Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 26. februar 2021
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges, Liberal
Alliances og Alternativets medlemmer af udvalget og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG) har stillet 1 ændringsforslag
til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, DF, RV, KF, NB, LA, ALT og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, SF, EL og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Mindretallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance, Alternativet og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges, Liberal
Alliances og Alternativets medlemmer af udvalget og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG) er glade for opbakningen til tankerne
bag Den frie læreruddannelse. Samtidig hilser flertallet den
generelle debat om læreruddannelsen, som dette forslag har
givet anledning til, velkommen. Flertallet anser skabelsen af Den
frie læreruddannelse som et både-og i forhold til
debatten om at forny og forbedre den eksisterende
læreruddannelse. Grundskolen er vigtig for vores børns
udvikling både fagligt og menneskeligt, og derfor er det
godt, at der er kommet ny energi ind i debatten om rammerne for
læreruddannelsen.
Den frie læreruddannelse skal kunne
optage alle kvalificerede og interesserede studerende uden hensyn
til alder og etnisk eller religiøs baggrund.
Der er ikke med dette beslutningsforslag
taget stilling til en geografiske placering af Den frie
læreruddannelse, da det er vigtigt for flertallet, at der er
et lokalt ejerskab bag uddannelsen og en skolekreds eller et
repræsentantskab, som vil stå for den detaljerede
udformning af uddannelsen, ansættelsen af en ledelse og
samarbejdsaftaler med andre uddannelses- og kulturinstitutioner
m.v. En kommende placering skal derfor ske efter anbefaling fra en
skolekreds eller et repræsentantskab.
Der lægges vægt på, at
Den frie læreruddannelse skal have et højt fagligt
grundlag og stærke samarbejdsrelationer.
Den frie læreruddannelse skal
etableres som en selvstændig, selvejende institution i lighed
med højskoler og lign. Dermed vil Den frie
læreruddannelse have mulighed for at opkræve betaling,
modtage fondsmidler og ledes af en bestyrelse, som er ansvarlig
over for en skolekreds eller et repræsentantskab. Det skal
samtidig være muligt for den kommende hjemkommune at yde den
samme støtte som til en uddannelse under lov om
professionshøjskoler.
Når der er skabt en skolekreds eller
et repræsentantskab, som ønsker at etablere og drive
Den frie læreruddannelse, skal de fremsende deres
ansøgning og plan for uddannelsen til Uddannelses- og
Forskningsudvalget. Såfremt flere skolekredse eller
repræsentantskaber fremsender ansøgning om etablering
af Den frie læreruddannelse, vil udvalget træffe
beslutning om, hvor uddannelsen skal etableres m.m., jf. denne
betænkning, og herefter skal regeringen fremsætte et
konkret lovforslag til udmøntning af beslutningen.
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Uffe Elbæk (UFG)
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget og Uffe
Elbæk (UFG) mener, at det ikke alene er et brud med den
måde, vi fører uddannelsespolitik på i Danmark,
at Folketinget skal tage stilling til oprettelsen af en ny
læreruddannelse på så tyndt og usagligt et
grundlag. Det er også et brud på en almindelig god
politisk beslutningsproces, at Folketinget træffer en
så principiel beslutning med så vidtrækkende
konsekvenser på et nærmest ikkeeksisterende
beslutningsgrundlag.
Først var der lagt op til, at den
nye læreruddannelse skulle ligge i Herning, hvilket ganske
givet ville kvæle de eksisterende
læreruddannelsestilbud i regionen og føre til
centralisering af uddannelsen. Siden må man forstå, at
uenighed blandt forslagsstillerne har betydet, at det nu
svæver i det uvisse, hvor den nye læreruddannelse skal
placeres, og hvordan den skal drives.
Tilsvarende er den nye
læreruddannelses formål og dens forskel fra den
eksisterende læreruddannelse ganske uklar. Inden for den
eksisterende læreruddannelse er der mulighed for at variere
uddannelsens profil og fokus, og der forelægger derfor ikke
nogen grund til, at det ikke skulle være
tilstrækkeligt. Derudover er der netop nu med relevante
interessenter et udviklingsarbejde i gang, som skal komme med bud
på, hvordan læreruddannelsen gøres endnu bedre.
Det er ikke hensigtsmæssigt at skabe præcedens for en
ny uddannelsesform midt i dette arbejde.
Andre private uddannelser er gennem tiderne
blevet oprettet og har siden vist sig duelige og nyttige og er
på den baggrund blevet tildelt støtte af Folketinget.
Det gælder f.eks. Den Frie Lærerskole i Ollerup og
Kaospilotuddannelsen i Aarhus. En lignende løsning for en ny
læreruddannelse vil give Folketinget et sagligt grundlag at
tage stilling ud fra.
Derudover mener vi ikke, det er
hensigtsmæssigt at oprette en uddannelse, som ikke
underlægges samme regler og tilsyn som de øvrige
læreruddannelser.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et flertal (V,
DF, RV, KF, NB, LA, ALT og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)):
1)
Ordene »inden den 1. marts 2021« udgår.
[Tidsfristen udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at regeringens frist
for at fremsætte lovforslaget udgår, således at
lovforslaget først skal fremsættes, når
Uddannelses- og Forskningsudvalget har truffet beslutning om, hvem
af ansøgerne til etablering af Den frie
læreruddannelse der skal etablere uddannelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 21.
december 2020 og var til 1. behandling den 28. januar 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Uddannelses- og Forskningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Torsten Gejl (ALT) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand
Kjær (S) fmd. Rasmus Horn
Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Karin Gaardsted (S) Troels Ravn
(S) Marianne Jelved (RV) Katrine Robsøe (RV) Jacob Mark (SF)
Astrid Carøe (SF) Bruno Jerup (EL) Rosa Lund (EL) Uffe
Elbæk (UFG) Bertel Haarder (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Kristian Jensen (V) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Tommy
Ahlers (V) Ulla Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) Marie Krarup (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina
Ammitzbøll (KF) Birgitte Bergman (KF) Peter Seier
Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |