Fremsat den 1. december 2020 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Karina Adsbøl (DF), Liselott Blixt (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af eftervederlag for
varetagelsen af regionale og kommunale hverv
Folketinget pålægger regeringen at
foretage de nødvendige ændringer i lovforslag og
administrative forskrifter for at sikre, at eftervederlaget for
varetagelsen af regionale og kommunale hverv fremover modregnes
øvrige indtægter. Ændringerne skal foretages
inden udgangen af dette folketingsår.
Bemærkninger til forslaget
I dag er der for stor forskel på
reglerne for eftervederlag til folketingspolitikere og til
byråds- og regionpolitikere. Byråds- og
regionrådsmedlemmer modregnes nemlig ikke i deres
eftervederlag, hvis de har øvrige indtægter, som
folketingsmedlemmerne gør, jf. bekendtgørelse om
vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af de
kommunale hverv (BEK nr. 1769 af 27/12/2018) og
bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for
varetagelsen af de regionale hverv (BEK nr. 1770 af
27/12/2018).
Den 1. januar 2017 indførte den
daværende regering nye skærpede regler for
eftervederlag. Reglerne blev indført som en konsekvens af
Carl Holst-sagen og medførte, at fratrådte borgmestre,
regionsrådsformænd og udvalgsformænd ikke
længere kunne få et eftervederlag, hvis de blev
folketingsmedlemmer eller ministre.
Dansk Folkeparti foreslår, at reglerne
om eftervederlag fra 2017 skærpes yderligere. Reglerne
indeholder nemlig fortsat en række mangler. I dag
gælder reglerne kun i tilfælde, hvor lokalpolitikeren
skifter til et andet politisk hverv. Byråds- og
regionrådsmedlemmer får stadig eftervederlag ved
fratrædelse af deres stilling, selv om de har en
indtægt fra et ikkepolitisk hverv.
Et uheldigt eksempel på ydelse af
eftervederlag ses i sagen om daværende byrådsmedlem og
magistratsmedlem Jane Jegind (V). Hun fik et engangsbeløb
på 434.509 kr. oven i en månedsløn på
72.418 kr. 6 måneder efter fratrædelse som
magistratsmedlem. Jane Jegind fik eftervederlaget, fordi
magistratsmedlemmer sidestilles med borgmestre. Det løb
samlet set op på 869.018 kroner. Informationen følger
af artiklen »Rådmand ville tvinge pedeller ned i
løn - scorer selv kassen på jobskifte« på
fagbladetfoa.dk den 31. august 2020.
Dansk Folkeparti foreslår, at reglerne
om eftervederlag for varetagelsen af regionale og kommunale hverv
udvides til også at gælde øvrige hverv.
Løn og andre indtægter bør således
modregnes eftervederlaget og derved følge reglen i
bekendtgørelse af lov om valg til Folketinget, § 109,
stk. 3.
I dag får borgmestre og
regionsrådsformænd udbetalt eftervederlag svarende til
op til 6 måneders vederlag, hvilket udbetales den 1. i
måneden efter fratrædelse. Eventuelt eftervederlag
herudover udbetales hver måned i op til 6 måneder.
Dansk Folkeparti foreslår, at hele eftervederlaget i stedet
udbetales løbende hver måned i op til 12 måneder
efter fratrædelse. Eftervederlaget skal modregnes
øvrige indtægter.
Forslaget berører ikke eftervederlag
for udvalgsformænd, da udvalgsformænd ofte har et hverv
ved siden af deres politiske hverv som udvalgsformænd.
Udvalgsformænd får i dag udbetalt eftervederlag den 1.
i måneden efter fratrædelse, og beløbet
udgør højst tre gange det sidst ydede månedlige
vederlag.
Økonomiske konsekvenser
Med forslaget reducerer kommunerne deres
udgifter til eftervederlag, da der i forslaget stilles
højere krav til, hvornår et byråds- og
regionrådsmedlem kan få eftervederlag. Således
formodes forslaget samlet set at have positive økonomiske
konsekvenser for kommunen. Dog må der forventes visse
udgifter forbundet med, at den kommunale og regionale
administration skal indhente oplysninger og foretage modregning af
de forskellige indtægter.
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af eftervederlag for varetagelsen af regionale og
kommunale hverv.
(Beslutningsforslag nr. B 100)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.