser
afhandlingen, at mennesker med mellemøstlige navne skal
sende cirka 52 pct. flere jobansøgninger for at blive kaldt
til samtale end mennesker med danske navne. I denne
sammenhæng er det særlig mænd, der er ramt af
forskelsbehandlingen (»Detecting Discrimination - How
Group-based Biases Shape Economic and Political Interactions: Five
Empirical Contributions«, Malte Dahl, Københavns
Universitet, 2019).
Forslagsstillerne ønsker med dette
beslutningsforslag at bekæmpe indirekte og direkte
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet ved at indføre
en obligatorisk praksis om, at ansøgninger til offentlige
stillinger anonymiseres. Anonymisering af ansøgninger
betyder, at personlig information om kandidaten fjernes fra
ansøgningen, inden vurderingen af kandidaterne går i
gang. Udvælgelse og bedømmelse af kandidater vil
således i højere grad ske på baggrund af
konkrete kompetencer og erfaringer.
Anonymisering af ansøgninger - et effektivt
værktøj
Anonymisering af ansøgninger sikrer som
værktøj mere neutralitet og transparens i
rekrutteringsprocessen. Det kan bidrage til, at ansættelserne
i højere grad baserer sig på kompetencer og mindre
på en forudindtaget vurdering af kandidaten, hvilket er
tilfældet mange steder i dag (»Nej, kvinder og
mænd har ikke lige muligheder for at blive ledere«,
Linda Overgaard, Djøfbladet, 2019, nr. 5, side 36-40).
Det samme konkluderer et amerikansk studie
foretaget på Hubblerumteleskopet. Som et forsøg
på at komme en skæv kønsfordeling til livs
blandt en bestemt gruppe forskere, der kunne søge om
forskningstid ved rumteleskopet, forsøgte man sig med
anonymisering af ansøgninger. I første omgang
fjernede man navnet på ansøgeren og derefter al
personlig information. Inden anonymiseringen af
ansøgningerne blev gennemført, udgjorde kvindelige
ansøgere 18 pct. af de godkendte ansøgninger. Da man
fjernede ansøgernes navn, steg tallet til 23 pct., og da
alle personlige informationer blev fjernet, steg tallet til 30 pct.
(»Research - To Reduce Gender Bias, Anonymize Job
Applications«, Stefanie K. Johnson og Jessica F. Kirk,
Harvard Business Review, den 5. marts 2020).
Forsøgsordninger i Norge og
Sverige
Både i Norge og Sverige er man i gang
med forsøgsordninger med anonymisering af ansøgninger
i en erkendelse af, at der forekommer forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet. I Norge har man indført en
forsøgsordning, som kører i perioden 2019-2020, hvor
en række ministerier og statslige institutioner skal
rekruttere med udgangspunkt i anonyme ansøgninger. Ligeledes
har man i Sverige i Malmø kommune valgt at anonymisere
ansøgere til stillinger i kommunen (»Slik vil staten
sikre fargeblind rekrutteringspraksis«, Regjeringen.no, den
8. april 2019 og »Anonyma jobbansökningar till
Malmö stad«, Svt.se, den 21. maj 2019)
Forslagsstillerne mener, at den danske stat
skal gå forrest og være kendetegnet ved at være
en inkluderende arbejdsgiver. Vi skal være åbne om, at
bevidste og ubevidste diskriminerende holdninger kan påvirke
rekrutteringsprocesser, også i staten. Ved at gøre
brug af anonymisering af ansøgninger som
rekrutteringsværktøj sikrer vi mere neutralitet og
transparens i rekrutteringsprocessen og sikrer, at
ansættelserne i højere grad baserer sig på
kompetencer og mindre på forudindtagne vurderinger af
kandidaten.
Metode
Anonymisering af ansøgninger skal ske
fra den første del af udvælgelsesfasen af aktuelle
kandidater. På den måde mindskes muligheden for, at
fordomme og diskrimination påvirker, hvem der kommer videre i
processen. Hvis den, der foretager udvælgelsen, ændrer
mening efterfølgende, skal det fremgå af systemet, og
vedkommende bør begrunde sin beslutning. Anonymisering af
ansøgninger kan ske ved manuel eller automatisk
sløring af informationer. Forslagsstillerne foreslår,
at man benytter sig af automatisk anonymisering, det vil sige, at
man implementerer processen med anonymiseringen i de eksisterende
it-systemer. Beslutningsforslaget indebærer, at man fjerner
så meget som muligt af den personlige information og som
minimum personalia, køn, alder, nationalitet og
statsborgerskab.
Finansiering
Forslagsstillerne foreslår i
første omgang, at det undersøges, hvorvidt det er
muligt at implementere en funktion i statens elektroniske
rekrutteringssystem, hvor ansøgninger anonymiseres. Efter
samtale med leverandøren af statens fællesstatlige
rekrutteringssystem, HR Manager by Talentech, er der grund til at
formode, at det er muligt at implementere en funktion, der
anonymiserer ansøgninger, uden større administrative
eller økonomiske omkostninger.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
anonymisering af jobansøgninger til offentlige
stillinger.
(Beslutningsforslag nr. B 117)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.