Fremsat den 8. december 2020 af Kristian Pihl Lorentzen (V),
Hans Andersen (V), Martin Geertsen (V),
Peter Juel-?Jensen (V),
Ellen Trane Nørby (V) og Hans Christian Schmidt (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om en national cykelstrategi
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde en ny national cykelstrategi, der kortlægger den
samlede danske cykelinfrastruktur, og som udpeger, hvor der er
behov for forbedringer og nye investeringer. Den nye nationale
cykelstrategi skal erstatte den tidligere cykelstrategi fra 2014 og
bidrage til at skabe et overblik over den eksisterende
cykelinfrastruktur samt levere anbefalinger til det videre arbejde
med at forbedre den danske cykelinfrastruktur.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er fremsat med et ønske om, at Danmark
også i fremtiden skal have en stærk cykelkultur og
være en førende cykelnation internationalt. Cykling
har gennem generationer gjort en stor forskel for manges liv og
hverdag, vores sundhed, vores miljø og vores byer. Den
udvikling skal fastholdes og forstærkes. At danskerne tager
cyklen er både til gavn for folkesundheden og klimaet, og det
er med til at skabe mindre trængsel på vejene, hvor
danskerne i forvejen holder i kø flere hundrede tusinde
timer dagligt (»Statsvejnettet 2020 - Oversigt over tilstand
og udvikling«, Vejdirektoratet, 2020).
Cykelinfrastrukturinvesteringer er gode samfundsøkonomiske
og rentable investeringer. På landsplan har 47 pct. af alle
pendlere 10 kilometer eller derunder til arbejde. Tager vi op til
20 kilometer med, omfatter det 68 pct. af alle pendlere i Danmark
(»Her er problemet, som forhindrer bilister i at vælge
elcyklen«, Politiken, den 27. november 2020). Det har et
kæmpe potentiale.
Folketinget
pålægger derfor regeringen at invitere partierne til
forhandlinger om udarbejdelse af en ny national cykelstrategi, der
systematisk kortlægger den eksisterende samlede danske
cykelinfrastruktur og dokumenterer behovet for yderligere
investeringer i cykelinfrastrukturen langs såvel statsveje
som kommuneveje. Den nye nationale cykelstrategi skal erstatte den
tidligere cykelstrategi fra 2014 (»Danmark - op på
cyklen! - Den nationale cykelstrategi«, Transportministeriet,
2014).
Den nye
cykelstrategi skal være tilvejebragt medio 2021 med henblik
på udmøntningen af den ambitiøse statslige
cykelpulje, der forventeligt afsættes i forbindelse med en
kommende bred politisk aftale om trafikale investeringer i de
kommende år.
Den nye nationale
cykelstrategi skal indeholde overordnede målsætninger
om fremme af cyklismen i Danmark, herunder med hensyn til mere
cykling i hverdagen blandt pendlere, brug af cykling i forbindelse
med aktiv ferie og fritid og nye cyklister blandt børn og
unge. Den nye nationale cykelstrategi skal desuden indeholde en
systematisk kortlægning af såvel kvantitet som kvalitet
af den eksisterende cykelinfrastruktur i hele landet sammen med en
opgørelse af behovet for ny cykelinfrastruktur langs
både statsveje og kommuneveje - med angivelse af anbefalet
prioritering ud fra en vurdering af de enkelte projekters
nytteeffekt.
Målet er at
få et samlet nationalt overblik over den danske
cykelinfrastruktur som grundlag for beslutninger om kommende
investeringer, herunder statslige tilskud til kommunale
investeringer i cykelinfrastrukturen. Strategien skal også
forbedre kommunernes planlægningsgrundlag for
helhedsorienterede løsninger til fremme af cyklisme på
tværs af kommunegrænserne.
Endvidere skal
strategien behandle det store potentiale for CO2-reduktion fra transporten, ved at
flere anspores til at tage cyklen frem for bilen, ligesom
også gevinsterne for folkesundheden skal behandles. Den nye
cykelstrategi skal således erstatte den tidligere
cykelstrategi fra 2014, der eksempelvis ikke indeholder en
kortlægning af den eksisterende cykelinfrastruktur.
Den konkrete
udformning af den nye nationale cykelstrategi bør udarbejdes
af en tværministeriel arbejdsgruppe, således at emner
såsom sundhed, transport, klima og børn inddrages og
sammentænkes. Ligeledes skal eksterne aktører
såsom Cyklistforbundet, Rådet for Sikker Trafik,
relevante transportorganisationer, forskningsinstitutioner, KL,
Danske Regioner, Supercykelstisekretariatet m.fl. inddrages i
tilblivelsen af strategien.
Regeringen
pålægges således med vedtagelse af
beslutningsforslaget inden medio 2021 at udarbejde den ovenfor
beskrevne nationale cykelstrategi.
Der lægges
op til at afsætte op til 5 mio. kr. til udarbejdelse af en ny
national cykelstrategi, som forslagsstillerne med henvisning til
Venstres finanslovsforslag vurderer det maksimalt vil koste.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
national cykelstrategi.
(Beslutningsforslag nr. B 105)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.