Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 20. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL, NB og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
beklageligvis konstatere, at der desværre ikke er opbakning
fra partierne i Folketinget til dette beslutningsforslag.
DF har gentagne gange fremsat
beslutningsforslag vedrørende fleksibel hjælp til
familier med børn med handicap, fordi DF ønsker, at
den enkelte familie med børn med handicap får en
større frihed til selv at tilrettelægge hverdagen
på den måde, der giver mening for dem.
Forældre, der får et barn med
handicap, skal ikke kæmpe en hård kamp imod et
bureaukratisk system, sådan som det desværre ser ud til
at de skal i dag, hvilket Ankestyrelsens høje tal for
omgørelsesprocenter vidner om. I 2018 blev 47 pct. af de
indklagede afgørelser på
børnehandicapområdet omgjort efter Ankestyrelsens
behandling. I 2019 var tallet 51 pct., og i 2019 var der i 15
kommuner en omgørelsesprocent på over 70 pct. i
børnehandicapsagerne, jf. »Retssikkerhed for udsatte
borgere«, Embedsværket, juni 2020.
Familier bliver i dag kastet ud i en
tidskrævende og ikke mindst udmattende kamp mod det
offentlige, før de kan få den hjælp, de har brug
for og ret til. Det forstærker disse familiers generelle
usikkerhed om fremtiden. Det påvirker forældrene og
deres børn og kan medvirke til at skabe stress og andre
psykiske følgevirkninger. For DF forekommer det absurd, at
man som forældre til børn med handicap - ud over at
være forælder - nærmest skal være uddannet
både socialrådgiver og jurist for at få den
hjælp fra det offentlige, som man har ret til.
DF finder det ærgerligt, at der ikke
er opbakning til at støtte beslutningsforslaget, og vil
fortsætte med at gøre en indsats for at få det
gennemført.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter, at regeringen fremsætter lovforslag
om mere fleksibel hjælp til familier med børn med
handicap. SF er enig i intentionen med beslutningsforslaget om at
sikre, at familier med børn med handicap får
større frihed til selv at tilrettelægge hverdagen
på den måde, der giver mening for dem, og at familien
får mulighed for selv at administrere hjælpen.
SF mener dog ikke, at det skal ske, ved at
der altid pr. automatik udbetales et beløb, som
forældrene selv kan disponere over ved planlægning af
hjælpertimer, da det kan føre til en privatisering af
hjælpen. I SF mener vi, at forslaget i stedet skal formuleres
således, at det bliver den bevilgede hjælp, som
familien selv kan planlægge på tværs af skole,
sfo, fritidsliv og det private hjem. Nogle gange vil det give
mening, at man udbetaler beløbet til familien, mens det
andre gange vil give mening, at kommunen står for det
administrative ved hjælpen. Det vil være et individuelt
skøn, der afgør det.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af
den opfattelse, at der er behov for lovændringer, der giver
væsentlig bedre muligheder for at tildele familier med
børn med handicap en mere fleksibel hjælp. EL har
derfor flere gange inden for de seneste år fremsat
beslutningsforslag med henblik på at tilvejebringe hjemmel
til at gøre hjælpen til disse familier mere fleksibel.
EL støtter det foreliggende beslutningsforslag, da det efter
EL's opfattelse vil være et skridt i den rigtige retning.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12.
december 2020 og var til 1. behandling den 2. marts 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mai Mercado (KF) Mette
Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |