Beretning afgivet af Transportudvalget den
6. april 2021
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance
Socialdemokratiets, Venstres, Det
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget, som udgør et flertal i udvalget, noterer sig, at
danskerne oplever køkørsel og forsinkelser på
vejene 360.000 timer hver dag. Det svarer til ca. 41 år - om
dagen - som danskerne spilder på køkørsel. Det
viser tal fra Vejdirektoratet i rapporten »Statsvejnettet
2020 - Oversigt over tilstand og udvikling«, Vejdirektoratet,
2020. I rapporten anslås det samtidig, at disse daglige
forsinkelser på vejnettet svarer til ca. 83 mio. tabte
køretøjstimer om året og et
samfundsøkonomisk tab på 26 mia. kr. årligt.
Dette er et stort samfundsmæssigt problem.
Ud over det åbenlyse tidsspilde og de
massive samfundsøkonomiske konsekvenser ved de mange timers
køkørsel og forsinkelser, som er fremhævet i
Vejdirektoratets rapport, har vi i Danmark ikke et ordentligt
overblik over konsekvenserne ved køkørsel. Det
gælder for det samfundsøkonomiske tab relateret til
reduktion i arbejdsudbuddet. Og det gælder for de negative
konsekvenser for klima og luftforurening, som trængsel og
køkørsel medfører.
S, V, KF og LA noterer sig, at der er
igangsat en analyse af de klimamæssige konsekvenser af
køkørsel i regi af Vejdirektoratet. Folketinget er
enigt om, at køkørsel ud over de klimamæssige
konsekvenser også er en væsentlig udfordring for
mobiliteten og dermed også for væksten og velstanden i
Danmark. På den baggrund er Folketinget enigt om, at
konsekvenserne af køkørsel for arbejdsudbud m.v. skal
belyses.
S, V, KF og LA er enige om, at en
kortlægning af øvrige konsekvenserne ved
køkørsel som beskrevet i B 112 forankres i
Vejdirektoratet som et tillæg til den foreliggende
undersøgelse. Vejdirektoratet har tidligere vurderet de
samfundsøkonomiske omkostninger ved køkørsel,
jf. »Statsvejnettet 2020 - Oversigt over tilstand og
udvikling«, Vejdirektoratet, 2020.
S, V, KF og LA er opmærksomme
på, at det i tillæg til den samlede
samfundsøkonomi er væsentligt med et særskilt
fokus på effekter for klima og arbejdsudbud.
Enhedslisten
Enhedslisten noterer sig, at der allerede
er igangsat en analyse af de klimamæssige konsekvenser af
køkørsel i regi af Vejdirektoratet, men anser ikke,
at der er et behov for yderligere analyser af
køkørsel. EL så hellere, at yderligere midler
bruges på at analysere reelle alternativer til bilen som
transportform for derved at begrænse trængslen på
vejene. Som det ser ud nu, er bilen en væsentlig del af
klimabelastningen, men selv ved en omstilling af transporten til
vedvarende energi, vil bilen være en transportform, som skal
begrænses. Det skyldes biltransportens arealforbrug af veje
og parkeringspladser, støjpåvirkning, utryghed for
bløde trafikanter og ringere trafiksikkerhed. På den
baggrund kan EL ikke støtte forslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22.
december 2020 og var til 1. behandling den 4. februar 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
P.u.v.
Jeppe Bruus
formand