Fremsat den 22. december 2020 af Kristian Pihl Lorentzen (V),
Hans Andersen (V), Martin Geertsen (V),
Peter Juel-Jensen (V),
Ellen Trane Nørby (V) og Hans Christian Schmidt (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om kortlægning af konsekvenser af
køkørsel
Folketinget pålægger regeringen at
igangsætte en kortlægning af konsekvenser af
køkørsel i Danmark for erhvervslivets mobilitet,
bosætning og arbejdsudbud og køkørsels effekter
på klimaet og luftforureningen.
Bemærkninger til forslaget
Danskerne oplever køkørsel og
forsinkelser på vejene 360.000 timer hver dag. Det svarer til
ca. 41 år - om dagen - som danskerne spilder på
køkørsel. Det viser tal fra Vejdirektoratet i
rapporten »Statsvejnettet 2020 - Oversigt over tilstand og
udvikling«, Vejdirektoratet, 2020. I rapporten anslås
det samtidig, at disse daglige forsinkelser på vejnettet
svarer til ca. 83 mio. tabte køretøjstimer om
året og et samfundsøkonomisk tab på 26 mia. kr.
årligt.
Ud over det åbenlyse tidsspilde og de
massive samfundsøkonomiske konsekvenser ved de mange timers
køkørsel og forsinkelser, som er fremhævet i
Vejdirektoratets rapport, har vi Danmark ikke det fulde overblik
over konsekvenserne ved køkørsel. Dette ønsker
forslagsstillerne af beslutningsforslaget at få
afdækket.
Det er ikke nyt, at fremkommelighed og god
trafikal mobilitet har betydning for erhvervslivets konkurrence- og
vækstvilkår, men der udestår et overblik over de
egentlige konsekvenser, som de opgjorte trængselstal og
daglige forsinkelser har for erhvervslivet. Tilsvarende mangler der
en udredning af klimabelastningen som følge af
køkørsel.
Det foreslås derfor, at der
igangsættes en udvidet kortlægning af konsekvenserne
ved køkørsel. Kortlægningen skal især
fokusere på konsekvenserne for erhvervslivets mobilitet,
bosætning og arbejdsudbud, men skal samtidig have et klima-
og miljøperspektiv ved også at afdække
køkørslens effekt på klimaet og luftforurening
(CO2- og partikeludledningen).
Transportministeren har i et svar til Folketinget oplyst, at en
sådan analyse kan foretages på baggrund af eksempelvis
gps-data, jf. TRU alm. del - svar på spørgsmål
775, folketingsåret 2019-20.
Transport- og Boligministeriet
pålægges med vedtagelse af beslutningsforslaget at
foranledige, at en uafhængig, ekstern rådgiver
udarbejder den ovenfor beskrevne kortlægning, og at arbejdet
med kortlægningen er gennemført inden den 1. juli
2021.
Der lægges op til, at der afsættes
2 mio. kr. til at gennemføre kortlægningen. Her
henvises der til Venstres finanslovforslag for 2021.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kortlægning af konsekvenser af køkørsel.
(Beslutningsforslag nr. B 112)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.