Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 27. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget deler
forslagsstillernes holdning om, at det er nødvendigt at
undersøge mulighederne for at ensarte og forenkle reglerne
på anbringelsesområdet i kommunerne. V mener, at
komplekse og ressourcekrævende regler aldrig må
være skyld i, at forældrene ikke får betalt deres
andel af anbringelsen.
V anerkender, at sager om anbringelse af
børn og unge ofte involverer udsatte børn og
familier, som kan have brug for en ekstra hjælpende
hånd. En anbringelse af et barn eller en ung er et alvorligt
indgreb i barnets og familiens liv. V ønsker, at de
forældre, hvis barn er anbragt i en kortere eller
længere periode, skal kunne være trygge, i forhold til
hvor stor en andel af forældrebetalingen de skal afholde.
Reglerne på anbringelsesområdet
er i dag kendetegnet ved, at alle forældre har en
omsorgspligt og en økonomisk forsørgerpligt over
deres børn. Det gælder, så længe
forældre har forældremyndigheden over barnet, og uanset
om barnet er anbragt eller ej. Derfor mener V, at det fortsat
bør være et krav, at forældre med en indkomst
over et vist beløb har pligt til at betale deres andel af
forældrebetalingen.
V noterer sig desuden, at Ankestyrelsens
undersøgelse af forældrebetaling for døgntilbud
fra februar 2016 viste, at der er manglende registrering af
oplysninger om afgørelser, at der er stor variation i
kommunernes praksis for opkrævningen af
forældrebetalingen, at kommunerne oplever udfordringer med
det beregningstekniske, der er forbundet med fastsættelse af
forældrebetalingen, og at der i gennemsnit kun opkræves
forældrebetaling i 14 pct. af alle sager om anbringelser
(»Ankestyrelsens undersøgelse af
forældrebetaling for døgntilbud«, Ankestyrelsen,
2016).
V mener derfor, at det er vigtigt, at
reglerne for betalingsbekendtgørelsen bliver administreret
på en ensartet og rimelig måde på tværs af
kommunerne, og at der skal være et klart loft over
egenbetalingsandelen for forældrebetaling ved anbringelse af
børn og unge.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
den holdning, at børn som hovedregel er forældrenes
ansvar og ikke statens ansvar. Staten skal selvfølgelig
træde til, når familier har brug for hjælp og
støtte, men generelt har forældre et ansvar -
også et økonomisk ansvar - for deres børn.
Derfor mener vi i DF, at det som udgangspunkt er rimeligt, at der
er en forældrebetaling, når det drejer sig om
anbringelse af børn og unge.
DF anerkender også, at der kan
være en række udfordringer. Der findes en række
fritagelsesmuligheder, når det gælder forældres
pligt til at betale til barnets anbringelse, som kommunerne dog
ikke altid bruger i lige stort omfang. Der er også forskel
på anbringelser, herunder om barnet er i en behandling, som
involverer en udgift.
DF er optagede af at få et overblik
over, hvordan kommunerne i praksis anvender
fritagelsesmulighederne, fordi der kan være store forskelle
på tværs af kommuner, ligesom det bør
afdækkes, om der reelt er flere udgifter forbundet med
inddrivelse af forældrebetalingen end det beløb, der
søges opkrævet. Hvis det er tilfældet, er det
for DF klart, at Folketingets partier i fællesskab bør
se på nye og mindre administrationstunge regler.
DF anerkender, at der bør ses
nærmere på reglerne om forældrebetaling, og har
derfor rettet henvendelse til ministeren, jf.
spørgsmål 4, om ministeren vil undersøge
dette.
DF stemmer derfor ikke for
beslutningsforslaget om ophævelse af kravet om
forældrebetaling.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12.
januar 2021 og var til 1. behandling den 22. april 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mai Mercado (KF) Mette
Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |